Inhouden bij gasgeven en afslaan

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door brommerskieken » 08 jun 2014, 14:35

Goedemiddag heb er een dus laat maar even horen waneer je hem ophaalt

Gr Harold :o

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 jun 2014, 15:33

brommerskieken schreef:Goedemiddag heb er een dus laat maar even horen waneer je hem ophaalt

Gr Harold :o
Dat is een aanbod waar je wat aan hebt.............

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door brommerskieken » 08 jun 2014, 15:46

Jaa groenekan dan kunnen we er misschien achter komen dat dat made Hong Kong niets is of dan wel wel wat is
Wij wachten in spanning 230 /400 VOLT af :lol:

Gr Harold

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jun 2014, 18:15

Ik kocht ooit twee 12mm Gürtners bij de Scootbikeshop (Frankrijk, nu "La Mobylette.net"). Één was een echte Gürtner, in originele doos. De ander had zowel op carburateurhuis als luchtfilterhuis geen Gürtner staan en zat in een bruine kartonnen doos zonder enige opdruk. De tweede was een flut-carburateur (weet helaas niet meer wat het precies was) en de eerste deed het perfect.
Het is op geen enkele manier te zeggen, of een kopie uit dezelfde fabriek komt, als die slechte van mij, maar de echte Gürtner doet het gewoon prima.
Van de gebruikte Gürtners, die je vindt, zullen er veel versleten of verprutst zijn. Je kan er veel tijd aan verspillen en een hoop frustratie opdoen. Een carburateur is een precisie instrument en veel mensen zijn in staat, een carburateur kapot te kijken.
De nieuwe urtners, die ik heb gekocht, zijn een verademing. Het kost wat, maar je hebt er voorlopig geen omkijken naar.
10mm: http://www.lamobylette.net/admission/ca ... -p-68.html
12mm: http://www.lamobylette.net/admission/ca ... -p-69.html
En eventueel een passend spruitstuk voor de 12mm: http://www.lamobylette.net/admission/pi ... -1220.html

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 jun 2014, 18:55

Nu, toch maar even de carburateur gecontroleerd, staan wel nummers op maar geen naam Gürtner hahaha, sorry voor de foutinformatie.
gek genoeg op de vlotter wel, carburateur geheel gereinigd, remluchtsproeier de- en montage, deze extra gecontroleerd en goed doorgeblazen met perslucht.
Als je er doorheen keek daar waar de gaatjes doorheen geboord zijn aan binnenzijde braampjes...kan nooit goed zijn.
deze verwijderd met sproeierboortje, nu goed.
Vlotter-hoogte check, deze staat goed.
alles opgebouwd en proefrit..rustig warm rijden, voelbaar meer trek-kracht, loopt vlot door naar 45 km/uur wind tegen.
maar nog steeds :voelbaar inhouden en de beruchte hik, ook bij gas terug verslikt hij zich..zeer irritant.
In de stad loopt mooi door naar 50 km/uur en houd dit vast.
Dus al met al een verbetering.

vrgr Mobygek.

Even een leuk gebeuren; ha, stond voor de open brug te wachten in Warga (Friesland voor die gene die het niet weten).
Voor mij prachtige Harley Davidson,s ook te wachten en allemaal mensen.
Alle aandacht ging naar de Mobylette, ook de bijrijders stapten af van de Harley's
Echt een leuk moment, echt van: mijn zus had ook een Mobylette , toen zat ze nog op de Mavo...dat soort verhalen.
Echt leuk, wou ik even met jullie delen. :lol:

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 jun 2014, 18:59

Beste Brommerskieken,

Lees het nu pas, geweldig, ik bel u van te voren op.
Zal wel volgende week worden.
Fantastisch dat dit mogelijk is. :D

vrgr Mobygek

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door brommerskieken » 08 jun 2014, 19:06

is goed zie je volgende week dan wel je hebt mijn nr

gr harold :lol:

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door brommerskieken » 08 jun 2014, 19:13

ja mobyjoost geef je wel gelijk bestel het daar maar goed adres zo als ik weet maar laten wij mobygek dit even uit proberen misschien weten we dan allemaal weer wat meer of we wel of dan niet dat made in hong kong kunnen kopen

gr harold :lol:

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 jun 2014, 19:16

Heren techneuten,

wordt vervolgd en bedankt nogmaals voor jullie meedenken.

vrgr Mobygek. :)

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door peterl » 08 jun 2014, 23:39

Op jouw bromfiets is een variateur gemonteerd , dan dien je de ontsteking af te stellen op 1,5 mm voor ontsteking i.v.met het koppel.
Als de dip er nog inzit dan spreken we van een gat in de carburatie en dit is vaak een tijdelijk te kort aan brandstof. Boven de sproeier behoort
een kleine hoeveelheid brandstof te staan, want bij acceleratie wordt dit in de mengbuis getrokken en geeft een vloeiende overgang.
Staat er niks of te weinig dan hikt hij even.
Oplossing:
herstel alle afstellingen zoals je de carburateur kreeg.
indien mogelijk de sproeier 2 mm inkorten.

en ga dan eens proefrijden om te zien wat het uitmaakt.

Nog problemen ik heb wel een gebruikte 12 mm voor je liggen, dan ruilen we hem gewoon om.

Vergeet alle mooie verhalen over schuinhangen en verhoging of verlaging van het brandstof niveau. Een bromfiets rijdt rechtop en hangt niet als een racemotor in de bocht. De invloed is dus nihil. Diverse merken zijn uitgerust met een vlotterkamer aan de zijkant. Zundapp, Sachs , Encarwi etc.

m.vr.groet

PeterL

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 jun 2014, 23:57

Beste PeterL,

Voorontsteking 1.5mm? ik meende 2mm gelezen te hebben, oké...
Het inkorten van de sproeier, moet toch meer uitleg hebben om een beeld te krijgen wat u bedoeld? :?:
Het verhaal verder is in ieder geval duidelijk, dank daarvoor.

Het voorstel ruilen carburateur, mocht ik met deze carburateur problemen houden kon ik een lenen van Brommerskieken.
Is het probleem over dan kies ik toch voor een nieuwe originele.
Maar toch bedankt voor het aanbod.

vrgr Mobygek.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door peterl » 09 jun 2014, 01:35

Door de sproeier in te korten wordt het messing vervangen door brandstof. Bij het aanzuigen van de motor zorgt de massatraagheid er voor dat de sproeier te weinig levert . Als de levering door de sproeier opgang gekomen is ,is het probleem opgelost.
Bing en Encarwi hebben dit opgelast door de sproeierhouder te voorzien van een kamertje (aan de buitenkant afgedraaid).
Door de sproeier in te korten zorg je er voor dat het aantal ml. boven de sproeier groter wordt en de brandstof stroom niet
onderbroken wordt. De sproeier moet nog wel vast geschroefd kunnen worden.

Peterl.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Franky » 09 jun 2014, 09:01

peterl schreef:Op jouw bromfiets is een variateur gemonteerd , dan dien je de ontsteking af te stellen op 1,5 mm voor ontsteking i.v.met het koppel.
Hier heb ik me altijd over verbaasd. Zou je dit nog verder toe kunnen lichten Peter? Origineel heb je 2.5mm voorontsteking. Ik neem aan dat die 1.5mm meer geschikter is voor lage toerentallen. Of niet? Dus omdat je blok minder toeren gaat maken omdat hij niet meer de overtoeren in gaat (vanwege de variateur) zou dan de rede zijn om de ontsteking te verzetten?
peterl schreef: Vergeet alle mooie verhalen over schuinhangen en verhoging of verlaging van het brandstof niveau. Een bromfiets rijdt rechtop en hangt niet als een racemotor in de bocht. De invloed is dus nihil. Diverse merken zijn uitgerust met een vlotterkamer aan de zijkant. Zundapp, Sachs , Encarwi etc.
Dit ging niet over het schuinhangen tijdens rijden maar het schuin monteren van de carb. Maar je zal wel gelijk hebben dat de invloed klein is. Anders hadden we hier massaal last van. Desalniettemin wil ik dit ooit experimenteel gaan verifiëren.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door brommerskieken » 09 jun 2014, 09:22

goedemorgen door problemen met de sp93 ontsteking afstelling nu staat deze op 1.4 en doet het goed dus 1.5 zal het ook goed doen

gr harold :o

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jun 2014, 09:26

Frank, als je de ontsteking later zet dan neemt de acceleratie af en de motor gaat gemakkelijker door in de toeren. Zet je de ontsteking vroeger dan neemt de acceleratie toe, maar zet je hem te vroeg dan kan je motor gaan detoneren, dat voelt aan als tegen een muur aanlopen.

