Wattage lampjes EEG

Gerriben
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 apr 2012, 17:09
Locatie: Reuver, Nederland

Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Gerriben » 21 mei 2013, 21:17

Hallo mede forumgenoten,

Ik heb telkens een probleem dat mijn lampjes zwart worden en uiteindelijk doorbranden. Als ik nu een lampje met een hoog wattage in het achterlicht doe, brandt mijn voorlamp veel te zwak. Heeft iemand een idee welk wattage standaard was voor de beide lampen van de EEG?

Groetjes Gert

Gerriben
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 apr 2012, 17:09
Locatie: Reuver, Nederland

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Gerriben » 21 mei 2013, 22:08

Sorry mannen en evt vrouwen. Heb intussen wel gegevens gevonden over het merk lampjes. Merk Splendor, 79 voor het voorlampje en 79a voor het achterlicht. Er zijn wel een aantal wattages welke uiteenlopen. Soms spreekt men van voor 5W en achter 2W. Heb ook ergens 6,6W en 3W gevonden. Wat moetr er nu eigenlijk in? Heb ook gezocht naar de originele Splendorlampjes op Internet. Niets gevonden. Weet iemand hier iets meer van. Kan ik ook gewone Osram gebruiken met zelfde wattage?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mei 2013, 01:05

Voor 6 Volt 7 - 7,5 Watt
Achter 6 Volt 3 Watt
Harrie

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door svec » 04 jun 2013, 05:33

Zelfde probleem met mijn Fom. Ik heb op aanraden van een collega de lichtspoel nagemeten en kom op waardes van 7 tot 30 v (??), zijn dat normale waardes of loopt er iets mis ? Ik herinner me uit mijn Volkwagen periode dat er stroomregulators in de kevers zitten die de stroom uit de alternator gelijkrichten tot ± 12 of 6 v. Is dit op een mobylette / FOM ook zo ?

mvg,

svec

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Donnie » 04 jun 2013, 10:01

Een onbelaste lichtspoel geeft een hoge spanning.
Hoe harder je rijdt hoe hoger de spanning.
Het is dus beter bij brandende verlichting niet volgas te rijden.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jun 2013, 11:30

svec schreef:Zelfde probleem met mijn Fom. Ik heb op aanraden van een collega de lichtspoel nagemeten en kom op waardes van 7 tot 30 v (??), zijn dat normale waardes of loopt er iets mis ? Ik herinner me uit mijn Volkwagen periode dat er stroomregulators in de kevers zitten die de stroom uit de alternator gelijkrichten tot ± 12 of 6 v. Is dit op een mobylette / FOM ook zo ?

mvg,

svec

De bromfietsverlichting op wisselstroom is erg primitief, simpel en goedkoop.
Je kunt natuurlijk de boel omgooien naar gelijkspanning en elektronisch de spanning regelen met een spanningsregelaar.
Ik doe dat met ledverlichting en er brandt niets door. Hangt wel een stevig prijskaartje aan vast.
Wil je de boel simpel houden, dan zorg je ervoor dat er altijd voldoende stroomafname is door voldoende zware lampjes.
Geen standaard fietslamp van 6V -3 Watt maar 6Volt en 7-8 Watt. Eventueel een 3-5 Watt achterlicht.
Je krijgt bij lagere snelheid wat minder licht, maar je bent wel zichtbaar.
Rijd je veel in het donker dan zou een betere verlichting (zwaardere gloeilamp en zwaardere voeding, halogeenverlichting of Led-verlichting) moeten overwegen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Franky » 04 jun 2013, 17:01

svec schreef:Zelfde probleem met mijn Fom. Ik heb op aanraden van een collega de lichtspoel nagemeten en kom op waardes van 7 tot 30 v (??), zijn dat normale waardes of loopt er iets mis ? Ik herinner me uit mijn Volkwagen periode dat er stroomregulators in de kevers zitten die de stroom uit de alternator gelijkrichten tot ± 12 of 6 v. Is dit op een mobylette / FOM ook zo ?

