Handleiding ontsteking EBS 2015

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 10 okt 2015, 15:48

Sinds enkele dagen is de eerste uitgave van een nieuwe handleiding over ontsteking bij mobylette beschikbaar. Het gaat hierbij om de systemen zoals ik ze momenteel bij mobylettes toepas. De storingsmogelijkheden worden uitgebreid beschreven.
Komende week ga ik dit concept nog een keer goed doorwerken en dan komt er spoedig weer een volgende uitgave. Ik ben zelf nog niet tevreden over een aantal layout zaken, de indeling van de plaatjes en een storingsschema mis ik nog. Toch heb ik deze leerzame handleiding al beschikbaar willen stellen en zou dan ook graag commentaar willen ontvangen over verbeterpunten of hiaten.

De handleiding in pdf-formaat kan men downloaden via http://www.pantin.nl

Ook de website is momenteel "under construction" en het is zeer waarschijnlijk dat dit toch een tweetalige website gaat worden, gezien recente reacties uit het buitenland.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 okt 2015, 21:50

Ja Harrie, ik stuur mensen van het Britse forum, die ontstekingsproblemen hebben met het oude systeem (zonder externe bobine) gewoon naar jou toe. Met, tot nu toe), 100% tevredenheid.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2015, 00:04

Ja en zij gaan ook wat oude spoelen inzamelen heb ik begrepen, want daarvan heb ik er niet gauw te veel.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Franky » 11 okt 2015, 09:27

Mooie handleiding Harrie! Heel wat jaren aan ervaring samengebundeld in een mooi document. Daarvan gaan veel mensen plezier van hebben :D

Ik heb geen opmerkingen naast inderdaad lay-out zaken en soms een tikfoutje ;) Maar die haal je er zelf nog wel uit :)

Ik bedenk toch iets :P De klemband. Je noemt aan het eind van het document twee types. Met die van www.jmpbonderdelen.nl/ heb ik goede ervaringen. Die is nog steeds heel. Dat kan niet gezegd worden voor dat andere type. Daarvan zijn er al 2 gesneuveld. Ik heb uiteindelijk een zware kunnen kopen en die is nog heel maar ik gebruik hem nooit meer. Ik vind ze niet zo praktisch.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2015, 16:51

Beste Franky,
Het stuk is idd nog niet gecontroleerd door mijn vaste medewerker voor dat soort zaken.
Dat komt nog wel en meestal haal ik daarna zelf nog kleine foutjes uit.

Ik heb zelf geen ervaring met dat bandje; jij wel en dat was negatief; dus gooien we deze er gewoon uit.
Die rode is betaalbaar en beregoed.

Groet.
Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 15 okt 2015, 10:37

Vandaag heb ik van Peterl veel mooie aanvullende opmerkingen gekregen.
Dit betekent dat in de loop van volgende week een nieuwe uitgave komt.
Komende dagen ga ik zelf de boel nog eens goed doorlezen en de layout aanpassen.
Als jullie dus bepaalde zaken missen laat het eventueel weten.
Harrie

Wiskers
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2015, 09:37
Locatie: Uitgeest

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Wiskers » 17 okt 2015, 19:59

Bedankt voor het delen! Geweldig goed geschreven documentatie.. Top!! :D

gerwinvis
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2015, 17:18

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door gerwinvis » 18 okt 2015, 18:14

Harrie schreef:Sinds enkele dagen is de eerste uitgave van een nieuwe handleiding over ontsteking bij mobylette beschikbaar. Het gaat hierbij om de systemen zoals ik ze momenteel bij mobylettes toepas. De storingsmogelijkheden worden uitgebreid beschreven.
Komende week ga ik dit concept nog een keer goed doorwerken en dan komt er spoedig weer een volgende uitgave. Ik ben zelf nog niet tevreden over een aantal layout zaken, de indeling van de plaatjes en een storingsschema mis ik nog. Toch heb ik deze leerzame handleiding al beschikbaar willen stellen en zou dan ook graag commentaar willen ontvangen over verbeterpunten of hiaten.

