Motobécane Cady M1PR

Geert
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2015, 10:00
Locatie: Brugge/België

Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Geert » 18 feb 2015, 15:06

Goedemiddag iedereen

Ik ben in het bezit van een mooie Motobécane Cady M1PR van het bouwjaar 1966. Was van m'n ouders. In de jaren 80 heeft ze nog gereden, maar stond sedertdien stil in een garage. Enkele roestplekjes maar voor de rest een heel mooi exemplaar. Ik heb hem recent binnengedaan voor herstel, want zelf ben ik een leek op vlak van herstellen van bromfietsen. De vis platinées, de condensateur, de bobine haute tension,de bougie en het tankkraantje laten vervangen, dat laatste was nodig want er was een lek.... Ook een nieuw achterlicht gekocht speciaal voor deze Cady. Nu blijkt dat de bobine allumage (bobine basse tension) of bobine d'eclairage niet meer gaat. De motor start wel maar de verlichting gaat niet. De bobine die er nu in zit is van het merk Novi met nr. 115270.Nu is mijn vraag : waar kan ik dit vinden of wat moet er gebeuren zodat ik terug met het prachtig brommertje kan rijden?
Bestaan er hiervoor beurzen ?
Bedankt op voorhand voor jullie reactie. 
Geert van Brugge/België

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door pille » 18 feb 2015, 19:05

Nog een bruggeling hier! Welkom Geert.

Geert
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2015, 10:00
Locatie: Brugge/België

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Geert » 28 mar 2015, 23:03

Ondertussen niet stil gezeten. De bobine heb ik gevonden en heb de Moby laten herstellen. Sedert gisteren ben ik in het bezit van een vlot rijdende oldtimer mobylette. Ik ben supercontent. Hij stond meer dan 25 jaar stil en heb hem gered !!! :lol:
Hopelijk heb ik er nog jaren rijplezier mee !
Ik wou dit toch delen op dit forum.

Geert

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 mar 2015, 00:12

Super! Gefeliciteerd, Geert. En bedankt voor het delen van je succes. Veel rijplezier!

Geert
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2015, 10:00
Locatie: Brugge/België

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Geert » 10 apr 2015, 09:48

Hier een foto van m'n Cady. Ze bolt goed en start onmiddellijk.
Ondertussen ben ik In het bezit van een identiek exemplaar. Zelfde model, zelfde kleur. Zie 2de foto. Deze stond ook jaren stil bij iemand in een garage. Alles is nog origineel. Wel tankkraantje, externe bobine en bougie vervangen. En toen kreeg ik haar aan de praat.ze bolt wel nog niet zo goed. De uitlaat heb ik ontkoold, maar ze is heel steeg om rond te trappen en om te doen starten. Daardoor haalt ze waarschijnlijk haar snelheid niet. De carburateur is oké. Wat zou er nog kunnen mis zijn?
Iemand een idee ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Geert
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2015, 10:00
Locatie: Brugge/België

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Geert » 10 apr 2015, 13:16

Hallo
M'n 2de Cady krijgt maar geen snelheid, het is alsof de remmen opstaan en dat hij niet soepel wil ronddraaien... :( als de pedalen gebruikt worden tijdens het rijden, draait ze soepeler rond. Oorzaak?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 apr 2015, 16:42

Mobylettes doen het erg goed, als ze regelmatig gebruikt worden. Staan ze stil, dan is het net, alsof de motor in slaap valt en wakker moet worden. Ga je, na jaren in rust, zo'n schone slaapster weer berijden, dan duurt het even, voordat alles weer op gang is. Maak wat meer ritjes en zorg, dat het geen korte zijn. Rijdt minstens een half uurtje, zodat de motor goed op temperatuur komt. Je merkt dan, dat het vermogen langzaam weer terug komt. Heb je overigens het ontstekings tijdstip nagekeken en afgesteld? Ook erg belangrijk.

Geert
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2015, 10:00
Locatie: Brugge/België

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Geert » 10 apr 2015, 16:49

Oké bedankt voor de tip MobyJoost ;) !

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3900
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Lolle » 10 apr 2015, 21:20

Geert schreef:Hallo
M'n 2de Cady krijgt maar geen snelheid, het is alsof de remmen opstaan en dat hij niet soepel wil ronddraaien... :( als de pedalen gebruikt worden tijdens het rijden, draait ze soepeler rond. Oorzaak?
hee Geert, loopt de boel met ontkoppelde motor ook zwaar? dan zit het vooral in je drijfwerk. Assen en ketting smeren, remmen contoleren op aanlopen enz.

Geert
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2015, 10:00
Locatie: Brugge/België

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Geert » 10 apr 2015, 22:12

Hey Baarda, bedankt voor je reactie. Met ontkoppelde motor ging ze idd. heel stroef. K heb ondertussen de ketting goed ingevet (was serieus roest) en er al een toer mee gereden en ze rijdt even snel als m'n andere Cady. Maar ben er 2x mee stilgevallen. En om terug in gang te krijgen,wat knalt ze en sputteren dat ze doet. Eventjes gewacht en plots terug in gang. Ga er toch nog wat mee moeten rondtoeren, want ze stond waarschijnlijk al 28 jaar stil. Er ging een motorfietsplaat van West - Vlaanderen (in die tijd een inschrijvingstaks voor fietsen/motorfietsen) aan toen ik haar kocht van het jaar 1977. Ze moet toch nog wat opwarmen. Motor weet waarschijnlijk niet wat er gebeurd na al die tijd... ;)

Geert
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2015, 10:00
Locatie: Brugge/België

Re: Motobécane Cady M1PR

Ongelezen bericht door Geert » 10 apr 2015, 22:19

Ik zat er dan nog 10 jaar naast ook, uiteraard 38 jaar stilgestaan ipv 28 jaar. ;-)

Plaats reactie