ontstekingsnok verloopt
ontstekingsnok verloopt
De ontstekingsnok van mijn FOM is voor de tweede keer een paar honderd km 0.5 mm verlopen. Van 2.8 naar ca 2.3 mm. En dat merk je in de trek-kracht.
Wederom heb ik met remreiniger zowel de binnenkant van de nok als de as gereinigd. En met een rubberen hamer heb ik de nok twee keer een stevige tik gegeven en daarna weer het ontstekingstijdstip gecheckt.
Heeft iemand nog een tip ? Loctite zal wel helpen maar dan heb je daarna weer een probl;eem denk ik.
Hoor graag en groet, Joop
Wederom heb ik met remreiniger zowel de binnenkant van de nok als de as gereinigd. En met een rubberen hamer heb ik de nok twee keer een stevige tik gegeven en daarna weer het ontstekingstijdstip gecheckt.
Heeft iemand nog een tip ? Loctite zal wel helpen maar dan heb je daarna weer een probl;eem denk ik.
Hoor graag en groet, Joop
Re: ontstekingsnok verloopt
Ter aanvulling: heb de laatste keer een andere nok toegepast en zojuist de moer die het vliegwiel vastzet vervangen door een andere exemplaar in de hoop dat deze de nok beter vasttrekt. Je weet maar nooit en je moet wat. Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 01 mei 2014, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: ontstekingsnok verloopt
Er is hier ooit een filmpje gepost van een of andere fransman die liet zien wat je moet doen met nokken die niet goed aansluiten. Daar moet je wat polijstmiddel op de krukas as doen en dan de nok polijsten op de krukas. Er is vast iemand hier die dat filmpje nog kan vinden. De oplossing is dus de nok in de juiste vorm krijgen zodat hij beter aan sluit.
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
- Woonplaats: Ugchelen Nederland
- Locatie: ugchelen [apeldoorn]
Re: ontstekingsnok verloopt
Gewoon de kruktap met fijne kleppen pasta insmeren ,iets vochtig maken nok er opdrukken en pas schuren door deze te draaien,en dan kijken of hij overal draagt,zo ja dan zit hij wel vast op de krukas.
gr bessels
gr bessels
Re: ontstekingsnok verloopt
Niets aan toe te voegen. Met slijppasta pas slijpen. Kan een geduld werkje zijn.
Re: ontstekingsnok verloopt
Ik geef hem een tik met een metalen hamer
Gr Polle
Gr Polle
Re: ontstekingsnok verloopt
Dank allen voor de tips.
Heb de nok op de as nu geslepen met kleppenpasta, en met de metalen hamer met een dopsleutel ertussen een stevige tik gegeven. En ik heb de achterzijde van de vliegwielmoer met WD40 ingesmeerd om de moer mooier en vaster te kunnen draaien en voelde toen dat de moer de nok nog iets aantrok. En toen gecheckt op tijdstip, was gelukkig hetzelfde.
Zodra de motor onverhoopt slomer wordt, controleer ik opnieuw. Hopelijk verloopt hij nu niet meer
Groet, Joop
Heb de nok op de as nu geslepen met kleppenpasta, en met de metalen hamer met een dopsleutel ertussen een stevige tik gegeven. En ik heb de achterzijde van de vliegwielmoer met WD40 ingesmeerd om de moer mooier en vaster te kunnen draaien en voelde toen dat de moer de nok nog iets aantrok. En toen gecheckt op tijdstip, was gelukkig hetzelfde.
Zodra de motor onverhoopt slomer wordt, controleer ik opnieuw. Hopelijk verloopt hij nu niet meer
Groet, Joop
Re: ontstekingsnok verloopt
Vandaag ontsteking gecontroleerd: de ontstekingsnok was gelukkig 0.0 mm verlopen.
Had dus de nok met kleppenpasta beter ingeslepen op de krukas en stevige tik met hamer gegeven om hem goed vast te zetten. Wel met een dopsleutel tussen nok en hamer ter voorkomuing beschadiging van de zeldzame linkse nok.
Ook heb ik nog de platte zijde van de vliegwielmoer met WD40 gesmeerd, zodat hij minder stroef over het vliegwiel schuurt bij het vastdraaien. Was een tip van een gepensioneerde Mobylette dealer.
Hoe dan ook, de nok verloopt niet meer.
Gr, Joop
Had dus de nok met kleppenpasta beter ingeslepen op de krukas en stevige tik met hamer gegeven om hem goed vast te zetten. Wel met een dopsleutel tussen nok en hamer ter voorkomuing beschadiging van de zeldzame linkse nok.
Ook heb ik nog de platte zijde van de vliegwielmoer met WD40 gesmeerd, zodat hij minder stroef over het vliegwiel schuurt bij het vastdraaien. Was een tip van een gepensioneerde Mobylette dealer.
Hoe dan ook, de nok verloopt niet meer.
Gr, Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 14 mei 2014, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ontstekingsnok verloopt
Smeren van de rotormoer.
De ruwheid van het vliegwiel en dat van de moer zorgt er voor dat het moment van vastzetten meer ten goede komt aan de klemkracht van het vliegwiel.
