carburateur FietsOmatic

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 mei 2011, 22:12

Mijn carburateur is er de oorzaak van dat dat mijn FietsOmatic om de paar honderd meter een heel klein beetje inhoudt/hapert. Hij houdt wel snelheid maar je voelt het.

Overigens heb ik er nu een andee carburateur op zitten, waarmee hij poerfekt rijdt.

De foute carburateur heb ik deze winter een nacht in de schoonmaakzijn laten weken. Dat gaf wel wat witte oxydatie, die waar dat zichtbaar was weer heb weggepoetst.

Vervolgens heb ik de carb. enkele keren zorgvuldig schoongemaakt o.a. met hoge drukspuit en remreiniger. Inclusief de vijf gaten / gaatjes in de verstuiver.

Vandaag zei een oudere brommerboer en ex Mobylette dealer dat er vermoedelijk in de onzichtbare kanaaltjes / gaatjes oxydatie zit. Als enige mogelijkheid adviseerde hij de carb. enkele dagen in de TRI te laten weken. En dat ga ik ook doen, zij het dat ik even wacht op reacties van dit Forum.

Weet iemand iets van onzichtbare kanaaltjes en gaatjes in een Gurtner ? En hoe die schoon te maken ?

Hoor graag en vriendelijke groet,

Joop

NB ik heb 1 klein gaatje gevonden dat ik nog niet kende: onder de gasschuif aan de buitenkant en er past net een staalborstelhaar in.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door Harrie » 09 mei 2011, 23:45

Beste Joop,

Er is carburateurreiniger in de handel, die alle troep oplost.

Wat moet je reinigen:

Gaatjes: in de venturie-verstuiver zie schets pos. 1

Choke opening in de buurt van de andere opening waar een straaltje benzine uitkomt; zie pos.2

Stationair kanaal dat uitkomt voor de aansluiting op het spruitstuk; zie pos.3

Ik heb de carburateur van Rene Peters gebruikt om e.e.a. te verduidelijken.

Succes met het doorblazen en gebruik aub. carburateurreiniger. :!:

Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 mei 2011, 10:10

Bedankt Harrie voor je professionele antwoord met ongekend mooie tekening. Nu weet ik ook waar de gaatjes bij de luchtfilter-aansluiting voor dienen.

Er is overigens ook een gaatje vlak naast de stationair-schroef. Daar gaat precies een staalborstel-haar in.

Vanavond ga ik even naar Hans uit Soest ( was ook in Giethoorn ). Hij heeft een ultrasoon-reiniger. Hopelijk/wellicht werkt dat. Dat meld ik t.z.t. hier.

Gelukkig is de druk van de ketel want met de andere carburateur rijdt de FOM als een zonnetje. Maar ik vind het prettig een goed werkende carburateur in reserve te hebben en het is mijn eer te na hem nbiet goed aan de praat te krijgen.

Overigens rijden beide FOM's mede heel goed doordat ik ze inmiddels beiden voorzien heb van de externe Bobine-constructie conform jouw concept en met jouw zeer complete levering, zelfs met een hele echte montage-handleiding. Motortjes lopen net iets soepeler en krachtiger. Ook stationair lopen ze mooier. Heb de bobines onder het rechter-motorscherm gemonteerd zoals op foto op dit Forum van Evert staat, zie onderstaande link.

viewtopic.php?f=9&t=177&p=665&hilit=evert#p665

Dank en vriendelijke groet,

Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 10 mei 2011, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door Harrie » 10 mei 2011, 11:35

Beste Joop,

Fijn om te horen dat het allemaal naar tevredenheid werkt; overigens is het niet mijn concept, maar dat van Motobécane die het concept als standaard na 1967 ging toepassen.
Mijn verdienste is alleen dat ik met moderne materialen en hulpmiddelen dat concept toegankelijker heb gemaakt.
Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 10 mei 2011, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 mei 2011, 16:21

Beste Harrie,

Bescheidenheid siert een mens.

Ook ik denk niet dat jij de externe Bobine en zijn toepassingen hebt bedacht / uitgevonden. Maar je bent wel degene die altijd uitdraagt om dit systeem ook op oudere types - uitvoeringen die MBK/Mobylette in de zestiger jaren van een interne bobine voorzag - toe te passen. Dit door jou onderbouwd met vele argumenten. En in het belang van de eigenaar van de oldtimer: bedrijfszekerder en beter rijden. Door je totale montagepakket met montage-handleiding is dit nu ook voor iedereen uiterst gemakkellijk toe te passen.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door Harrie » 10 mei 2011, 18:33

Beste Joop,
Bedankt voor het compliment; het is weer een stimulans om door te gaan.
Ik heb ondertussen via de groothandel een heleboel condensatoren (geen NOVI uiteraard :D ), hoogspanningsbobines, vliegwieltrekkers en
wikkeldraad binnengekregen.
De komende tijd kunnen we weer volop systemen gaan vervangen door kwalitatieve goede componenten.
Mijn eigen ontwikkelingen staan ook niet stil; tegenwoordig soldeer ik veel klemverbindingen, zodat ze extra betrouwbaar zijn.
Aan voedingsspoelen ook geen gebrek meer; die dikke jongens (hoogspanningsspoelen) worden tot op het staal uitgekleed en van een nieuwe primaire wikkeling voorzien.
Ik las op http://www.Mobysplace.com dat bij een Flandria toertocht in België zoveel problemen waren. Bij ons in Giethoorn op de zelfde dag ging er niets stuk.
Misschien hadden we geluk of zijn we gewoon beter bezig?
Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 10 mei 2011, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 mei 2011, 22:08

Dit topic begon over een niet goed functionerende carburateur. Ondanks herhaardelijk reinigen met remreiniger, haren van een staalborstel, schoonmaakazijn enz. Hierop kreeg ik van Harrie een zeer nuttige en informatieve reactie. En......ik sprak mijn Moby-vriend Hans uit Soest, die ik via dit Forum !! heb leren kennen. Welnu: hij zei kom even langs met de carburateur, dan leggen we hem even in mijn Ultrasoonreiniger. Vanavond gedaan en hij is weer perfekt. Ik haatte de carburateur, die mij zoveel hoofdpijn bezorgde. Nu is hij weer een beste vriend.

Met vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur FietsOmatic

Ongelezen bericht door Harrie » 10 mei 2011, 23:31

Beste Joop,
Zou de carburateur jou ook gehaat hebben na die mishandeling met schoonmaakazijn? :P
Het is goed om te horen dat jullie goede relatie weer is hersteld! :lol:

Wel erg leerzaam voor iedereen. De witte neerslag - t.g.v. de behandeling met schoonmaakazijn - zorgde ervoor dat de brandstoftoevoer na 10 minuten verstoord werd.
Dit leek erg veel op het verschijnsel slechte ontsteking, maar na een korte analyse bleek dat de ontsteking niet de oorzaak kon zijn:
Geen knallen, wel vermogensverlies, een droge bougie en een prima vonk.
Achteraf is het allemaal simpel, maar op het moment zelf was het even een groot raadsel. Toen ik de term schoonmaakazijn hoorde ging bij mij een lampje branden. :idea:
Groet,
Harrie

Plaats reactie