Electrode afstand bougie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Electrode afstand bougie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 dec 2014, 05:13

Je rijdt al vele jaren op Mobylettes. Je hebt er een aantal gehad en in de loop der jaren heb je, door, soms gefrustreerde, ervaring en de interactie met andere liefhebbers, een hoop onbegrepen problemen weten op te lossen en geleerd, veel veranderingen in motor- en rijgedrag, te koppelen aan specifieke problemen. Je hebt een hele mooie brommer, waar je veel tijd en geld in hebt gestopt. Een hele nieuwe motor gebouwd met nieuwe, originel onderdelen. Carters, krukas, variateur en ontsteking (compleet, statorplaat met inhoud, chroom vliegwiel). De motor start perfect, en loopt direkt goed, mooi stationair, licht aan of licht uit. 500 meter af en toe de choke trekken en klaar. Dan, ineens, ontstaat er een probleem. Je start, speelt wat met het gas en de choke en rijdt weg. Bij het eerste kruispunt, waar je moet stoppen en de motor naar stationair laat zakken, slaat 'ie af. En dat blijft 'ie doen, tot 'ie echt lekker warm is. Geen gestotter of geknal, gewoon lopen en dan niks. Bobine vervangen. even iets beter, maar de volgende dag weer hetzelfde. Bougie kabel vervangen, lijkt iets beter, maar nog steeds waardeloos. Dan, na een paar weken (!) en een hoop ergernis, een slim idee. Even naar de bougie kijken. Heb ik een nieuwe bougie gemonteerd, zonder de afstand te stellen. Is een dikke mm. Op maat getikt, probleem over. Hoe suf kan je zijn.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Electrode afstand bougie

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 dec 2014, 10:35

Schitterend en herkenbaar verhaal , Joost. Groeten, Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Electrode afstand bougie

Ongelezen bericht door Harrie » 28 dec 2014, 12:32

Herkenbaar verhaal. Ik heb ooit vele weken lang geklungeld om een brommer goed lopend te krijgen.
De bougie - die kwam uit de verpakking en was dus goed - had ik toch verkeerd ingeschat!
Tegenwoordig is dit een van de de eerste componenten die ik uitwissel. Gemakkelijk en met veel kans op succes.
Dat leerproces dat Joost schetst is voor mij ook van toepassing; ik leer nog steeds bij over de geheimen van die simpele mobylette-motortjes.
Als amateurs ( Frans: aimer = liefhebben) kunnen we ook steeds meer en leggen de lat op alle gebieden steeds hoger.
2015 belooft weer een spannend jaar te worden, waarin we - in zowel oude als hypermoderne technieken - kunnen uitleven in onze hobby.
Harrie

ever
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2013, 21:43
Locatie: Weelde Belgie

Re: Electrode afstand bougie

Ongelezen bericht door ever » 31 dec 2014, 20:16

Dit is goed om te weten. Wat is eigenlijk de goede maat voor de elektrode afstand?

Groeten, Eric.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Electrode afstand bougie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 jan 2015, 01:36

0,35-0,40mm, net zoals de contactpuntjes, bij maximale opening.

Plaats reactie