Simpele vraag?

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 06 jul 2014, 18:24

Hoi allemaal,
Ben met mijn mobylette bezig maar kom niet echt verder. Heb het forum en internet al meerdere malen geraadpleegd maar mocht ook niet baten. Mijn mobylette loopt en trekt alleen mooi bij intrekken van de choke. Dus carburateur goed schoongemaakt en vooral sproeiertje. Nou kom ik alleen niet verder met de afstelling. De gurtner ar2-12 die erop zit heeft 1 stelschroef aan de zijkant, welke in de buurt van de sproeier komt. Zou iemand mij duidelijk kunnen maken of ik hiermee de brandstoftoevoer instel, of de luchttoevoer? Het lijkt me dat mijn mengsel wat rijker moet namelijk.
Alvast bedankt voor reactie!
San

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door ruudk » 06 jul 2014, 19:40

Hallo Sann,
Het stelschroefje (die met het veertje eromheen) is voor de stationairloop:
Het uiteinde van het schroefje loopt namelijk uit in een punt die de onderrand van de gasschuif raakt, des te verder je het schroefje indraait (rechtsom) des te verder wordt de gasschuif omhooggeduwd, dit is precies hetzelfde effect alsof je een ietsiepietsie aan de gashandle draait. Je kunt hiermee dus helaas niet bereiken wat je wilt: de verhouding lucht/benzine veranderen.
Heb je de carburateur helemaal van de ingang (waar het benzineslangetje op geduwd zit) tot aan boven de sproeier (waar de benzine in de luchtstroom terechtkomt) schoongeblazen? Probeer de hele loop van de benzine door de carburateur te volgen.
Is de vlotternaald (punt en andere kant naald die in de zitting moet vallen) goed schoon?
En komt er voldoende snel benzine uit de benzineslang? Dat moet toch wel een rustig straaltje zijn, alleen druppen duidt op slechte doorstroom.
Hangt je carburateur ook mooi recht (om het spruitstuk)? En zit de carburateur vast op het spruitstuk? Spruitstuk zelf ook vast op cilinder? (Je motortje moet namelijk nergens 'valse' lucht kunnen aanzuigen, want door die valse lucht zit geen benzinedamp en dat geeft dus een wat armer mengsel.)
Hou ons maar even op de hoogte hoe het gaat.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2014, 21:35

Lees dit stuk eens door. Dus het deel "Cleaning carburettor and needle jet"
http://www.pantin.nl/faqu.htm#carb

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 06 jul 2014, 23:05

Bedankt voor jullie bericht!! Weet dus nu in ieder geval dat ik niet op zoek hoef naar een afstelknop maar dus de carb nog beter reinigen dan maar. Franky, de link die je stuurde: mijn sproeistuk is gelijk aan de eerste van die afbeelding met de drie sproeiers. Nou weet ik alleen niet meer waar de platte kant bovenop heen moet wijzen. Naar de luchtinlaat of richting het blok?
En ik heb geen compressor of iets beschikbaar. Kan ik de druk gebruiken uit een bus remmenreiniger bijvoorbeeld? En hoe schadelijk is het dat ik met de choke moet rijden? Ik haal nu ongeveer 40 km/u en bij hogere snelheden hoef ik geen choke te gebruiken namelijk.
Ik ben van plan morgen de carb beter te reinigen zoals Ruud ook al aangaf.
Groetjes

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 06 jul 2014, 23:13

Zal even laten zie nog wat ik met platte kant bedoel: zie foto. Het gaat om de bovenste platte kant! Waar moet die heen wijzen? Er zit namelijk aan de achterkant ook een platte kant met een ander gaatje erin. Dit onderdeel gaat in de carb via de bovenkant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jul 2014, 23:25

Die platte kant wijst richting blok. Je kan een koperdraadje gebruiken, om de kleine gaatjes schoon te borstelen. Neem een stukje electriciteits kabel, stukje strippen en wat van de draadjes gebruiken. En daarna nog even doorblazen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door ruudk » 07 jul 2014, 10:10

Sann schreef:
Weet dus nu in ieder geval dat ik niet op zoek hoef naar een afstelknop maar dus de carb nog beter reinigen dan maar.
De stelschroef voor de stationairloop zit er toch nog wel op? Want als die ontbreekt, krijgt de motor in ook iets meer lucht (door het schroefgat) en is de verhouding brandstof/lucht ook iets kleiner dan normaal.
Groeten,
Ruud

