Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door AGB » 02 okt 2013, 23:06

Onsteking moet toch een bepaalde afstand open staan voor het dooie punt
Begrijp wel dicht geen geluid open is geluid ? Dat staat wat verder naar boven bechreven,
wat bepaald dan de afstand van de punten

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 okt 2013, 23:46

Je schroevendraaier en een voelermaatje met een dikte tussen 0,35mm en 0,45mm.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 03 okt 2013, 15:45

Correct. De tool kan niet de lichterhoogte van je contactpunten bepalen en ook niet bovenste dode punt en de hoeveelheid voorontsteking juist zetten. Daar heb je gewoon je normale gereedschap voor nodig. De tool helpt wel bij het bepalen hoeveel voorontsteking er nou is. Maar dat wel in combinatie met iets wat je kan vertellen op hoeveel millimeter je zuiger van het bovenste dode punt staat.

Hier een stukje uit de gebruikershandleiding
Hoe te gebruiken
1. Pak een 9V batterij en sluit hem aan op het tooltje
2. Test het tooltje door de schakelaar om te halen. Het lampje op de schakeling zou nu aan moeten gaan. Meestal gaat de zoemer ook meteen af. De schakeling kan daarna weer uitgezet worden om irritatie te voorkomen.
3. Sluit 1 krokodillenbekje aan op de aarde van het motorblok. Het maakt niet uit welke van de twee krokodillenbekjes je gebruikt. Een schone koelrib is een goede aarde waar je eenvoudig een krokodillenbekje op kan zetten. Het frame van een bromfiets is een onbetrouwbare aarde en kan je beter niet gebruiken.
4. Sluit het andere krokodillenbekje aan op de contactpunten of bij de bobine. Zit de stekker te diep in de bobine en kan je er niet bij, dan kan je de stekker uit de bobine trekken en het krokodillenbekje op de stekker zetten. Zoals eerder genoemd maakt het voor het tooltje niet uit of de bobine aangesloten is of niet.
5. Nu kan de ontsteking gesteld/gecontroleerd worden. Hier gaat deze handleiding niet in detail op in. Kort samengevat stel je eerst de lichterhoogte van de contactpunten goed in, bepaal je het bovenste dode punt, draai je de krukas terug naar de juiste voorontsteking en zet je de tool aan. Controleer nu of je ontstekingstijdstip correct is. Het tooltje zal je vertellen of je contactpunten open staan of niet. Als de zoemer af gaat staan de contactpunten open. Is de zoemer uit, dan zijn de contactpunten gesloten. Indien nodig, verstel je de ontsteking.
Voor een snelle controle kan je ook enkel het tijdstip controleren zonder de lichterhoogte te controleren. In dat geval hoef je het vliegwiel niet te demonteren.

Afbeelding

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 okt 2013, 21:55

Beste Forummers / Beste Frank,

Een enkele dag geleden ontving ik van Franky een prototype van HET tooltje om je ontsteking exact op tijd te zetten.

Zojuist heb ik het tooltje en het ontstekingstijdstip van mijn FOM getest.

Ik beschik reeds over een gemodificeerde bougie waarmee ik de zuiger precies op 2.5 mm voor het BDP kan zetten. Die heb ik erin gedraaid.
Vervolgens 1 klemmetje op een koelrib van de cilinder en het andere klemmetje op het stekkertje naar de bobine. Maakt niet uit welk klemmetje je op aarde of bobine zet.

Vervolgens met schakelaartje apparaatje ingeschakeld, dan gaat rood lampje branden en zoemer zoemen. Daarna met de krukas ( vliegwiel ) de zuiger tegen de stelbougie gedraaid ( linksom ) en toen ging de zoemer zoemen. Vervolgens het vliegwiel een ongekend klein stukje terug naar rechts gedraaid ( zoals bekend draait motortje FOM naar links ) en ja hoor toen ging de zoemer weer uit, dus de contactpunten openden zich. Dit alles kost echt maar een paar minuten.

Binnenkort ga ik mijn andere FOM ook controleren tezamen met Hans van der Heuvel, die ook geinteresseerd is in het apparaatje. Wellicht moet deze beter op tijd gezet worden en dat zal met dit apparaatje een fluitje van een cent zijn.

Conclusie: apparaatje werkt perfect en zeer simpel. Hulde Frank !

Woon je in de buurt van Utrecht dan kun je met je Moby bij mij komen of ik kom even bij jou. En we zetten je ontsteking "even" precies op tijd.

Ik hoop voor de Moby liefhebbers dat het apparaatje in een kleine serie gebouwd gaat worden inclusief een kunststof behuizing enz. Hopelijk is er iemand die dat kan en wil.

