dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door sleurhut » 19 jan 2014, 00:03

hallo allemaal,

Nou ik heb in het gezocht topic al het een en ander gezegd over een SHA op mijn moby en dat ik hier een topic zal openen. Nou hier is die dan, het enige ekte SHA op een av7 topic!

Laten we ermee beginnen dat ik erg te spreken was over de algemene prestaties van mijn mobylette na wat kleine afsteldingen. Miste alleen wat topsnelheid en trekkracht, een 10mm carburateur hielp iets maar was ook niet alles. Las vaak over SHAtjes op mobylettes op amerikaanse fora waar ze er erg over te spreken waren. Weet van puch dat het zo'n beetje de meest kale carburateur is die je maar kunt vinden maar dat het best aardig spul is mits je niet al te veeleisend bent.

Heb dus een 15/15 SHA imitatie laten komen nieuw voor iets van 15 euro. Voor dat geld durf ik het wel te proberen.... Wil je graag betere kwaliteit spul voor weinig? ga naar je plaatselijke brommersloop en oogst daar een sha van een tomos, die hebben ze al sinds mensenheugen standaard gemonteerd zitten.

Nou zo uit de doos viel me al 1 ding op: geen kabelchoke terwijl ik hem wel specifiek als een kabelchoke carb heb besteld. vandaar dat die dus zo goedkoop was... Niet erg dan bouwen we het gewoon zelf om naar kabelchoke, spaar je heel wat geld uit.

2e wat mij opviel was dat een normaal spruitstukje van 10mm exact erin paste mits je de zwarte bus uit de oude carburateur eraan liet zitten, dat scheelt je dus heel wat werk en elende. Wil je het helemaal top dan moet je gewoon een 12mm spruitstuk monteren, heb je ook nog eens maximale prestaties.

Ben begonnen met het ombouwen naar kabelchoke. Eerst haal je de choke eruit, last het gat in het midden dicht en maakt het mooi glad egaal aan de rest van het plaatje. Waarschijnlijk verkleurd die wel tijdens het lassen maar dan een kleinigheid en maakt niks uit, kijk uit dat je hem niet smelt het is pisbakkenstaal. nou nu heb je hem stukken effectiever gemaakt, draai nu de gasschuifdeksel eraf aan de bovenkant van de carburateur en trek het borgpinnetje eruit van het metalen plaatje wat je choke vastzet bij gebruik van de handchoke. die heb je niet meer nodig en is alleen maar irritant nu je straks een kabelchoke hebt.

Afbeelding

nu boor je een klein gaatje in het chokeplaatje waar de kabel straks doorheen zal gaan, precies op het puntje bovenaan het rondje wat je luchttoevoer afsluit. Pak hierna je carburateurhuis erbij en boor haaks en rechtstandig een gat van ongeveer 5mm in het midden van het huis bovenaan de plek waar je chokeplaatje komt, soms is de plek van boren al aangegeven:
Afbeelding

tap hier draad in en plaats een stelnippeltje van bijvoorbeeld een gaskabel, gewoon universeel spul erin is het beste, bouw nu alles weer in elkaar, trek de vlotterbak van de carburateur eraf met 2 schroefjes en monteer een maatje 60 dellorto klein imitatie sproeier, deze kun je erg goedkoop kopen bij puchshop.de. zorg ervoor dat je een assortimentje koopt met wat kleinere maten.

Nu kan de carburateur op de brommer, monteer de hele bende zoals je een normale gurtner monteert, klem niet te strak aanhalen dan klemt die niet meer. nieuwe kabels trekken naar je handvaten en die aansluiten. stel alles goed af, controleer of je gasschuif volledig omhoog gaat, de choke kan niet 100% dicht, niet dat het veel uitmaakt je kunt hem voldoende choken met 3/4e om hem te verzuipen. Benzineaansluiting naar boven zetten en hem ook monteren.

