Beschermstrip contactpunten

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door Harrie » 10 sep 2015, 12:08

Al jaren ben ik met mijn Motobécane-hobby bezig en herken de meeste Motobécane onderdelen, die op de mobylettes zijn toegepast. Daarbij komt dat ik in mijn verzameling erg veel speciale kleine onderdelen heb, die het restaureren gemakkelijker maken.
Leuk echter blijft het feit dat er nog steeds verrassingen voorbij komen.
Zo trof ik in een SP94TT sloopblokje een stukje plastic aan dat de punten afschermde, waarvan ik me afvroeg of het nou origineel was of iets van een bricoleur (hobbyist c.q. prutser).
contactpuntbeschermer.jpg
De SP94TT is een cross-brommer dus extra bescherming van de punten is op zich zinvol.
Even gaan kijken op de Tobec-site en jawel hoor: het was een origineel onderdeel.
Geweldige website toch die Tobec-online.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door Polle » 10 sep 2015, 21:03

Ik heb dit ook al tegen gekomen in een blok.

Gr Polle

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door brommerskieken » 11 sep 2015, 10:35

Ben het onderdeel ook wel eens tegen gekomen
maar je ziet het niet vaak

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door Harrie » 11 sep 2015, 11:14

Hallo iedereen,
Ik denk dat het vooral de TT-blokjes zijn en die kom je niet zo vaak tegen.
Ik heb dat blokje inmiddels in onderdelen gesloopt. Er zat veel waardevol materiaal aan.
Een nieuwe zuiger, waarbij ze de zuigerveren te weinig speling hadden gegeven en die zaten dus vastgebakken. Ik heb die fout lang geleden ook eens gemaakt en binnen een kwartier zat de zuiger vast. En dan de linkse variateur: de deksel (tambour) was aan de binnenkant vreselijk roestig, maar na demontage van de drie strips en een half uur voorzichtig "snuffen" met een kamerbeitel, kwam er heel toonbaar product te voorschijn die verder geen slingering vertoonde.
Nu alleen nog even verchromen en de 3 koppelingstrippen klinken. Ik ben benieuwd of ik daarmee een extra trillingsreductie kan bereiken.
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door peterl » 11 sep 2015, 13:06

Op de linksom werkende blokken is dit gemonteerd. De reden is dat eventuele doorgeslagen brandstof de punten niet bereikt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 sep 2015, 17:02

Wat ik dan wil weten en niet zomaar kan beredeneren, is, waarom dat bij rechtsom draaiende blikjes niet gebeurd?

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door peterl » 12 sep 2015, 00:07

Bij rechtsom draaiende motoren zit de onderbrekerpunten boven de krukas en bij linksom onder de krukas.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door Harrie » 12 sep 2015, 11:51

Hallo Peter,
Waarom hebben ze dit dan niet bij alle motoren toegepast?
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door peterl » 12 sep 2015, 15:26

De kontaktvlakken zitten bovenin bij rechtson draaiende motoren en onderin bij linksom draaiende motoren. En de drap die doorslaat geeft een laagje op de kontaktvlakken en isoleerd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Beschermstrip contactpunten

Ongelezen bericht door Harrie » 12 sep 2015, 19:24

Hallo Peter,
Dat snap ik wel, maar waarom zie je dat bij de meeste linkse motortjes niet zitten?
Ik ben het verder nog nooit tegengekomen.
Harrie

Plaats reactie