Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 22 apr 2014, 16:46

Advertentie is geplaatst
Advertentie

sjaak
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 mar 2013, 19:49
Woonplaats: Ridderkerk
Locatie: Ridderkerk

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door sjaak » 25 apr 2014, 21:25

Hallo Franky

Ik wil er wel een kopen van je

mvg Sjaak

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 26 apr 2014, 13:47

Dat kan.
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jul 2014, 18:08

Hierbij wat ervaringen met het tooltje.
Voor bepaling van het moment van de opening van de punten is het eigenlijk bedoeld, maar dat moment voel ik doordat de nok weerstand ondervindt. Natuurlijk is dat voor een beginneling wel handig.
Het constateren van gebrekkige sluitkracht van de punten vind ik wel een groot voordeel.
Verder gebruik ik het tool om te kijken of kabels wel goed geleiden. Ik heb zowel een analoge als digitale multimeter, maar het tooltje ligt meestal voor het grijpen op mijn gereedschapsbord.

Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 29 mar 2015, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2014, 10:11

Daar kan je hem inderdaad ook voor gebruiken :)

Hoe bevalt bij jullie de zoemer die erin zit? Heeft iemand er gedonder mee gehad?
De rede waarom ik dit vraag is omdat ik er eentje aan het vervangen ben. Bij dit tooltje maakte de zoemer rare geluiden. Er hoort een constante zoem uit te komen en bij deze zoemer was het volume nogal wisselend. Aangezien dit een ongebruikte tool is betreft het een productiefout in de zoemer.

Gelukkig kwam dit nog even na voren in de kwaliteitscontrole :) Wel vreemd dat dit in de eerste kwaliteitscontrole niet voren is gekomen :(

Edit: Misschien dat ik bij een volgende serie toch een ander type zoemer ga gebruiken. De gebruikte zoemer klinken in de hand best goed, maar als ik ze dan vast zet in de behuizing geven ze maar een gek geluid. De tool werkt er overigens niet minder om. Dit is meer cosmetisch.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Polle » 02 sep 2014, 21:36

Hallo Franky

Vandaag het tooltje voor de eerste maal uitgetest.
Het werk verdomd gemakkelijk dit ga ik meer gebruiken.
Is het best om de batterij er telkens uit te halen als het lang niet gebruikt word ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2014, 09:25

Hoi Polle,
Fijn dat je er veel gemak van hebt.
De batterij kan je er gewoon in laten zitten. Dit zou niets uit mogen maken :) Je moet de tool natuurlijk wel uitzetten, maar dat snap je zelf ook wel :lol:

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Rinosaure » 15 sep 2014, 12:36

Heel knap ! En een leuk projectje.
Toch vraag ik mij een beetje af wat de meerwaarde is. Ik stel de ontsteking van mijn Moby altijd statisch af (2,5 mm voor bpd) met een vloeipapiertje tussen de contactpunten om te kijken wanneer ze open gaan. Dan loopt-ie prima. En als je het helemaal hyper wilt doen, dan kan het ook nog met een stroboscoop (met klem op de bougiekabel) en dan de contacthoek meten ...

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 sep 2014, 13:08

Rinosaure schreef:Heel knap ! En een leuk projectje.
Toch vraag ik mij een beetje af wat de meerwaarde is. Ik stel de ontsteking van mijn Moby altijd statisch af (2,5 mm voor bpd) met een vloeipapiertje tussen de contactpunten om te kijken wanneer ze open gaan. Dan loopt-ie prima. En als je het helemaal hyper wilt doen, dan kan het ook nog met een stroboscoop (met klem op de bougiekabel) en dan de contacthoek meten ...
En van dat gedoe met vloeipapiertje en het moeten verwijderen van je vliegwiel ben je met het tooltje af.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 15 sep 2014, 16:43

Klopt. Je hebt de tool niet perse nodig. Gelukkig maar anders konden we 40 jaar lang geen ontsteking stellen :lol:

De meerwaarde zit hem in het gebruikersgemak. Je hoeft niet meer op het oog te kijken of je contactpunten open gaan. Dit heeft als extra voordeel dat je voor controle het vliegwiel niet eens hoeft te verwijderen. Verder blijkt de tool ook heel handig te zijn om slecht contact bij de contactpunten te detecteren. Iets wat je op het oog niet lukt en met de multimeter niet meetbaar is met de hele ontsteking aangesloten.