Vr. groet, Joop

NB Franky had ook een uitgebreide en zeer verzorgde handleiding meegezonden. Op het niveau van de website http://www.pantin.nl . Enige en kleine tip is dat het mooi zou zijn als het afstellen van de Moby ontsteking completer was beschreven. Ook afstellen lichterhoogte enz.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 13 okt 2013, 22:34, 8 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 okt 2013, 22:38

Zojuist heb ik dit mooie en handige tooltje voorzien van een behuizing. De grootte is ca een sigaretttenpakje.

Nu kan er geen stof meer bij, kan niet beschadigen, stootvaster en ligt goed in de hand.

Zie foto zonder behuizing eerder in dit topic.

Groet, Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 12 okt 2013, 09:40

Kijk aan. Fijn te horen dat je er tevreden mee bent Joop ;) Het controleren van je ontsteking (vliegwiel niet los halen) is inderdaad razendsnel te doen. Het apparaatje is inderdaad zeer gevoelig :) Ik heb ook al meegemaakt dat als de zuiger tegen de afsteltool kwam de zoemer nog niet afging, maar als ik de zuiger iets verder door duwde hij wel af ging. De verplaatsing daarvan was niet eens zichtbaar! :lol:

Je hebt er zelfs een behuizing omheen gemaakt. Dat is wel netjes ja. Dat heb ik zelf nog niet eens gedaan :lol:

Over wat opmerkingen van jouw.
- Ik wil wel eens kijken naar het maken van een kleine serie. Hier moet ik nog wel vrij veel tijd in steken dus dit gaat nog lang duren.
- Het mee leveren van een behuizing kan altijd, maar zal ook zo zijn prijs hebben. Ik vermoed dat het prijstechnisch gezien het handigste is om het bakje te 3D printen en de deksel uit een kunststof plaat te maken. Ik denk dat je dan weer €15,- verder bent. Het zou beter zijn om een standaard bakje aan te passen. Dit is een stuk goedkoper. Het is even de vraag of ik een geschikt bakje kan vinden.
- De handleiding heb ik even in een middagje in elkaar geprutst. Je had al zo lang moeten wachten op het tooltje dat ik de handleiding snel in elkaar heb gezet. Voor de serie productie zal de handleiding netter worden met een betere beschrijving hoe de bromfiets afgesteld moet worden. Voor jouw was dat deel toch niet nodig ;)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Polle » 12 okt 2013, 13:14

Hallo Franky

Ik heb interesse in jouw werktuigje

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 13 okt 2013, 09:28

Ik zal eens een kleine serie gaan ontwikkelen :-)
Wees niet verbaasd als ik hier pas over een jaar op terug kom. Ik heb een hoop te doen ;) Hoewel dit natuurlijk ideaal winter werk is :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 21 okt 2013, 16:25

Zoals beloofd een filmpje. Duurt toch 5 minuten! Ondanks mijn turbo snelle handjes :lol:

Link

Kleine correctie: Het tooltje gaat dus zoemen als de contactpunten open staan. En niet als ze open gaan zoals ik zeg in dit filmpje :P
En natuurlijk kan je dus met dit tooltje ook je onststekingsnok op de juiste plek op je krukas zetten.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Polle » 21 okt 2013, 18:39

Hallo Franky

Leuk filmpje.
En het tooltje werkt perfect.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 15 mar 2014, 17:55

Update!
Ik ben jullie nog niet vergeten. Het tooltje zal in kleine series geproduceerd gaan worden :D Ik ben druk bezig geweest. Ten eerste heb ik het elektrisch schema verbeterd. Ik heb nog een aantal componenten weten te elimineren. Dit komt de kostprijs en productietijd ten goede :) Met name dat laatste is voor mij erg belangrijk :mrgreen:

Maar toen moest er een printplaat ontworpen worden. Dit had ik nog nooit gedaan. En zo ben ik 20 uur bezig geweest om van dit
Afbeelding

naar dit te gaan.
Afbeelding

Ik moest even een programma leren kennen en leren hoe je dit soort dingen überhaupt besteld. Dat laatste is ook gelukt want dit lag er gisteren in de bus.
Afbeelding

Even de componentjes erop solderen
Afbeelding

En zo ziet dat er dan uit. In een netjes doosje die hier speciaal voor uitgezocht is.
Afbeelding

Het eind resultaat ziet er dan zo uit
Afbeelding

Er moeten nog wel 2 snoeren naar buiten gaan en daar moeten nog krokodillenbekkies op. Op advies van Joop stap ik over op een dikkere kabel en mogelijk een andere type krokodillenbek. Maar dit moet ik nog uitzoeken.

