Beschermstrip contactpunten
Beschermstrip contactpunten
Al jaren ben ik met mijn Motobécane-hobby bezig en herken de meeste Motobécane onderdelen, die op de mobylettes zijn toegepast. Daarbij komt dat ik in mijn verzameling erg veel speciale kleine onderdelen heb, die het restaureren gemakkelijker maken.
Leuk echter blijft het feit dat er nog steeds verrassingen voorbij komen.
Zo trof ik in een SP94TT sloopblokje een stukje plastic aan dat de punten afschermde, waarvan ik me afvroeg of het nou origineel was of iets van een bricoleur (hobbyist c.q. prutser).
De SP94TT is een cross-brommer dus extra bescherming van de punten is op zich zinvol.
Even gaan kijken op de Tobec-site en jawel hoor: het was een origineel onderdeel.
Geweldige website toch die Tobec-online.
Harrie
Leuk echter blijft het feit dat er nog steeds verrassingen voorbij komen.
Zo trof ik in een SP94TT sloopblokje een stukje plastic aan dat de punten afschermde, waarvan ik me afvroeg of het nou origineel was of iets van een bricoleur (hobbyist c.q. prutser).
De SP94TT is een cross-brommer dus extra bescherming van de punten is op zich zinvol.
Even gaan kijken op de Tobec-site en jawel hoor: het was een origineel onderdeel.
Geweldige website toch die Tobec-online.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Beschermstrip contactpunten
Ik heb dit ook al tegen gekomen in een blok.
Gr Polle
Gr Polle
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Beschermstrip contactpunten
Ben het onderdeel ook wel eens tegen gekomen
maar je ziet het niet vaak
Gr harold
maar je ziet het niet vaak
Gr harold
Re: Beschermstrip contactpunten
Hallo iedereen,
Ik denk dat het vooral de TT-blokjes zijn en die kom je niet zo vaak tegen.
Ik heb dat blokje inmiddels in onderdelen gesloopt. Er zat veel waardevol materiaal aan.
Een nieuwe zuiger, waarbij ze de zuigerveren te weinig speling hadden gegeven en die zaten dus vastgebakken. Ik heb die fout lang geleden ook eens gemaakt en binnen een kwartier zat de zuiger vast. En dan de linkse variateur: de deksel (tambour) was aan de binnenkant vreselijk roestig, maar na demontage van de drie strips en een half uur voorzichtig "snuffen" met een kamerbeitel, kwam er heel toonbaar product te voorschijn die verder geen slingering vertoonde.
Nu alleen nog even verchromen en de 3 koppelingstrippen klinken. Ik ben benieuwd of ik daarmee een extra trillingsreductie kan bereiken.
Harrie
Ik denk dat het vooral de TT-blokjes zijn en die kom je niet zo vaak tegen.
Ik heb dat blokje inmiddels in onderdelen gesloopt. Er zat veel waardevol materiaal aan.
Een nieuwe zuiger, waarbij ze de zuigerveren te weinig speling hadden gegeven en die zaten dus vastgebakken. Ik heb die fout lang geleden ook eens gemaakt en binnen een kwartier zat de zuiger vast. En dan de linkse variateur: de deksel (tambour) was aan de binnenkant vreselijk roestig, maar na demontage van de drie strips en een half uur voorzichtig "snuffen" met een kamerbeitel, kwam er heel toonbaar product te voorschijn die verder geen slingering vertoonde.
Nu alleen nog even verchromen en de 3 koppelingstrippen klinken. Ik ben benieuwd of ik daarmee een extra trillingsreductie kan bereiken.
Harrie
Re: Beschermstrip contactpunten
Op de linksom werkende blokken is dit gemonteerd. De reden is dat eventuele doorgeslagen brandstof de punten niet bereikt.
Re: Beschermstrip contactpunten
Wat ik dan wil weten en niet zomaar kan beredeneren, is, waarom dat bij rechtsom draaiende blikjes niet gebeurd?
Re: Beschermstrip contactpunten
Bij rechtsom draaiende motoren zit de onderbrekerpunten boven de krukas en bij linksom onder de krukas.
Re: Beschermstrip contactpunten
Hallo Peter,
Waarom hebben ze dit dan niet bij alle motoren toegepast?
Harrie
Waarom hebben ze dit dan niet bij alle motoren toegepast?
Harrie
Re: Beschermstrip contactpunten
De kontaktvlakken zitten bovenin bij rechtson draaiende motoren en onderin bij linksom draaiende motoren. En de drap die doorslaat geeft een laagje op de kontaktvlakken en isoleerd.
Re: Beschermstrip contactpunten
Hallo Peter,
Dat snap ik wel, maar waarom zie je dat bij de meeste linkse motortjes niet zitten?
Ik ben het verder nog nooit tegengekomen.
Harrie
Dat snap ik wel, maar waarom zie je dat bij de meeste linkse motortjes niet zitten?
Ik ben het verder nog nooit tegengekomen.
Harrie