De handleiding in pdf-formaat kan men downloaden via http://www.pantin.nl

Ook de website is momenteel "under construction" en het is zeer waarschijnlijk dat dit toch een tweetalige website gaat worden, gezien recente reacties uit het buitenland.
H.
DE link naar "afstelling voorontsteking" klopt niet op de website, dit moet http://www.pantin.nl/documenten/Handlei ... 202012.pdf zijn ipv http://www.pantin.nl/documenten/handlei ... 202012.pdf (zie de hoofdletter van Handeleiding. in Chrome kun je m dan bijvoorbeeld niet openen.

groetjessss

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 22 okt 2015, 01:48

Bedankt voor de opmerking: ik ga dat aanpassen.
beugel_klein.png

Overigens worden in de handleiding een heleboel wijzigingen en aanvullingen verwerkt.
Vandaag nog heb ik speciaal voor een AV76 uit 1960 een nieuw type beugel gemaakt, omdat achter die dikke zadelbuis de bobine te kunnen bevestigen.
Bij mijn S41a had ik ook zoiets zitten. De beugel wordt dan bevestigd m.b.v. van de schroef voor het achterspatbord.
Er zit daar trouwens voldoende ruimte.
H
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 08 nov 2015, 00:35

Hallo Forumleden,

De tweede uitgave is alweer een feit.
Ik heb een heleboel opmerkingen en ideeën van andere forumleden en mezelf erin verwerkt.
Erg veel werk, maar er staat wel iets.
Zaken die hier op het forum aan de orde zijn gekomen zul je daarin ook aantreffen.
De plaatjes zijn uitgebreid en zijn soms strakker gemaakt. In de handleiding is er bovendien veel aandacht voor correct Nederlands, waarbij gebruik van Anglicismen zoveel mogelijk beperkt is.
Helaas heeft Frank zijn handig gereedschap de naam " Franky's tool" gegeven en aan die naam mag ik natuurlijk niet komen.
Mijn vaste corrector moet overigens nog een keer naar die handleiding kijken.

De tweede uitgave vind je via onderstaande link.
http://www.pantin.nl/
Achteraf heb ik toch het gevoel dat het allemaal niet zo simpel is. "Het is maar een brommer", hoor ik vaak zeggen.
Ja, een compleet setje met nieuwe materialen van mij monteren lukt meestal wel, maar degenen die met een plotselinge storing zitten of iemand die een oude brommer, " die rijdend is weggezet" niet kan starten ligt het vaak anders. Dat kunnen soms erg lastige problemen zijn, vooral omdat je op een gegeven moment niets meer vertrouwd. Uiteraard heb ik zelf ook het nodige leergeld betaald, maar de laatste tijd lukt het me vrij aardig om de fout snel te vinden. In de bijlage is daarom een overzicht van storingsoorzaken opgenomen.
Ik hoop dat velen er iets aan hebben, maar besef ook dat niet voor iedereen is weggelegd fouten in schakelingen op te sporen. Als je dat niet dagelijks doet is het lastig.
Op de beurs in Heerhugowaard heb ik ook een inkijk-exemplaar liggen en verder staat er ook een demonstratiemodel dat een aardige vonk zal produceren. :lol:
Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 nov 2017, 00:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Franky » 08 nov 2015, 10:46

Harrie schreef: Helaas heeft Frank zijn handig gereedschap de naam " Franky's tool" gegeven en aan die naam mag ik natuurlijk niet komen.
Mijn vaste corrector moet overigens nog een keer naar die handleiding kijken.

De tweede uitgave vind je via onderstaande link.
http://www.pantin.nl/documenten/handlei ... 2015_1.pdf
De link doet het niet :(

Zou je tool graag anders willen noemen dan? Van mij mag je hoor. De officiële naam is volgens mij de "contactpunt open of dicht zoemer". Alleen die naam is een beetje lang. De forumleden hebben er de Frankytool van gemaakt :lol: Als jij een leuke naam weet bedenken, dan gebruiken we die voortaan :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 08 nov 2015, 18:05

Hallo Frank,
Maakt me eigenlijk niks uit, want het is een eigennaam.

Bedankt voor de opmerking over de link; deze heb ik hersteld.
Er ontbrak in de URL een spatie; voor de kenner een %20.
Via de website werkt het meestal wel.
Hieronder de aangepaste hyperlink:

http://www.pantin.nl/

Veel leesplezier en als je opmerkingen hebt hoor ik het wel.

Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 nov 2017, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 nov 2015, 21:25

Harrie - met veel belangstelling je goede en instructieve handleiding externe ontsteking gelezen / bestudeerd. Echt vakwerk. Ooit zag ik een foto van of via jou over montage van de bobine bij een FOM onder de kappen. Dit door schroefdraad in frame te tappen enz. M.i. zou deze foto in jouw nieuwe handleiding niet misstaan. Succes met je verdere nieuwe opzet van de Pantin website. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 12 nov 2015, 01:32

Hallo Joop,
Bedankt voor de reactie. Ik haal het wel aan dat draad tappen, maar dat kan wellicht nog beter.
Ik heb dit ooit voor iemand die zeer onhandig was gedaan en tevens mooie opvulbussen gezet tussen bobine en frame. Zag er mooi afgewerkt uit. Ik zal eens kijken of ik daar nog een foto van heb.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 nov 2015, 08:21

