Condensator extern plaatsen

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door avh » 09 mar 2011, 15:16

Dag allen,

Op http://www.mabecanemobylette.com/conden ... lation.htm vond ik een interessant artikel over het vervangen van de condensator zonder het vliegwiel te moeten openhalen.
Dat openhalen van het vliegwiel is bij mij in het verleden faliekant afgelopen toen ik het deksel er niet stevig genoeg terug opdraaide. Resultaat: ontstekingsnok en vliegwieldeksel stuk tijdens het rijden...

Wel een vraagje: heeft iemand een tekening van het circuit rond de bobine en condensator? Want bij mij is de zgn. "kill switch quick link" van op de website niet aanwezig, en ik wil het niet riskeren om de verkeerde draad door te knippen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door Franky » 09 mar 2011, 20:44

http://www.pantin.nl is je vriend
Afbeelding

Ze zeggen op die site van jou dat je de oude condensator kan laten zitten. Ik zou hem er gewoon uithalen. Ik snap ook jou vrees niet om je vliegwiel te demonteren. Dit is een super simpele klus, mits je het juiste gereedschap hebt. En dat is kennelijk dan niet het geval. Je vliegwiel kan je verwijderen aan de hand van uiteraard een passende vierkante sleutel, en iets wat je vliegwiel tegen houdt. Dit kan zowel een zuigerstop of een vliegwielklemband (oliefiltersleutel) zijn. Beiden kosten bijna niets, dus gewoon kopen. Heb je nog jaren plezier van ;)
Succes :)

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door avh » 09 mar 2011, 21:06

Franky schreef:http://www.pantin.nl is je vriend
Bedankt!

Eerst dacht ik namelijk dat dit gebeurde:
Afbeelding
wat natuurlijk niet kan...

Maar is hetgeen gebeurt dan dit?
Afbeelding
en zo ja, hoe kan hij dan het andere eind van zijn kill-switchdraad los laten hangen? (want dan krijg je toch de situatie van in het eerste prentje zou ik denken?!)

Of is het dit:
Afbeelding
en zo ja, mag je die condensator dan gewoon aan het andere eind van het spoel hangen zonder dat dit uitmaakt?
Franky schreef:Ze zeggen op die site van jou dat je de oude condensator kan laten zitten. Ik zou hem er gewoon uithalen.
Dat vond ik ook al vreemd, aangezien je anders de twee condensators in parallel aansluit, wat de capaciteit vergroot. (weet niet of dit kwaad kan?)
Franky schreef:Ik snap ook jou vrees niet om je vliegwiel te demonteren. Dit is een super simpele klus, mits je het juiste gereedschap hebt. En dat is kennelijk dan niet het geval. Je vliegwiel kan je verwijderen aan de hand van uiteraard een passende vierkante sleutel, en iets wat je vliegwiel tegen houdt. Dit kan zowel een zuigerstop of een vliegwielklemband (oliefiltersleutel) zijn. Beiden kosten bijna niets, dus gewoon kopen. Heb je nog jaren plezier van ;)
Het juiste materiaal heb ik enkele maanden geleden eens gekocht (i.e. een vierkante sleutel en oliefilterklem) maar daar kreeg ik het vliegwiel niet mee open. Dan maar een elektrische slagsleutel gaan lenen bij de bromfietswinkel, wat wel werkte.

Echter, bij het terug vastdraaien had ik kennelijk niet hard genoeg gedraaid en ook geen Loctite of dergelijke aangebracht waardoor ik na enkele kilometers rijden opeens geratel hoorde en de cam volledig stukgedraaid was, evenals het vliegwieldeksel :oops:

Sindsdien ben ik er wat minder happig op om het vliegwiel te demonteren...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 mar 2011, 23:05

Als het de eerste keer was, dat je een Mobylette vliegwiel loshaalde, heb je misschien de twee nokjes, aan de binnenkant van je vliegwiel, niet laten vallen in de twee gaatjes in de onderbrekernok, bij het terugplaatsen. Dan kan je vastdraaien wat je wil, de boel slaat toch los en gaat kapot.

