Inhouden bij gasgeven en afslaan
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Inhouden bij gasgeven en afslaan
Mobylette av-50 vl. Uit 1970, die gele weet u wel, beste techneuten
Bij koude motor start de motor goed en loopt mooi rond.
De eerste tijd rij ik rustig, zo’n 30 km/uur en bij ruim baan trekt hij mooi door naar de 45 km/uur.
Bij warme motor stat. Motorloop goed, slaat ook goed aan en optrekken prima.
Bij volgas wind mee ongeveer 45 km/uur inhouden en snelheid zakt dan ook iets af, beetje de choke erbij heeft geen invloed.
Laat ik het gas iets los dus 40km/uur loopt hij goed.
Heb ik wind tegen haal ik 40- a 43 km/uur en is het probleem niet aanwezig, althans niet voelbaar.
Ook het vreemde: altijd even een dip met gas geven, dus als ik volgas optrek even een dipje (duurt nog geen seconde) ook bij half gas en trekt ineens open naar vol gas ook hierbij
Een dipje.
Met sproeiers ben ik bezig geweest, geen invloed, ja het word alleen maar slechter, afslaan, geen vermogen en viertakten.
Dit heeft hij altijd al gedaan dit dipje,maar het word steeds erger dit inhouden.
Ontstekingsspoel al vervangen zonder resultaat..
Tweemaal gehad bij 45/uur even inhouden en hij trok zo door naar 50km/uur en toen liep hij ook strak, maar ja de situatie was zo dat gas weer dicht moest door het overige verkeer
Mobylette is in a staat opgeknapt met als enige verandering: een variateur, motor is geheel gereviseerd etc.
Ook is de ontsteking gereviseerd, nieuwe bobine (originele) nieuwe contactpunten en condensator van een Vespa,en een bougiekap, ook een originele.
Wat niet vervangen is bougiekabel.
Ontsteking staat afgesteld op 2mm voorontsteking.
Carburateur is 12 mm,merkt Gunther, benzine systeem is schoon.
Als brandstof gebruik ik Aspen en meng de olie naar 1 op 40 (tt Castrol)
Als u een idee heeft wat dit zou kunnen zijn hoor ik dit graag van u.
Wat mij nu zonet opviel, stationair draaien,bromfiets scheef houden toerental gaat ineens omhoog, scheef houden andere kant slaat hij af....nou moe
Vriendelijke groet,
Gerard Schilte
(Mobygek)
Bij koude motor start de motor goed en loopt mooi rond.
De eerste tijd rij ik rustig, zo’n 30 km/uur en bij ruim baan trekt hij mooi door naar de 45 km/uur.
Bij warme motor stat. Motorloop goed, slaat ook goed aan en optrekken prima.
Bij volgas wind mee ongeveer 45 km/uur inhouden en snelheid zakt dan ook iets af, beetje de choke erbij heeft geen invloed.
Laat ik het gas iets los dus 40km/uur loopt hij goed.
Heb ik wind tegen haal ik 40- a 43 km/uur en is het probleem niet aanwezig, althans niet voelbaar.
Ook het vreemde: altijd even een dip met gas geven, dus als ik volgas optrek even een dipje (duurt nog geen seconde) ook bij half gas en trekt ineens open naar vol gas ook hierbij
Een dipje.
Met sproeiers ben ik bezig geweest, geen invloed, ja het word alleen maar slechter, afslaan, geen vermogen en viertakten.
Dit heeft hij altijd al gedaan dit dipje,maar het word steeds erger dit inhouden.
Ontstekingsspoel al vervangen zonder resultaat..
Tweemaal gehad bij 45/uur even inhouden en hij trok zo door naar 50km/uur en toen liep hij ook strak, maar ja de situatie was zo dat gas weer dicht moest door het overige verkeer
Mobylette is in a staat opgeknapt met als enige verandering: een variateur, motor is geheel gereviseerd etc.
Ook is de ontsteking gereviseerd, nieuwe bobine (originele) nieuwe contactpunten en condensator van een Vespa,en een bougiekap, ook een originele.
Wat niet vervangen is bougiekabel.
Ontsteking staat afgesteld op 2mm voorontsteking.
Carburateur is 12 mm,merkt Gunther, benzine systeem is schoon.
Als brandstof gebruik ik Aspen en meng de olie naar 1 op 40 (tt Castrol)
Als u een idee heeft wat dit zou kunnen zijn hoor ik dit graag van u.
Wat mij nu zonet opviel, stationair draaien,bromfiets scheef houden toerental gaat ineens omhoog, scheef houden andere kant slaat hij af....nou moe
Vriendelijke groet,
Gerard Schilte
(Mobygek)
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Dat scheefhouden bij stationair toerental en het verschil in toerental is normaal.
Wat is de staat van je vlotter, vlotterpin en vlotterdeksel? Klinkt mij alsof de vlotter blijft hangen.
Er is aspen te koop met olie erin. Waarom koop je die niet? Je smeert toch niet dubbel hè.
Wat is de staat van je vlotter, vlotterpin en vlotterdeksel? Klinkt mij alsof de vlotter blijft hangen.
