Simpele vraag?
Re: Simpele vraag?
Arend, de cilinder die standaard op de Kaptein Mobylette FOM 1962 zat. Meer en beter weet ik niet. Groet ! Joop
Re: Simpele vraag?
En Joop
Is jouw cilinderkop ook niet gevlakt waardoor je meer power krijgt
En zoals arend zegt heb jij een Franse of Nederlandse cilinder
Gr Polle
Is jouw cilinderkop ook niet gevlakt waardoor je meer power krijgt
En zoals arend zegt heb jij een Franse of Nederlandse cilinder
Gr Polle
Re: Simpele vraag?
Denk dat je er aleen maar achter kunt kommen wat het is , door de inlaat op te meten
Dan moet je nog weten wat de bijde maten zijn van frankrijk of nederland
Er zijn door de jaaren heen zo veel veranderingen geweest,
Neem nouw mijn eeg 44 ? loopt hardt 48 km ongeveer en mijn av 50 s 38 km en geen stap
Harder
Dan moet je nog weten wat de bijde maten zijn van frankrijk of nederland
Er zijn door de jaaren heen zo veel veranderingen geweest,
Neem nouw mijn eeg 44 ? loopt hardt 48 km ongeveer en mijn av 50 s 38 km en geen stap
Harder
Re: Simpele vraag?
Je moet er een poort diagram (heet het zo? In het Engels is het "Portmap")) van maken. Een uitslag, die laat zien waar inlaat-, uitlaatpoort, en spoelpoorten zich bevinden in de cylinderwand en ten opzichte van elkaar en hoe groot ze zijn. En als Kaptein wel eens Franse cylinders monteerde, misschien vanwege een tijdelijk tekort aan eigen cylinders, waren die natuurlijk heel effectief te temmen met een standaard 8,7mm Gürtner. Dus, Joop, haal je cylinder er maar af en maak die portmap.
Zoiets ziet er dan zo uit: http://www.mopedarmy.com/wiki/Motobecane_port_database
Zoiets ziet er dan zo uit: http://www.mopedarmy.com/wiki/Motobecane_port_database
Re: Simpele vraag?
Klopt Polle, is 0.7 mm afgevlakt en dat helpt. In mijn geval en met mijn ervaring is mijn gedachtegang: een beetje winst met afgevlakte kop ( compressie ), een beetje winst met 12 mm carburateur i.p.v. 8.7 mm en een beetje winst met expansieuitlaat en een beetje winst met een originele blauwe Vespa bobine. Voor een FOM terkt hij behoorlijk goed op en trek vrij snel op en een top van 47 km ( digitaal precies gemeten en geijkt ). Maar mijn favoriete snelheid is 35 km per uur, dan is het naaimachine. Groet, JoopPolle schreef:En Joop
Is jouw cilinderkop ook niet gevlakt waardoor je meer power krijgt
En zoals arend zegt heb jij een Franse of Nederlandse cilinder
Gr Polle
NB over spoelpoorten, inlaat en uitlaat kan ik weinig zinvols zeggen. Als ik dat ooit eens zou aanpakken dan bracht ik hem even bij een specialist. Wel weet is dat heel veel Mobylettes valse lucht trekken bij voetpakking of koppakking. Ik vermoed dat dat een onderschat probleemgebied is. En dat kost startvermogen en motorvermogen. Groet, Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 10 jul 2014, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Simpele vraag?
Goeie tip Joost. Maar mijn vrouw heeft geen verstand van brommers. Ze zegt wel:" Als hij goed rijdt zou ik er niet aan sleutelen ". Dat advies probeer ik op te volgen ! Gr. Joop
Re: Simpele vraag?
Een poortendiagram is een cirkeldiagram dat de opening en sluiting punten aangeeft in graden. Voor de zuigergestuurde motoren is dit een symetrisch diagram. Wat veel belangrijker is om een cilinderuitslag te maken met de grootte van de poorten en plaats van de poorten er op.
Je kan dit maken door een A5 velletje te nemen en dit in de cilinder tegen de wand te drukken en op de plaats van de poorten met je vinger een afdruk op het papier te zetten.
Jan Thiel van het Jamathi team heeft op de race helden van veleer een vraag en antwoord rubriek gehad over het opvoeren van tweetakt cilinders en hieruit kwam naar voeren dat de uitlaatgassen een vacuum achterlaat in de cilinder dat het verse mengsel uit het carter trekt.
Een hoge drukkop zorgt er voor dat de kracht van de verbranding groter wordt en gevolg is dat het koppel sterker is.
m.vr. groet
Peterl
Je kan dit maken door een A5 velletje te nemen en dit in de cilinder tegen de wand te drukken en op de plaats van de poorten met je vinger een afdruk op het papier te zetten.
Jan Thiel van het Jamathi team heeft op de race helden van veleer een vraag en antwoord rubriek gehad over het opvoeren van tweetakt cilinders en hieruit kwam naar voeren dat de uitlaatgassen een vacuum achterlaat in de cilinder dat het verse mengsel uit het carter trekt.
Een hoge drukkop zorgt er voor dat de kracht van de verbranding groter wordt en gevolg is dat het koppel sterker is.
m.vr. groet
Peterl
Re: Simpele vraag?
Ik ga eerst maar eens binnenkort een flink stuk rijden, kijken of ik de grotere carb echt wel nodig heb dan. Vooralsnog rijdt de brommer heerlijk.
Gisteren nog met 28 graden toch paar km gereden zonder dat er "Vapour lock" optrad.
Gisteren nog met 28 graden toch paar km gereden zonder dat er "Vapour lock" optrad.