Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Beetje cryptisch, maar het is zoals het is:
Plots, tijdens een ritje door het Gooise begon mijn AV-55 in te houden, met wat "bij choken" liep hij weer netjes, totdat ik de choke weer losliet.
Conclusie, geen goede lucht/brandstof verhouding, dus fluks de Gurtner gedemonteerd en zo goed als kwaad alles gereinigd.
Helaas, geen resultaat! Dus het forum door gestruind (perfecte topics, veel te leren)
Nu heb ik een paar vraagjes:
1 Ik heb nu de verstuiver doorgeprikt (vermoed zelf dat de de boosdoener was). maar kan ik zo'n verstuiver ook uit de carburateur te halen, of zit deze er in geperst?
2 Aan de onderzijde zit een sproeier. Ik kan alleen het volgende ontdekken tw K-80. Is dit wel de goede sproeier?
3 Vlotter, van de messing vlotter heb ik iets van de punt weggehaald en daarna weer een nette punt gemaakt. (Vloeken in de kerk... )
Vwb de hoogtes:
Aan de bovenzijde heb ik nog 12 mm naald
Aan de onderzijde heb ik 9 mm naald.
Kan ik deze er zo weer in plaatsen of dien ik aan de bovenzijde de vlotter nog iets te verzwaren?
4 Bougie, er zit nu een NGK bougie in, type B6HS, is dit een goede keuze? Of is een betere aanrader?
5 Tot slot: Mengsmering, hierover zie ik geen eensluidend oordeel. Ik zie verhoudingen van 1:40, 1:45 en 1:50
ter info:
in zijn goede conditie kon ik een snelheid halen van ca. 45 kmH, maar bovendien: het optrekken ging veel beter.
Hoor graag !
ps
Off topic: Foto's van het laatste NVT ? Staat er ergens iets online?
Plots, tijdens een ritje door het Gooise begon mijn AV-55 in te houden, met wat "bij choken" liep hij weer netjes, totdat ik de choke weer losliet.
Conclusie, geen goede lucht/brandstof verhouding, dus fluks de Gurtner gedemonteerd en zo goed als kwaad alles gereinigd.
Helaas, geen resultaat! Dus het forum door gestruind (perfecte topics, veel te leren)
Nu heb ik een paar vraagjes:
1 Ik heb nu de verstuiver doorgeprikt (vermoed zelf dat de de boosdoener was). maar kan ik zo'n verstuiver ook uit de carburateur te halen, of zit deze er in geperst?
2 Aan de onderzijde zit een sproeier. Ik kan alleen het volgende ontdekken tw K-80. Is dit wel de goede sproeier?
3 Vlotter, van de messing vlotter heb ik iets van de punt weggehaald en daarna weer een nette punt gemaakt. (Vloeken in de kerk... )
Vwb de hoogtes:
Aan de bovenzijde heb ik nog 12 mm naald
Aan de onderzijde heb ik 9 mm naald.
Kan ik deze er zo weer in plaatsen of dien ik aan de bovenzijde de vlotter nog iets te verzwaren?
4 Bougie, er zit nu een NGK bougie in, type B6HS, is dit een goede keuze? Of is een betere aanrader?
5 Tot slot: Mengsmering, hierover zie ik geen eensluidend oordeel. Ik zie verhoudingen van 1:40, 1:45 en 1:50
ter info:
in zijn goede conditie kon ik een snelheid halen van ca. 45 kmH, maar bovendien: het optrekken ging veel beter.
Hoor graag !
ps
Off topic: Foto's van het laatste NVT ? Staat er ergens iets online?
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Oorzaak zit vermoedelijk in carburateur / sproeier / verstuiver.
Verstuiver kan en moet er uit, niet met iets doorprikken maar met bijvoorbeeld spuitbus remreiniger of hoge drukspuit heel goed reinigen, vooral ook alle kleine gaatjes.
Svp foto's en typenummer carburateur om advies over demontage verstuiver te kunnen geven.
Alleen een zorgvuldige reiniging van een carb. geeft het beoogde resultaat.
Gr. Joop
Verstuiver kan en moet er uit, niet met iets doorprikken maar met bijvoorbeeld spuitbus remreiniger of hoge drukspuit heel goed reinigen, vooral ook alle kleine gaatjes.
Svp foto's en typenummer carburateur om advies over demontage verstuiver te kunnen geven.
Alleen een zorgvuldige reiniging van een carb. geeft het beoogde resultaat.
