Lekkende FOM kraan

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Lekkende FOM kraan

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 feb 2015, 17:23

Lekkende FOM kraan: ik heb altijd gedacht dat een lekkende FOM benzinekraan betekende dat deze niet goed afsloot waardoor en een continue benzine-aanvoer is naar de carburateur. Nu hoorde ik dat een lekkende kraan betekent dat er benzine druppelt rechtsteerks uit de kraan naar de grond. Wie heeft hier ervaring mee ? Gr. joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 11 feb 2015, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

fmb13111949
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2013, 21:23

Re: Lekkende FOM kraan

Ongelezen bericht door fmb13111949 » 11 feb 2015, 20:38

Hallo mijn naam is Frans Brandt, ik ben in de jaren zestig bromfiets monteur geweest en mijn toenmalige werkgever was o.a ook Mobylette dealer. Op een dag kwam er een klant met z,n F.O.M. bij mij met de vraag of ik een stukje op zijn bromfiets wilde gaan rijden,ik vroeg hem wat mankeert er aan ,hij antwoorde hij stuurt zo raar,dus ik stapte op en de eerste bocht die ik nam ging ik onderuit ,wat was nu het geval het benzinekraantje was lek en lekte op aandrijfrol en achterband waardoor de band spekglad was geworden. Ik herinner mij dat mij dat de kraantjes toen ook al vaak gingen lekken!.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Lekkende FOM kraan

Ongelezen bericht door peterl » 12 feb 2015, 00:26

De FOM kraan kan niet afdichten en hij kan lekken en dat laatste zit in de constructie (kogeltje,veertje en membraan) en ook dat de kraan bediend werd door de trekstang met veertje. Er was wel een oplossing maar de Fransen wilde er niet aan. Later is de kraan gekomen met reserve ter vervanging . In het motorscherm werd een gat gemaakt en daarop werd met een splitpen een draaiknop vastgezet een belabberde uitvoering. Een standaard benzine kraan van de Grandsport met uitneembaar sleuteltje was de oplossing. Het is zelf te maken van een stukje rond 6 mm.

Peterl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Lekkende FOM kraan

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 feb 2015, 21:39

fmb13111949 schreef:Hallo mijn naam is Frans Brandt, ik ben in de jaren zestig bromfiets monteur geweest en mijn toenmalige werkgever was o.a ook Mobylette dealer.
Hoi Frans, welkom!
Heb je nog documenten, foto's, of anders leuks van die tijd?
Het is in ieder geval al super dat je je kennis hier wilt delen! Ik ben altijd op zoek naar materiaal voor op de website om te delen onder alle leden ;)

Plaats reactie