Spanring Carburateur

gertjanm
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2015, 11:09

Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door gertjanm » 02 sep 2015, 11:26

Ik heb het volgde probleem: De carburateur trilt los van mijn blok. De "spanring" waarmee deze vast zit, kan niet strakker.
Hoe kan ik dit het best oplossen?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2015, 11:44

Ik vermoed dat de kunststof bus te ver is afgesleten is. Of gekrompen ofzo. Ik denk dat als je die kunststof afdichting vervangt hij weer wil klemmen.
Mogelijk heeft iemand anders nog suggesties.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 sep 2015, 13:39

Als je een ringetje maakt van blik of ander dun metaal en dat tussen carburateur en spanring plaatst, kan je misschien meer klemkracht uitoefenen.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door australman » 02 sep 2015, 14:42

Misschien een stukje krimpkous over de klembeugel doen.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Harrie » 02 sep 2015, 15:28

"Mooi niet! 3e wereld technologie" zou een goede kennis van me zeggen :P

Hoe dan wel?
Jaren geleden tijdens de fantastische Ardennenrit in 2002 zat de carburateur van Menno van Baalen los.
Mijn grote vriend en inspirator Ben Spaak*) loste dat (natuurlijk met zijn sigaar in de mond) even op.
Hij verwijderde de huls en leende van mij een babyzaagje. Toevallig had ik ook nog een machineklem bij me.
Hij zaagde de dichtgeperste groef voorzichtig open en monteerde de isolatiebus weer. "Je moet het aluminiumzaagsel wel goed verwijderen" sprak de toenmalige kruidenier/ondernemer.
Daarna was er weer voldoende klemkracht.

Ik heb het afgelopen week deze zaagtruc ook weer toegepast bij een Encarwi-carburateur.
Kijk, als je toerritten rijdt word je vindingrijk en leer je nog eens wat.
Harrie

*) erenaam voor de helaas veel te vroeg overleden Ben Krijgsman en broer van Brommerskieken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2015, 19:37

Een beetje dubieuse oplossing allemaal. Er is een rede waarom hij niet meer klemt. Die rede is geheid de kunststof bus. Nou kan je inderdaad de klem aan passen door er spul tussen te doen of de klem zelf aan te passen. Maar is dit slim? Je buigt dan aansluiting van de carb verder door dan bedoeld. Je hebt dan meer kans op een breuk. En dan kan je gehele carb de vuilnisbak in. Dat zou jammer zijn.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Harrie » 02 sep 2015, 20:53

Beste Franky,
Jij benadert het probleem puur theoretisch vanuit de aanname dat de kunststofbus veranderd is.
Echter:
De plastische vervorming van het klemgedeelte (de deeltjes zitten te dicht tegen elkaar) laat de boel niet meer elastisch vervormen. De klemkracht blijft dus uit. De hoeveelheid weggehaald materiaal is overigens minimaal en van verzwakking is geen sprake. Doe eens een praktische test en wellicht moet je dan jouw theorie bijstellen. De methode Ben word door mij al jaren met succes toegepast. Wat is jouw oplossing dan?
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2015, 17:43

Klopt. Ik ging er inderdaad van uit dat de bus veranderd was. Ik mag toch aannemen dat hij vele tientallen jaren daarvoor toch wel wou klemmen. Dus er is iets gebeurd.
Jou oplossing vergroot als het ware de slag die je kan maken. Dat lost het probleem inderdaad op. Maar je vraagt je dan wel af waarom de slag überhaupt begrensd was. Je wil een begrenzing op de slag hebben. Je zou maar eens iemand tegenkomen die de kunststof bus vergeten is te monteren. Die zou zonder een begrenzing de carb aan gort draaien. Daarom zit de begrenzing erop. Ze zijn niet helemaal gek bij de fabriek. Maar hoeveel je de begrenzing ongestraft aan kan passen weten we niet. Kennelijk wel wat. Je hebt nog geen problemen er mee gehad. Dus dan zal het wel kunnen. :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Harrie » 03 sep 2015, 22:51

Ik mis jouw oplossing nog!
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 sep 2015, 07:35

Ik nam de mindere klemkracht na te vaak en te vast vastdraaien voor lief.

