carburateur FietsOmatic

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 jan 2011, 17:52

Beste Forumleden,

Op mijn FOM ( 1966 ) heb ik nu een 8.7 mm originele carburateur van Gurtner.

Vermoedelijk ga ik een nieuwe/ andere kopen.

Weet iemand welke ik als beste kan nemen. Nu rijdt brommer ca 45/50 km en dat wil ik graag zo houden. En ik zou wat sneller willen optrekken. Welk merk, welk type en welke diamet raden jullie aan ?

Hoor graag !

Joop de Bruijne 06465036922

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 05 jan 2011, 18:28

Een snelheid van 40 / 45 kilometer per uur vindt ik best snel voor een Mobylette rol aandrijver.
Ook weet ik niet of je met een grotere carburateur sneller gaat optrekken, maar het is altijd te proberen.
Gurtners zijn er ook in 10 en 12 milimeter.

Succes en groetjes Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 jan 2011, 18:31

Met een grotere carburateur ga je niet sneller optrekken. Dan kun je beter je tandwielverhouding aanpassen.
Of iets harder meefietsen :P

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jan 2011, 05:32

Helaas is het met een fiets-O-matic wat lastig spelen met tandwiel-verhoudingen, want geen ketting, anders dan om te fietsen.
En als de teller (Huret?) van je F-O-M, 45 á 50 km/u aangeeft, kan je er vanuit gaan, dat dat wat optimistisch is, dat is nu eenmaal de aard van die dingen. Je zal waarschijnlijk niet meer trekkracht uit je blokje halen, zonder de cylinder aan te passen. Die F-O-Mmetjes hebben zeer brave spoelpoortjes. En daarbij lijkt mij het hele aandrijfsysteem wat te fragiel om meer kracht op los te laten. Om van het frame niet te spreken. Ik voorzie snellere slijtage en pech onderweg. Groet, Joost

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jan 2011, 11:13

Dank voor reacties !

Ik hou het op de originele Gurtner carburateur 8.7 mm en zal proberen de kleine lekkage bij de stationar-schroef op te lossen door deksel vlotterhuis en vlotter te vernieuwen conform advies Henk.

Vriendelijke groet,

Joop

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jan 2011, 14:30

Ha Joost !

Inderdaad zal teller wel wat optimisch zijn, maar beter dat dan andersom.

Ik haal bij windstil weer en een goede weg en een warme motor en genoeg vrije weg ( want het duurt even ) exact 50 km op de teller. De 45 km haalt hij min of meer vlot, dan duurt het even voor hij op 50 km komt.

Deze snelheid is voor mij perfekt, want dan moet ik al zo opletten dat de omgeving me ontgaat. En je hebt gelijk: de constructie van een FOM is niet voor een hogere snelheid geschikt.
En ik heb eeb snorkenteken dus ik rij normaal gesproken lekker kalm aan.

Groet,

Joop

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 06 jan 2011, 17:53

Hoi Joop,

Ook zat ik bij jou eerste bericht al tedenken een fiets-o-matic met een snelheid van 40 /45 kilometer per uur dat is snel en nu lees ik dat je nog een snorkenteken hebt ook dan zou ik persoonlijk oppassen voor de politie.
En zoals Joost al schrijft is de construktie en misschien wel niet op gemaakt, en is het jammer dat het kapot zou gaan, maargoed de fiets-o-matic is niet van mij.

Groetjes Carl

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door rondjerijder » 07 jan 2011, 19:48

Nix aan opvoeren, wel mooi laten lopen en verlangen van het blokje wat het aan kan.
Je schopt je opa toch ook over de hindernisbaan? :twisted:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 jan 2011, 08:24

Beste Forummers,

Dank voor de adviezen.

Inmiddels heb ik de carburateur tweemaal voorzien van een nieuwe/andere vlotterkamer-deksel en eenmaal van een andere metalen vlotter en eenmaal door een nieuwe kunsttstofvlotter. Met de kunststof nieuwe vlotter bereik ik het beste resulttaat, maar na een etmaal met open benzinekraan lekt hij toch iets. Ik had gedacht dit op te lossen, want ik weet dat iemand zijn FOM in de woonkamer heeft staan met een kapotte benzinekraan maar met een geheel droge carb.

Ik zet mijn - gelukkig goede - benzinekraan netjes dicht en neem voor lief , dat als ik de kraan open zou laten staan hij na ca 6 uur iets gaat lekken.

Vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door Harrie » 13 jan 2011, 00:33

Beste Joop,

De kraan van de FOM staat dicht als de rol van de band is. Als de kraan openstaat en er begint iets spontaan te lekken is er iets fout.
Er zal altijd benzine verdampen vanuit de vlotterkamer bij een geopende kraan, maar dat moeten geen plassen worden.
Een bromfiets in de huiskamer met benzine in de tank en defecte kraan zou ik niet willen, want dat stinkt altijd.
Ik zal bij de komende beurzen kijken of ik een nieuwe vlotter kan vinden, want een slechte vlotter de belangrijkste oorzaak.
Afgelopen jaar had ik bij de start van een toerrit in Frankrijk een nog ergere lekkage, toen de sproeier los getrild was en verdwenen was.
Gelukkig had ik een reserve brommer bij me.
Groet,
Harrie Ketelaars (nick name)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jan 2011, 09:39

Bedankt Harrie voor je als altijd hekdere en deskundige analyse. Als ik de kraan openlaat -dus rol van de band - dan duurt het ca 4 uur en daarna heb je een echt natte vinger als je over de onderkant van de vlotterkamer gaat. Dus zal inderdaad de vlotter niet geheel afsluiten en loopt de vlotterkamer in een paar uur uur vol. Als je een nieuwe vlotter tegenkomt, graag.

Vriendelijke groet,

Joop

Plaats reactie