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 07 jul 2014, 10:29

ruudk schreef:Sann schreef:
Weet dus nu in ieder geval dat ik niet op zoek hoef naar een afstelknop maar dus de carb nog beter reinigen dan maar.
De stelschroef voor de stationairloop zit er toch nog wel op? Want als die ontbreekt, krijgt de motor in ook iets meer lucht (door het schroefgat) en is de verhouding brandstof/lucht ook iets kleiner dan normaal.
Groeten,
Ruud
Ha Ruud,
Die knop zit er nog wel op ja. Maar hoe kom ik er achter dat die schroef in de juiste positie staat? eerst helemaal dicht draaien en slag voor slag open draaien en kijken hoe de stationair is?
gr.
San

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 07 jul 2014, 10:51

Ik zal trouwens ook eens de tank helemaal vullen, heb er nu ongeveer 600 ml in zitten. Er komt hiermee wel een klein straaltje uit, meer dan druppels dus. Misschien dat bij vollere tank meer brandstofdruk is, maar het lijkt me dat een mobylette ook met een bijna lege tank toch mooi zou moeten lopen?
Gr.
San

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2014, 19:08

Sann schreef:En ik heb geen compressor of iets beschikbaar.Kan ik de druk gebruiken uit een bus remmenreiniger bijvoorbeeld?
Je hebt toch wel een fietspomp of niet soms? Je hebt fietspompen waar de aansluiting toevallig goed uit komt voor dit soort zaken. Ik gebruik meestal een oud supersoaker :lol: Die leveren ook luchtdruk onder een paar bar.
Sann schreef: En hoe schadelijk is het dat ik met de choke moet rijden? Ik haal nu ongeveer 40 km/u en bij hogere snelheden hoef ik geen choke te gebruiken namelijk.
Je bent met de choke nooit in staat om het brandstofmengsel echt goed te regelen. Dus de verbranding zal niet al te best zijn met vervuiling en veel extra hitte als gevolg. Conclusie: doe het gewoon weg niet. Ga er pas serieus mee rijden als de problemen opgelost zijn :)

Die knop zit er nog wel op ja. Maar hoe kom ik er achter dat die schroef in de juiste positie staat? eerst helemaal dicht draaien en slag voor slag open draaien en kijken hoe de stationair is?

Je zet de bromfiets aan en je rommelt net zo lang met die schroef totdat hij stationair op het juiste toerental draait. Zo moeilijk is dat niet. Wel opletten dat als je de schroef naar binnen aan het schroeven bent je wat gas geeft. Anders kan de schroef beschadigen. Overigens moet je dit eigenlijk met een warme motor doen. Voor een globale stationair afstelling kan het ook wel met een koude motor zodat je het later een keer kan doen met een warme motor.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door ruudk » 08 jul 2014, 10:29

Hallo San,
Een straaltje benzine is goed, daar ligt het dan niet aan dat je brommer te weinig benzine krijgt.
Verder heb ik niets toe te voegen aan Franky's adviezen, ik ben benieuwd of het straks beter is met de benzine/luchtverhouding.
Groet,
Ruud

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 08 jul 2014, 20:42

Beste Moby-mensen,

Heb vandaag de carburateur geheel onderhanden genomen. Eerst alle onderdelen gedemonteerd, en elk onderdeel met remreiniger schoongespoten. De carburateur zelf ook door alle ingangen. Daarna heb ik op de ingangen een paar keer goed hard geblazen met de fietspomp om eventuele blokkades weg te blazen.
Vervolgens alle onderdelen een uurtje in een bak benzine gelegd. Hierna weer afgespoten met remreiniger en de carburateur weer in elkaar gezet.
Voordat ik de carburateur ging monteren heb ik het filtertje tussen mijn tank en carb even doorgespoten met remreiniger.
Alles weer aangesloten en warempel, in 1 keer loopt ie mooi stationair zoals het hoort.

Nou ik meteen een stuk rijden natuurlijk (al zat het weer niet helemaal mee). Even de GPS erbij gepakt, een max snelheid van 40 km/h. Hoef de choke niet meer te gebruiken. Sterker nog, als ik de choke gebruik gaat ie viertakken dus dat is geloof ik zoals het hoort.

Zoals geadviseerd wou ik stationair afstellen bij een warm blok. Alleen nu sloeg de motor af tenzij ik wat extra gas geef, ongeacht in welke positie ik de stationair schroef doe.

Nou heb ik dus een aantal vragen over hoe nu verder:
1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie mooi stationair loopt? zal straks het forum nog even doornemen maar misschien weet iemand alvast een gouden tip?
2. Is een snelheid van 40 km/h normaal? Ik heb een AV 56 met een gurtner waarop staat AR2 87 679, en daaronder staat E 5/69. Mijn inlaatspruitstuk heeft een buitendiameter van 16 mm en een binnendiameter van 11 mm. Maar heb ik nu een 10 of 12 mm carb? Of heb ik het verkeerd gemeten? :mrgreen: zou de snelheid toe nemen als ik mijn ontstekingssysteem vernieuw, of als ik een grotere carb neem?

Ben wel blij dat ie nu wel beter loopt!
Op de fotos nog wat info over het schoonmaken. Heb de gaatjes van de jet gecontroleerd door de overige gaten af te dekken en in de onderkant met remreiniger te spuiten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jul 2014, 21:11

Kijk, dat is vooruitgang. Het 87 in "AR2 87 679" betekent, dat je carbuateur 8,7 mm is. Het 5/69 betekent, dat de carburateur uit Mei 1969 is en als het de originele carburateur is, ligt de produktiedatum van de brommer daar dichtbij.

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 08 jul 2014, 21:15

MobyJoost schreef:Kijk, dat is vooruitgang. Het 87 in "AR2 87 679" betekent, dat je carbuateur 8,7 mm is. Het 5/69 betekent, dat de carburateur uit Mei 1969 is en als het de originele carburateur is, ligt de produktiedatum van de brommer daar dichtbij.
Ha Joost bedankt voor je bericht. Zou ik dus met een ander inlaatspruitstuk:

http://www.lamobylette.net/admission/pi ... -1220.html

en 12 mm gurtner carb

http://www.lamobylette.net/admission/ca ... -p-69.html

Een hogere snelheid halen?

gr. San

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door ruudk » 08 jul 2014, 21:53

Hoi San,

Mooi dat het al beter loopt.
Wel vreemd dat je stationairloop niet verandert met het draaien aan de stationairschroef. Misschien heeft de gasschuif door slijtage een inkeping gekregen van veelvuldig ruw gebruik van het stationairschroefje? Zoals Frank ook aangaf, moet je bij het indraaien van de stationair-stelschroef een beetje gasgeven zodat de scherpe punt van de schroef zich niet in de onderkant van de gasschuif 'boort', maar je de gasschuif door gas te geven eerst even optilt, dan het stationairschroefje aandraait en dan de gasschuif er weer op laat neerkomen. Het kan ook dat het afslaan bij warme motor en laag toerental komt door een slechte ontsteking: als je bij warme motor een klein beetje gas geeft, zodat de motor net aan blijft, loopt hij dan ook onregelmatig, met schokken, net alsof hij af en toe vonken overslaat?

Trouwens, ik zou proberen om het contact van remmenreiniger met je huid beperkt te houden, ik heb het idee dat het vrij indringend spul is, dus misschien is het goed om hierbij handschoenen aan te doen.
Al heb ik er zelf als puber ook kwistig gebruik van gemaakt.

Ik denk dat je met het voorgestelde spruitstuk en carburateur wel wat winst in kracht en snelheid haalt, ik gok dat je in plaats van 40km/u dan tussen de 45 en 50km/u zult halen.
Het benzine- en luchtverbruik zal natuurlijk ook navenant toenemen.
Groet,
Ruud

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 08 jul 2014, 22:29

Hee Ruud bedankt voor je reactie.
Zal een beetje oppassen met de remmenreiniger. Ik denk dat ik even de ontsteking grondig ga aanpakken. Weet jij/ iemand wat de levertijd is van lamobylette.net?

San

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jul 2014, 23:35

Rond een week.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Franky » 09 jul 2014, 09:29

Sann schreef: Nou heb ik dus een aantal vragen over hoe nu verder:
1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie mooi stationair loopt? zal straks het forum nog even doornemen maar misschien weet iemand alvast een gouden tip?
2. Is een snelheid van 40 km/h normaal? Ik heb een AV 56 met een gurtner waarop staat AR2 87 679, en daaronder staat E 5/69. Mijn inlaatspruitstuk heeft een buitendiameter van 16 mm en een binnendiameter van 11 mm. Maar heb ik nu een 10 of 12 mm carb? Of heb ik het verkeerd gemeten? :mrgreen: zou de snelheid toe nemen als ik mijn ontstekingssysteem vernieuw, of als ik een grotere carb neem?
Woehoe! vooruitgang :D Je komt er wel ;)

Controleer inderdaad maar eens of je stationair schroefje nog heel is. Kan je heel makkelijk doen als je de carb van je spuitstuk los haalt en naar binnen kijkt. Het stationairschroefje zorgt er gewoon weg voor dat je gasschuif minder ver dicht kan en dat effect kan je goed zien op het oog als je naar binnen kijkt :)

Als dat het niet is is het eerste wat me te binnen schiet toch nog een verstopping in je carb. In dit geval het stationairkanaal.
Weet je zeker dat de kleine gaatje van dit onderdeel open zijn?
Afbeelding

Ik heb hier in rood even het stationairkanaal getekend in een doorsnede van een carburateur. Dit kanaal moet ook open zijn.
Afbeelding

Als dat het niet is is de ontsteking ook nog een kandidaat. Elektronische componenten kunnen slecht tegen ouderdom. Dus als de originele component er nog op zitten is daar geheid nog iets aan de hand. Mijn advies is altijd om alles (inclusief kabels) preventief te vervangen. Daarnaast moet de ontsteking ook nog op het juiste tijdstip staan.

Trouwens, voordat je elektronische componenten besteld bij die webshop even plaatsen wat je gaat bestellen. Er zijn wat slechte ervaringen met bepaalde componenten.

Sann
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2014, 18:07
Locatie: Enschede

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Sann » 09 jul 2014, 12:23

Hai Frankie,

Het kleine gaatje in de sproeier is zeker goed open. Zie maar de foto van mijn vorige post waarbij je de remreiniger eruit vernevelt ziet komen.
Maar of het kanaal in de carb zelf ook schoon is weet ik dus niet.

Ik ben van plan om zo'n ontstekingssetje te kopen:
http://www.lamobylette.net/nouveautes/b ... -2049.html
Dus niet een nieuwe oude spoel maar nieuwe zeg maar.

en een 12 mm carb met bijbehorend spruitstuk:
http://www.lamobylette.net/admission/ca ... -p-69.html

En dan eerst de ontsteking helemaal vervangen, kijken of die dan wel mooi stationair loopt. Kan ik die carb misschien nog verkopen of zo.

Wat denk je?
San

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Franky » 09 jul 2014, 14:08

Ik noemde dat wel met die slechte ervaringen, alleen daar kan ik niets over zeggen omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Dus daar moeten andere even op reageren.

Ik weet niet of dat NOVI spul oude voorraad is en zo niet, wat de huidige kwaliteit er van is. De voedingsspoel zal wel goed wezen. Dat is niet zo'n kritisch deel.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jul 2014, 15:31

Advies: ik zou eerst kijken wat je via info@pantin.nl ( Harrie op dit Forum ) kunt bestellen. Vermoedelijk niet duurder en zeker beter. Joop

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Polle » 09 jul 2014, 17:55

Inderdaad.
Waarom in frankrijk bestellen en veel verzendkosten betalen als je alles kan kopen bij mensen op het forum
Hoospanningsbobines bij Joost en de rest bij henk
Is zeer betrouwbaar en niet goed geld terug of vervanging van het spul
Verwacht ook niet te veel van een 12 mm carburator als je een Nederlandse cilinder hebt .
Deze heeft kleine spoelpoorten en is niet vooruit te krijgen
Als je snelheid wil moet je een cilinder met grote spoelpoorten steken en grote carburator en dan komt snelheid in de bromfiets
Je kan ook nog een 62 cc cilinder steken met grote spoelpoorten

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door Franky » 09 jul 2014, 18:08

Of eerst eens kijken hoe snel hij gaat als hij echt goed loopt ;)

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jul 2014, 19:12

Met een 12 mm Gurtner en normale cilinder win je echt aan trekkracht en topsnelheid. Aldus zelf ervaren.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Simpele vraag?

Ongelezen bericht door AGB » 09 jul 2014, 21:29

Joop
Bedoel je de gewoone hollanse cilnder,
Of de gewoone franse die aan gepast hier naar toe zijn gekommen ?

Moby rijder arend, :D

Plaats reactie