4 takten

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

4 takten

Ongelezen bericht door MobyLars » 31 jan 2015, 16:35

Even een snelle vraag wat betreft viertakten...

Mijn mobylette had erg last van viertakten wanneer ik ongeveer 30/40 km/h reed. Ik heb toen ergens gelezen dat dit komt door teveel brandstof in het mengsel zit en dat wanneer ik mijn vlotternaald zou afstellen dit zou verminderen omdat er dan minder brandstof in het mengsel komt. Nu heb ik dit gedaan er werkt het erg goed. Hij heeft er veel minder last van. Nu viertakt hij alleen nog als ik tussen de 45/50 km/h rijd. Komt dit dan omdat dit de maximale snelheid is of omdat er nog altijd teveel brandstof in het mengsel zit? Anders ga ik hem nog iets zuiniger afstellen.
Alvast bedankt!

Mvg,
Lars

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door peterl » 31 jan 2015, 17:11

Viertakten komt voor doordat de verhouding lucht-brandstof te rijk is. we mengen een vloeistof met een gas en dit geeft de probleen. Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe vandaar de ellende.Als alleen in het hoge toerengebied het viertakten voorkomt monteer dan een kleinere sproeier en ga proefrijden.Bij elke verandering aan je carburator moet je noteren wat je gedaan hebt en hoe hij nu reageert.

Succes met het afstellen

Peterl

GROENEKAN
Berichten: 3162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 jan 2015, 18:43

MobyLars schreef:Even een snelle vraag wat betreft viertakten...

Mijn mobylette had erg last van viertakten wanneer ik ongeveer 30/40 km/h reed. Ik heb toen ergens gelezen dat dit komt door teveel brandstof in het mengsel zit en dat wanneer ik mijn vlotternaald zou afstellen dit zou verminderen omdat er dan minder brandstof in het mengsel komt. Nu heb ik dit gedaan er werkt het erg goed. Hij heeft er veel minder last van. Nu viertakt hij alleen nog als ik tussen de 45/50 km/h rijd. Komt dit dan omdat dit de maximale snelheid is of omdat er nog altijd teveel brandstof in het mengsel zit? Anders ga ik hem nog iets zuiniger afstellen.
Alvast bedankt!

Mvg,
Lars
Vermoedelijk kleinere sproeier / zuiniger afstellen

ruudk
Berichten: 1852
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door ruudk » 31 jan 2015, 21:34

Peterl schreef:
Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe
Dat wist ik niet, hoe werkt dat precies?
Bedankt,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door peterl » 01 feb 2015, 00:10

Dit is een van de basiswetten uit de natuurkunde.In de carburateur zitten daarom aanpassingen om dit niet of zomin mogelijk te laten gebeuren.
1e stationair gedeelte
2e afschuining van de gasschuif
3e naald aan de gasschuif ( Bing)
4e remluchtsproeier
5e hoofdsproeier wat eigenlijk een doseur is.

De basis afstelling is altijd de vlotterhoogte want alle andere afstellingen zijn hiervan afhankelijk.

Peterl
De natuurkundige wet is de wet van Bernoulli welke vaak met de vleugels van een vliegtuig i.v.wordt gebracht.

ruudk
Berichten: 1852
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door ruudk » 01 feb 2015, 11:16

Het lijkt inderdaad te kloppen,
ik had me nooit gerealiseerd dat de werking van de venturi is gebaseerd op de wet van Bernouilli!
Ik wil het nog eens rustig narekenen.
Bedankt,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door Harrie » 01 feb 2015, 13:14

Lang geleden tijdens mijn werktuigbouwkundige opleiding ben ik met fysische transportverschijnselen doodgegooid. Bernouilli en Euler werden in dat vak veelvuldig geciteerd en gebruikt.
Een mooie animatie en berekening van de eindsnelheid V2 trof ik aan op een site van de universiteit Twente.
Vanaf MBO aardig te volgen.
http://www.olo.twenteacademy.nl/vakken/ ... werpen/741
Harrie

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door MobyLars » 01 feb 2015, 16:08

peterl schreef:Viertakten komt voor doordat de verhouding lucht-brandstof te rijk is. we mengen een vloeistof met een gas en dit geeft de probleen. Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe vandaar de ellende.Als alleen in het hoge toerengebied het viertakten voorkomt monteer dan een kleinere sproeier en ga proefrijden.Bij elke verandering aan je carburator moet je noteren wat je gedaan hebt en hoe hij nu reageert.

Succes met het afstellen

Peterl

Bedankt voor de tip! Ik zal het eens gaan uitproberen door de vlotter aan te passen. Mocht dit niet lukken ga ik eens een andere sproeier monteren. Waar kan ik deze sproeiers krijgen en hoe zie ik welke er nu in mijn carburateur zit?