In de autowereld is het heel normaal om iets met een klein moment vast te zetten en daarna nog een X aantal graden na te draaien.
m.vr.groet
PeterL.
De ruwheid van het vliegwiel en dat van de moer zorgt er voor dat het moment van vastzetten meer ten goede komt aan de klemkracht van het vliegwiel.
In de autowereld is het heel normaal om iets met een klein moment vast te zetten en daarna nog een X aantal graden na te draaien.
m.vr.groet
PeterL.
Re: ontstekingsnok verloopt
En toch was na een maand de ontstekingsnok weer verlopen. Dit ondanks het inslijpen met kleppenpasta en vastzetten met een zeer stevige tik.
Voorontsteking verlopen van 2.8 naar 2.3 mm.
Vanochtend ben ik bij een echt en serieus motoren-revisiebedrijf geweest voor advies enz.
Wat bleek: de achterzijde van de vliegwielmoer raakte / liep vast op het verzonken gedeelte van de bovenkant van de nok. Dus er was onvoldoende klemkracht. Hij heeft van de achterkant van de vliegwielmoer een fractie afgedraaid. Je voelt nu ook bij het vastdraaien van de moer dat er klemkracht ontstaat. Vanmiddag ca 40 km gereden en nok nog stond nog steeds goed. Hoop dat dat over een paar weken nog zo is, maar heb er wel veel vertrouwen in.
Meldt e.e.a. vooral omdat een ieder hier mee te maken zou kunnen krijgen. Voor de diagnose: kijk naar beschadigingen achterzijde vliegwielmoer en verzonken bovenzijde nok.
Joop
Voorontsteking verlopen van 2.8 naar 2.3 mm.
Vanochtend ben ik bij een echt en serieus motoren-revisiebedrijf geweest voor advies enz.
Wat bleek: de achterzijde van de vliegwielmoer raakte / liep vast op het verzonken gedeelte van de bovenkant van de nok. Dus er was onvoldoende klemkracht. Hij heeft van de achterkant van de vliegwielmoer een fractie afgedraaid. Je voelt nu ook bij het vastdraaien van de moer dat er klemkracht ontstaat. Vanmiddag ca 40 km gereden en nok nog stond nog steeds goed. Hoop dat dat over een paar weken nog zo is, maar heb er wel veel vertrouwen in.
Meldt e.e.a. vooral omdat een ieder hier mee te maken zou kunnen krijgen. Voor de diagnose: kijk naar beschadigingen achterzijde vliegwielmoer en verzonken bovenzijde nok.
Joop
Re: ontstekingsnok verloopt
Nuttige tip Joop,
Je blijft steeds nieuwe dingen leren bij deze hobby.
Harrie
Je blijft steeds nieuwe dingen leren bij deze hobby.
Harrie
Re: ontstekingsnok verloopt
Dat is een goede je moet er maar op komen
Er zijn vast meerdere mobys die daar last van kunnen hebben
Er zijn vast meerdere mobys die daar last van kunnen hebben
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: ontstekingsnok verloopt
Goeie tip! Ik zal er op gaan letten.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: ontstekingsnok verloopt
Is er niet een waarde ,aantal nm deze moer aan te draaien?
Überhaupt iets van mobylette wat aanhalen met momentsleutel betreft.
Cilinderkopmoeren, krukkastbouten uitlaatmoer etc.
Wat toch ook belangrijk is zuiver en schoon pasvlakken en schroefdraad.
Vrgr mobygek
Überhaupt iets van mobylette wat aanhalen met momentsleutel betreft.
Cilinderkopmoeren, krukkastbouten uitlaatmoer etc.
Wat toch ook belangrijk is zuiver en schoon pasvlakken en schroefdraad.
Vrgr mobygek
Re: ontstekingsnok verloopt
Aantrekmomenten (gaarne verbeteren, wanneer niet in orde)
Vliegwielmoer : 40-49 Nm (30-36 ft-lb)
Cylinderkop : 15-17,5 Nm (11 - 13 ft-lb)
Bougie : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Carterbouten : 12-15 Nm (9-11 ft-lb)
Variateur moer : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Statorplaat moertjes : 12 Nm (9 ft-lb)
Spruitstukmoer : 12 Nm (9 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (boven) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (onder) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
Vliegwielmoer : 40-49 Nm (30-36 ft-lb)
Cylinderkop : 15-17,5 Nm (11 - 13 ft-lb)
Bougie : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Carterbouten : 12-15 Nm (9-11 ft-lb)
Variateur moer : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Statorplaat moertjes : 12 Nm (9 ft-lb)
Spruitstukmoer : 12 Nm (9 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (boven) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (onder) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: ontstekingsnok verloopt
Beste MobyJoost,
Hoe komt u hier aan?
In iedergeval bedankt.
Vrgr mobygek
Hoe komt u hier aan?
In iedergeval bedankt.
Vrgr mobygek
Re: ontstekingsnok verloopt
Hallo Mobygek, dit lijstje kwam van RebelMoby van het Canadese Motobécane forum. De waarde voor de cylinderkop bouten kwam ik in Motobécane handboeken tegen, en die kwam overeen. Die klopt dus zeker.