Het resultaat bij mij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stel hem af, zet de stationairschroef bijvoorbeeld 2 slagen in dan loopt die altijd wel stationair, rij hem warm en stel hem echt af, gewoon op gevoel hoe die normaal ook stationair liep. ga nu een stuk rijden en hou hem volgas open de heletijd. zet hem na een kmtje of 2 volgas uit. bougie eruit draaien en check de kleur. te wit is te kleine sproeier, zwart is te groot. probeer hem bruin te krijgen, luister goed naar je motor en hoe hij voelt. krijg je geen mooie bruine bougie's maar loopt hij wel goed? lekker zo laten vooral oudere bougie's worden niet meer zo mooi bruin en een nieuwe heeft langere tijd nodig om bruin te worden.

Problemen die ik tegen ben gekomen:
choke deed niks, gefixed door de plaat dicht te maken
meer geluid, ga er een dempend filter in bouwen, doe daar nog wel een updateje van

motorloop en snelheid is enorm verbeterd, waar die vroeger stukken sneller afsloeg als het stationair toerental te laag was bij warme motor lijkt opwarming nu amper verschil te geven:

http://www.youtube.com/watch?v=68SH9m4J1Bs

motortje pakt veel lekkerder op en trekt harder door. de naald van de km teller wees ongeveer 65 aan wat neerkomt op 55 km/h volgas een navigatie app op de telefoon.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door Franky » 19 jan 2014, 11:31

Ik kan nog wel wat aanvullen aan aanpassingen die noodzakelijk zijn.
Als eerst nog een discussiepunt. Je noemt dat de chokeschuif niet helemaal naar boven hoeft te kunnen. Mijn ervaring spreekt dat tegen. De chokeschuif moet echt het volledige gat afdekken anders doet hij helemaal niets. Je start namelijk je brommer door geen gas te geven waardoor er dus een heel klein kiertje onder je gasschuif zit. Je chokeschuif heeft dan alleen zin als de kier die de chokeschuif heeft kleiner is dan de kier die onder je gasschuif zit. Ik heb dus de chokeschuif aangepast zodat hij geen gaatje in het midden heeft en dat het aangrijpingspunt van de kabel dichter bij het draaipunt ligt. Hierdoor komt hij wel hoog genoeg op.

Een ander iets wat je niet noemt is het aanpassen van je gashendel. De gasschuif van een 15mm carburateur heeft een grotere slag dan de gasschuif van een 12mm carburateur. Wil je dus dat je gasschuif helemaal (of bijna helemaal) omhoog gaat, dan moet je je gashendel modificeren.

Ps: Met de Gurtner erop heb ik hem ook al eens zo langzaam stationair laten lopen. Enige nadeel was dat je dan heel voorzichtig gas moest geven anders viel die uit. Dat lijkt hij bij jouw niet te hebben. De Dellorto heb ik nooit zo laag gezet. Dat is volgens mij niet goed voor de motor.

Edit: Hier mijn oude topic. Ik wacht nog op flinke vorst. Dan maak ik nog even een filmpje als bewijs hoe goed die van mij nu start.
viewtopic.php?f=32&t=1606

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door sleurhut » 19 jan 2014, 12:44

Mooie aanvullingen over de choke. Misschien binnenkort eens aanpassen. Viel mij op dat mijn gasschuif volledig opengaat zonder aanpassingen. Misschien heb ik een ander model hendel? Zo laag stationairlopen is inderdaad niet goed voor je motor. Viel me meer op dat die erg laag stationair kon lopen zonder uit te vallen. Unerhaubt is stationairlopen slecht voor een motor. Belastingen op onderdelen zijn veel hoger

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door Franky » 19 jan 2014, 13:10

Het verschil in gashendel kan inderdaad de rede zijn :)
Durf jou trouwens met deze setup gas te geven in je eigen woonwijk? Ik namelijk niet. Wat een immens kabaal! Ik reed altijd heel rustig de wijk uit voordat ik het gas open trok. Ik jaagde de mensen de stuipen op het lijf met dat standaard Dellorto filter kapje. Wat was ik blij toen ik de stillere kap gemodificeerd had zodat die er op kon :lol:

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door sleurhut » 19 jan 2014, 13:48

Joah hou me altijd netjes aan de snelheid in de woonwijk. Zo heel veel kabaal maakt die niet vind ik. Al ben ik dan ook een open foamfilter gewend op mijn puch die maakt een keer zoveel kabaal

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door sleurhut » 19 jan 2014, 17:17

http://www.youtube.com/watch?v=lWgM1Z_eVKA

chokekabel strakker gezet, gaat verder dicht nu.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door Franky » 19 jan 2014, 17:23

En nu nog met -6 8-) Of kouder als het enigszins kan. Dat is de echte test :)
Maar hij start heel vlot! Goed gedaan.