Harrie, zojuist vind ik de bedoelde foto: viewtopic.php?f=9&t=177&p=665&hilit=evert#p665

Groet, Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 12 nov 2015, 11:05

Hallo Joop,
Mooie foto van Evert. Ik ga deze toevoegen.
Bedankt voor de aanvulling.
Ik voel me steeds meer een mantelzorger voor oude mobylettes.
Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 13 nov 2015, 00:16

Hallo Joop,

De aangepaste foto staat er nu op.
http://www.pantin.nl/

Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 nov 2017, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 nov 2015, 07:45

Met genoegen gezien Harrie ! Zou nog wel het woord FietsOmatic toevoegen , want type aanduiding BG 44 is minder bekend en bovendien is de toepassing ook bestemd voor de BG 42.

Gisteravond nog iemand aan de telefoon gehad ( via Forum ) die de hele externe ontstekings-set bij jou gaat bestellen ter afhaling HHW. Hem op het hart gedrukt de oude spoel in te leveren :D

Verheug me op HHW. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 13 nov 2015, 12:34

Joop kerel,
Jij bent mijn beste ambassadeur in de strijd tegen kwaadaardige ontstekingen.
We gaan dat een keer vieren. Ik bedenk wel iets.
Hans heeft al contact met me gezocht en verheugt zich op de komende beurs.
Kan ik me best voorstellen. Begin jaren negentig kon je op niemand terugvallen en de handel in mobylette was hardstikke dood.
Je werd voor gek versleten bij de bromfietshandel, die meestal nog wel wat op zolder had liggen, maar geen zin hadden om in die oude troep te gaan zoeken.
Er is veel ten goede veranderd in vijfentwintig jaar tijd.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Franky » 18 nov 2015, 16:22

Wouw! Je hebt er echt heel veel tijd ingestoken Harrie. Dit is echt een heel mooi document geworden! Petje af!

Ik heb het document zonet helemaal doorgelezen en heb weer het nodige geleerd :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 18 nov 2015, 19:26

Hallo Franky,
Bedankt voor het compliment. Er zit inderdaad veel werk in, maar het schrijven van handleidingen en boekwerken doe ik al circa 40 jaar.
Recent is nog een boekwerk over 3D-printen verschenen, dat ik na 1 januari ook op mijn website zet.
Ik vind schrijven erg leuk, omdat je daarin veel creativiteit in kwijt kunt. Zo staat ook nog een mobylette-toerboek in de planning met allerlei tip en trics. Dat schrijf ik puur voor mezelf, want dan kan ik elke foto ongevraagd gebruiken en hoef ik niet elk woord op een gouden schaaltje te leggen. Mocht het erg interessant zijn dan kan ik nog altijd een gekuiste versie ervan afleiden.
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Lolle » 22 feb 2016, 00:02

Hallo Harrie
De beste manier om te kijken of de handleiding voldoet is door er mee aan de slag te gaan. Het ziet er allemaal prima uit en is zeer uitgebreid.
Ik heb echter 2 opmerkingen:
Op bladz 16 staan de voorontstekingswaarden. Je geeft aan om in het instructie boekje te kijken naar de waarde. Echter als je een wat zeldzamer type hebt is het instructieboekje nog zeldzamer. Als het bouwjaar ook nog eens buiten de voorbeelden valt begin je te twijfelen. Nu komt het AV7 blokje veelvuldig voor dus ben ik er van uitgegaan dat het 2,8 mm moet zijn. Is het ook handig om het motortype met de voorontsteking aan te geven?
Punt 2 is een heel praktische. het plaatje van de verbindingspilaar is geel/groen. Ook de voor gemonteerde draad is geel/groen. Als elektromonteur zou ik direct denken dat deze aan de massa moet omdat dit de aardingskleur is. Als je je echter aan de handleiding houd is dit niet het geval. Volgens mij is elke kleur beter dan deze.
Verder een prima en zeer leesbare handleiding met zeer nuttige informatie.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 feb 2016, 00:30

Er vanuitgaan, dat de voorontsteking voor een AV7 blok 2,8mm is, is niet goed. De voorontsteking voor AV7 blokjes loopt van 2,8mm tot 1,5mm

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 feb 2016, 00:38

Voorontstekingen Motobécane
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Ongelezen bericht door Harrie » 22 feb 2016, 01:26

Binnen een week komt er een nieuwe uitgave met veel taalkundige correcties; ik zal de opmerkingen meenemen.
Groet en bedankt voor de opmerkingen,
Harrie

Plaats reactie