Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 26 jul 2015, 17:24

hallo,
ik heb een vraagje ik zit te denken om mijn 10 mm caberateur van mijn av50 te vervangen voor een 12mm of dat zin heeft?
ik heb een aantal jaar geleden een variateur gekocht met bijhorende tandwielen voor meer trekkracht alleen de topsnelheid op een vlakke weg bleef zo goed als gelijk dus ik wil iets meer topsnelheid doormiddel van de carberateur iemand ervaring ermee? het is een orgineel motorblok met kleine poorten, topsnelheid is nu 42kmh en dat is best gevaarlijk tussen de auto's en of iemand een site weet waar ik een variokap kan bestellen ?

alsvast bedankt, Pieterrrrr

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2015, 17:33

Ik zou wel verwachten dat het iets doet. 12mm is namelijk standaard.
Alleen 42km/h vind ik niet zo indrukwekkend. Ik heb van mijn AV50s ook een vl gemaakt (variateur). Ik ging van 45km/h naar 50+km/h. In de goede tijd reed ik 55km/h (je doet er wel een eeuwigheid over om op die snelheid te komen, maar dat is een ander verhaal). Ik vermoed dat je je variateur niet lekker hebt afgesteld. Wat vind je van je toerental op topsnelheid? Te hoog, te laag of precies goed?

Variateur kap :lol: Na 3 jaar ofzoiets, heb ik het als het goed is nu eindelijk voor elkaar! Wat een drama.
De beugels heb ik uiteindelijk van LeSolex vandaan gehaald. Als ik het goed heb Ref: 7371 en Ref: 13120. De kap heb ik ooit via een forumlid gekocht. Ik vermoed via Polle.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 26 jul 2015, 17:43

het is 42 echte kilometers op de gps op de teller is het al over de 50 teller wijkt heel veel af toen met een av10blok eronder reed die 75 op de teller wat egt 62kmh was op gps
zit er ook verschil in cilinders kwa poorten ? dat hij daardoor langzaam is hij is helemaal ontkoold ontsteking staat goed hij loopt ook prima alleen wel traag.
toerental van de variateur is prima niet tehoog niet telaag zoals het hoort zegmaar.

groet, Pieterrer

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2015, 20:11

Ik weet niet hoeveel verschillen er in de spoelpoorten zijn. Dus daar kan ik je niet mee helpen.
De snelheden die ik noem zijn ook de echte snelheden. Ik heb een fietsenteller erop zitten naast de originele teller. Mijn originele wijkt echter nauwelijks af. Ik ben ooit 45km/h gaan rijden en heb toen de naald vastgedrukt op 45km/h :mrgreen: Helaas is na 10 jaar dit ook een beetje aan het verlopen :(

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm carburateur

Ongelezen bericht door Harrie » 26 jul 2015, 21:42

Leertouwer Soest heeft diverse interessante cilinders van Airsal in de aanbieding.
Deze ademen beter dan die - naar ademnood happende - Kapteincilinders.
Het is inderdaad veiliger als je met het verkeer mee kunt rijden. Ik rijd netjes met de stroom mee en mijn brommers met variateur acceleren net zo snel als een gemiddelde auto. Dat geeft een veilig gevoel.
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 27 jul 2015, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door MarcovdB » 26 jul 2015, 21:59

Dus als ik het goed begrijp: wil ik met mijn toerist stabiel en veilig rijden dan:
1) upgrade ontsteking
2) carb van 8.6 naar 12mm
3) variateur plaatsen
4) andere cilinders.

Ook in deze volgorde van uitvoering / eenvoud?

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door peterl » 26 jul 2015, 22:31

Ik zou de volgorde omdraaien.
carburateur 12 mm of 14 mm ( H14 van Gurtner) probleem met luchtfilter
ontsteking aanpassen 2mm voor BDP
cilinder en hoge drukkop monteren
vario is niet mogelijk bij een Nederlandse Tourist

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Polle » 27 jul 2015, 07:38

Hallo Pieter

Zoals Henk al zij.
Zet er een airsal cilinder op een 50 cc en dan een 12mm.
Dan gaat hij lekker lopen.
Om deze om te bouwen tot een vario model heb je ook een andere crank nodig.
En kan het zijn dat de vario tegen het zijdeksel aankomt.
Ik weet niet welk type moby je hebt.

Gr Polle

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Mobygek » 27 jul 2015, 14:06

Ikzelf heb dit bij mijn Mobylette uitgevoerd, deze omgebouwd naar een AV-50 VL uitvoering.
originele cilinder met hogedruk pet en een orginele 12 mm carburateur sproeier 52.
Ook is een andere type bougie noodzakelijk wat warmtegraad betreft.
een orginele (banaan) uitlaat.
12 tands voortandwiel en een 56 tands achter.
Ontsteking 1,5 mm voor BDP.
Top 45 a 50km/uur, trekt erg goed, zelfs met wind mee ,op de teller dan, 55km/uur mee gereden en ene keer storm mee; 62km/uur.. :o
Polle heeft gelijk wat betreft de crank, dit moet veranderd worden.
of deze verbuigen l/r met de kans op beschadigen chrome of de juiste zoeken.
Bij mij kwam de variateur niet tegen de zijkap aan, wel moet je de juiste beschermkap vinden incl. bevestigingsbeugels voor bescherming v-snaar.
Let goed op de juiste afstelling motorblok t.o.v. framerubbers gezien het blok moet 'bewegen', anders verkort je je levensduur behoorlijk.

succes.

vrgr Gerard, alias : de gele pijl... :roll:
Laatst gewijzigd door Mobygek op 27 jul 2015, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 14:12

Hallo vario plus tandwielen is al gemonteerd alles past perfect zoals jullie zeggen de airsal cilinder zal sneller zijn nou... airsal koop ik nooit meer heb voor een av10 blok een airsal 50cc t6 gekocht hij heeft alleen stationair gelopen toen liet de chroomwand of nicasil wand los hoppa geld weg alles geprobeerd om een nieuwe te krijgen 1x dus nooit weer
ik heb wel een hogedruk kop van een av10 waar de koelribben in een hoek opstaan zegmaar gaat dat alleen ook schelen in trekkracht? het gaat om een av7 motor

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 14:14

en nog iets kunnen jullie verschil in power merken met meer of minder voorontsteking? wat hoort een av50 av7 blok orgineel te hebben ? 2.5mm??

