Pagina 1 van 1

4 takten

Geplaatst: 31 jan 2015, 16:35
door MobyLars
Even een snelle vraag wat betreft viertakten...

Mijn mobylette had erg last van viertakten wanneer ik ongeveer 30/40 km/h reed. Ik heb toen ergens gelezen dat dit komt door teveel brandstof in het mengsel zit en dat wanneer ik mijn vlotternaald zou afstellen dit zou verminderen omdat er dan minder brandstof in het mengsel komt. Nu heb ik dit gedaan er werkt het erg goed. Hij heeft er veel minder last van. Nu viertakt hij alleen nog als ik tussen de 45/50 km/h rijd. Komt dit dan omdat dit de maximale snelheid is of omdat er nog altijd teveel brandstof in het mengsel zit? Anders ga ik hem nog iets zuiniger afstellen.
Alvast bedankt!

Mvg,
Lars

Re: 4 takten

Geplaatst: 31 jan 2015, 17:11
door peterl
Viertakten komt voor doordat de verhouding lucht-brandstof te rijk is. we mengen een vloeistof met een gas en dit geeft de probleen. Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe vandaar de ellende.Als alleen in het hoge toerengebied het viertakten voorkomt monteer dan een kleinere sproeier en ga proefrijden.Bij elke verandering aan je carburator moet je noteren wat je gedaan hebt en hoe hij nu reageert.

Succes met het afstellen

Peterl

Re: 4 takten

Geplaatst: 31 jan 2015, 18:43
door GROENEKAN
MobyLars schreef:Even een snelle vraag wat betreft viertakten...

Mijn mobylette had erg last van viertakten wanneer ik ongeveer 30/40 km/h reed. Ik heb toen ergens gelezen dat dit komt door teveel brandstof in het mengsel zit en dat wanneer ik mijn vlotternaald zou afstellen dit zou verminderen omdat er dan minder brandstof in het mengsel komt. Nu heb ik dit gedaan er werkt het erg goed. Hij heeft er veel minder last van. Nu viertakt hij alleen nog als ik tussen de 45/50 km/h rijd. Komt dit dan omdat dit de maximale snelheid is of omdat er nog altijd teveel brandstof in het mengsel zit? Anders ga ik hem nog iets zuiniger afstellen.
Alvast bedankt!

Mvg,
Lars
Vermoedelijk kleinere sproeier / zuiniger afstellen

Re: 4 takten

Geplaatst: 31 jan 2015, 21:34
door ruudk
Peterl schreef:
Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe
Dat wist ik niet, hoe werkt dat precies?
Bedankt,
Ruud

Re: 4 takten

Geplaatst: 01 feb 2015, 00:10
door peterl
Dit is een van de basiswetten uit de natuurkunde.In de carburateur zitten daarom aanpassingen om dit niet of zomin mogelijk te laten gebeuren.
1e stationair gedeelte
2e afschuining van de gasschuif
3e naald aan de gasschuif ( Bing)
4e remluchtsproeier
5e hoofdsproeier wat eigenlijk een doseur is.

De basis afstelling is altijd de vlotterhoogte want alle andere afstellingen zijn hiervan afhankelijk.

Peterl
De natuurkundige wet is de wet van Bernoulli welke vaak met de vleugels van een vliegtuig i.v.wordt gebracht.

Re: 4 takten

Geplaatst: 01 feb 2015, 11:16
door ruudk
Het lijkt inderdaad te kloppen,
ik had me nooit gerealiseerd dat de werking van de venturi is gebaseerd op de wet van Bernouilli!
Ik wil het nog eens rustig narekenen.
Bedankt,
Ruud

Re: 4 takten

Geplaatst: 01 feb 2015, 13:14
door Harrie
Lang geleden tijdens mijn werktuigbouwkundige opleiding ben ik met fysische transportverschijnselen doodgegooid. Bernouilli en Euler werden in dat vak veelvuldig geciteerd en gebruikt.
Een mooie animatie en berekening van de eindsnelheid V2 trof ik aan op een site van de universiteit Twente.
Vanaf MBO aardig te volgen.
http://www.olo.twenteacademy.nl/vakken/ ... werpen/741
Harrie

Re: 4 takten

Geplaatst: 01 feb 2015, 16:08
door MobyLars
peterl schreef:Viertakten komt voor doordat de verhouding lucht-brandstof te rijk is. we mengen een vloeistof met een gas en dit geeft de probleen. Als de hoeveelheid gas(lucht) met een factor 3 toeneemt , neemt de hoeveelheid vloeisto met een factor 9 toe vandaar de ellende.Als alleen in het hoge toerengebied het viertakten voorkomt monteer dan een kleinere sproeier en ga proefrijden.Bij elke verandering aan je carburator moet je noteren wat je gedaan hebt en hoe hij nu reageert.

Succes met het afstellen

Peterl

Bedankt voor de tip! Ik zal het eens gaan uitproberen door de vlotter aan te passen. Mocht dit niet lukken ga ik eens een andere sproeier monteren. Waar kan ik deze sproeiers krijgen en hoe zie ik welke er nu in mijn carburateur zit?