Er is aspen te koop met olie erin. Waarom koop je die niet? Je smeert toch niet dubbel hè.
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Is de uitlaat schoon?
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Heren,
De carburateur is nieuw en ook de uitlaat is nieuw.
Wat benzine betreft: ik meng mijn tweetakt-benzine zelf.
Zijn er ook afstelgegevens , vlotterhoogte e.d. van deze carburateur?
De carburateur is nieuw en ook de uitlaat is nieuw.
Wat benzine betreft: ik meng mijn tweetakt-benzine zelf.
Zijn er ook afstelgegevens , vlotterhoogte e.d. van deze carburateur?
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Welke nieuwe Gurtner 12 mm heb je. Origineel nieuw ? Imitatie ? New Old stock? Van betrouwbaar adres ? Gr. Joop
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Nu da's een leuke,
Aan de buitenzijde staat niets....
Tijdens controle vlotter staat er duidelijk Gurtner in.
Ik heb hem gekocht bij Moby-jan.
Gerard
Aan de buitenzijde staat niets....
Tijdens controle vlotter staat er duidelijk Gurtner in.
Ik heb hem gekocht bij Moby-jan.
Gerard
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Dit heb ik nog ergens staan. Dit kwam echter niet overeen met de hoogte waarop de vlotter origineel stond. Je kan het echter altijd proberen.
Nieuw zegt overigens niks. Ik heb al zat productiefouten gezien in nieuwe onderdelen. Altijd alles controleren, ook al is het nieuw.
Nieuw zegt overigens niks. Ik heb al zat productiefouten gezien in nieuwe onderdelen. Altijd alles controleren, ook al is het nieuw.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
dus eigelijk moet het zoeken in de carburateur.....
vrgr gerard
vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Ik gok van wel. Als ik het zo lees functioneert je bromfiets heel afwisselend. Dus er moet tijdens het rijden af en toe iets veranderen. Een uitlaat kan dat niet doen. Die zit nou eenmaal verstopt of niet. Dus ik gok er toch op dat de carb rare dingen aan het doen is met je gasmengsel. Het enige andere wat me zo te binnen schiet is een kabelbreuk in je ontsteking of het ontbreken van de aarde draad vanaf de bobine. Dan gaat je ontsteking mogelijk wisselend presteren.
Ik neem aan dat de bougie er verder goed uit ziet? Welk type heb je er überhaupt in?
Ik neem aan dat de bougie er verder goed uit ziet? Welk type heb je er überhaupt in?
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Kleur bougie koffiebruin, type weet ik zo niet ja een champion.
Nu het gekke is koude motor en warme motor goed aanslaan en meteen mooie motorloop, dus ik geloof niet in het ontstekingssysteem/massa motorblok.
vind het zeer vreemd dat als de motor stat. draait en als je schuin houd de ene keer spontaan harder lopen en de andere kant op slaat hij af..
vrgr gerard
Nu het gekke is koude motor en warme motor goed aanslaan en meteen mooie motorloop, dus ik geloof niet in het ontstekingssysteem/massa motorblok.
vind het zeer vreemd dat als de motor stat. draait en als je schuin houd de ene keer spontaan harder lopen en de andere kant op slaat hij af..
vrgr gerard
Laatst gewijzigd door Mobygek op 16 jun 2014, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Als er verder aan de buitenzijde niets staat : dan is het 100 % zeker een Chinese imitatie, en vermoedelijk een van de mindere kwaliteiten. Chinese Gurtner kunnen goed zijn, maar dan staat op de vlotterdeksel Gurtner en op de achterzijde een nummer.Mobygek schreef:Nu da's een leuke,
Aan de buitenzijde staat niets....
Tijdens controle vlotter staat er duidelijk Gurtner in.
Ik heb hem gekocht bij Moby-jan.
Gerard
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
neen, er staat niets op, ook het doosje was geheel grijs, maar verder netjes..
vind ik wel jammer, zo een imitatie, zo had ik hem eigenlijk niet gekocht.. .
TOCH BEDANKT VOOR DE INFO JULLIE ALLEN...
vrgr GJS
vind ik wel jammer, zo een imitatie, zo had ik hem eigenlijk niet gekocht.. .
TOCH BEDANKT VOOR DE INFO JULLIE ALLEN...
vrgr GJS
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Zoals ik al had gezegd is dit volstrekt normaal. En erg logisch ook als je de carb van dichterbij gaat bekijken. Hierbij een plaatje van een carb (negeer de rode lijntjes even). In blauw heb ik het vloeistofnivo even weergegeven. Waar het omgaat is het vloeistof nivo bij de hoofdsproeier.Mobygek schreef: vind het zeer vreemd dat als de motor stat. draait en als je schuin houd de ene keer spontaan harder lopen en de andere kant op slaat hij af..
Als ik nu de de bromfiets kantel wordt het vloeistofnivo als volgt. Het vloeistofnivo bij de vlotter blijft hetzelfde. Maar het vloeistofnivo bij de sproeier verandert. Dit omdat de sproeier niet in het midden van de vlotterbak zit. Wat je dus nu ziet gebeuren kan je zelf ook voor elkaar krijgen door je vlotter hoger of lager te zetten. Als je daar ooit mee gespeeld hebt weet je dat je daarmee behoorlijk veel invloed hebt op je gasmengsel.
