Joost, ook enig idee wat de voorontsteking is van een Kaptein S20 (toerist) uit 1963?MobyJoost schreef:Er vanuitgaan, dat de voorontsteking voor een AV7 blok 2,8mm is, is niet goed. De voorontsteking voor AV7 blokjes loopt van 2,8mm tot 1,5mm
Handleiding ontsteking EBS 2015
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
De voorontsteking is 2,8 mm
peterl
peterl
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Dank je, Peter. Dat is het lastige, van het gebruiken van een lijst voor Motobécane modellen; Kaptein modellen worden niet vermeld. Niettemin kan het jaartal en de prestatie al een aardige vingerwijzing zijn. In Frankrijk was de voorontsteking, voor de meeste modellen in 1963, al terug gebracht naar 2 of 1,5mm. In Nederland waren de Kapteins nog wat langer gebouwd voor zuinigheid en heeft Kaptein daardoor misschien wat langer de vroege ontsteking gehandhaafd.
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Peter bedankt voor de info. ik had de voorontsteking op goed geluk al op 2,8 gezet.
Even een vraag aan de specialisten. Ik dacht een AV7 blok is een AV7 blok. Maar als de voorontsteking is verandert zal dit een gevolg zijn van veranderingen aan het motertje. En ik maar denken dat de blokjes allemaal het zelfde waren. Ja ik weet dat de kop met betrekking tot de ophanging niet altijd het zelfde is. Ook de uitlaat aansluiting zijn volgens mij 2 typen in. Zijn er verder nog verschillen? ik denk dan b.v. aan de boring, slaglengte, kopruimte en bedenk het maar....
Even een vraag aan de specialisten. Ik dacht een AV7 blok is een AV7 blok. Maar als de voorontsteking is verandert zal dit een gevolg zijn van veranderingen aan het motertje. En ik maar denken dat de blokjes allemaal het zelfde waren. Ja ik weet dat de kop met betrekking tot de ophanging niet altijd het zelfde is. Ook de uitlaat aansluiting zijn volgens mij 2 typen in. Zijn er verder nog verschillen? ik denk dan b.v. aan de boring, slaglengte, kopruimte en bedenk het maar....
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
AV7 slaat op een bepaald type spoeling (omkeerspoeling), maar zegt niks over eindcompressie.
Mijn AV7 brommers hebben vaak een hogedrukkop en variateur. De voorontsteking is daarbij 1,5 mm.
De spoelpoorten zijn ook verschillend. Die van de fom30 zijn klein. die van de GrandSport S55 erg groot, maar daar zit weer een centrifugaalbegrenzer op. De gemiddelde Franse cilinder heeft meestal wat grotere poorten dan een Kaptein versie.
Kortom er zitten binnen het gebied van de AV7 nogal wat verschillen.
Harrie
Mijn AV7 brommers hebben vaak een hogedrukkop en variateur. De voorontsteking is daarbij 1,5 mm.
De spoelpoorten zijn ook verschillend. Die van de fom30 zijn klein. die van de GrandSport S55 erg groot, maar daar zit weer een centrifugaalbegrenzer op. De gemiddelde Franse cilinder heeft meestal wat grotere poorten dan een Kaptein versie.
Kortom er zitten binnen het gebied van de AV7 nogal wat verschillen.
Harrie
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Aha, bedankt voor de uitleg Harrie. weer wat geleerd van een deskundige.
Lolle
Lolle
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
De nieuwe uitgave staat vanaf 24 februari 18.00 uur op de website.
De wijzigingen zijn niet echt spannend: wat kleine aanvullingen en voornamelijk taalcorrecties.
Hyperlink:
http://www.pantin.nl/
Harrie
De wijzigingen zijn niet echt spannend: wat kleine aanvullingen en voornamelijk taalcorrecties.
Hyperlink:
http://www.pantin.nl/
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 nov 2017, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Hallo Harrie,
De externe ontsteking op de AU33 is gemonteerd! Voldoet prima, en de montage was eenvoudig te doen, mede dank zij de heldere handleiding. Zoiets geeft voldoening.
Dank voor de hulp.
Groeten,
Paul Bodson
De externe ontsteking op de AU33 is gemonteerd! Voldoet prima, en de montage was eenvoudig te doen, mede dank zij de heldere handleiding. Zoiets geeft voldoening.
Dank voor de hulp.
Groeten,
Paul Bodson
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Harrie, ik heb nog een vraag / opmerking over de verbindingspilaar.
wat mij opvalt is dat de condensator een 2e functie heeft, namelijk het op z'n plaats houden van het smeersponsje. door de condensator te verwijderen blijft het sponsje niet goed op zijn plek zitten maar verdraait een halve slag waardoor hij niet meer tegen de nok komt. wat is jou gedachten hier over?
Groet, Lolle
wat mij opvalt is dat de condensator een 2e functie heeft, namelijk het op z'n plaats houden van het smeersponsje. door de condensator te verwijderen blijft het sponsje niet goed op zijn plek zitten maar verdraait een halve slag waardoor hij niet meer tegen de nok komt. wat is jou gedachten hier over?
Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Bij de latere modellen hebben ze dat smeerviltje laten vervallen.
Per se nodig is het niet. Belangrijk is wel dat het fibertje van de punten en de nok ingevet is met een taai plakkend vet.
Wil je toch die smeerfunctie houden, dan moet je de oude condensator elektrisch loskoppelen en de draden aansluiten op die pilaar.
Een aangepaste pilaar met een kunststof cilinder is ook een mogelijkheid. Ik ga eens kijken of dat mogelijk is.
H.
Per se nodig is het niet. Belangrijk is wel dat het fibertje van de punten en de nok ingevet is met een taai plakkend vet.
Wil je toch die smeerfunctie houden, dan moet je de oude condensator elektrisch loskoppelen en de draden aansluiten op die pilaar.
Een aangepaste pilaar met een kunststof cilinder is ook een mogelijkheid. Ik ga eens kijken of dat mogelijk is.
H.
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
ik heb er al over nagedacht en ga er morgen een maken als ik even tijd heb.
Lolle
Lolle
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Ik heb even een een aangepaste verbindingspilaar gemaakt uit een stukje nylonstaf waarbij ook het smeer sponsje op zijn plaats blijft zitten.
Lolle
het stukje nylon zit met de de bekabeling op een plaatje trespa geschroeft.Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Hallo Lolle,
Zou zo moeten werken. Alles uit 1 stuk is misschien nog mooier, maar ik kom nog met een voorstel"
Ik zie dat je de zwarte krimpkous nog niet hebt laten krimpen met de föhn.
Ik twijfel overigens aan de smerende capaciteiten van dat smeer viltje. Aanvankelijk zal het wel werken wel, maar als de olie opgedroogd is : "Wat gebeurt er dan?"
Een sticky grease zoals vroeger gebruikt bij stroomverdelers in auto's lijkt mij beter.
H.
Zou zo moeten werken. Alles uit 1 stuk is misschien nog mooier, maar ik kom nog met een voorstel"
Ik zie dat je de zwarte krimpkous nog niet hebt laten krimpen met de föhn.
Ik twijfel overigens aan de smerende capaciteiten van dat smeer viltje. Aanvankelijk zal het wel werken wel, maar als de olie opgedroogd is : "Wat gebeurt er dan?"
Een sticky grease zoals vroeger gebruikt bij stroomverdelers in auto's lijkt mij beter.
H.
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Hallo Henk
Dat van de krimpkous klopt, de föhn was even buiten handbereik en de hete soldeerbout gaf te weinig warmte om het goed te doen. Een paar druppels olie eens per jaar op het smeerviltje lijkt mij voldoende voor de weinig km die deze brommertjes maken. Ik heb er inmiddels 5 en het is elke keer weer een keuze welke ik uit laat
Lolle
Dat van de krimpkous klopt, de föhn was even buiten handbereik en de hete soldeerbout gaf te weinig warmte om het goed te doen. Een paar druppels olie eens per jaar op het smeerviltje lijkt mij voldoende voor de weinig km die deze brommertjes maken. Ik heb er inmiddels 5 en het is elke keer weer een keuze welke ik uit laat




Lolle
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Hallo,
Eindelijk ben ik begonnen aan die terminal, die het smeerviltje handhaaft.
Dit type komt soms bij de oude grondplaten voor van de jaren 50
De onderplaat is van epoxy met glasvezel versterkt en het huis van POM.
Beide materialen gebruik ik tegenwoordig voor allerlei doeleinden.
Ik heb ook nog een paspen opgenomen, zodat het huis niet t.o.v. de onderplaat kan draaien.
De eerder geplaatste tekeningen zijn verwijderd, omdat de constructie toch weer gewijzigd is.
Montage is nu gemakkelijker met een ringsleutel. Al met al een robuuste uitvoering.
Henk
Eindelijk ben ik begonnen aan die terminal, die het smeerviltje handhaaft.
Dit type komt soms bij de oude grondplaten voor van de jaren 50
De onderplaat is van epoxy met glasvezel versterkt en het huis van POM.
Beide materialen gebruik ik tegenwoordig voor allerlei doeleinden.
Ik heb ook nog een paspen opgenomen, zodat het huis niet t.o.v. de onderplaat kan draaien.
De eerder geplaatste tekeningen zijn verwijderd, omdat de constructie toch weer gewijzigd is.
Montage is nu gemakkelijker met een ringsleutel. Al met al een robuuste uitvoering.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 01 okt 2018, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Lolle en Henk: mooi werk!
Ruud
Ruud
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Inderdaad interessant en mooi werk. Joop
Re: Handleiding ontsteking EBS 2015
Hallo allemaal,
Het kostte eigenlijk weinig kruim dankzij het voorbereidende werk van Lolle en het feit dat ik tegenwoordig veel met kleine onderdelen bezig ben.
Oefening baart kunst.
Henk
Het kostte eigenlijk weinig kruim dankzij het voorbereidende werk van Lolle en het feit dat ik tegenwoordig veel met kleine onderdelen bezig ben.
Oefening baart kunst.
Henk