Pagina 1 van 3

doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 21 okt 2014, 23:03
door Lolle
Hallo Forum leden
Ik ben nieuw in de brommer wereld en sinds kort ben ik in het bezit van een av3 motobecane uit 1953. Ik heb de mobylette geheel gedemonteerd, lagers en keerringen vervangen. Bij de demontage de ontstekingsnok kapot getrokken. nu heb ik een paar vragen: kan ik iedere willekeurige ontstekingsnok gebruiken of zit er verschil in met de nieuwere types?
2e: over de spoel meet ik ca 10 megaohm, varieert erg tijdens het meten wat ik erg vreemd vind. tussen de aansluiting op de contactpunten en de massa meet ik 2 ohm. welke waarden zou ik moeten meten? het gaat om een novi ontsteking.
Is er in het noorden (Friesland, kop van Noord-Holland) iemand die ervaring heeft met dit type mobylette en mij misschien kan helpen met de afstelling?

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 05:31
door Polle
Hallo

Als ik de nok op de foto zie dan lijk het mij een jongere nok die op bijna alle moby's zit.
Deze kan dus gewoon vervangen worden door een rechtsdraaiende nok.
Wat betreft de spoel: weggooien die spoel en ombouwen naar externe ontstekking.
Gedaan met de problemen met bejaarde spolen.
Deze geven toch alleen maar problemen

Gr Polle

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 10:02
door brommerskieken
Goedemorgen het vliegwiel daar zitten uitsparingen in die gaatjes zijn die alleen aan de binnenkant of zijn deze helemaal door geboord laat dat even weten er zit verschil in anders maar een foto van bijde kanten
Woon in Friesland dus moet het gaan lukken denk ik

Gr Harold :lol:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 10:04
door brommerskieken
Hèe baarda zet je woonplaats er bij maakt het voor iedereen makkelijker

Gr Harold :lol:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 11:08
door Franky
Polle schreef: Wat betreft de spoel: weggooien die spoel en ombouwen naar externe ontstekking.
Niet weggooien! :evil: Aan Harrie geven zodat hij de kern eruit kan halen en nieuwe ombouw setjes kan maken ;)

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 20:33
door mobijlet69
hee baarda hier met japie als het moet wil ik jou ook wel helpen woon onder de rook van sintannaparochie dus bij harold in de buurt koop een om bouw zet bij harrie dat werk perfect hoor het wel

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 20:50
door piet kaptein
hoi baarda
ook ik woon in friesland in de friesse wouden
heb je hulp nodig dan horen we het wel
wiet weet oant sjen
piet kaptein.

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 21:52
door Lolle
Bedankt voor jullie reacties
Ik woon in Burgwerd vlakbij Bolsward. Liefst zou ik de av3 origineel houden maar hij moet ook een beetje knap lopen. Voor een brommertje van 60 jaar oud ziet hij er nog knap uit. ik heb hem helemaal uit elkaar gehad, was geen spatje vet in de lagers te vinden maar zijn nog wel in goede staat. Nu poetsen, poetsen en poetsen en de boel weer opbouwen. Inmiddels ook nieuwe lagers en keerringen in het blok gezet. Misschien is het handig dat ik een keer bij je langs kom Harold. Ik zal binnenkort nog wel een paar foto's van het vliegwiel plaatsen. ik ben komend weekend even druk met andere dingen dus ik kom volgende week terug op de reacties. Hierbij een foto van wat ik gekocht heb.

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 22 okt 2014, 22:37
door brommerskieken
Mooi man gaat goed komen meestal ben ik in.het wiekend aan.het werk.ja er moet wel.brood op de plank dus waar maakt niet uit de winter staat voor de deur dus rijden doen we niet zo veel meer

Gr Harold :lol:

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 25 okt 2014, 09:55
door mobydilz
Hoi Baarda,

Over je technische problemen heb ik geen bijdrage, maar wel over het type.
Ik vermoed, dat het een franse AV51 is met de oude (AV3) motor. Kijk maar eens hier:

http://tobeconline.fr/assets/cat_1949_1961_035.jpg

Hij zou dan van 1958 kunnen zijn.
Leuk ding, mooi kleurtje.
succes ermee, mobydilz

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 25 okt 2014, 10:16
door ruudk
De cilinderkop moet ook nog even worden omgedraaid, die zit er achterstevoren op, maar waarschijnlijk is deze foto van de mobylette in de toestand bij aankoop en heb je dat al verholpen.
Volgens mij is dit trouwens al een AV7-motor en geen AV3 meer, de uitlaatpijp loopt recht naar voren vanuit de cilinder, als ik het goed zie.
Groeten, Ruud

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 26 okt 2014, 09:42
door azureus
Beste,
Ben ook in het bezit van zo een model met dat verschil dat enkel het voorlicht op het spatbord staat ipv op de voorvork.
Det is een motor zonder koppeling met als opschrift av 32(of au?????) van 1953, kandat????
Azureus

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 26 okt 2014, 11:13
door ruudk
Dat kan wel, volgens mij. Komt de uitlaatpijp bij de AV32 of AU32 schuin opzij uit de cilinder i.p.v. recht naar voren?
Wanneer er 'Motobecane' op het typeplaatje staat, is het AV32, wanneer er 'Motoconfort' staat, is het AU32.
Groet,
Ruud