Het tooltje is dus bijna klaar voor productie! Ik heb besloten er 10 te bouwen. We zien wel hoe lang het duurt voordat ik die kwijt ben. De prijs per stuk maak ik binnenkort bekend :)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Polle » 15 mar 2014, 18:26

Hallo Franky

Dat is zeer mooi werk komt zo uit de fabriek.
Made in Holland

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 mar 2014, 18:33

FRANK !

Ziet er goed en professioneel uit.

Uit veelvuldige ervaring kan ik zeggen dat het apparaartje in de praktijk echt heel goed, snel en nauwkeurig werkt.

Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door ruudk » 15 mar 2014, 20:00

Inderdaad, een knap stuk werk!
Als ik het goed zag, sluit je de rode draad van je voorontstekingsmeter aan op de aansluitstekker van de primaire spoel op je bobine, klopt dat?
In dat geval zit het kastje gekoppeld aan het laagspanningscircuit van de ontsteking.
Werkt het tooltje desondanks ook voor een ontsteking met interne bobine? Of moet dan toch het vliegwiel eraf om bij het laagspanningsgedeelte te kunnen komen?
Groeten,
Ruud
Laatst gewijzigd door ruudk op 15 mar 2014, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

mobijlet69
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:32
Locatie: oudebildt dijk sintannaparochie nl province friesland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door mobijlet69 » 15 mar 2014, 20:04

oké dan horen wij nog wel wat het kost want ik heb dan ook wel belang bij een mvrg jacob

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 15 mar 2014, 21:10

Polle schreef:Dat is zeer mooi werk komt zo uit de fabriek.
Made in Holland
Grappig hè. Die doosjes kan je dus gewoon kopen bij conrad. Kosten €5,60 per stuk. Spotgoedkoop als je ziet wat je er voor krijgt. Er zit dus daadwerkelijk een klepje op zodat je de batterij kan vervangen. Dan hoeft de hele deksel er niet af! Ideaal.
GROENEKAN schreef:Uit veelvuldige ervaring kan ik zeggen dat het apparaartje in de praktijk echt heel goed, snel en nauwkeurig werkt.
Jij gebruikt die tool meer dan ik dat doe :lol: Zoveel bromfietsen heb ik niet :P
Ik heb nog wat tijd gestopt in het verhogen van de reactietijd van de tool. In het geval dat enkel de contactpunten zijn aangesloten gaat de zoemer heel snel aan maar vrij langzaam uit (tienden van seconden dus nog wel snel). Helaas kreeg ik dit niet verbeterd. Zodra je de bobine en de voedingsspoel wel aangesloten hebt op je contactpunten is de reactietijd een stuk beter. Maarja, het blijft het enige minpuntje. Niet dat je er echt last van hebt ofzo :lol:
ruudk schreef: Als ik het goed zag, sluit je de rode draad van je voorontstekingsmeter aan op de aansluitstekker van de primaire spoel op je bobine, klopt dat?
In dat geval zit het kastje gekoppeld aan het laagspanningscircuit van de ontsteking.
Werkt het tooltje desondanks ook voor een ontsteking met interne bobine? Of moet dan toch het vliegwiel eraf om bij het laagspanningsgedeelte te kunnen komen?
Correct. 1 kabel op de aarde en 1 kabel op het laagspanningscircuit van de bobine. Met een interne bobine betekent dat inderdaad dat het vliegwiel los moet. Hem aansluiten op het hoogspanningscircuit zal niet werken.
Ik heb geen idee of de tool werkt met een interne bobine ontsteking. Het is (zover ik weet) nog nooit uitgeprobeerd. De tool is ook (zover ik weet) nog nooit losgelaten op andere merken bromfietsen. Ik ben hier zelf ook benieuwd na.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 mar 2014, 21:42

Ik heb geen idee of de tool werkt met een interne bobine ontsteking. Het is (zover ik weet) nog nooit uitgeprobeerd.

Jazeker - werkt ook prima bij interne bobine, uiteraard vliegwiel even demonteren.

Gr. Joop

( batterij gaat heel lang mee, verbruikt minimaal )

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 mar 2014, 21:54

Frank, heb je foto nog eens goed bekeken.

Adviseer: schakelaar en lampje op platte bovenzijde, als op prototype. En niet te vergeten een vaste haakconstructie - zoals jou gemaild met foto - om bijvoorbeeld aan het motorschermen moergedeelte of ander plekje het tooltje te kunnen ophangen.