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door sleurhut » 19 jan 2014, 21:50

Daarvoor moeten we nog even geduld hebben denk ik dit jaar, zal hem vanavond nog even proberen dan is het 1 graad hier buiten

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door sleurhut » 13 feb 2014, 23:04

Nou na bijna een maand rijden kan ik wel een redelijk oordeel vellen over hoe goed een dellorto het doet op een mobylette.

Afgezien van kleine aanloopprobleempjes redelijk goed te doen. Je moet niet 2 kunststof bussen over mekaar schuiven om de carburateur pas te maken op je spruitstuk, gaat geheid op den duur valse lucht trekken. Ik heb dit opgelost door een malossi spruitstukje te kopen voor een paar euro en een kunststof busje erbij die in de dellorto past en strak over het spruitstuk. kun je bestellen bij JMPB onderdelen. Motortje loopt soepeler over heel zijn toerenbereik. Uiteindelijk brak de klemband van de carburateur af door klote gietkwaliteit uit china. voor 15 euro een 16mm dellorto SHA gehaald in nieuwstaat van een brommersloperij en die gemonteerd. Je merkt duidelijk dat een echte dellorto zich beter af laat stellen. Ook de choke werkt prima nu, heb het bereik van het hendeltje wat vergroot door het montagepunt van de kabel wat uit te ruimen, nu kan die volledig dicht en volledig open.

Topsnelheid ligt met een verbrede inlaatpoort op 75 op de teller, wat incl correctie iets van 65 echte km's zijn, word ook bevestigt door een navigatie. Is knap hard voor een brommertje van dit formaat. Heb de gashendel zo afgesteld dat ik maximaal 60 kan om rollerbank boettes te voorkomen. Uiteindelijk best een succes dus.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: dellorto SHA op een av7 blokje, mijn bevindingen

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 25 okt 2018, 13:34

sleurhut schreef:
13 feb 2014, 23:04
Nou na bijna een maand rijden kan ik wel een redelijk oordeel vellen over hoe goed een dellorto het doet op een mobylette.

Afgezien van kleine aanloopprobleempjes redelijk goed te doen. Je moet niet 2 kunststof bussen over mekaar schuiven om de carburateur pas te maken op je spruitstuk, gaat geheid op den duur valse lucht trekken. Ik heb dit opgelost door een malossi spruitstukje te kopen voor een paar euro en een kunststof busje erbij die in de dellorto past en strak over het spruitstuk. kun je bestellen bij JMPB onderdelen. Motortje loopt soepeler over heel zijn toerenbereik. Uiteindelijk brak de klemband van de carburateur af door klote gietkwaliteit uit china. voor 15 euro een 16mm dellorto SHA gehaald in nieuwstaat van een brommersloperij en die gemonteerd. Je merkt duidelijk dat een echte dellorto zich beter af laat stellen. Ook de choke werkt prima nu, heb het bereik van het hendeltje wat vergroot door het montagepunt van de kabel wat uit te ruimen, nu kan die volledig dicht en volledig open.

Topsnelheid ligt met een verbrede inlaatpoort op 75 op de teller, wat incl correctie iets van 65 echte km's zijn, word ook bevestigt door een navigatie. Is knap hard voor een brommertje van dit formaat. Heb de gashendel zo afgesteld dat ik maximaal 60 kan om rollerbank boettes te voorkomen. Uiteindelijk best een succes dus.
65 kmpu??? :o :lol: wat een snelheid! mag ik vragen wat je nog meer aangepast hebt naast de verbrede inlaat? ik heb mijn cilinder ook aangepast maar ben amper boven de 50 uitgekomen...

kheb vandaag een dellorto 1515 sha van b2b binnen gekregen met spruitstuk en sproeiersetje en ga dat later deze week eens monteren.

groetjes,

olivier

Plaats reactie