Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Beste forumleden,
ik ben in de afstelfase van mijn kaptein Mobylette av 50 met variateur uit 1970
Wat nu opvalt dat stationair de motor goed loopt en vol gas.
In deellast gebied ,dus 25 a 30km/uur onregelmatig en bij vol gas geven even een moment van inhouden (nieuwe 12 mm carburateur)
Nu heb ik mijn sproeier met speciaal gereedschap iets opgeruimd, was 19,5 althans staat op sproeier zelf.
Nu is de motorloop zeer goed, alleen in deellast , dus van half driekwart gas even inhouden en pak mooi op, onrehgelmatig lopen doet hij niet meer.Let op ,het inhouden duurt nog geen seconde. nu is mijn vraag: hoort dit zo? is dit een eigenschap in combinatie variateur?
En wat mij ook opvalt, na montage nieuwe tandwielen en ketting , hij gonst/zoemd zo, oplopend aan toerental en snelheid.
Wielen,ketting snaarschijf staan goed uitgelijnd.
is dit ook normaal?
Ik wacht jullie info af.
vrgr Mobygek.
ik ben in de afstelfase van mijn kaptein Mobylette av 50 met variateur uit 1970
Wat nu opvalt dat stationair de motor goed loopt en vol gas.
In deellast gebied ,dus 25 a 30km/uur onregelmatig en bij vol gas geven even een moment van inhouden (nieuwe 12 mm carburateur)
Nu heb ik mijn sproeier met speciaal gereedschap iets opgeruimd, was 19,5 althans staat op sproeier zelf.
Nu is de motorloop zeer goed, alleen in deellast , dus van half driekwart gas even inhouden en pak mooi op, onrehgelmatig lopen doet hij niet meer.Let op ,het inhouden duurt nog geen seconde. nu is mijn vraag: hoort dit zo? is dit een eigenschap in combinatie variateur?
En wat mij ook opvalt, na montage nieuwe tandwielen en ketting , hij gonst/zoemd zo, oplopend aan toerental en snelheid.
Wielen,ketting snaarschijf staan goed uitgelijnd.
is dit ook normaal?
Ik wacht jullie info af.
vrgr Mobygek.
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
In principe hoort dit niet. De carburateur voor een motor met variateur is wel anders, dan die voor één zonder. Aangezien een (goed afgestelde) variateur de motor in de powerband houd, tijdens het opschakelen. Als je een variateur hebt, maar een carburateur voor variateurloze motor, kan ik me voorstellen, dat die carburateur niet snel genoeg brandstof kan leveren. Maar pin me er niet op vast.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Lijkt me sterk dat je bij een bromfiets met een semi variateur een andere carb heeft als zonder variateur. Bij een volledig variateur bromfiets kan ik me nog wel iets voorstellen bij een speciale carb. Niet bij de semi variateur modellen.
Die AV50. Betreft het de versie met het spruitstuk dat een grote 90 graden bocht maakt?
Mijn AV50 met variateur maakt ook veel kabaal rond de ketting. Altijd al gedaan. Een 12 tanden voortandwiel voor maakt echter al een stuk minder herrie dan een 11 tands voortandwiel. Daarom heb ik het 11 tands tandwiel er al heel snel afgehaald.
Die AV50. Betreft het de versie met het spruitstuk dat een grote 90 graden bocht maakt?
Mijn AV50 met variateur maakt ook veel kabaal rond de ketting. Altijd al gedaan. Een 12 tanden voortandwiel voor maakt echter al een stuk minder herrie dan een 11 tands voortandwiel. Daarom heb ik het 11 tands tandwiel er al heel snel afgehaald.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Mijne heren,
Mijn Mobylette heeft het korte 12mm spruitstukje, mijn blokje beweegt ook mee in bij oplopend toerental en bij aflopend toerental gaat hij netjes terug.. Als ik 45 km/uur rijdt loopt hij zo rustig als het maar kan, echt top.
let wel, ervaar is misschien normaal, even inhouden in deel-last, vanuit stilstand vol gas los hij mooi door naar top.