Een dellorto sha heeft de sproeier in het midden van de vlotterbak zitten. Dit merk je dan ook meteen als je de bromfiets kantelt, voorwiel omhoog tilt etc. Het stationair toerental blijft hetzelfde. Zelfs als de bromfiets heel erg scheef staat.
Dus hiermee is dat effect verklaart. Niets vreemds dus.
Maar nu we dit weten wordt het pas echt interessant. Stel voor, je bent bezig verschillende maten sproeiers aan het testen. Om de sproeier te kunnen vervangen demonteer je de carb, vervang je de sproeier en plaats je de carb weer terug op het oog. Naast de sproeier maat is de hoek waarop de carb staat t.o.v. de aarde geheid ook veranderd. Met als gevolg onbegrijpelijke resultaten van je verschillende maten sproeiers. De theorie vertelt ons dat er een effect optreed als de carb onder een andere hoek staat. Hoe groot het effect is weet ik echter niet. Maar dit is dus wel iets om rekening mee te houden. Nader onderzoek is hier eigenlijk nodig. Ik rij echter niet meer met een Gurtner dus ik kan dat niet doen
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
dus bij een koperen vlotter is dit te regelen door de vlotternaald meer of min door de vlotter te duwen? Versta ik dit goed? Mijn carb durft ook over te lopen wanneer ik de kraan vergeet toe te doen en dan stinkt heel het huis! Tot in de slaapkamer toe.Franky schreef:Dit heb ik nog ergens staan. Dit kwam echter niet overeen met de hoogte waarop de vlotter origineel stond. Je kan het echter altijd proberen.
Nieuw zegt overigens niks. Ik heb al zat productiefouten gezien in nieuwe onderdelen. Altijd alles controleren, ook al is het nieuw.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Nee juist niet! Alleen de plastic vlotters kan je stellen. De messing vlotters niet.
Het overlopen van je vlotterkamer heeft niets te maken met de vlotter hoogte. Als je vlotterkamer overloopt betekent dat je vlotter de brandstof toevoer niet of niet goed afsluit. Kijk eens of je punt van je vlotternaald nog wel scherp en onbeschadigd is. Dit geld ook voor het dekseltje waar de naald in gaat. Deze moet ook onbeschadigd zijn.
Gurtners staan er overigens niet om bekend echt goed af te sluiten. Ze stinken meestal wel iets. Maar overlopen horen ze zeker niet te doen.
Het overlopen van je vlotterkamer heeft niets te maken met de vlotter hoogte. Als je vlotterkamer overloopt betekent dat je vlotter de brandstof toevoer niet of niet goed afsluit. Kijk eens of je punt van je vlotternaald nog wel scherp en onbeschadigd is. Dit geld ook voor het dekseltje waar de naald in gaat. Deze moet ook onbeschadigd zijn.
Gurtners staan er overigens niet om bekend echt goed af te sluiten. Ze stinken meestal wel iets. Maar overlopen horen ze zeker niet te doen.
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
met dank Franky,
heel duidelijk antwoord.
heel duidelijk antwoord.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
wat is nu wijsheid: een Gurtner of een dell orto
12 mm carburateur.
vrgr Gerard
12 mm carburateur.
vrgr Gerard
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Gurtner - is origineel en vraagt geen aanpassingen enz.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Waar kan ik een originele vinden in Nederland, een nieuwe dan.....
Vrgr gerard
Vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Mee eens. Er is niets mis met een Gurtner. Een dellorto kan wel maar vergt meerdere aanpassingen om hem goed werkend te krijgen. En zelfs dan blijven er problemen. Als ik bijvoorbeeld minder gas geef krijgt mijn blok een te rijk mengsel om maar eens wat te noemen. Op volgas is het wel goed. Verreweg de makkelijkste weg is een Gurtner.GROENEKAN schreef:Gurtner - is origineel en vraagt geen aanpassingen enz.
Werden die gurtners niet gewoon verkocht op internet. Of zijn dat die namaak versies?
10mm http://www.lamobylette.net/admission/ca ... -p-68.html
12mm http://www.lamobylette.net/admission/ca ... -p-69.html
Edit: Dat was dus niet NL
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
precies, ik zoek een originele 12mm liefs geleverd uit NL.
MOBYGEK
MOBYGEK
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Zul je niet / niet eenvoudig kunnen vinden.Mobygek schreef:precies, ik zoek een originele 12mm liefs geleverd uit NL.
MOBYGEK
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Dat word zoeken ....
Vrgr gerard
Vrgr gerard
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
goedemiddag zal even gaan zoeken heb hier wel wat maar is niet te koop maar dan kan je er achter komen of die made in hong kong het probleem is dus kan je hem wel even lenen
ga zo wel even zoeken je hoort nog wel
gr harold
ga zo wel even zoeken je hoort nog wel
gr harold
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan
Geweldig bedankt alvast.
vrgr. gerard
vrgr. gerard