consequeties verlopen nok en contactpunten

GROENEKAN
Berichten: 3764
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jan 2015, 11:21

Vermoedelijk heb ik nu een nok en ontstekingspunten die niet verlopen. Maar wat ik graag wil begrijpen:

Vraag 1: bij een linksdraaiende motor ( FOM ) als daarbij de contactpunten verlopen krijg je dan een latere of een vroegere ontsteking
Vraag 2 : als je onstekingsnok verloopt, krijg je dan een latere of vroegere ontsteking

Hoor graag wat de techneuten denken !

Dank en groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 11 jan 2015, 11:46

Contactpunten verlopen
Hierbij gaan de contactpunten steeds minder ver open omdat de contactpunten niet goed vastgezet zijn. Hierdoor gaan de contactpunten later open en krijg je dus een verlate ontsteking.

Ontstekingsnok verloopt
Hier ligt het er maar net aan welke kant hij op loopt. Het moment van verbranding geeft lijkt mij de grootste piekbelasting op de conische verbinding tussen nok en krukas. Als de nok slipt zou het moment van ontsteken steeds eerder moeten komen. Tenzij de ontsteking te vroeg plaats vindt, dan wordt het moment van ontsteken weer steeds later. Ofzoiets :roll: Moeilijk te voorspellen.

Ik ken een verhaal van iemand waarbij de nok steeds verliep. Daar werd het ontstekingstijdstip steeds later, tot na ontsteking aan toe.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door brommerskieken » 11 jan 2015, 11:51

Joop
Als contactpunten verlopen zal volgens mij de moter aleen maar slechter gaan lopen of het helemaal niet meer doen de ontsteking zal niet vroeger of later worden
Onstekingsnok als die verloopt zal dat zeker merkbaar zijn en denk zelf dat de ontsteking vroeger komt te staan zo als ik dat bekijk
LEVEN ZONDER MOBYLETTE WIE KAN DAT NOG???????

Gr Harold :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 11 jan 2015, 12:00

Ik heb vroeger (jong en dom) wel eens de timing van de motor veranderd met het meer of minder openen van de contactpunten. Er is inderdaad een grens hoe ver je de contactpunten open of dicht kan zetten. Ik heb geen idee waar die grens ligt :P Maar je kan de timing iets beïnvloeden met het meer of minder openen van de contactpunten. Uiteraard moet je dit nooit doen.

GROENEKAN
Berichten: 3764
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jan 2015, 14:02

Dank Harold en Frank.

Vermoedelijk is het dus zo dat bij een links draaiende motor een verlopen nok en vroegere ontsteking geeft, dus bijvoorbeeld 3.1 mm voor BDP i.pv. de beoogde 2.8 mm.

En verlopen contactpunten ( dus bijvoorbeeld 0,2 i.p.v. 0.35 mm lichthoogte ) een later ontstekingstijdstip, dus bijvoorbeeld 2.5 i..p.v. de beoogde 2.8 mm.

Groet, Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 11 jan 2015, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 11 jan 2015, 14:34

Dat met die verlopen nok is maar 1 verhaal. Dat is statisch onverantwoord om daar een conclusie aan te trekken. Dus dat moet je nog met een korreltje zout nemen.

Overigens maakt het niet uit of het een links of rechtsdraaiende motor is. Het effect in voorontsteking is hetzelfde.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door ruudk » 11 jan 2015, 15:36

Franky, je bedoelt "statistisch" i.p.v. "statisch" ;) Voor de rest ben ik het met je eens.
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3764
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jan 2015, 20:29

Wat ik vanmiddag van een technisch iemand hoorde: de krukas draait bij lopende motor naar links. Als er speling zit op de verbinding krukas en ontstekingsnok dan neemt de krukas de ontstekingsnok niet voor de volle 100% mee en dus blijft overdreven gezegd de ontstekingsnok iets achter, de krukas neemt hij niet helemaal mee. En dit zou dan moeten leiden tot een vroegere ontsteking.

Wellicht klopt dit.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 12 jan 2015, 17:30

ruudk schreef:Franky, je bedoelt "statistisch" i.p.v. "statisch" ;) Voor de rest ben ik het met je eens.
Ruud
Eh ja, oeps :oops:

@ Joop
Dat beredeneerde ik ook al, maar een enkel praktijk geval wees anders uit. Uiteindelijk gaat het erom in welke richting de grootste klap plaats vindt. In de lage toeren waarbij het mengsel te vroeg ontstoken wordt is die klap mogelijk in een andere richting dan op hoge toeren (de verbranding duwt de zuiger terug vanwege te vroeg ontbranden).