mvg,

svec
Dan heb je zoals Donnie zegt de verlichtingsspoel onbelast gemeten. Dan zie je belachelijke waardes langs komen. Ik dacht dat ik ooit al eens de 60V overschreden had. De spanning is belast veel lager zodat je lampjes niet stuk gaan.
Gelijkrichten is leuk, maar de spanning blijft dan hetzelfde hè. Je zal een spanningsregelaar bedoelen. Die zit er niet in bij een mobylette.

Verder is dit het eeuwige mobylette verlichtingsdilemma. Zwakke lampjes branden door op vol gas. Zwaardere lampjes geven te weinig licht stationair. Harries oplossing is de enige echte goede. Voor veel mensen echter wat ingewikkeld. De andere oplossingen zijn zoeken naar de meest ideale wattage voor je lampen of gewoon niet zo hard rijden met de lampen aan.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jun 2013, 22:15

Tja, de problemen zijn, mijns inziens, voor 99% te wijten aan slecht contact. Hetzij aarding, hetzij plus-kabels. De kabels en verbindingen van een oude Mobylette zijn vaak uitgedroogd en geoxideerd. het verdiend aanbeveling , alles te vervangen, of op zijn minst alle schroef- schuif- en klemkoppelingen goed schoon te maken. De lampjes van mijn originele EEG ( 6v, 6w. Voor en achter) brandden steeds weer door. Ik had een oud fietsachterlicht op ingenieuze wijze onder een oud zadel gemonteerd en uiteindelijk bleek, dat ik de aarding onderschat had. telkens viel de aarding even uit, onder mijn zadel en brandde het achterlicht door. Een fractie later werd de aarding hersteld en kreeg het voorlicht de volle porrie Ook door. Nu dit opgelost is, rijdt ik al 1 1/5 jaar, elke dag, met altijd licht aan, met dezelfde lampjes! Het is een wonder, maar het kan!

Gerriben
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 apr 2012, 17:09
Locatie: Reuver, Nederland

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Gerriben » 05 feb 2014, 20:24

Probleem met het doorbranden van de lampjes opgelost. Heb met de gebroeders ??? (weet de naam niet meer) Mobylette tweewielerzaak in Eindhoven gesproken. Eén van de broers vertelde dat dit wel vaker een probleem was bij de oude brommers. Hij heeft me geadviseerd om 12 Volt lampjes te gebruiken. Je zou denken dat je dan geen verlichting hebt stationair, echter dit is niet het geval. De lampjes doen het nu al geruime tijd en er is voldoende licht ook bij lagere snelheden.

groeten,

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Harrie » 06 feb 2014, 01:08

Martien en Toon van Gestel.
Een van de weinige mobylette dealers in Eindhoven met reclamebord van Kaptein mobylette.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Donnie » 06 feb 2014, 08:35

Daar hadden wij met de Mobylette in 2009 nog een feestje bij hun 100 jarig jubileum.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wattage lampjes EEG

Ongelezen bericht door Harrie » 06 feb 2014, 11:27

Gerriben schreef:Probleem met het doorbranden van de lampjes opgelost. Heb met de gebroeders ??? (weet de naam niet meer) Mobylette tweewielerzaak in Eindhoven gesproken. Eén van de broers vertelde dat dit wel vaker een probleem was bij de oude brommers. Hij heeft me geadviseerd om 12 Volt lampjes te gebruiken. Je zou denken dat je dan geen verlichting hebt stationair, echter dit is niet het geval. De lampjes doen het nu al geruime tijd en er is voldoende licht ook bij lagere snelheden.

groeten,

Dat werkt wel om doorbranden te voorkomen. Bedenk wel dat die lampjes op de halve spanning werken en daardoor niet bijster veel licht geven.
Harrie

Plaats reactie