compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 12 mei 2014, 00:14

Beste forumleden,

Ik heb pas een tweede mobylette aangekocht als donor en als onderzoeksproject om wat zelfstandig te leren zijn in het klussen.
De donor/experimentmoby waar ik op doel is de groene (iets later model denk ik?) op de tweede foto.

De groene av50 is uitgerust met een zijdelingse 12 mm carb. Het typenummer leest ar2-12 729.
Als ik kijk naar de carb die nu op mijn getrouwe blauwe Av50 zit (zie foto hieronder), lees ik ar2-10 (737)

Afbeelding


Afbeelding


Ik zou wat winst op topsnelheid willen bekomen voor mijn blauwe av50, daarom ben ik geïnteresseerd in die 12mm. Nu is mijn vraag: kan ik beide carbs 'probleemloos' verwisselen? Het zou me lijken van wel, maar het feit dat de 10mm recht op het spruitstuk toe loopt en de 12mm zijdelings doet me twijfelen.
Iemand een idee/ervaring/tips?

Thx!

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door JonathanC » 12 mei 2014, 00:29

Ik heb ook een andere carbutateur gezet op de 40T die ik had, zat eerst een 10mm op maar met recht spruitstuk.
Deze dan gewisseld naar een 12 en de andere erop gezet en aangepast en dan bolde ie een stuk vlotter/sneller.

Op mijn G50 zit ook een 10mm carburateur , zijdelijngs met een spruitstuk met een bocht,

Ik heb eens gekeken of een gewone gurtner erop paste maar dan kwam deze zijn luchtinlaatkapje tegen het vliegwiel.
Diegene die er eerst opzat had en hoekje af zodat deze niet raakte..

Je kan het spruitstuk voor de 12mm carb installeren ( een recht ) en dan gelijk de normale monteren , bolt perfect :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Franky » 12 mei 2014, 19:42

Tja. De 12mm carb die op het spruitsuk zit met de grote 90 graden bocht... Dat is in mijn ogen hartstikke fout. Dat had überhaupt nooit gemogen (zie verklaring hieronder). Mijn advies is dan ook altijd om de carb recht achter je blok te zetten (niet met dat rare spuirtstuk). Zo lang het goed past mag het gewoon :)
Problemen 12mm carb met spruitstuk met grote 90 graden bocht

1. Vlotter bakje zit met 1 schroef vast i.p.v. 2. Dit geeft lekkage. Dit hebben ze weer opgelost met een rubberring waarmee de lekkage verholpen is. Helaas moet de vlotter naald wel in een scheef dekseltje gaan wat vragen is om vlotter problemen (en die had ik dan ook).

2. De carb bevat geen gasbochtjes om de kabels te geleiden. Hierdoor schuren zowel de gaskabel en de chokekabel heel hard tegen je frame. Met onder andere als gevolg dat de gaten in je carb waar je kabels ingaan uitlubberen. Dit heeft geen direct gevolg voor prestaties, maar is gewoon heeeeel slordig.

3. De benzine ingang van de carb zit aan de verkeerde kant waardoor de benzineslag een rare bocht moet maken. Hierdoor komt er een knik in de slang te zitten en wordt de slang afgekneld. Dit is erg storend als je carb geen benzine bevat. Dan moet je een paar minuten van te voren de kraan open zetten. Er zijn geen directe gevolgen voor de prestaties. Wederom erg slordig.

4. De carb steekt te ver uit naar de zijkant en werkt zich daardoor dwars door je kap heen. Hierdoor wordt het zwarte dempingskapje vernield.

5. Er zit geen pakking tussen carb en spruitstuk. Hierdoor zuigt de carb flink valse lucht. Dit komt de werking niet ten goed, maar rijden doet de brommer nog wel.....

6. De carb staat haaks op het motorblok. Hierdoor hebben de G-krachten bij accelereren en remmen invloed op het gasmengsel! (communicerende vaten of zoiets noemen ze het). Bij flink remmen helling afwaarts is het praktisch ONMOGELIJK deze bromfiets aan te houden! Bij flink steile helling oprijden met acceleratie verzuipt het blok (dit merk je niet direct, maar er is vermogen verlies).

