Pagina 1 van 1

Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 04 nov 2015, 21:04
door AndreAnsems
Kan iemand vertellen wat de voorontsteking is bij een Caddy type M3 PRT(S)
Ik heb van alles nagekeken op het forum, maar kom er niet in uit.
En de Franse taal beheers ik niet.
Bij voorbaat dank.

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 04 nov 2015, 22:24
door peterl
De voorontsteking is 1,5 mm voor BDP.

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 04 nov 2015, 23:33
door AndreAnsems
Bedankt voor de reactie.
Stond op 2,35 mm.
Weet u toevallig of de NGK6 Bougie een goede is voor de Caddy?

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 05 nov 2015, 07:36
door Polle
Ik zou voor een 5 gaan maar 6 kan ook.

Gr Polle

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 05 nov 2015, 11:25
door Harrie
Champion L86C kan ook; dit is trouwens de standaard bougie voor mobylette.
Onder zware warme omstandigheden gebruik ik de Champion L82C.
Harrie

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 05 nov 2015, 21:37
door ruudk
Wat weinig voorontsteking heeft de Cady, zeg! Die 1,5 mm is toch flink minder dan de ongeveer 2,5 mm van de meeste AV7-blokjes (zonder variomaat).
Blijkbaar ontsteekt het gasmengsel erg goed in de Cady. Misschien dat deze daarom ook altijd zo lekker Aspen-achtig ruikt? (Vanwege een goede verbranding.) Ik was altijd zeer te spreken over de prestaties en de geur van mijn M1PR-tje (deze heet Bonny ipv Cady, meen ik, maar heeft een vergelijkbaar motortje qua spoeling). Of is er een andere reden waarom de Cady en Bonny zo weinig voorontsteking hebben (hogere toerentallen bijv.)?
Ruud

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 12 nov 2015, 00:37
door peterl
De cady motor is ontwikkeld om een grote trekkracht te hebben bij geringe toeren. ze gingen dan ook niet hard ongeveer 35 km.
De krukas was zwevend en de latere hadden een 2 maal gelagerde krukas.

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 11:30
door ruudk
Vandaar dus, dat wist ik niet.
Bedankt,
Rudolf

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 11:45
door GROENEKAN
Ik heb altijd gedacht dat een grotere voorontsteking meer trekkracht opleverde en een latere ontsteking een hogere topsnelheid betekende. dacht dit ook links en rechts op het internet te hebben lezen.

Dit schrijft Luc Foekema - een goeroe op tweetakt-gebied:

- je ontsteking later zetten, wat voor effect bereik je hier mee.
de acceleratie neemt af, de motor gemakkelijker door in toeren, bij veel te late ontsteking, kan gat in de zuiger het gevolg zijn.

- je ontsteking vroeger zetten, wat voor effect heeft dit.
de acceleratie neemt toe, maar loopt bij te vroege tegen detonatie aan (voelt aan als tegen muur aanlopen)

- hoe kan je merken dat je ontsteking te vroeg of te laat staat
Acceleratie is optimaal, motor loopt goed doorin toeren, motor wordt blijft het koelste.

Zowel bij een te late ontsteking als een te vroege wordt de energie niet maximaal omgezet in neerwaartse druk, maar gaat deels verloren in warmte.

Het optimale tijdstip is afhankelijk van:
- het toerental waarop het max. vermogen wordt afgegeven (bij curve ontekeking)
- de grootte van de verbrandingskamer
- de vorm van de verbrandingskamer
- de samenstelling van de brandstof
- de ontsteking zelf (verloop en vonkkracht)
- de toepassing van de motor

Groeten,
Luc

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 12:01
door Franky
Je vergeet de bouw van de motor. Dit is geen AV7 motor en daarom mag je hem daarmee niet vergelijken. Dus de voorontstekingen mag je daarom ook niet vergelijken. Geheid dat de vulling van een caddy geoptimaliseerd is voor lage toeren. Daarom zal het brandfront op lage toeren wel vrij snel bewegen. Dat in tegenstelling tot een AV7.
In ieder geval, dat beredeneer ik zo even met mijn beperkte kennis :P

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 17:35
door ruudk
Dat denk ik ook, Frank.
Ruud

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 18:38
door GROENEKAN
Dank voor jullie visie. Weet dat het gasmengsel van de Cady is voorverwarmd, maar wist dit effect niet. Gr. Joop