GROENEKAN
Berichten: 3162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 feb 2015, 16:33

op de schroefkant of op de zijkant van de sproeier staat een nummer. soms niet goed duidelijk. heel goed kijken, eventueel met vergrootglas.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 01 feb 2015, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door peterl » 01 feb 2015, 18:11

Als alle deelgebieden van de carburateur goed functioneren is alleen nog de sproeier aan de beurt om gecorrigeerd te worden.
De maat staat op de sproeier ,midden op of aan de zijkant. er zijn verschillende series bijv. 18 t/m 25 ,k76 t/m 80 en 195 t/m 225
succes met het afstellen

Peterl

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door Polle » 01 feb 2015, 19:21

Ik heb veel soorten sproeiers op voorraad

Gr Polle

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door MobyLars » 05 feb 2015, 18:10

Het enigste wat in de sproeier staat geslagen is op de onderkant K80. Welke maat is dit dan? En welke maat zou ik dan nu moeten proberen? Of staat K80 voor het type sproeier?

GROENEKAN
Berichten: 3162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 feb 2015, 20:22

MobyLars schreef:Het enigste wat in de sproeier staat geslagen is op de onderkant K80. Welke maat is dit dan? En welke maat zou ik dan nu moeten proberen? Of staat K80 voor het type sproeier?
Zoals reeds in dit topic aangegeven door P. Langemeijer: dit is de maat en van klein naar groot bestaat: K76, K78, K80.
Ik zou K78 of K76 proberen.
Gr. Joop

( o.a. vermoedelijk te koop bij Fa. Leertouwer te Soest of wellicht via info@pantin.nl )

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door Harrie » 05 feb 2015, 20:50

Ik heb voldoende sproeiers 80, maar de sproeiers 78 en 76 heb ik net voldoende voor testactiviteiten.
Ik zou dus bij Leertouwer informeren.
Harrie (info-At-pantin dot pantin dot nl)

australman
Berichten: 912
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door australman » 05 feb 2015, 20:58

Hoi,probeer eerst eens een zelfde maat sproeier,maar dan een nieuwe.Als een vorige eigenaar er met een staaldraadje in heeft zitten raggen
is hij al gauw een paar nummers groter geworden.

Hans

GROENEKAN
Berichten: 3162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 feb 2015, 21:03

Ik zou alle drie de maten ( 76/78/80 ) kopen, kun je alles uitproberen. Steeds 1 sproeier aanvoeren schiet niet op.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door Mobygek » 05 feb 2015, 22:59

Goed het kleurtje van je bougie in de gaten houden, deze geeft mooi weer hoe de afstelling staat.
Mooi koffiebruin kleurtje is het mooist, wit is te arm ,zwart te rijk.
Leuk werk, succes.

Vrgr Gerard

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 2642
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door Lolle » 05 feb 2015, 23:30

GROENEKAN schreef:Ik zou alle drie de maten ( 76/78/80 ) kopen, kun je alles uitproberen. Steeds 1 sproeier aanvoeren schiet niet op.
lastig dat Gurtner verschillende reeksen gebruikt ik heb de 80 vervangen door een 19 lijkt gek maar ik geloof dat 19 weer overeenkomt met 76 :? succes, Lolle

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door MobyLars » 06 feb 2015, 11:47

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad meteen alle 3 de sproeiers nemen en dan de kleur van de bougie in de gaten houden.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door Polle » 06 feb 2015, 22:00

Er staat ergens op het het forum een lijst met alle sproeiers dacht ik.
Maar ik vind hem niet terug.
Henk heeft hem zeker.
Henk kan jij deze even posten
Alvast bedankt

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 feb 2015, 22:29

Klopt polle, maar daar staat k76,k78 en k80 niet tussen!!!

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door peterl » 06 feb 2015, 23:27

De k76,78 en 80 sproeiers zijn speciaal gemaakt voor de Nederlandse markt en wijken af van de reguliere aanduiding.

Peterl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door Harrie » 07 feb 2015, 02:51

Polle schreef:Er staat ergens op het het forum een lijst met alle sproeiers dacht ik.
Maar ik vind hem niet terug.
Henk heeft hem zeker.
Henk kan jij deze even posten
Alvast bedankt

Gr Polle
Ik heb die kleine maten alleen nog beschikbaar voor eigen testgebruik.
K80 heb ik nog volop.
Harrie

MobyLars
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jul 2013, 11:46
Locatie: Geleen

Re: 4 takten

Ongelezen bericht door MobyLars » 08 feb 2015, 12:17

Ik heb gister een testrit gemaakt met een andere K80 sproeier die ik nog had liggen uit een oude carburateur. Nu loopt hij perfect en is de bougie ook mooi bruin gekleurd.
Dan was de oude sproeier waarschijnlijk toch ooit een doorgeprikt. Bedankt voor de tips!

Plaats reactie