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door avh » 09 mar 2011, 23:14

MobyJoost schreef:Als het de eerste keer was, dat je een Mobylette vliegwiel loshaalde, heb je misschien de twee nokjes, aan de binnenkant van je vliegwiel, niet laten vallen in de twee gaatjes in de onderbrekernok, bij het terugplaatsen. Dan kan je vastdraaien wat je wil, de boel slaat toch los en gaat kapot.
Daar had ik nochtans op gelet, maar het zou natuurlijk altijd kunnen...
Kan het overigens kwaad om wat Loctite aan te brengen of wordt dit afgeraden?

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 10 mar 2011, 00:11

Loctite zij niet nodig moeten zijn...
Misschien is het een Fiets o Matic blok/as geweest? Dit blok draait nl de andere kant op. En misschien draait jouw moer dan weer vanzelf losser ipv vaster ivm "verkeerde" draairichting.
Of kan dit niet?

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door avh » 10 mar 2011, 00:28

BeeAeRTee schreef:Loctite zij niet nodig moeten zijn...
Misschien is het een Fiets o Matic blok/as geweest? Dit blok draait nl de andere kant op. En misschien draait jouw moer dan weer vanzelf losser ipv vaster ivm "verkeerde" draairichting.
Of kan dit niet?
Nee, het is een AV85, en voor zover ik weet is alles origineel; om de vliegwielmoer los te draaien moest ik met de klok mee draaien (omgekeerde draad) zoals verwacht.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door Franky » 10 mar 2011, 10:49

Ik gok dat schema van die brommer met killswitch er zo uit ziet. Als de killswitch ingedrukt wordt, dan wordt de ontstekingsspoel kortgesloten. Hierdoor zal er geen stroom meer door de bobine gaan en krijg je dus geen vonk en valt de brommer uit :)
Afbeelding

Hierboven zie je ook het schema staan dat jij moet gebruiken. Het schema hieronder is fout.
Afbeelding
Waarom is dit fout? Er kan nou bijna geen stroom meer lopen door de bobine. Slecht een heel klein stroompje om de condensator op en af te laden. Omdat de condensator een zeer kleine capaciteit heeft, gaat dit stroompje nergens over en doet de bobine in de schema eigenlijk niets :lol: Dus, de bobine moet je wel verbinden met de aarde ;) Ik hoop dat je het nu een beetje snapt met de elektronica :)

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door avh » 10 mar 2011, 14:24

Franky schreef:Ik hoop dat je het nu een beetje snapt met de elektronica :)
Super Franky, dat is helemaal duidelijk!!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door Polle » 10 mar 2011, 20:34

Hallo avh

Ik merk dat je in Turnhout woon. Ik woon in Geel.
Als je hulp nodig hebt kan ik je mischien helpen heb ook vele onderdelen en rij zelf met een av85 van 1970.
Bekijk het maar.

Gr Polle

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door Donnie » 10 mar 2011, 23:34

Polle,
Het is misschien handig als je je woonplaats aangeeft in je profiel.
Uit eigen ervaring je woont mooi genoeg daar in Geel.
Misschien een idee de toertocht bij jou nog een keer te herhalen.
Mazzel Peter

Moto - Le Poney
Berichten: 367
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 11 mar 2011, 00:14

Donnie schreef:Polle,
Het is misschien handig als je je woonplaats aangeeft in je profiel.
Uit eigen ervaring je woont mooi genoeg daar in Geel.
Misschien een idee de toertocht bij jou nog een keer te herhalen.
Mazzel Peter
Bij het lezen van het bericht dat je in Geel in Belgie'' woont dacht ik precies het zelfde als Peter al schreef.
Trouwen het zou handig zijn dat iedereen op dit forum het zou invullen in het profiel.

Groetjes Carl

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Condensator extern plaatsen

Ongelezen bericht door avh » 11 mar 2011, 13:45

Polle schreef:Ik merk dat je in Turnhout woon. Ik woon in Geel.
Als je hulp nodig hebt kan ik je mischien helpen heb ook vele onderdelen en rij zelf met een av85 van 1970.
Bekijk het maar.
Polle, dat is goed om weten! Zou kunnen dat ik je in de toekomst wel eens contacteer.

Plaats reactie