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 26 okt 2014, 20:54
door mobydilz
ja dat kan maar dan zijn je dubbele frame-stangen recht.
dan is het een "utilitair"

groet mobydilz

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 28 okt 2014, 21:29
door Lolle
Nog wat gegevens van mijn Moby
Op het balhoofdplaatje staat idd Motobecane Pantin.
De uitlaat komt recht uit de cilinder.
Op het plaatje van de motor staat alleen het motornummer te lezen en een 2
Het motornummer is 2.297.700
Op het blok staat C3
Framenr. 715.150

Volgens een lijst op dit forum zou het motornummer uit 1959 komen. Werd dit type zonder koppeling toen nog gemaakt?? of is het nummer van de cilinder van een nieuwere cilinder?

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 01 nov 2014, 00:19
door Lolle
Harold hierbij de foto van het vliegwiel.
Ik heb al even zitten zoeken op het forum maar bij het ombouwen naar een bobine ontsteking koop ik dan een complete set incl spoel condensator en bobine?

Groeten Lolle

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 01 nov 2014, 01:33
door mobijlet69
als je het bij Henk besteld zit alles er bij bobine in de spoel door voer naar binnen condensator bedrading het is een mooie complete zet heb het nog gemonteerd bij piet kaptien in die vol doet het goed heb mijn eigen ook om gebouwd werkt perfect groetjes jappie

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 02 nov 2014, 22:47
door Lolle
Nu heb ik 2 namen Harrie en Henk. welke moet ik hebben voor een ombouwset? en hoe kan ik het beste contact leggen met H via een prive bericht of heeft deze persoon een website of iets dergelijke?

Groeten, Lolle

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 02 nov 2014, 23:15
door GROENEKAN
Baarda schreef:Nu heb ik 2 namen Harrie en Henk. welke moet ik hebben voor een ombouwset? en hoe kan ik het beste contact leggen met H via een prive bericht of heeft deze persoon een website of iets dergelijke?

Groeten, Lolle
info@pantin.nl en het komt in orde..........

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 03 nov 2014, 18:09
door Franky
Baarda schreef:Nu heb ik 2 namen Harrie en Henk. welke moet ik hebben voor een ombouwset?
Harrie en Henk zijn 1 en dezelfde persoon. Harrie is de internet naam van Henk ;)

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 07 nov 2014, 23:50
door Lolle
Inmiddels een heel gesprek gehad met Henk (Harry) over de ontsteking.
externe ontsteking besteld, 2 nieuwe banden setjes en kabelset. Dus nog twee weekjes wachten op de onderdelen in Heerhugowaard. dan weer lekker sleutelen en ik hoop daarna de eerste meters te kunnen rijden. Mocht dat niet lukken dan zal ik eens één van de Friese Moby rijders bezoeken.
Een Gurtner carburateur via marktplaats gekocht, deze inmiddels helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt. Zat vol smurrie en verkeerd gemonteerd. Het vlotter deksel zat er gedraaid op dus ik dacht eerst dit gaat helemaal niet passen. Ook het luchtfilter zat er andersom op, leek mij niet logisch m.b.t. het frame. Ik hoop dat het de goeie is met de juiste sproeier e.d. Ik zie regelmatig Gurtner op Mobylette maar ook wel andere merken. maakt dit nog iets uit?

Groeten, Lolle

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 08 nov 2014, 10:23
door ruudk
Hoi,
Volgens mij is op de Franse Mobylettes zoals die van jou alleen Gurtner toegepast. Ik denk dat je het goede model carburateur hebt gekocht, ook netjes opgeknapt trouwens.
Op de nederlandse Mobylettes (Kaptein Mobylettes) zat tweede helft jaren vijftig en begin jaren zestig eerst een Carwi en later een Encarwi carburateur (nederlands merk carburateur). Voor de rest: Gurtners.
Het model Gurtner op jouw foto past volgens mij bij het bouwjaar van je brommer.
Groeten, Ruud

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 08 nov 2014, 12:08
door Harrie
Ik heb op mijn AV31 ook deze carburateur toegepast en deze functioneert prima.
Harrie

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 25 nov 2014, 22:42
door Lolle
Hallo nog weer een vraagje.
ik ben bezig met de kabels van mijn moby. Bij de voorrem heb ik bij de trommelrem in het voorwiel geen busje of iets dergelijke dat de remkabel tegenhoud. dus bij het inknijpen van de remhendel gat de buitenkabel schuiven i.p.v. de rem aan trekken. Toen ik de moby kocht zaten er geen kabels aan en zat het voorwiel los in de vork en het spatbord was gedemonteerd.

Misschien kan iemand vertellen hoe de kabel wordt tegen gehouden. Eventueel met foto.
op de foto de huidige situatie.
Al vast bedankt, Lolle

Re: doormeten ontstekingsspoel

Geplaatst: 26 nov 2014, 01:28
door Harrie
Die mooie glimmende zeskantbout moet vervangen worden door een kabelstopbout.
Ik heb er nog voldoende liggen hier. Ik zal morgen ook naar de remhendels kijken.
Harrie