Daarnaast hoor ik ook steeds meer verhalen over mensen die het ding op totaal andere manier gebruiken. Zoals het doormeten van kabels. Gewoon, omdat het ding op de greep ligt :P

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door AGB » 15 sep 2014, 20:10

Wel stroom kabel waar de stroom af is , anders kan zijn dat er wat kapot gaat,
Je zult maar van die slime hebben met 240 en oeps kassie kapot , daar is hij niet voor gemaakt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 15 sep 2014, 20:58

Je mag met deze tool überhaupt niets door meten waar nog stroom op staat ;) Alles boven de 18V geeft zo'n vervelende geur uit het kastje :mrgreen: en bij alles onder de 18V heb ik geen idee wat er gebeurd :P Heb ik nooit uitgezocht :P

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 nov 2014, 20:24

Inmiddels is mij gebleken dat hoe je ook zoekt op internet: er is nergens anders een dergelijk Tooltje te koop of een soort handleiding om dit te maken. Kom er steeds meer achter dat dit een uniek instrument is. Uiteraard worden al meer dan 50 jaar ontstekingen van tweetakt-motoren perfekt afgesteld op de traditionele wijze. Maar dit is net even gemakkelijker en preciezer. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 14 nov 2014, 17:54

Het blijkt dat er vroeger een vergelijkbaar iets ontwikkeld is door Bosch. Ik krijg het idee dat dit een soort geavanceerde beltrafo met lampje en zoemer is. Dit apparaatje schijnt zeer zeldzaam te zijn en wordt af en toe voor grof geld verkocht (las ik ergens). Helaas heb je volgens mij nog steeds een aansluiting op het net nodig. Dit maakt deze tool niet erg praktisch. Je bent beter af met die tool van mij.

Het is inderdaad vermakelijk om te lezen hoeveel mensen hiermee bezig zijn geweest of de wens naar zoiets hebben geuit. Ik heb zelfs op een elektronica forum een discussie gevonden die over een dergelijk tool gaat. Een groot deel van die discussie gaat over oplossing die helemaal niet werkt :mrgreen: en de discussie eindigt met een oplossing die ik niet ideaal vond waardoor ik die kant uiteindelijk niet op ben gegaan. :lol:

Dus ja, misschien toch wel echt uniek! Wat wel aangeeft hoe weinig elektrotechnici hier mee bezig zijn geweest :P

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 28 mar 2015, 17:49

Nieuws!

Frankytool niet de enige in deze wereld?
De Frankytool is niet de enige in deze wereld. Dat de tool vroeger ook al bestond wist ik. Deze originele tools schijnen zeldzaam te zijn en voor belachelijke prijzen verhandeld te worden (bron kreidler forum). Maar er blijkt een fransman te zijn ook de tool zelf ontwikkeld heeft. De afgelopen weken heb ik veel informatie uitgewisseld met deze man. Erg leuk om te zien dat een ander er ook mee bezig is. Hij maakt de tools in grotere getallen dan ik dat doe.

Slecht werkende contactpunt detectie verder onderzocht
Harrie heeft een tijdje terug al ontdekt dat de Frankytool ook instaat is slecht werkende contactpunten te detecteren. Deze contactpunten hebben als ze gesloten zijn een te hoge weerstand. Hierdoor gaat de zoemer niet (volledig) uit. Ik heb voor het eerst deze functie volledig onderzocht. Hierbij de drempel waardes waarbij de contactpunten afgekeurd worden door de tool.
Enkel contactpunten aangesloten: 15 Ohm max weerstand in contactpunten
Totale ontsteking aangesloten: 5 Ohm max weerstand in contactpunten

Zoals te zien is, is de tool gevoeliger voor slecht werkende contactpunten als de volledig ontsteking aangesloten is. Deze gevoeligheid neemt zelfs nog toe naarmate de batterij leger is. Al met al een zeer nuttige toevoeging omdat de tool je zal waarschuwen als de contactpunten niet goed functioneren.

Deze functie blijkt overigens uniek te zijn. Zowel de antieke versie van deze tool als de verzie die de fransman heeft ontworpen zijn niet in staat ook nog eens slecht werkende contactpunten te detecteren. Dit komt omdat mijn tool een ander werkingsprincipe gebruikt.

Ik zou dit eigenlijk eens grootschalig aan moeten pakken hè :mrgreen:

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 mar 2015, 18:16

Zeer interessant Frank.

Ik werk nu geruime tijd met de Frankytool en moet er niet aan denken nog op de ouderwetse manier een ontsteking te moeten afstellen.

Inderdaad moet je eens nadenken hoe je een kleine serie kosten en - arbeidsefficient tot stand kunt brengen.

Groet, Joop

Als er ooit een stemming komt voor de beste moderniteiten m.b.t. Mobylette dan zijn de eerste twee plaatsen voor de Externe Ontsteking van Henk en het Frankytool !*
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 29 mar 2015, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 28 mar 2015, 21:11

Dan staat mijn tool wel op grote afstand van de externe ontsteking van Harrie hoor ;) En dan bedoel ik dat Harrie ver bovenaan staat :mrgreen:

Ik moet het ontwerp herzien. Dat is de volgende stap die ik ga nemen. Daarnaast gebruik ik nu niet eens boormallen om de gaten te boren. Ik teken ze nog met een liniaal per tool met de hand af :shock: Dus dat ga ik nu ook aanpakken. In totaal gok ik dat ik 2.5 uur per tool bezig ben. Dit moet terug te dringen zijn naar 1.5 uur.