Merknaam: FRANKYTOOL*****

Verder stel ik voor dat je voorafgaand aan de MOBY TOERRIT MIDDEN NEDERLAND ( zondag 25 mei a.s. ) een korte demo geeft.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 15 mar 2014, 22:33

GROENEKAN schreef:Ik heb geen idee of de tool werkt met een interne bobine ontsteking. Het is (zover ik weet) nog nooit uitgeprobeerd.

Jazeker - werkt ook prima bij interne bobine, uiteraard vliegwiel even demonteren.

Gr. Joop

( batterij gaat heel lang mee, verbruikt minimaal )


Ah, jij hebt dat uitgeprobeerd. Super!
Ik heb ooit berekend hoe lang de batterij mee gaat. Ik dacht dat dat 20 uur nonstop zoemen was ofzo :lol: Echt absurd.

GROENEKAN schreef: Adviseer: schakelaar en lampje op platte bovenzijde, als op prototype. En niet te vergeten een vaste haakconstructie - zoals jou gemaild met foto - om bijvoorbeeld aan het motorschermen moergedeelte of ander plekje het tooltje te kunnen ophangen.

Merknaam: FRANKYTOOL*****

Verder stel ik voor dat je voorafgaand aan de MOBY TOERRIT MIDDEN NEDERLAND ( zondag 25 mei a.s. ) een korte demo geeft.


Er is een rede waarom de schakelaar aan de zijkant zit ;) Ik heb heel erg mijn best gedaan om dit ding erg goedkoop te maken. Een onderdeel daarvan is dat hij per post verstuurd moet kunnen worden. Dit zou met deze uitvoering moeten kunnen (moet ik nog controleren). Als ik de schakelaar op de deksel zet moet hij verstuurd worden met de pakketdienst. Dus dat is de rede. Als het erg onhandig is ga ik hier wel wat aan doen.

De haakconstructie. Tja. Het is handig voor sommige modellen. Met mijn model heb ik er niets aan. Los daar van vind ik dat een nieuwe eigenaar dat ook best zelf kan maken. Dus ik denk dat ik mezelf de moeite bespaar om dat ook nog eens erin te zetten. Bedenk wel dat ik alle assemblagetijd voor niks doe (voor forumleden).

Leuke merknaam ;)

Ik kan een demo geven. Geen probleem!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 16 apr 2014, 19:42

Ze zijn af!

Het was een hoop werk. Maar hier zijn ze dan. Alle 10 klaar voor verkoop!
Afbeelding

Hier nog wat foto's van de printplaatjes. En ja, het zijn er maar 9 hier omdat ik één printje al had gemaakt ivm met het maken van documentatie die nodig is voor een volgende serie. Het is echter wel twijfelachtig of die er ooit komt maar dat is weer een ander verhaal. Het kost erg veel tijd om zo'n tootlje te maken. Per tool 55 soldeerverbindingen. Ik heb op een middag even 400 verbindingen gesoldeerd! Dan ben je het goed zat :lol:
Afbeelding

Afbeelding

En hier een foto van een van de tooltjes die verkocht gaan worden. De LED is aan de bovenzijde geplaatst omdat dat veel handiger is.
Afbeelding
Afbeelding

Kort overzicht
Ik zal in de komende dagen nog een advertentie zetten in het aangeboden deel van dit forum. Daar zal ik nog een mooie samenvatting plaatsen van dit hele gebeuren. Waarom dit ding zo handig is. Kort gezegd staat het volgende er in wat nog niet gemeld is in dit topic.

Prijs: 30,- per stuk (verzendkosten zoek ik nog uit)
Wordt geleverd met duidelijke handleiding.
9V batterij niet inbegrepen
Limited idition! Er worden er maar 10 van verkocht!
Reactie kunnen per persoonlijk bericht via dit forum.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door AGB » 21 apr 2014, 18:18

Hoe veel zijn er nog over?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 21 apr 2014, 19:43

9 stuks. (edit: nu al een stukkie minder dan dat :lol: )
Ik heb de advertentie hier nog niet geplaatst :P
Laatst gewijzigd door Franky op 22 apr 2014, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 21 apr 2014, 20:36

Hierbij overigens nog de prijzen. Die zou ik nog online zetten.
Zoals eerder genoemd kan dit tooltje per post verstuurd worden! Lekker goedkoop.

Prijs per stuk €30,-
Verzendkosten NL: €2,56
Verzendkosten internationaal: €5,25

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door JonathanC » 22 apr 2014, 00:55

Beste,,

Ik heb u een priveberichtje gestuurd ivm het tooltje :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 22 apr 2014, 16:24

Heb ik gezien.
De berichtjes van de andere mensen ook. Zo gaat het vlug met die tooltjes! :D

Plaats reactie