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jan 2015, 21:29

En verder maakt het, zoals Franky ook al opmerkte, hierbij niet uit of de motor linksom (FOM) of rechtsom (niet-FOM) draait.
Ik ga even uit van een in eerste instantie goed afgestelde voorontsteking. De ontsteking zorgt dan voor een klap die de motor in de juiste richting laat ronddraaien.
Door de ontbranding krijgt de zuiger een harde klap naar beneden. De krukas draait hierdoor plotseling heel hard in de juiste richting (linksom voor FOM/rechtsom bij niet-FOM).
Als de onderbrekernok niet vast genoeg zit, kan deze de plotselinge beweging van de krukas niet volgen, de krukas slipt een stukje verder in de onderbreker.
Dit komt door de traagheid van het zware vliegwiel dat op de nok zit vastgeschroefd, het vliegwiel houdt de onderbrekernok "vast".
Het kost immers aardig wat energie om het vliegwiel hard te laten ronddraaien. In een fractie van een seconde moet er een enorme krachtoverbrenging tussen krukas en vliegwiel plaatsvinden.
Doordat de onderbrekernok de krukas niet kon volgen, loopt de krukas voor op de onderbrekernok. De vonk (die met de nok wordt geregeld) zal bij de volgende zuigerslag (verbonden aan de krukas) dus wat te laat komen.
De ontsteking vertraagt dus wat... hm, dit is toch net tegengesteld aan wat Franky schreef. Ben ik het dus toch niet helemaal met Franky eens :oops:
Wel moge duidelijk zijn dat dit zowel voor linksom als voor rechtsom draaiende motortjes geldt.
Groeten, Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 12 jan 2015, 21:51

Het verschil met wat ik zonet noemde is dat bij lage toeren de ontsteking te vroeg plaats vindt waardoor het vliegwiel de zuiger tegen de verbranding in moet duwen. In dat geval slipt de nok de ander kant op ;) Al heb ik mijn twijfels of het koppel op de nok wel hoog genoeg is daarvoor aangezien je aan het einde van de slag van de zuiger zit en dus weinig koppel nodig hebt. Allemaal zuiver theoretisch gepraat :P Ik vind dat van jou ook waarschijnlijker.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jan 2015, 22:05

Als het vliegwiel de zuiger tegen de verbranding in moet duwen, dan zou de ontsteking echt te vroeg staan volgens mij. Dan krijgt de zuiger een soort terugstoot (au!).
Ik kan me niet voorstellen dat dit bij juiste afstelling (2,8mm voor bdp) gebeurt. Maar als de ontsteking te vroeg staat afgesteld (meer dan 2,8 mm voor bdp) dan zou je inderdaad vervroeging krijgen door het verlopen.
Gr Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Lolle » 12 jan 2015, 22:29

De redenatie van Ruud klopt precies, zo had ik het ook bedacht. Echter ik heb ook de ervaring (kort) dat bij mijn vorige niet lekker passende nok, dat de voorontsteking steeds kleiner werd tot 0. Blijft toch een raadsel :o
Lolle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 12 jan 2015, 22:44

Hmm.. Al 2x dat verhaal. Hoe onlogisch.

Ik heb ooit een keer geprobeerd mijn blok te starten door met de hand de krukas een zwengel te geven. Wedden dat hij dan terugslaat :P Ik brak zowat mijn pols. Het heeft allemaal met toerentallen, spoeling en druk te maken. Die 2,8mm voorontsteking is ook maar een compromis.

Zou dit tijdens het starten gebeuren? Dan wil de krukas nog wel eens even de andere kant op slaan.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Lolle » 12 jan 2015, 23:21

Ik denk dat het juist gebeurd bij het stoppen van de motor. bij het openen van de decompressieklep is er geen explosie en gaat de motor remmen, echter het vliegwiel wil door (middelpunt vliegende krachten) het vliegwiel neemt de nok mee :?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 13 jan 2015, 17:15

Het koppel is op dat moment nihil aangezien er geen druk opgebouwd kan worden. Voel maar eens hoe makkelijk je de krukas kan ronddraaien als de décompresseur open staat. Dus dat zal het zeker niet zijn ;)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 15 jan 2015, 20:34

@Franky,

Bedoel je toevallig mijn situatie van de verlopen ontstekingsnok? Ik kamp nogsteeds met dat probleem. Aangezien ik nog dagelijk op de Moby rijdt moet ik hem 1 à 2 keer per week opnieuw afstellen! Werkelijk ongelofelijk. Het resultaat komt er iedere keer op neer dat de contactpunten 2,5 mm NA het dode punt van de zuiger pas gaan openen. Ik stel ze altijd af op 2,6 mm voor het dode punt.
Mijns inziens blijft de nok dus 'stilstaan' t.o.v. de krukas. Interessant puntje is wel dat er geen verschil te merken is tijdens (lange) ritten. Het effect is pas te merken wanneer er de volgende keer gestart wordt. Ik zou dus zeggen dat het dus òf bij het starten òf bij het stoppen gebeurt. Gezien de situatie beredeneer ik dus dat het bij het starten moet gebeuren.
Ik zit er nu wel sterk over te denken om de nok maar gewoon met Loctite vast te zetten..