Het interessantste is om dit uit te proberen. Dan vergeet je het verschil nooit meer. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Franky » 09 jun 2014, 09:54

Ik heb het uitgeprobeerd. Er is bij mijn bromfiets geen verschil merkbaar tussen 2.5mm en 1.5mm voorontsteking. Ooit wil ik een temperatuursensor gaan monteren op mijn cilinderkop. Mogelijk kan ik via die manier nog een verschil in temperatuur meten.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 jun 2014, 10:01

Beste Peterl,

Bedankt voor de uitleg, gaan we proberen
Idem het ontstekingstijdstip.

Vrgr gjs

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door peterl » 12 jun 2014, 17:01

Franky hierbijn een poging om het uit te leggen.
De verbranding van het gasmengsel tot de grootste druk duurt ongevee 1/400 seconde.
Als de motor 600 omw. per minuut draait ,is dit 10 omw. per seconde. de afgelegde graden weg is dan 10 x 360 = 3600 graden.
per 1/400 sec is dit 9 graden. De zuiger is dan al door het BDP gegaan en op de terugweg naar ODP.
De krukas staat onder een hoek en dit geeft een denkbeeldige arm.
Druk x oppervlakte zuiger = kracht
Kracht x denkbeeldige arm = koppel

Dit soort dingen wordt proefondervindelijk vastgesteld ,omdat vormgeving van de poorten en andere constructies invloed hebben.
Er zijn wel vuistregels maar dit benadert alleen maar en geeft geen optimale uitkomst.

m.vr.groet

Peterl.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door peterl » 12 jun 2014, 17:05

Temperatuur meten is moeilijk, omdat de cilinderkop massa heeft en je moet de temperatuur in de verbrandingskamer meten.
KLG heeft thermokoppel bougie's maar zijn kostbaar en moeilijk aan te komen.

m.vr.groet

Peterl.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Franky » 12 jun 2014, 18:52

peterl schreef:Franky hierbijn een poging om het uit te leggen.
De verbranding van het gasmengsel tot de grootste druk duurt ongevee 1/400 seconde.
Als de motor 600 omw. per minuut draait ,is dit 10 omw. per seconde. de afgelegde graden weg is dan 10 x 360 = 3600 graden.
per 1/400 sec is dit 9 graden. De zuiger is dan al door het BDP gegaan en op de terugweg naar ODP.
De krukas staat onder een hoek en dit geeft een denkbeeldige arm.
Druk x oppervlakte zuiger = kracht
Kracht x denkbeeldige arm = koppel
Beste Peter. Dank je voor je antwoord.
Zo ver was ik ook al gekomen. Mij verbazing is meer over het feit dat een bromfiets zonder variateur 2.5mm voorontsteking heeft en een met semi variateur 1.5mm. De motor is exact hetzelfde en het toeren bereik waarop de motor dient te werken is bijna hetzelfde. Mogelijk gaat de variateur versie minder ver in de toeren dan versie zonder variateur al is dit verschil toch niet zo groot. Hoe is men op dit verschil in voorontsteking gekomen? De logica ontgaat mij.
peterl schreef:Temperatuur meten is moeilijk, omdat de cilinderkop massa heeft en je moet de temperatuur in de verbrandingskamer meten.
KLG heeft thermokoppel bougie's maar zijn kostbaar en moeilijk aan te komen.
Temperatuur meten in de verbrandingskamer is natuurlijk het mooiste. Meten aan de cilinderkop zou echter ook wel kunnen mits de atmosferische omstandigheden hetzelfde zijn tijdens beiden testritten en je de rit precies op dezelfde manier rijdt. Dan zegt het toch nog iets. Ik hoopte met de meting mogelijk iets over de hoeveelheid voorontsteking te zeggen. Te veel voorontsteking leidt denk ik tot een warmere kop. Te weinig voorontsteking weet ik zo niet. Dit vergt sowieso nog enige vorm van studie aan mijn kant :P Maar het is leuk om er over na te denken :)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 jun 2014, 20:34