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 21:46
door Franky
Voorverwarmd? Hoe zit dat in elkaar :shock:

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 21:54
door ruudk
Het spruitstuk loopt van achter naar voor de cilinder, stijf tegen de koelribben aan. Als de motor op temperatuur is, zal het mengsel in het lange spruitstuk dus wat voorverwarmen. Waarom dit nuttig is, weet ik niet, het lijkt me dat je hierdoor juist minder vulling in je carter en cilinder krijgt...
Ruud

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 22:19
door Harrie
......Tenzij de stromingssnelheid fors toeneemt en daardoor een extra aanzuigend effect optreedt.
Misschien dat in een van de nummers van Obsession een verklaring staat.
Als ik binnenkort wat tijd over heb, ga ik het opzoeken.
Harrie

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 22:34
door Franky
Lijkt me interessant Harrie. Houd ons op de hoogte :)
Ik zou denken dat het een nadelig effect heeft.

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 22:56
door Lolle
Door de hogere temperatuur zal het mengsel gemakkelijker en sneller ontsteken

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 15 nov 2015, 23:54
door Harrie
Franky schreef:Lijkt me interessant Harrie. Houd ons op de hoogte :)
Ik zou denken dat het een nadelig effect heeft.
Bij bepaalde branders die volgens het vergassingssysteem werken wordt het aangevoerde gasmengsel ook over de brander zelf gevoerd, waardoor er een beter gemengd, warmer en sneller stromend gasmengsel ontstaat.
Dat lijkt hier het geval. Je kunt wel redeneren dat koud gas meer massa heeft, maar als de continuïteitsvergelijking van toepassing is zal de massa gelijk blijven.
Een betere vulling en een hogere temperatuur van het mengsel geeft uiteindelijk een grotere druk, dus meer trekkracht.
Harrie

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 16 nov 2015, 16:46
door AndreAnsems
Hallo.
De M3 PRTS loopt.
Of dit een Bonny of Caddy is weet ik niet.
Voorontsteking op 1,5mm.
Het optrekken gaat redelijk maar ik heb geen vergelijk en weeg 85 kg en 1,85 meter lang.
Wel haalt die de 45 km/h.
De snelheid is gemeten met een gemonteerde fietsteller.

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 16 nov 2015, 20:15
door Franky
Harrie schreef:
Franky schreef:Lijkt me interessant Harrie. Houd ons op de hoogte :)
Ik zou denken dat het een nadelig effect heeft.
Bij bepaalde branders die volgens het vergassingssysteem werken wordt het aangevoerde gasmengsel ook over de brander zelf gevoerd, waardoor er een beter gemengd, warmer en sneller stromend gasmengsel ontstaat.
Dat lijkt hier het geval. Je kunt wel redeneren dat koud gas meer massa heeft, maar als de continuïteitsvergelijking van toepassing is zal de massa gelijk blijven.
Een betere vulling en een hogere temperatuur van het mengsel geeft uiteindelijk een grotere druk, dus meer trekkracht.
Harrie
Ik vrees dat ik het nog niet echt snap. Met mijn boerenverstand denk ik als volgt. Je motor zuigt een bepaald volume gas naar binnen. Dit volume moet zoveel mogelijk massa bevatten en dus zo koud mogelijk zijn. Opwarmen van het gas lijkt me dan ook geen goed idee. Verder meen ik ooit gehoord te hebben dat het gas ook zo koud mogelijk de cilinder in moet zodat je een zo groot mogelijk temperatuurverschil krijgt van het gas voor en na de verbranding. Dit geeft namelijk meer kracht :) In hoeverre warm gas dat nadelig beïnvloed weet ik ook niet.
Dus ik snap hem nog niet helemaal vrees ik.

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 17 nov 2015, 12:54
door Harrie
Als je een betere verklaring hebt wil ik die graag horen. Je zit waarschijnlijk te denken aan een intercooler bij een turbo, maar dat is hier niet van toepassing,
Harrie

Re: Voorontsteking van een Caddy

Geplaatst: 17 nov 2015, 18:34
door Franky
Ik heb helaas geen verklaring :(
ik denk inderdaad aan een soort intercooler. Alleen dan in dit geval een interverwarmer :lol: