Toch weer die punten!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Toch weer die punten!

Ongelezen bericht door Harrie » 01 sep 2014, 20:01

Vandaag kreeg ik iemand op bezoek die zijn ontsteking met succes had omgebouwd.
Plotseling liep de brommer niet goed meer. Ontstekingstijdstip gecontroleerd, het openen van de punten nagekeken, sluitspanning van de punten gecheckt et cetera. Was allemaal goed en toch haperde de vonk. Na het schoonmaken van de punten kregen we een mooie 9 mm blauwe vonk.
Starten en testrit geen probleem. Het rookte wel flink vanwege de 1:25 smering: mijn advies 1:40

Conclusie: bij nieuwe punten let op:

- bescheiden smering glijdschoen en nok (vet kan wegslingeren tussen de punten);
- vastklinken klinknagel die de bladveer vasthoudt
- schoonmaken van de punten met zeer fijn schuurpapier.
- let op dat de contactvlakken goed uitgelijnd staan t.o.v. elkaar.

Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Toch weer die punten!

Ongelezen bericht door Harrie » 29 jan 2015, 00:57

Even een update van de contactpunten, want het blijft een kritisch onderdeel in een antieke ontsteking.
Bij circa 25% van de storingen zijn de punten betrokken.

Bij nieuwe punten uit de verpakking lette men op:

- bescheiden smering glijdschoen en nok (vet kan wegslingeren tussen de punten).
- vastklinken klinknagel die de bladveer vasthoudt.
- schoonmaken van de punten met zeer fijn schuurpapier.
- let op dat de contactvlakken goed uitgelijnd staan t.o.v. elkaar.
- smeer het asje bij het fibertje met wat smeerolie.
- meet de weerstand door met het tooltje van Franky of met een multimeter.*)
- kabeltjes van voedingsspoel en bobinekabel mogen niet gebroken zijn of kortsluiting maken met de massa.
- de maximale opening van de punten en het moment van opening moeten nauwkeurig worden ingesteld.

*) Als de druk op de punten te laag is of de punten bedekt zijn met een oxidelaag, dan maken de punten onvoldoende contact.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Toch weer die punten!

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 jun 2022, 20:09

En toen hield mijn sp93 er mee op. Na 6800 km met dezelfde punten was het afgelopen met de lol. Ik heb me thuis laten brengen en de brom met de bus opgehaald.

Thuis begonnen met het testen van de condensator, spoel en bobine die waren goed. De punten zag ik niets aan en leken het gewoon goed te doen. Na demontage van de punten zag ik dat er wat kurk? weg was bij het scharnier punt van de punten. Andere Duitse nos punten gemonteerd met een nylon scharnierpunt er op en loopt weer als een speer.

Plaats reactie