Methode Ben blijkt perfect te zien. And the proof of the pudding is in the eating.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door australman » 04 sep 2015, 09:27

Ook al maak je de zaagsnedes 2 mm breed,dat veranderd niets aan de buitenomtrek van de aansluiting.Deze is
blijkbaar kleiner(geworden) als de binnendiameter van de geheel aangedraaide spanring.
Dus toch maar gewoon iets tussen doen,lijkt me.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Harrie » 04 sep 2015, 09:40

Vreemd dat sommigen niet houden van zagen :lol: .
Je kunt ook een overmaatsbus draaien en deze met een lichte passing in de carburateur persen.
Is wel aanzienlijk meer werk en ik zal dat dus gauw doen, maar zoals Joop terecht opmerkt: "the proof of the pudding is in the eating."
Mijn grote voorbeeld is dus eerder Galilei Galileo dan Plato.
Harrie

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door australman » 04 sep 2015, 10:35

Als met het inpersen van een nieuwe bus de oude buitenmaat weer bereikt wordt lijkt dit de mooiste oplossing.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Harrie » 04 sep 2015, 10:50

australman schreef:Als met het inpersen van een nieuwe bus de oude buitenmaat weer bereikt wordt lijkt dit de mooiste oplossing.

Hans
Hallo Hans,
Niet de mooiste oplossing voor het carburateurklemprobleem; gewoon een mogelijke oplossing.

In onze talen zit een heleboel wijsheid verscholen:
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.
KISS = keep it stupid simpel.
Eenvoud is het kenmerk van het ware.

De oplossing van Ben werkt prima, weinig afbreuk risico en snel uit te voeren. Eén keer raden wat ik de volgende keer weer ga toepassen.
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Lolle » 04 sep 2015, 14:29

Als de ruimte in de klem op is lijkt het mij dat inzagen alleen niet helpt, de klem kan namelijk niet kleiner. Een oplossing is of een andere klem of een stukje latoen koper in de klem plaatsen. Beide oplossingen met of zonder inzagen afhankelijk of de snedes in de klembus van de carburateur dicht zit. Wees hier altijd voorzichtig mee, ik ben al verschillende gemolde carbs tegen gekomen :o .
De oplossing van Franky is mijns inziens de beste, het probleem ontstaat als de kunststof vulbus uit lubbert. Door het alsmaar aandraaien van de klem komt er spanning in het aluminium van de carburateur waardoor deze stuk gaat. De klem is niet voor niets begrenst ;) Het probleem bij de bron aanpakken is beter dan een vlugge reparatie :mrgreen:
dus beginnen met de juiste vulbus :D

Lolle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 sep 2015, 14:46

Om het effe nog spannender te maken; Ik ben al meerdere klemringen tegengekomen, die zelf al vervomd waren, waardoor de begrenzing "korter" geworden was. Met het plaatsen van een andere, goede, klemring was het ook opgelost.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door Franky » 04 sep 2015, 18:57

De oplossing van Harrie is toch niet de klemring aan te passen maar de groeven in de carb uit te zagen? Of snap ik hem niet? Daar zie ik namelijk wat mogelijke nadelen. De klemring zelf mag je van mij zoveel aanpassen als je er zin in hebt :P Kan je hoogstens de klemring mee verpesten.

De oplossing die ik al eerder noemde Harrie, was de vulbus vervangen. Na 40 jaar geklemd te zijn kan ik me voorstellen dat het kunststof wel wat is gaan kruipen. Werkt dat niet, dan is jou oplossing absoluut de volgende stap. Het zelf draaien van bussen is op zich een betere oplossing. Maar het is wat omslachtig. Zeker gezien het feit dat jou oplossing geen problemen heeft gegeven. Maar een busje vervangen is wel zo makkelijk (mits te krijg) dat ik dat toch eerst zou doen ;)

gertjanm
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2015, 11:09

Re: Spanring Carburateur

Ongelezen bericht door gertjanm » 26 okt 2015, 12:18

Kent er iemand adres waar die vulbussen te koop zijn?

Plaats reactie