Gr. Joop
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Dag Joop,
Carburateur model AR-2 8 7 679 Jaartal 12/69
Bijgaand de gevraagde plaatjes, hoop dat eea goed zichtbaar is.
Graag dus ook jouw/jullie opmerkingen/antwoorden tav vlotter en bougie
Carburateur model AR-2 8 7 679 Jaartal 12/69
Bijgaand de gevraagde plaatjes, hoop dat eea goed zichtbaar is.
Graag dus ook jouw/jullie opmerkingen/antwoorden tav vlotter en bougie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Rare vlotterpunt Hebben die messing vlotters altijd zo'n rare punt?
Zover ik weet dient de punt er zo uit te zien
https://s3-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serv ... 0db6ff1b0b
Als je bromfiets eerst goed reed, is de sproeier goed. Er is echter iets veranderd. Je krijg te weinig brandstof. Dus je vlotter sluit kennelijk toch goed af met die punt. Dus de vlotter kan je als oorzaak wegstrepen. Wat blijft er dan over?
- Verstopping in carb
- Verstopping in brandstkraan en filter
- Verstoppting in ontluchtingsgaatje tankdop
Even systematisch wat beantwoorden.
1) Ja die kan er uit. Er zit een moertje onder (vanaf het gat waar de sproeier in zat). na verwijderen moer met een schroevendraaier gaat de verstuiver via het sproeier gat eruit. De verstuiver is hoogst waarschijnlijk het probleem. Er zitten zeer kleine gaatjes in de verstuiver.
2) als het eerst wel werkte zal het wel goed wezen hè. Verdere info heb ik niet.
3) Hmm. Dat moest dus 9mm onder 13mm boven zijn. Je vloeistof nivo staat dus nu 1mm te hoog. De vlotter verzwaren maakt dit alleen maar erger. Hoger vloeistofnivo betekent meer brandstof. Dus als je dit later begint te merken weet je waar het van komt.
4) Lijkt me goed
5) Iedereen gaat hier op tegenspreken maar ik zeg toch maar iets. 1:40 is ruim voldoende als je mij vraagt. Ik zou 1:45 doen.
Zover ik weet dient de punt er zo uit te zien
https://s3-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serv ... 0db6ff1b0b
Als je bromfiets eerst goed reed, is de sproeier goed. Er is echter iets veranderd. Je krijg te weinig brandstof. Dus je vlotter sluit kennelijk toch goed af met die punt. Dus de vlotter kan je als oorzaak wegstrepen. Wat blijft er dan over?
- Verstopping in carb
- Verstopping in brandstkraan en filter
- Verstoppting in ontluchtingsgaatje tankdop
Even systematisch wat beantwoorden.
1) Ja die kan er uit. Er zit een moertje onder (vanaf het gat waar de sproeier in zat). na verwijderen moer met een schroevendraaier gaat de verstuiver via het sproeier gat eruit. De verstuiver is hoogst waarschijnlijk het probleem. Er zitten zeer kleine gaatjes in de verstuiver.
2) als het eerst wel werkte zal het wel goed wezen hè. Verdere info heb ik niet.
3) Hmm. Dat moest dus 9mm onder 13mm boven zijn. Je vloeistof nivo staat dus nu 1mm te hoog. De vlotter verzwaren maakt dit alleen maar erger. Hoger vloeistofnivo betekent meer brandstof. Dus als je dit later begint te merken weet je waar het van komt.
4) Lijkt me goed
5) Iedereen gaat hier op tegenspreken maar ik zeg toch maar iets. 1:40 is ruim voldoende als je mij vraagt. Ik zou 1:45 doen.
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Merci Frany,
Vwb de vlotterpunt, hij was eerder niet veel scherper dan nu, maar snap dat er ruimte voor verbetering is.
Vwb de verstuiver, er zit geen moertje aan de onderzijde. Na nog eens door de verschillende topics te hebben gebladerd heb ik de verstuiver vanaf de onderzijde er uit kunnen tikken met een stukje rond alu welke ongeveer de zelfde diameter had.
Daarna de zaken in de week en doorgespoeld en schoongeblazen
ps: Ik reinig dit soort kleine verstoppingen door eerst in de WD40 te leggen en daarna met benzine uit te spoelen en dan dus doorblazen.
Verder zie ik geen verstoppingen, dus dit probleem zou dus de oplossing kunnen/moeten zijn.
Vlotter zal ik trachten nog ietsje scherper te krijgen, en daarna terug plaatsen.
Bougie : Okay, was in de goede tijd ook altijd mooi koffiebruin.