het geluid ,wat de ketting betreft hoor ik zuiver bij het achterwiel.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
vrgr Mobygek
Mijn Mobylette heeft het korte 12mm spruitstukje, mijn blokje beweegt ook mee in bij oplopend toerental en bij aflopend toerental gaat hij netjes terug.. Als ik 45 km/uur rijdt loopt hij zo rustig als het maar kan, echt top.
let wel, ervaar is misschien normaal, even inhouden in deel-last, vanuit stilstand vol gas los hij mooi door naar top.
het geluid ,wat de ketting betreft hoor ik zuiver bij het achterwiel.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
vrgr Mobygek
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Wat is een semi variateur, Franky?
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Eentje met maar een variabele poulie ipv twee??
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Je hebt het over een enkele- en een dubbele variateur. Ook een enkele variateur is een variateur. "semi variateur" is een term, die alleen verwarring sticht.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Ik weet niet precies waar ik die term vandaan heb om heel eerlijk te zijn. Maar enkele en dubbele klinkt op zich voor mobylette wel duidelijker. Andere merken vinden dubbele denk ik juist weer heel verwarrend. Want een dubbele variateur doet toch suggereren dat er twee variateurs zijn (en dus 2 V-snaren). En dat is dus ook niet waar. Al met al, wat is nou eigenlijk een goede benaming?
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Hoi Mobygek,
Dat even inhouden bij gas geven vanuit matige snelheid ken ik ook nog van enkele AV50-modellen die ik ooit heb bereden.
Volgens mij krijgt de motor op het moment van inhouden al wel lucht, maar nog geen brandstof.
De benzine komt er dan met enige vertraging bij. Ik denk dat het in ieder geval een hapering in de doorstroom van benzine is, bijvoorbeeld een vieze vlotter(kamer).
Of een niet goed afsluitende luchtfilter? Ik opper ook maar wat hoor. Ik zou de hele lucht- en benzinegang van kraantje tot en met spruitstuk nalopen en schoonmaken.
@Franky: ik vind de term 'dubbele variateur' wel passend: er zijn in dat geval twee in grootte variërende snaarschijven.
Groet,
Ruud
Dat even inhouden bij gas geven vanuit matige snelheid ken ik ook nog van enkele AV50-modellen die ik ooit heb bereden.
Volgens mij krijgt de motor op het moment van inhouden al wel lucht, maar nog geen brandstof.
De benzine komt er dan met enige vertraging bij. Ik denk dat het in ieder geval een hapering in de doorstroom van benzine is, bijvoorbeeld een vieze vlotter(kamer).
Of een niet goed afsluitende luchtfilter? Ik opper ook maar wat hoor. Ik zou de hele lucht- en benzinegang van kraantje tot en met spruitstuk nalopen en schoonmaken.
@Franky: ik vind de term 'dubbele variateur' wel passend: er zijn in dat geval twee in grootte variërende snaarschijven.
Groet,
Ruud
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Ik heb hetzelfde probleem al gehad met een splinternieuwe carburator en perfect zuivere benzinetank
Gr Polle
Gr Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Tja , inderdaad is alles nieuw, maar gezien ik mijn huidige sproeier opgeboord heb is wat motorloop betreft nu goed.
Alleen wat ik al opperde: hij lijkt gewoon even te verslikken, even wat teveel lucht i.p.v. het juiste mengsel in deellastgebied naar vol gas.
Mij sproeier is nu 19,5, naar welke maat zal ik gaan?
vrgr Mobygek
Alleen wat ik al opperde: hij lijkt gewoon even te verslikken, even wat teveel lucht i.p.v. het juiste mengsel in deellastgebied naar vol gas.
Mij sproeier is nu 19,5, naar welke maat zal ik gaan?
vrgr Mobygek
Re: Inhouden in deellast Kaptein Mobylette
Hallo Mobygek
Gewoon verschillende uitproberen
Gr Polle
Gewoon verschillende uitproberen
Gr Polle