Pagina 3 van 3

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 25 jul 2020, 09:23
door Lolle
Ziet er weer netjes uit Henk :thumbup:

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 27 jul 2020, 20:55
door PantinNL
Dank je wel Lolle,
Het geheim is: gewoon stap voor stap blijven verbeteren, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen.
Zo heb ik afgelopen jaren veel bijgeleerd op het gebied van draaien. Ik heb het geluk dat ik experts op dat gebied ken.
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 27 jul 2020, 23:36
door AGB
Heb al 35 jaar een draaibank en leer nog altijd en soms vergeet je wat en krijg je een o ja moment, En nee ik ken nog lang niet alles wat ik zou willen,
Moet ook mezelf alles aan leren , En dan gaat er wel eens wat mis ,

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 01 aug 2020, 13:54
door PantinNL
Hallo AGB,
En dan is er ook nog een verschil tussen effectief draaien en efficiƫnt draaien.
Bij mijn jongste probeersel (de doorvoerplug) heb ik de bewerkingen uitgebreid bestudeerd en de laatste serie heb ik in een kwart van de tijd van de eerste serie gemaakt, door bij alles in 1 opspanning te maken.
Het resultaat van dit halffabrikaat zie je in onderstaande foto.
Er is de loop der tijd heeft die kabel een hele ontwikkeling meegemaalt, waardoor betrouwbaarheid beter wordt en de montage steeds gemakkelijker. De plug kan ingeschroefd worden zonder dat de kabel meedraait. Aan mogelijke slijtageproblemen en dus voorkoming van kortsluiting is ook veel aandacht besteed. Deze kabels zijn overigens al gereserveerd voor verschillende restauratieprojecten buiten Nederland.
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 01 aug 2020, 15:42
door AGB
Zelfde heb ik ook de eerste kost het meeste tijd , meestal zien de mensen het er niet aan af vaak is het Kan je dit even draaien

Laast nog een bekende die wouw een paar bussen voor de achter brug voor zijn brommer gedraaid hebben , ik zij goed kom maar mag je zelf
Achter de draaibank ik sta naast je :D en dat viel tegen had de maat ook niet goed opgemeten en dan kom je aan het prutsen,
Na 4 uur was hij klaar en Ja ik heb de boel er na nog weer opgeruimd en schoon gemaakt , die weet nu wat voor tijd het Kan kosten ,
Als het niet mee zit , Met een drankje wel weer vertroken met materiaal wat nergens meer te koop was,,

En nee heb geen digitale draaibank wordt dus veel meeten op het laatste met de schuifmaat en passen op die Engelse bank,

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 01 aug 2020, 16:38
door PantinNL
Ik heb dan wel digitale aflezing, maar bij sommige materialen moet ik toch dubbel controleren i.v.m. de uitzetting.
Heb je een lichte perspassing, dan komt het vrij nauwkeurig; bepaalde kunststoffen hebben zo hun eigen willetje.
"Met passen en meten wordt het meeste tijd versleten!" dat is voor mij ook van toepassing.
Het heeft mijn hobby wel op een hoger niveau gebracht.
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 01 aug 2020, 17:42
door AGB
Dit was ook kunstof hij dacht dat hij zwart neylon had gekocht niet dus :D gewoon plastiek, draait wel goed , pas gemaakt op een 2 honderdste
Voor op dat moment met meten, digitale schuifmaat dag van tevoren uit de doos gehaald , houw je die met warme hand te lang vast dan zie je
Hem verlopen ik zij de man ook dat is maar een moment opname word het kouder of warmer dan is je maat al weer weg,
Hadden we het nodig zo precies nee maar was gewoon mooi om te doen :)

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 19 aug 2020, 15:02
door PantinNL
Blijft leuk dat zelf maken van producten.
Ondertussen is de voorraad van alle componenten voor de diverse mobylette-ontstekingssystemen weer aangevuld.
Ik hoef dus geen "nee" te verkopen aan liefhebbers van een oude brommers en motoren met een probleem.
Ondanks allerlei alternatieve systemen is er toch regelmatig vraag naar in binnen- en buitenland.
Modulair, betrouwbaar en simpel onderweg te repareren, zijn wel de belangrijkste aankoopargumenten.
Van een Solexist, die nu bezig is met een FOM hoorde ik dat de kwaliteit van Solex-condensatoren tegenwoordig matig is. Iets dergelijks was ook bij Vespa aan de hand.
Gelukkig heb ik dat probleem bij mobylette niet meer. Lang geleden kwam ik op een praatmiddag van een rijwielhulpmotoren club aanzetten met een groot blik vol met Novi condensatoren. Twee bleven er over en dat waren de Kaptein versies uit de jaren vijftig. De rest kon worden gedumpt in de afvalbak. Ik heb van de diverse generaties condensatoren (vanaf 2006) een aardige verzameling liggen. Ze doen het nog allemaal!
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 19 aug 2020, 17:22
door D52tt
Hallo Henk
Ik heb momenteel een condensator van jouw die stuk is.
Dus de jouwe kunnen ook stuk gaan
Neemt niet weg dat hij jaren dienst bewezen heeft en veel kilometers heeft gereden.

Gr. POLLE

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 19 aug 2020, 18:01
door PantinNL
Hallo Polle, Geef hem maar terug dan sloop ik hem om te ontdekken waar de fout zit.
Ik heb er eerder eentje van jou gehad met een slechte interne soldeerverbinding.
Er is een hele ontwikkeling geweest van de eerste naar de huidige. Zo heb ik een tijdje de connectoren niet gesoldeerd.
Controleer dat even of de connector goed contact maakt
Tegenwoordig zit er ook geen las meer in het midden.
Je krijgt hem gerepareerd terug. Een huisje maken is duurder dan de condensator zelf.
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 20 aug 2020, 07:43
door D52tt
Hallo Henk

Komt goed alvast bedankt

Gr Polle