Mengsmering: Ik ga/zal ook 1:45 aanhouden. Mijn gevoel zegt dat 1:40 al iets te vet is, zelf nijg ik naar 1:50..
Wordt vervolgd, morgen de zaak weer in elkaar zetten.
Ik houd jullie op de hoogte
ps
Het gaat om deze brommer
Vwb de vlotterpunt, hij was eerder niet veel scherper dan nu, maar snap dat er ruimte voor verbetering is.
Vwb de verstuiver, er zit geen moertje aan de onderzijde. Na nog eens door de verschillende topics te hebben gebladerd heb ik de verstuiver vanaf de onderzijde er uit kunnen tikken met een stukje rond alu welke ongeveer de zelfde diameter had.
Daarna de zaken in de week en doorgespoeld en schoongeblazen
ps: Ik reinig dit soort kleine verstoppingen door eerst in de WD40 te leggen en daarna met benzine uit te spoelen en dan dus doorblazen.
Verder zie ik geen verstoppingen, dus dit probleem zou dus de oplossing kunnen/moeten zijn.
Vlotter zal ik trachten nog ietsje scherper te krijgen, en daarna terug plaatsen.
Bougie : Okay, was in de goede tijd ook altijd mooi koffiebruin.
Mengsmering: Ik ga/zal ook 1:45 aanhouden. Mijn gevoel zegt dat 1:40 al iets te vet is, zelf nijg ik naar 1:50..
Wordt vervolgd, morgen de zaak weer in elkaar zetten.
Ik houd jullie op de hoogte
ps
Het gaat om deze brommer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Bij deze carburateur zit geen moertje tussen verstuiver en sproeier; dat tref je wel aan bij de 12 mm carburateurs.
De vlotter: gewoon vervangen. Eventueel een andere stift inzetten.
Harrie
De vlotter: gewoon vervangen. Eventueel een andere stift inzetten.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Er komt geen eind aan de verschillende soorten spullen in die bromfietsen Ik dacht, dit gokje kan ik wel nemen bij deze carb. Is gewoon de kleine versie van een 12mm. Mooi niet dus
Over die verstoppingen. Men ziet ze zelden, maar ze zitter er toch Die kleine gaatjes zijn echt rottig klein
Erg mooi brommertje trouwens!
Over die verstoppingen. Men ziet ze zelden, maar ze zitter er toch Die kleine gaatjes zijn echt rottig klein
Erg mooi brommertje trouwens!
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Spabo: ik was even uit de lucht maar zie dat je perfect gereageerd hebt en mooie en goede foto's hebt gemaakt. Vermoedelijk heb je mede door de reacties hier en je eigen voortschrijdende inzicht het probleem reeds opgelost. We horen het graag en groet, Joop
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Mooie moby zeker de moeite waard om er mee door te gaan
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Joop,
Na het vervangen van de oude benzine, zojuist de zaak gemonteerd, en een eerste ritje gemaakt door de Kortenhoefse dreven.
Hij rijdt prima, beter zelfs, met name in het lage toerental en bij het optrekken!!
In het hoge, dus bij zijn "top" lijkt het of hij iets inhoud. Maar misschien is dit slechts een gevoel, immers hij haalt weer vlot de 45 Kmh.
Dat kan mi nog worden veroorzaakt door de contactpunten/afstand, of de afstelling voorontsteking.
Morgen maar eens wat kilometers maken met een warm kloppend hartje onder het groene vehikel.
Ik zal hiervan verslag doen.
Zelf nog niet zo'n vertrouwen in het vlottertje, wellicht eens op jacht naar een andere.
Een andere stift in het messing vlottertje? Zijn daar dan losse stiften voor? Zo ja, dan zal ik dat zeker gaan doen!
Inderdaad, met wat geduld valt er heel wat kennis op te doen op dit forum!
Ps
er zit nu een Frans tasje aan het bagagerekje en ook een mooi pompje gescoord!
Alleen de bel en pedalen zijn niet origineel...
Na het vervangen van de oude benzine, zojuist de zaak gemonteerd, en een eerste ritje gemaakt door de Kortenhoefse dreven.
Hij rijdt prima, beter zelfs, met name in het lage toerental en bij het optrekken!!
In het hoge, dus bij zijn "top" lijkt het of hij iets inhoud. Maar misschien is dit slechts een gevoel, immers hij haalt weer vlot de 45 Kmh.
Dat kan mi nog worden veroorzaakt door de contactpunten/afstand, of de afstelling voorontsteking.