Edit: Ik heb trouwens al 3 verschillende nokken geprobeerd, ontvet altijd alles heel goed, maar alles zonder blijvend resultaat. Na afstellen loopt de Moby prachtig 48 km/h, na 3 dagen (circa 25 kilometer) met moeite 30.
Laatst gewijzigd door KapteinBeun op 15 jan 2015, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Harrie » 15 jan 2015, 20:42

Als een nok steeds verloopt, dan is er meestal iets mis met de astap van de krukas.
Er zitten dan beschadigingen op de conus en de nok klemt niet optimaal.
MobyDick had hier jaren geleden last van met een Kaptein AV89. Na montage van een nieuwe krukas was het probleem verholpen.
Je zou de astap een keer kunnen opschuren met 1000 waterproof schuurpapier, polijsten en ontvetten met aceton; wellicht helpt het en kost het alleen maar tijd.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 15 jan 2015, 20:51

Klinkt inderdaad als een probleem met de krukas. Dat is balen maar misschien nog wel te verhelpen zoals als Harrie al zegt.
Ik verwees inderdaad naar jou ervaringen ;)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 15 jan 2015, 20:54

GROENEKAN schreef:Wat ik vanmiddag van een technisch iemand hoorde: de krukas draait bij lopende motor naar links. Als er speling zit op de verbinding krukas en ontstekingsnok dan neemt de krukas de ontstekingsnok niet voor de volle 100% mee en dus blijft overdreven gezegd de ontstekingsnok iets achter, de krukas neemt hij niet helemaal mee. En dit zou dan moeten leiden tot een vroegere ontsteking.

Wellicht klopt dit.

Groet,

Joop
@GROENEKAN en Franky,

Jullie beredenering van het achterblijven van de nok lijkt me helemaal juist, MAAR: dit effect zorgt juist voor een latere ontsteking i.p.v. een vervroegde. Immers, de krukas is al verder gedraaid, en dus ook de zuiger al in een later stadium, voordat de contactpunten openen.
Zo is in ieder geval hoe ik het zie en volgens mij klopt dat haha.

Dit is dus ook wat ik iedere keer ervaar; een verschuiving/achterblijving van de nok van +/- 5 millimeter.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Franky » 15 jan 2015, 22:27

En daarom had ik dit getypt ;) Vindt vooral plaats als je blok afslaat (zonder décompressuer) of probeert te starten op te lage toeren :) Kennelijk zit het hem toch hierin.
Franky schreef:Het verschil met wat ik zonet noemde is dat bij lage toeren de ontsteking te vroeg plaats vindt waardoor het vliegwiel de zuiger tegen de verbranding in moet duwen. In dat geval slipt de nok de ander kant op ;) Al heb ik mijn twijfels of het koppel op de nok wel hoog genoeg is daarvoor aangezien je aan het einde van de slag van de zuiger zit en dus weinig koppel nodig hebt. Allemaal zuiver theoretisch gepraat :P Ik vind dat van jou ook waarschijnlijker.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Harrie » 15 jan 2015, 22:30

Zover ik me kan herinneren met het geheugen van "een jonge God" :lol: was het altijd een late ontsteking.
Gevolgen: motor wordt warm, rode uitlaat en weinig trekkracht.
Die "losse" nokconstructie is een nadeel van Motobécane. Voordeel is dat je bij verschillende motortjes het ontstekingstijdstip gemakkelijk kunt aanpassen en dat je een grotere uitwisselbaarheid van de onderdelen hebt.
Harrie

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 15 jan 2015, 23:39

@Harrie,

Héél herkenbaar. Mijn chromen uitlaatbocht is al meerdere malen vuurrood geweest, resultaat is dat het chroom nu blauw/geel gekleurd is in de bocht :(.
Trekkracht is dan inderdaad ongelofelijk weinig, brommer kan niet stationair blijven lopen en de topsnelheid is +/- 25 km/h.

Marco

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door australman » 16 jan 2015, 10:17

De nok met kleppenslijppasta inslijpen op de kruktap,schoonmaken en ontvetten en in de juiste positie monteren.Als je hem daarna licht aantikt
met een kunstofhamer krijg je hem zonder trekker al niet meer los.
Het vliegwiel echt heel goed vastzetten.

Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: consequeties verlopen nok en contactpunten

Ongelezen bericht door Polle » 16 jan 2015, 11:28

Is dat het probleem misschien.
Dat je de moer tegen de krukas aan draait en deze daarom niet erg vast komt te zitten.
Waardoor het vliegwiel de nok verplaatst tijdens het starten en rijden.

Gr Polle

Plaats reactie