Kort samengevat de meeste problemen veroorzaakt door de combinatie van de carb met het spruitstuk met bocht. Het zit lang niet allemaal alleen in de carb. Het is een opstapeling van slecht doordachte zaken. De domste is nog wel het spruitstuk. Dit spruitstuk heeft 5 van de 6 ontwerpfouten die hier boven staan veroorzaakt!

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 12 mei 2014, 19:57

Bedankt beide!

Ik zal zoals jullie zeggen de 12 mm carb recht achter mijn blok zetten.
Het is te hopen dat het kapje van de luchtinlaat niet tè groot uitvalt voor mijn blauwe mob.

Iemand nog een idee voor de doorsnee grote van een sproeier voor 12 mm carbs? Dat ga ik uiteraard nog moeten aanpassen.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door JonathanC » 18 mei 2014, 23:06

om de topsnelheid te veranderen kan je ook de tandwielverhouding aanpassen 8-)

hier een tabel bijgevoegd :
Moby tandwielsetting.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 19 mei 2014, 14:59

Ah bedankt, Jonathan! Zoiets was ik ook nog aan het zoeken

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 23 mei 2014, 19:14

De carbu is met succes geïnstalleerd. Alleen is het resultaat een beetje tè goed. Op een vlak stuk rijd ie nu tegen de 60km/u. Bij tijden is er dan kort een klapperend geluid te horen.

Is zo'n snelheid it niet slecht voor de motor?
Bougie heeft koffiekleur, is er verder nog iets dat ik moet afstellen?

Thx!
Rob

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 mei 2014, 19:58

Interessant. Welke carburateur en welke sproeiermaat heb je gemonteerd ? Gr. Joop

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 23 mei 2014, 20:05

De carbu is een gurtner ar2-12 729. De bocht in het spruitstuk heb ik weggelaten. De sproeier leest '230'.
Interessant zeker, maar ik ben een beetje terughoudend om te touren. Kwestie dat ik mijn blokje niet gort rijd.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 mei 2014, 20:51

Mijn Moby rijdt - digitaal gemeten , want de Huret snelheidsmeter is onbetrouwbaar - een top van ca 45 km maar dan is het geluid veel minder mooi dan bij een snelheid van ca 40 km. Dus ik rijd niet zo vaak en niet zo lang op de topsnelheid.
Ik zou in jou geval niet harder rijden dan de snelheid met een goed geluid. heb je nieuwe zuiger / cilinder / zuigerveren dan kan het geluid na vele honderden km wel verbeteren. Ik heb nieuwe zuigerveren gehad en pas na ca 1000 km waren ze qua motorgeluid pas goed ingereden.

Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 24 mei 2014, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 23 mei 2014, 21:05

Het geluid is eigenlijk wel mooi hoor. Zelfs op de digitaal gemeten top van 61km/u klinkt ze goed, een typisch brommergeluidje.
Toch .... als ik op hoge snelheid gas los, knettert, ratelt er iets en soms als ook ik een bepaalde snelheid aanhoud. Het vreemde is dat dit geluid niet te horen is als ik accelereer of gas los met de moby op haar stand.

in ieder geval goede raad, Joop, Ik ga het netjes rond de 50 houden, misschien mijn gaskabel wat aanpassen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 mei 2014, 21:54

IS je ketting misschien niet te los? Dat kan ook aardig ratelen bij gas terug nemen.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Polle » 24 mei 2014, 06:38

Hallo

Of een ketting die niet mooi aansluit op de tandwielen

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Harrie » 24 mei 2014, 11:34

Toevallig had ik gisteren iemand uit de buurt op bezoek met een dergelijke klacht.
Er ratelde iets bij de snaarschijf.
We hebben de boel gedemonteerd en troffen drie problemen aan:

1. het kettingwiel op de snaarschijf was totaal versleten (het aangetroffen kettingwiel) staat in mijn top5 op de 3e plaats (zie foto)
2. de circlip (Seegerring) dat net achter het tandwiel zat had meegewalst en zodoende de groef in de as vernield. Gevolg was dat de as op en neer ging en dus ook het kettingwiel.
3. de naaldlagers in de snaarschijf hadden te veel speling.