Mogelijk komt er nog een elektronisch ding bij in de toekomst. De Frankybooster? :roll: Een spannings- booster/chopper voor de verlichting. Maar dat staat nog in de kinderschoenen. Ik heb enkel wat voorwerk gedaan. Mogelijk werkt het principe helemaal niet :P

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Mobygek » 29 mar 2015, 00:01

Franky schreef:Dan staat mijn tool wel op grote afstand van de externe ontsteking van Harrie hoor ;) En dan bedoel ik dat Harrie ver bovenaan staat :mrgreen:

Ik moet het ontwerp herzien. Dat is de volgende stap die ik ga nemen. Daarnaast gebruik ik nu niet eens boormallen om de gaten te boren. Ik teken ze nog met een liniaal per tool met de hand af :shock: Dus dat ga ik nu ook aanpakken. In totaal gok ik dat ik 2.5 uur per tool bezig ben. Dit moet terug te dringen zijn naar 1.5 uur.

Mogelijk komt er nog een elektronisch ding bij in de toekomst. De Frankybooster? :roll: Een spannings- booster/chopper voor de verlichting. Maar dat staat nog in de kinderschoenen. Ik heb enkel wat voorwerk gedaan. Mogelijk werkt het principe helemaal niet :P
toch een mooi compliment Franky.
vrgr Gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 29 mar 2015, 19:57

Franky schreef:Dan staat mijn tool wel op grote afstand van de externe ontsteking van Harrie hoor ;) En dan bedoel ik dat Harrie ver bovenaan staat :mrgreen:
Franky: je doet jezelf tekort. Jouw ontwerp en productiemethode zijn erg "state of the art".
De ontsteking die ik toepas is in feite de Motobécane ontsteking uit 1968, waarbij ik wel wat goede modificaties heb toegepast waardoor de robuustheid en betrouwbaarheid is verbeterd. Het ombouwen van de oude hoogspanningsbobines is eigenlijk puur uit nood geboren vanwege het ontbreken van goede voedingsspoelen.

Leuk om te horen dat de functie die ik als kritische praktijkgebruiker ontdekt heb ook een theoretisch verklaring heeft.
Veel mensen blijven of in de theorie of in de praktijk steken. De wisselwerking tussen theorie en praktijk komt vaak onvoldoende aan bod.
Goed gedaan jochie! :D
Jouw tooltje heeft op mijn nieuwe Motobécane gereedschapbord een ereplekje gekregen, want dit officiële outil :roll: mocht er van mij niet op ontbreken.
Ik heb ook geheel eigentijds het tooltje in een 3D-geprint bakje met mobylette sticker geplaatst.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 31 mar 2015, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 30 mar 2015, 19:42

Dank je Harrie ;)

Ik vind het een hele eer dat mijn tooltje op zo'n mooi gereedschapsbord mag hangen (ik ben jaloers!).

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2015, 19:46

Oproep gebruikersfeedback omtrent Frankytool in combinatie met andere bromfietsmerken
Ik krijg zo af en toe de vraag van sleutelaars of de Frankytool ook te gebruiken is op andere bromfietsmerken dan mobylette. Aangezien ik enkel mobylette bromfietsen heb kan ik dit niet testen en heb ik geen idee of dit kan (al heb ik wel een sterk vermoede dat de tool werkt op alle merken en mogelijk zelfs auto ontstekingen). Jullie hebben de tool vast al op tig merken bromfietsen aangesloten. Zouden jullie je ervaringen kunnen delen? Graag in de volgende vorm.

Merk: (bijvoorbeeld Puch)
Type ontsteking: (Mobylette met contactpunt ontsteking kent bij mijn weten 2 types. De interne hoogspanningsspoel of externe hoogspanningsspoel. Andere merken kennen vast ook verschillende types ontstekingen)
Frankytool: Werkt wel/niet

Bij voorbaat dank :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 26 jul 2015, 00:11

The proof of the pudding is eating it.
Volgens mij zal dat bij veel systemen goed werken. Gewoon proberen.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2015, 09:16

Dat is juist het probleem Harrie, ik kan het niet proberen :(
De vraag of de tool werkt op andere merken bromfietsen komt natuurlijk van een mogelijke koper. Die kan het nog niet uit proberen. En ik kan de vraag niet goed beantwoorden.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 26 jul 2015, 10:07

Als de berg niet naar Mozes komt, moet Mozes maar naar de berg.
Hij zou met die brommer naar iemand in de buurt moeten rijden die dat tooltje heeft en een keer testen.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electronisch tooltje voor afstellen ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 jul 2015, 11:37

In welke stad / dorp woont hij ? En welk merk/type brommer ?

Hij kan bij mij komen - omgeving Urecht.

Plaats reactie