Re: ontstekingsnok verloopt
Zeer nuttig Joost. Dank.
Inderdaad klopt het moment van de cilindermoeren precies. Had ooit gezegd tegen professional-monteur: " cilindermoeren op 12 ". Dat had ik ik zo links en rechts gehoord. Later zei hij: "Ik heb ze op 17 aangedraaid, anders zitten ze niet vast genoeg ".
Gr. Joop
Inderdaad klopt het moment van de cilindermoeren precies. Had ooit gezegd tegen professional-monteur: " cilindermoeren op 12 ". Dat had ik ik zo links en rechts gehoord. Later zei hij: "Ik heb ze op 17 aangedraaid, anders zitten ze niet vast genoeg ".
Gr. Joop
Re: ontstekingsnok verloopt
Correctie op mijn eerdere berichten: het aan de achterzijde van de vliegwielmoer iets afslijpen, blijkt na nader onderzoek zinloos. Deze komt nooit in contact met de ontstekingsnok en kan kan dus daarop niet vastlopen dus daaraan hoef je en moet je niets doen.
Zoals zo vaak zoek je op het verkeerde spoor: in mijn geval bleken de contactpunten te verlopen en niet de ontstekingsnok ! En dat dat leidt ook tot een ander moment van voorontsteking.
Het schroefje voor de fixatie van de contacten of beter gezegd het schroefgaatje waar deze in gaat bleek bijna en daarna helemaal dol. Te vaak aan gedraaid en vermoedelijk teveel kracht gebruikt. Nu andere. nieuwe contactpunten gemonteerd die aan de achterzijde een ruw-ruitjesdropmotief hebben. Contactvlak van de grondplaat geschuurd en een kartelringetje toegepast. Het bevestigingsschroefje heb ik vervangen door een zelftappende schroef van 4.5 mm. Veel gereden vandaag en ontsteking staat nog steeds ongewijzigd perfekt. Wellicht na Heerhugowaard een ander grondplaat monteren.
Groet,
Joop
NB: als wat vaker je ontsteking moet stellen, dan blijkt weer hoe super gemakkellijk het tootje van Frank s. Bovendien waren de puinten van mijn "nieuwe" ontstekingspunten gecorrodeerd. Dat merk je direkt met het tooltje en je kan met het Franky-tool ook weer goed checken of ze vol en goed contact maken.
Zoals zo vaak zoek je op het verkeerde spoor: in mijn geval bleken de contactpunten te verlopen en niet de ontstekingsnok ! En dat dat leidt ook tot een ander moment van voorontsteking.
Het schroefje voor de fixatie van de contacten of beter gezegd het schroefgaatje waar deze in gaat bleek bijna en daarna helemaal dol. Te vaak aan gedraaid en vermoedelijk teveel kracht gebruikt. Nu andere. nieuwe contactpunten gemonteerd die aan de achterzijde een ruw-ruitjesdropmotief hebben. Contactvlak van de grondplaat geschuurd en een kartelringetje toegepast. Het bevestigingsschroefje heb ik vervangen door een zelftappende schroef van 4.5 mm. Veel gereden vandaag en ontsteking staat nog steeds ongewijzigd perfekt. Wellicht na Heerhugowaard een ander grondplaat monteren.
Groet,
Joop
NB: als wat vaker je ontsteking moet stellen, dan blijkt weer hoe super gemakkellijk het tootje van Frank s. Bovendien waren de puinten van mijn "nieuwe" ontstekingspunten gecorrodeerd. Dat merk je direkt met het tooltje en je kan met het Franky-tool ook weer goed checken of ze vol en goed contact maken.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: ontstekingsnok verloopt
Zelftappende schroef? Zo'n ding dat je in kunststof draait? Dat zal niet lang goed gaan.
Als je het echt goed wil doen, moet je er een helicoil in laten zetten. Mits er genoeg vlees voor is.
Als je het echt goed wil doen, moet je er een helicoil in laten zetten. Mits er genoeg vlees voor is.
Re: ontstekingsnok verloopt
Ik doe tegenwoordig aan alle boutjes borg van loctite aan.
Niets dat nog los trilt .
geen problemen meer
Gr Polle
Niets dat nog los trilt .
geen problemen meer
Gr Polle
Re: ontstekingsnok verloopt
Loctite is prima spul, maar niet op een hete grondplaat.
Zou toch een mechanische boring toepassen zoals een borgring.
Bij mij verschuiven ze nooit. Zelftapper? Alleen in noodgevallen; een andere grondplaat lijkt mij nog de beste oplossing.
Harrie
Zou toch een mechanische boring toepassen zoals een borgring.
Bij mij verschuiven ze nooit. Zelftapper? Alleen in noodgevallen; een andere grondplaat lijkt mij nog de beste oplossing.
Harrie
Re: ontstekingsnok verloopt
Duidelijk Harrie, leek mij al de beste oplossing om de een andere grondplaat toe te passen. Dan is het weer echt en goed.
Groet, Joop
Groet, Joop