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Mobygek » 27 jul 2015, 14:19

2mm voor bdp trek goed maar top bleef 45km/uur, nu 1,5 mm voor bdp, is tikkie tammer maar loopt wel door naar hogere snelheden.

vrgr gerard

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 14:29

okey bedankt verdraai je dan de nok op de krukas en dan een meetklokje in het bougie gat?
dan ga ik dat maar eens proberen als ik thuis ben

bedankt voor de reacties

Pieterrrr

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Mobygek » 27 jul 2015, 14:37

Pieterrr schreef:okey bedankt verdraai je dan de nok op de krukas en dan een meetklokje in het bougie gat?
dan ga ik dat maar eens proberen als ik thuis ben

bedankt voor de reacties

Pieterrrr
Inderdaad, meetklokje/juist Bdp punt opzoeken en dan 1,5mm terug.
ik zelf gebruik een multimeter voor opzoeken juist moment openen contactpunten.
Als het oude contactpunten zijn gewoon vervangen en gelijk een condensator van een Vespa monteren.
Ik doe dan altijd een klein likkie vet bij fiber nok contactpunten
ontsteking nok fixeren en alles weer na controleren.
(echt leuk werk...)

vrgr gerard

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Polle » 27 jul 2015, 15:14

Nog nooit problemen gehad met de airsal cilinders in av 7 blok.
Al 6000km mee gebold.
Waarschijnlijk pech gehad of niet lang genoeg ingereden.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm carburateur

Ongelezen bericht door Harrie » 27 jul 2015, 15:50

Mijn brommers die met Airsal-cilinders zijn voorzien draaien uitstekend.
Ik ken dit probleem niet, maar ik kan me voorstellen dat het weleens gebeurt, want ik kom ook weleens hardverchroomde cilinder wanden tegen met blaren. Net als Polle denk ik aan een Pechgeval.
Harrie

PS: het gasfabriekje op jouw brommer heet trouwens carburateur.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 18:05

was wel raar met die airsal alleen stationair gedraaid toen meteen naar de klote was ook een zuiger met een zuigerveer van 1mm mischien had het daar mee te maken. ik zal nooit een airsal kopen of hij moet heel goedkoop zijn..

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Franky » 27 jul 2015, 19:06

Gewoon een productiefout. Komt af en toe voor. Ik keur tegenwoordig denk ik tegen de 90% van alle onderdelen in eerste instantie af. De meeste zijn met wat simpel oplapwerk uitstekend te gebruiken. Sommige kunnen gewoon weg niet gerepareerd en kunnen direct de vuilnisbak in. Zo heb ik een kromme poelie gehad, een scheef getapte variateurkern, een excentrische snaarschijf, excentrische kettingtandwielen, 3 koppakkingen met diepe groeve erin en vast nog wel meer van dat spul dat direct de vuilnisbak in kon. Hoort er bij :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 jul 2015, 19:41

Ik heb eeb Airsal op m'n MobyClub (AV7) en die doet het al 2500 km probleemloos. Ik heb ook een T6 op m'n 51 super gezet, met een Malossi hogedrukkop. Ik heb er geen lange stukken mee gereden (geen kenteken), maar 'm wel goed opengedraaid op een grote parkeerplaats. loopt als een tierelier en trekt als een beer! Er zit ook wel een 60 tands achtertandwiel op, waar het een 56 hoort te zijn. Dus ik den inderdaad, dat je pech hebt gehad met je Airsal aankoop. Jammer. en voor een AV7 vindt je niet gauw een betere, voor die prijs.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 19:47

welk type airsal cilinder van welke site heeft iets meer pit dan een orginele ?? waar jullie mee rijden dan bedoel ik ook niet een die 10 000 toeren draait maar gewoon een waar ik het standaard uitlaatje kan blijven gebruiken met de carberateur die ik heb ??


Pieterrrrrrrr

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillen in vermogen 10 mm of 12 mm CARBURATEUR

Ongelezen bericht door Harrie » 27 jul 2015, 21:18

Grrr, het antwoord is al lang gegeven. Lezen is ook een kunst. :!:
Harrie

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 21:42

ik zie bij soest leertouwer 2 types vierkant model rond model, het ronde models past sws lijkt mij alleen de vierkante past die ook? en zit indie 2 verschil in spoelpoorten?

ohja harrie je hoeft geen moeite te doen om me nederlands te leren want dat zal toch niks worden ben iemand van de praktijk en niet van het goede lezen en spellen..

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Polle » 28 jul 2015, 06:33

Beiden zijn toepasbaar op het av 7 onderblok ,zowel de ronde als de vierkante.
De ronde is voor de av50 modellen en de recht voor de zware moby's.
Het is enkel de vorm voor de rest past alles.
Er zijn er in 50cc,62ccen 72 cc

Gr Polle

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 28 jul 2015, 10:56

okey bedankt

gr pieterrrrr

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verschillen in vermogen 10mm of 12 mm caberateur

Ongelezen bericht door loe » 01 aug 2015, 22:24

als je de 10 mm niet meer gebruikt wilikhem wel overnemen

Plaats reactie