Punt 1 werd snel opgelost met een nieuw kettingwiel 12 tands met verloopring van 29 naar 26 mm. 12 tands met klein gat zijn bij mij al jaren op.
Punt 2 was technisch gezien interessanter, want we wilden (hadden) geen nieuwe as. Op de draaibank hebben we met een diamanten slijpschijfje de groef wat dieper gemaakt, zodat een 15mm Seegerring goed paste. Na montage liep alles soepel en was het geluid helemaal verdwenen.
Punt 3 was redelijk snel gepiept door het inpersen van nieuwe lagers met een draadeind.
De trapasgroep met snaarschijf is vaak een stiefkindje bij onderhoud, terwijl het zo goed allemaal beschreven staat in het werkplaatshandboek.

Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 24 mei 2014, 12:04

Interessant Harrie. Ik ga de staat van het kettingwiel er eens op nazien. Misschien dat, zoals Polle, zegt, de ketting simpelweg niet mooi aansluit.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Polle » 24 mei 2014, 17:27

Als je nieuwe voortandwiel plaatst doe dit dan ook achteraan en een nieuwe ketting
Ben je voor jaren van de problemen vanaf als je de de boel regelmatig smeert.
Ik heb nog veel tandwielen van 12 tanden liggen met kleine opening

Gr Polle

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 25 mei 2014, 14:35

Het probleem ligt niet bij het tandwiel, maar bij de koppeling. Die loopt vast. Na het laatste testritje loopt de mobylette ook niet meer stationair.
Als ik start blijft het achterwiel, na te remmen, draaien.

Op de video hoor je het geklik (op snelheid geratel) dat ik bedoelde. Zoals je ziet bewegen koppeling en vliegwiel tesamen...

http://youtu.be/e0tfgbX2Z0I

Wat zouden mijn volgende stappen kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Franky » 25 mei 2014, 19:28

Wat je nu omschrijft en laat zien in het filmpje, kan ik moeilijk koppelen aan je eerder genoemde klachten. Maar laten we ons eerst focussen op het meest overduidelijke probleem. Je koppeling ontkoppelt niet meer. Oorzaken die mijn zo te binnen schieten zijn
- Er is een koppelingsplaatje losgekomen en klemgeslagen tussen een ander koppelingsplaatje
- Je lager in je koppeling is compleet in de soep gelopen.

Hoe dan ook, open maken dat spul en kijken wat er aan de hand is. Alles is te repareren ;)

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 25 mei 2014, 20:08

Inderdaad Franky, spul openmaken en eens kijken. Ben een beetje ontmoedigd, maar je zal vast wel gelijk hebben dat alles te herstellen is.
Het geluid dat ik omschreef was altijd al wel te horen. Ik vermoed dat het onderliggende probleem verergerd werd door de verhoogde snelheid met het installeren van de 12mm carb.

Dank je wel iedereen om mee te denken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Franky » 25 mei 2014, 20:12

Er was een tijdje terug iemand bij mij met precies dezelfde problemen met zijn koppeling. De eigenaar bleek nog nooit vet in het lager gedaan te hebben. Dus die stond kurk droog en was dan ook compleet vastgelopen. Een nieuw lagertje erin (dit keer met vet) en het ding liep weer als een zonnetje. Dit was een makkelijke reparatie. Al moet je natuurlijk wel een noktrekker hebben om de chrome schijf los te trekken. Anders wordt het erg moeilijk ;)

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 26 mei 2014, 18:12

Iemand enig idee hoe ik aan een nokkentrekker kan geraken? :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Harrie » 26 mei 2014, 18:33

Via info@pantin.nl te bestellen.
Harrie

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 26 mei 2014, 18:51

Bedankt Harrie. Heb een mailtje verstuurd

Robrecht
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22:15
Locatie: Stevoort (Hasselt)

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door Robrecht » 02 jun 2014, 15:27

Beste forumleden,

Ik heb inmiddels de chrome plaat van de koppeling verwijderd en daarbij kwam een rubberen ringetje gezwind uitvallen. (zie foto)
Het is die snoodaard die de boel geblokkeerd heeft. Je ziet onmiddellijk waar de rubberen ring hoort te zitten.

Afbeelding

Nu is die vraag; is het noodzakelijk dat die ellendeling er weer in moet?
Het lijkt me op eerste zicht namelijk niet zo eenvoudig om de ring te installeren.
Als het best wel terugzit, enige suggesties hoe?

Rob

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: compatibiliteit carb ar2-10 en ar2-12

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 jun 2014, 16:15

rubber en aluminium goed ontvetten en een klein beetje Polymax weer teruglijmen. Niet gelijk gaan rijden, nachtje laten uitharden.

Plaats reactie