Ja Franky, je bent mij voor.
Die vraag over voorontsteking: 2mm naar 1,5 mm. het blokje is het zelfde..
Wie het weet mag het zeggen.... :?:
Vermoedelijk heeft het inderdaad met de variateur te maken.

vrgr Mobygek

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 13 jun 2014, 22:49

Heren, het resultaat

Ontsteking zuiver afgesteld op 1.5mm en een testrit.
Motor loopt stat. rustiger trekt niet anders op maar loopt nu zo door naar 47 km.
Dus bij mij heeft het ontstekingstijdstip wel degelijk invloed. :D
Nu sproeier ingekort, doorgeblazen met perslucht monteren en rijden maar..... :cry:
Zelfde verhaal als voorheen.
Moet nog bellen met brommerskieken vanwege het lenen van een carburateur 12mm.
Peterl alvast bedankt.

Vrgr mobygek

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 16 jun 2014, 22:25

Carburateur opgehaald bij brommerskieken om te proberen, eigen carburateur verwijderd incl. spruitstuk i.b.v. grotere buitenmaat.
Andere spruitstuk en carburateur origineel 12mm gemonteerd na deze eerst te hebben gecontroleerd.
nu starten ....Mobylette reageert totaal niet, niets eens een plof..benzine loopt de uitlaat uit.
Jammer, nog geëxpireerd met sproeiers, niets.
Alles terug gebouwd, mooi weer en wil wel een blokkie om, even aanduwen en langzaam komt de Moby tot leven.
Motortje loopt weer goed.
Toevallig nog gekeken bij ontsteking op het forum en kwam uit bij Patin, jullie wel bekend.
Daar las ik dat een Mobylette met variateur het advies krijgt het type bougie Champion L82c moet hebben i.p.v Champion l86c.
Nu deze gemonteerd en pakt iets mooier op, dip is voelbaar minder maar bij wind mee nog steeds inhouden.
Ook uit bocht weg pakt bijna ineens op, dus al met al weer een kleine verbetering.
Vraagje, nu ik het idee heb dat op top dat hij te weinig benzine krijgt vooral bij wind mee, kun je ook verschillende maten remluchtsproeiers krijgen? En als je je vlotter anders afsteld, krijg je daardoor meer of minder benzine?, dus een rijker of armer mengsel?

Ik wacht jullie techneuten antwoord weer af....

Vrgr mobygek

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door peterl » 17 jun 2014, 00:36

De vlotterhoogte is de basisafstelling van een carburateur. De hoogteis te beinvloeden door de vlotter te verschuiven op de pen als het een kunststof vlotter is.
Meet de onderkant van de pen en verschuif dit 2 mm. De benzine zal nu iets eerder uit de naaldsproeier stromen , dus een rijker mengsel. Een andere methode is om rvs ringen bovenop de vlotterpen te leggen en tijdelijk de invloed te onderzoeken. Ook de afschuining van de gasschuif heeft invloed. Een grotere afschuining geeft een armmengsel. Ook zijn er verschillende naaldsproeiers , maar dit afhankelijk van het type en jaartal.

m.vr.groet

PeterL.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inhouden bij gasgeven en afslaan

Ongelezen bericht door Mobygek » 17 jun 2014, 07:51

Oke,..
Mijn gevoel zegt dat hij meer benzine moet hebben , niet een rijker mengsel.
Reageert ook niet op choke, ja op het laatst smoort hij, maar versnelt niet.
Misschien moet ik mijn remluchtsproeier de gaatjes iets groter maken.
Toch blijft het vreemd, starten en mooi lopen trek goed ook naar top brug op totaal geen snelheid verlies.
Alleen wind mee inhouden/stotteren, gas iets terug en loopt 44/km per uur zuiver en volg gas weer iets versnellen naar 47 km/uur en weer inhouden.
Nu is het cilindertje geheel standaard, kan er uiteindelijk wel een 12mm carburateur achter, of is 10mm beter.? :?:

vrgr Mobygek

Plaats reactie