Voedingsdraad in achterspatbord vervangen

Koenoss
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2013, 10:06

Voedingsdraad in achterspatbord vervangen

Ongelezen bericht door Koenoss » 13 jun 2013, 10:32

Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van een Mobylette EEG uit 1970. In het achterspatbord is een grijze draad verwerkt voor het achterlicht. Deze is in een omgezette rand gelegd, aan de binnenkant, en met een dikke laag kit afgesmeerd. Is deze kit / montagewijze origineel?

Deze draad moet ik vervangen en ik vraag mij af of iemand een tip heeft om deze draad vast te zetten. Gebruik je hiervoor een montagekit?

Alvast bedankt voor de tips.

Mvg Koen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Voedingsdraad in achterspatbord vervangen

Ongelezen bericht door Harrie » 13 jun 2013, 11:17

Beste Koen,
De beste methode bij mijn zware modellen is om de gehele boel te slopen en een drietal kabel in een beschermhuls (oliekous) te stoppen.
Die kous wordt dan vast gekit met zwarte siliconenkit tegen de rand van het spatbord. Als er clips zitten dan maak ik daar gebruik van.
Waarom 3 kabels? Niet altijd nodig, maar wel handig als je met remlicht werkt, een extra aardleiding of reserve leiding wilt hebben.
De oude toepaste techniek van een iel snoertje dat overal langs schuurt - al dan niet met hier en daar een lullig doorvoerrubbertje - is een typisch voorbeeld van poor engineering.
Ik gebruik liever technieken vanuit de autowereld.
Groet,
Harrie

Koenoss
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2013, 10:06

Re: Voedingsdraad in achterspatbord vervangen

Ongelezen bericht door Koenoss » 23 jun 2013, 23:16

Hallo Harrie,

bedankt voor de tip. Inmiddels alle oude draad eruit + resten oude kit verwijderd, voor en achter.

Gebruik je hiervoor normale (bouwmarkt) zwarte siliconenkit?
Waar kun je die oliekous kopen?
Ken je ook een methode om de draad weer op te krullen? Linsks en rechts bij voorspatbord zijn de draden gekruld.

Mvg Koen

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Voedingsdraad in achterspatbord vervangen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jun 2013, 23:19

Ik gebruik in dit soort gevallen geen gewone siliconenkit. maar zwarte lijmkit. En dan het tyoe dat vrij snel hecht. gr. Joop

Plaats reactie