Afstelling van een mobylette ontsteking.
Afstelling van een mobylette ontsteking.
Hierbij een interessant kanaal denk ik op youtube over het afstellen van een motor.
Is dit de juiste manier?
Link
lijkt me wel...
ik moet dit binnenkort wss gaan doen daarmee
Is dit de juiste manier?
Link
lijkt me wel...
ik moet dit binnenkort wss gaan doen daarmee
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afstelling van een mobylette ontsteking.
Het filmpje begint met het schuren/polijsten van de nok en de krukas. Dat heb ik nog nooit gedaan. Maar mijn nok zit origineel al zo strak vast als de man na het polijsten heeft bereikt
Daarna gaat de man de ontsteking afstellen. Dat lijkt mij de juiste manier. Zo doe ik het ook altijd. Alleen heb ik iets minder mooi gereedschap. Dat piepertje vond ik geniaal Misschien dat ik dat ook ooit maar eens ga bouwen
Daarna gaat de man de ontsteking afstellen. Dat lijkt mij de juiste manier. Zo doe ik het ook altijd. Alleen heb ik iets minder mooi gereedschap. Dat piepertje vond ik geniaal Misschien dat ik dat ook ooit maar eens ga bouwen
Re: Afstelling van een mobylette ontsteking.
Beste Franky,Franky schreef:Het filmpje begint met het schuren/polijsten van de nok en de krukas. Dat heb ik nog nooit gedaan. Maar mijn nok zit origineel al zo strak vast als de man na het polijsten heeft bereikt
Daarna gaat de man de ontsteking afstellen. Dat lijkt mij de juiste manier. Zo doe ik het ook altijd. Alleen heb ik iets minder mooi gereedschap. Dat piepertje vond ik geniaal Misschien dat ik dat ook ooit maar eens ga bouwen
Als meer mensen hun krukas en nok zouden polijsten ontvetten, dam zouden er minder nokken verlopen.
Ik vind het een serieus punt van aandacht.
Harrie
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: Afstelling van een mobylette ontsteking.
Mooi filmpje, echter wat ik mis is het smeren van de onderbreker nok en het reinigen/gladmaken van de onderbrekernok. Dat passend slijpen doe ik met Fim of Jif.
Ik gebruik NOOIT een blokkeerpen/stift om het vliegwiel los of vast te zetten. Ik gebruik een omgebouwde oliefiltertang, met leder bekleed. De kontaktpunten stel ik af met een LOS
voelermaatje omdat dat met meer "gevoel"kan worden gehanteerd.
In plaats van een "pieper"gebruik ik een proeflampje met trafo en twee "krokodillenbekjes".( Bij punten openen gaat lampje uit). Overigens voldoet een sigarettenvloeitje ook.
Voor het los/vastzetten van de vliegwielmoer , met vierkant , gebruik ik een sleutel die een korte haakse bocht maakt na de vierkantaansluiting, een goed voorbeeld van zo'n sleutel is het exemplaar dat de deelnemers aan de toerrit kregen van Henk en Stan. Het in het filmje gebruikte exemplaar heeft m i een veel te lang recht stuk waarbij je het risico loopt dat de sleutel uit het vierkante gat schiet, of het vierkant inwendig beschadigt.
Groet,
Wijnand.
Ik gebruik NOOIT een blokkeerpen/stift om het vliegwiel los of vast te zetten. Ik gebruik een omgebouwde oliefiltertang, met leder bekleed. De kontaktpunten stel ik af met een LOS
voelermaatje omdat dat met meer "gevoel"kan worden gehanteerd.
In plaats van een "pieper"gebruik ik een proeflampje met trafo en twee "krokodillenbekjes".( Bij punten openen gaat lampje uit). Overigens voldoet een sigarettenvloeitje ook.
Voor het los/vastzetten van de vliegwielmoer , met vierkant , gebruik ik een sleutel die een korte haakse bocht maakt na de vierkantaansluiting, een goed voorbeeld van zo'n sleutel is het exemplaar dat de deelnemers aan de toerrit kregen van Henk en Stan. Het in het filmje gebruikte exemplaar heeft m i een veel te lang recht stuk waarbij je het risico loopt dat de sleutel uit het vierkante gat schiet, of het vierkant inwendig beschadigt.
Groet,
Wijnand.
Laatst gewijzigd door Wijnand op 28 mei 2013, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afstelling van een mobylette ontsteking.
De pieper die gebruikt werd is van Var en in Nederland bijna niet verkocht.Wat wel gebruikt werd was een Testiphone, je komt deze wel eens tegen op beurzen. Verder miste ik het aandrukken van de onderbrekerpunten en het richten hiervan. Ook het invetten van de nok om slijtage te verminderen aan het glijstuk van de punten. De pennen van het vliegwiel moeten haaks staan op het vliegwiel vanwege het Abriss punt. Een blokkeerstift kan wel maar deze was telang, hij moet zolang zijn dat de zuiger halverwege de slag staat , dit geeft de minste kracht op de zuiger.
Maar toch een leuk filmpje
Peterl
Maar toch een leuk filmpje
Peterl
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afstelling van een mobylette ontsteking.
Beste Peter,peterl schreef: Verder miste ik het aandrukken van de onderbrekerpunten en het richten hiervan.
De pennen van het vliegwiel moeten haaks staan op het vliegwiel vanwege het Abriss punt.
Kan je de bovenstaande twee punten verder toelichten? Ik ben benieuwd wat je daar mee bedoelt.
Re: Afstelling van een mobylette ontsteking.
De beweegbare onderbreker(hamer) wordt teruggedrukt door de veer welke tevens geleiding is voor de stroom. Aan deze veer zit een isolator met lip en deze is voorzien van schroefdraad. Nu wil de klinknagel soms niet goed zijn aangedrukt waardoor soms wel en geen contact wordt gemaakt. Met een waterpomptang even de klinknagel nadrukken.
Gemonteerde punten dienen een zogroot mogelijk contactoppervlak te hebben. Ampere per vierkante mm , dus minste slijtage door vonken . Gemonteerde punten altijd richten.
Wat de pennen betreft door hitte (aanlopen etc) kan de lijm die de magneten in de vliegwielkom op zijn plaats moeten houden week worden en dan verdraaien de magneten en komt het omklapmoment van de ontsteking op een ander punt te liggen waardoor de motor te weinig vermogen levert.
m.vr.groet
Peterl
Gemonteerde punten dienen een zogroot mogelijk contactoppervlak te hebben. Ampere per vierkante mm , dus minste slijtage door vonken . Gemonteerde punten altijd richten.
Wat de pennen betreft door hitte (aanlopen etc) kan de lijm die de magneten in de vliegwielkom op zijn plaats moeten houden week worden en dan verdraaien de magneten en komt het omklapmoment van de ontsteking op een ander punt te liggen waardoor de motor te weinig vermogen levert.
m.vr.groet
Peterl
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 10 dec 2015, 19:17
Re: Afstelling van een mobylette ontsteking.
Het filmpje bekeken, mooi uitgelegd, en deze meneer zegt wel duidelijk (en toont het aan met zijn schroevendraaier) dat de nok met een heel klein beetje vet moet ingesmeerd worden. In het Frans natuurlijk.Wijnand schreef:Mooi filmpje, echter wat ik mis is het smeren van de onderbreker nok ...