Morgen maar eens wat kilometers maken met een warm kloppend hartje onder het groene vehikel.
Ik zal hiervan verslag doen.
Zelf nog niet zo'n vertrouwen in het vlottertje, wellicht eens op jacht naar een andere.
Een andere stift in het messing vlottertje? Zijn daar dan losse stiften voor? Zo ja, dan zal ik dat zeker gaan doen!
Inderdaad, met wat geduld valt er heel wat kennis op te doen op dit forum!
Ps
er zit nu een Frans tasje aan het bagagerekje en ook een mooi pompje gescoord!
Alleen de bel en pedalen zijn niet origineel...
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Spabo, toer een keer langs Groenekan en probeer een ander vlotter en sproeier e.d. bij mij Ik heb je vast mijn tel.no gemaild. groet, Joop
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Zoals beloofd;
Zojuist ca. 25 kM er op zitten via Kortenhoef, Hilversum, Loosdrecht, Nederhorst en een stukje Ankeveen.
Brommer trekt goed op, maar blijft ook lekker op snelheid bij tegenwind, zit dan constant tegen de 45 Kmh aan.
In een wat luwere omgeving blijft de teller ergens tussen de 45 en 50 staan.
Het "inhouden" in het hoge toerental, dus tegen de top, lijkt voorbij. Ik heb het vermoeden dat door lekker door te gassen de oude rommel/restanten uit de vervelende periode uit het blokje en/of uitlaat is geblazen.
Ik ga in ieder geval volgende week, ijs en weder dienende, nog even buurten in/bij Groenekan.
Brommertje zwabbert zo en toe, maar daarvan ligt de oorzaak zeer waarschijnlijk aan de brakke buitenband die op het achterwiel zit.
Of...ik dien de telescoopvork beter uit te lijnen...
Graag (nog) niet op het laatste reageren, ik zal eea te zijner tijd in de juiste rubriek melden/plaatsen.
Grt
Kees
Zojuist ca. 25 kM er op zitten via Kortenhoef, Hilversum, Loosdrecht, Nederhorst en een stukje Ankeveen.
Brommer trekt goed op, maar blijft ook lekker op snelheid bij tegenwind, zit dan constant tegen de 45 Kmh aan.
In een wat luwere omgeving blijft de teller ergens tussen de 45 en 50 staan.
Het "inhouden" in het hoge toerental, dus tegen de top, lijkt voorbij. Ik heb het vermoeden dat door lekker door te gassen de oude rommel/restanten uit de vervelende periode uit het blokje en/of uitlaat is geblazen.
Ik ga in ieder geval volgende week, ijs en weder dienende, nog even buurten in/bij Groenekan.
Brommertje zwabbert zo en toe, maar daarvan ligt de oorzaak zeer waarschijnlijk aan de brakke buitenband die op het achterwiel zit.
Of...ik dien de telescoopvork beter uit te lijnen...
Graag (nog) niet op het laatste reageren, ik zal eea te zijner tijd in de juiste rubriek melden/plaatsen.
Grt
Kees
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Zo is het vaak wel met Moby's, die al lang stilstaan. Ze moeten weer wakker worden en dat heeft, over het algemeen, wat kilometers nodig. Het motortje gaat dan steeds beter lopen.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Het is soms net een mens.
Vrgr gerard
Vrgr gerard
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Inmiddels een nieuwe (oude) vlotter er in gezet (komt van onze vriend uit Soest).
Geen lekkage bij stil en geopende kraan, daarnaast vind ik dat de brommer zich wat rustiger gedraagt.
Kan wat mij betreft nu een slotje op!
Geen lekkage bij stil en geopende kraan, daarnaast vind ik dat de brommer zich wat rustiger gedraagt.
Kan wat mij betreft nu een slotje op!
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Slotje op? We verwachten nog wel vervolg van wat er gaat kommen toch
Re: Liep eerst wel netjes, niet niet meer zo goed
Hmm.... Heb ik iets gemist?
Muv het "zwabberen" loopt het masjientje prima, ik zal, zoals eerder gemeld, tzt tav het "zwabberen" een apart draadje aanmaken.
Dit draadje kan op slot...tenzij ik nog iets zou moeten doorgeven/melden
Muv het "zwabberen" loopt het masjientje prima, ik zal, zoals eerder gemeld, tzt tav het "zwabberen" een apart draadje aanmaken.
Dit draadje kan op slot...tenzij ik nog iets zou moeten doorgeven/melden