Re: 4 takten

Geplaatst: 01 feb 2015, 16:33
door GROENEKAN
op de schroefkant of op de zijkant van de sproeier staat een nummer. soms niet goed duidelijk. heel goed kijken, eventueel met vergrootglas.

Re: 4 takten

Geplaatst: 01 feb 2015, 18:11
door peterl
Als alle deelgebieden van de carburateur goed functioneren is alleen nog de sproeier aan de beurt om gecorrigeerd te worden.
De maat staat op de sproeier ,midden op of aan de zijkant. er zijn verschillende series bijv. 18 t/m 25 ,k76 t/m 80 en 195 t/m 225
succes met het afstellen

Peterl

Re: 4 takten

Geplaatst: 01 feb 2015, 19:21
door Polle
Ik heb veel soorten sproeiers op voorraad

Gr Polle

Re: 4 takten

Geplaatst: 05 feb 2015, 18:10
door MobyLars
Het enigste wat in de sproeier staat geslagen is op de onderkant K80. Welke maat is dit dan? En welke maat zou ik dan nu moeten proberen? Of staat K80 voor het type sproeier?

Re: 4 takten

Geplaatst: 05 feb 2015, 20:22
door GROENEKAN
MobyLars schreef:Het enigste wat in de sproeier staat geslagen is op de onderkant K80. Welke maat is dit dan? En welke maat zou ik dan nu moeten proberen? Of staat K80 voor het type sproeier?
Zoals reeds in dit topic aangegeven door P. Langemeijer: dit is de maat en van klein naar groot bestaat: K76, K78, K80.
Ik zou K78 of K76 proberen.
Gr. Joop

( o.a. vermoedelijk te koop bij Fa. Leertouwer te Soest of wellicht via info@pantin.nl )

Re: 4 takten

Geplaatst: 05 feb 2015, 20:50
door Harrie
Ik heb voldoende sproeiers 80, maar de sproeiers 78 en 76 heb ik net voldoende voor testactiviteiten.
Ik zou dus bij Leertouwer informeren.
Harrie (info-At-pantin dot pantin dot nl)

Re: 4 takten

Geplaatst: 05 feb 2015, 20:58
door australman
Hoi,probeer eerst eens een zelfde maat sproeier,maar dan een nieuwe.Als een vorige eigenaar er met een staaldraadje in heeft zitten raggen
is hij al gauw een paar nummers groter geworden.

Hans

Re: 4 takten

Geplaatst: 05 feb 2015, 21:03
door GROENEKAN
Ik zou alle drie de maten ( 76/78/80 ) kopen, kun je alles uitproberen. Steeds 1 sproeier aanvoeren schiet niet op.

Re: 4 takten

Geplaatst: 05 feb 2015, 22:59
door Mobygek
Goed het kleurtje van je bougie in de gaten houden, deze geeft mooi weer hoe de afstelling staat.
Mooi koffiebruin kleurtje is het mooist, wit is te arm ,zwart te rijk.
Leuk werk, succes.

Vrgr Gerard

Re: 4 takten

Geplaatst: 05 feb 2015, 23:30
door Lolle
GROENEKAN schreef:Ik zou alle drie de maten ( 76/78/80 ) kopen, kun je alles uitproberen. Steeds 1 sproeier aanvoeren schiet niet op.
lastig dat Gurtner verschillende reeksen gebruikt ik heb de 80 vervangen door een 19 lijkt gek maar ik geloof dat 19 weer overeenkomt met 76 :? succes, Lolle

Re: 4 takten

Geplaatst: 06 feb 2015, 11:47
door MobyLars
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad meteen alle 3 de sproeiers nemen en dan de kleur van de bougie in de gaten houden.

Re: 4 takten

Geplaatst: 06 feb 2015, 22:00
door Polle
Er staat ergens op het het forum een lijst met alle sproeiers dacht ik.
Maar ik vind hem niet terug.
Henk heeft hem zeker.
Henk kan jij deze even posten
Alvast bedankt

Gr Polle

Re: 4 takten

Geplaatst: 06 feb 2015, 22:29
door GROENEKAN
Klopt polle, maar daar staat k76,k78 en k80 niet tussen!!!

Re: 4 takten

Geplaatst: 06 feb 2015, 23:27
door peterl
De k76,78 en 80 sproeiers zijn speciaal gemaakt voor de Nederlandse markt en wijken af van de reguliere aanduiding.

Peterl

Re: 4 takten

Geplaatst: 07 feb 2015, 02:51
door Harrie
Polle schreef:Er staat ergens op het het forum een lijst met alle sproeiers dacht ik.
Maar ik vind hem niet terug.
Henk heeft hem zeker.
Henk kan jij deze even posten
Alvast bedankt

Gr Polle
Ik heb die kleine maten alleen nog beschikbaar voor eigen testgebruik.
K80 heb ik nog volop.
Harrie

Re: 4 takten

Geplaatst: 08 feb 2015, 12:17
door MobyLars
Ik heb gister een testrit gemaakt met een andere K80 sproeier die ik nog had liggen uit een oude carburateur. Nu loopt hij perfect en is de bougie ook mooi bruin gekleurd.
Dan was de oude sproeier waarschijnlijk toch ooit een doorgeprikt. Bedankt voor de tips!