paulmz schreef: ↑28 jul 2019, 10:03
Ik gebruik het tooltje ook voor Bosch en Dansi ontstekingen.
Deze ontstekingen komt een zwart draadje uit welke aangesloten wordt op de bedrading van de brommer en gaat naar de kortsluitschakelaar op het stuur.
Dit draadje komt direct van de punten en kan je daar dus gewoon 1 punt van het tooltje op aansluiten.
Ik snap jullie problemen niet.
Paul
Precies wat Paul zegt, ik denk al, wat zitten ze nou allemaal te neuzelen.
Pak gewoon die zwarte draad bij een Bosch puntenontsteking. Die komt zo van de punten.
Bij een contactslot ipv een "uit"knopje wel even het contact aan zetten anders ligt de zwarte draad meteen weer aan massa via dat contactslot.
Of gewoon de zwarte draad uit de kroonsteen halen.
Na de punten gaat die zwarte draad wel eerst aan de condensator voor hij het blok uitkomt, wat daar de invloed richting het testkastje van is weet ik niet(condensator ligt ook aan massa namelijk).
Ik pak voor de snelle tussentijdse controle van het ontstekingstijdstip altijd de strobo met een kleine 12v accu.
Dat vergt wel een simpele eenmalige voorbereiding,
Zet de zuiger exact in het bdp.
Sla in een vast vliegwiel een centerpuntje, of zet streepje met een stift.(het moet wel jaren blijven zitten)
Dan precies recht daar tegenover op een zo kort mogelijke afstand, op het huis, of carter, ook een markering, weer een centerpunt of streep.
Dan draai je het het vliegwiel terug, maar slechts net zoveel graden die de fabrikant opgeeft als vast voorontstekingspunt.(statische vooronsteking)
Dan weer recht tegenover dat punt op het vliegwiel een centerpuntje op streep op het carter of huis.
Dit is het moment waarop de contactpunten beginnen te openen.
Klaar.
Stel nog wel even de punten goed, zodat zij ook werkelijk beginnen te openen bij dat punt.
Bij het eerste punt op het carter, huis, zou je nog een T (top,bdp,tdc) kunnen slaan.
Bij de tweede een F(fire).
Als je nu een strobo met de kleine 12v accu bij de draaiende brommer zet.
De strobo met de inductieklem aan de bougiekabel hangt.
De strobo op de puntjes richt.
De flits van de strobo komt nu exact met het gelijkstaan van het puntje op het vliegwiel en het laatst geslagen puntje, die van de vaste vooronsteking en natuurlijk de bougievonk.
Vanaf nu kan je dus heel snel even het ontstekingstijdstip controleren(dus of de punten nog goed staan).
Starten, strobo richten, en je weet het, klaar.
Kost niet eens een minuut.
Daarna kan het ontstekingtijdstip alleen nog maar later komen te staan door het slijten van de fibernok van de punten.
Zorg dan ook dat de nok in het vliegwiel superglad is zonder roest, pitting of ander gedoe.
En uiteraard voorzien van een likje speciaal vet.
En het viltje(vethouden) met een drupje olie goed tegen de nok drukt.
Als alles perfect is zouden punten ruim 10.000km mee kunnen met enkele keren tussentijds nastellen en een klein likje vet ivm slijtage van de fibernok. Dat controleer je nu dus supersnel en makkelijk met de strobo.
Zorg ook dat de keerring van de krukas in goede conditie is zodat de punten niet vet slaan door brandstofwaas uit het carter.
Gr. Wim.