Doortrekken naar topsnelheid

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 29 mar 2016, 22:09

Type bromfiets: Mobylette SP93
Carburateur: AR2.13
Sproeier: 225 en 230
Probleemomschrijving:
De SP93 trekt goed door tot +/- 35 km/h. Daarna blijft hij, op relatief hoog toerental, hangen. Met behulp van 'halve' choke trekt de brommer weer door.
Het toerental daalt dan, de SP begint weer te trekken en de snelheid neemt toe. Op het rechte stuk kwam ik op deze manier op 53km/h (GPS snelheid; 65 op de teller).
Hij was nog aan het accelereren, traag maar gestaag, maar het asfalt hield op. Wanneer ik doortrek m.b.v. de choke en daarna de choke weer los laat, valt hij rustig weer terug richting 35 km/h. Dit was het geval met sproeier 225.

Vandaag sproeier 230 gemonteerd. Toch was de bougiekleur met sproeier 225 zo goed als perfect, maar dat kan natuurlijk komen doordat ik de choke erbij gebruik..
Brommer trekt nu weer goed door tot +/- 35 km/h. Nadat deze snelheid korte tijd is bereikt, klimt de brommer nu zelf over het 'dode' punt heen. Het toerental zakt weer wat en de brommer trekt weer wat door. Wanneer ik nu de choke intrek (kwart ongeveer), accelereert hij toch wat beter. De top, zonder choke, ligt nu op +/- 45 km/h (GPS). Met choke wordt dit iets hoger, vermoedelijk even hoog als met de 225 + choke.

Nu zit ik met twee dingen in mijn hoofd. Óf de sproeier een maatje groter (is er 235, of wordt het dan gelijk 240??), óf de variateur functioneert niet helemaal naar behoren. Een grotere sproeier dan 230 heb ik niet liggen, dus die zou ik aan moeten schaffen. Vandaar dat ik jullie nu zou willen vragen of mijn variateur inderdaad niet helemaal lekker werkt.
Hoort de variateur inderdaad te zakken in de toeren? Het lijkt een beetje alsof hij 'opschakelt'. Het toerental zakt alleen op deze snelheid. Voor de rest van het 'spectrum' neemt het toe of blijkt het gelijk.

Ik heb een poging gedaan even een schetje te maken. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Neem het qua verhoudingen niet al te letterlijk, het gaat om het idee.
schets SP93.png
Reeds geprobeerd:
- Ketting gespannen;
- Voorontsteking gecontroleerd;
- (lekkende) benzinekraan vervangen;
- Uitlaat ontkoold;
- Valse lucht gecontroleerd;
- Sproeier vergroot (van 225 naar 230);
- Carburateur gereinigd;
- Losrijden na meerdere, lange ritten (50+ km).

Kortom:
Grotere sproeier zien te vinden en proberen, of de variateur aanpakken?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door KapteinBeun op 30 mar 2016, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door loe » 30 mar 2016, 00:18

wat my betreft als hy met choke harder gaat wil hy meer benzine,dus grotere sproeier proberen,wat je eerst wel moet controleren is de hoofdsproeier die zit klemvast in de carburatuer .als daar vuil in zit kryg je ook dit soort vage problemen

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 30 mar 2016, 00:34

De needle jet (die bedoel je, toch? De main jet/hoofdsproeier is degene die er onderin ingedraaid wordt.) is helemaal schoon, dus dat zal het probleem niet zijn. Zal in het lijstje met reeds verrichte handelingen erbij zetten dat de carburateur schoon is.

Bedankt.
Marco

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door mobydilz » 30 mar 2016, 08:10

Heb je zitten rommelen met benzine olie merken en verhoudingen?
Ik herinner mij een vacantie in Parijs waarbij de SP93 van mijn maat slecht reageerde op franse bezine.
Die reageerde waarschijnlijk klonterig met de hollandse benzine.
Elke keer sproeier eruit even lopen en opnieuw gesodemieter.
Bij mijn EEG bestreed ik hetzelfde verschijnsel door tank te ledigen en met
puur franse benzine te rijden.

Geen vuil in benzine filters aantoonbaar?

succes md.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door Polle » 30 mar 2016, 09:46

Is je benzinetank roestvrij ?
Ook al heb je ze gereinigd , als er roest heeft ingezeten komt deze onherroepelijk terug.
Coating aanbrengen.
Het minste stofdeeltje dat er in de verstuiver komt te zitten geeft problemen.
Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door Franky » 30 mar 2016, 17:37

Volgens mij heb je een dubbel probleem te pakken Marco. Je variateur loopt te kloten en je mengsel is niet goed.

Variateur
Heb je op de 35km/h wel eens geprobeerd even kort geen gas te geven en dan weer volgas. Waarschijnlijk trek je hem daarmee ook door de dip. Dit is geen oplossing natuurlijk, maar bevestigd het variateur probleem.

Een perfect werkende variateur werkt als volgt uitgaande van continu plankgas. Vanaf stilstand rij je weg , grijpt de koppeling aan en neemt het toerental toe tot een bepaald toerental. Dit toerental blijft de motor draaien terwijl de bromfiets steeds sneller gaat rijden totdat je variateur door de versnellingen heen is. Dan zal het toerental verder op moeten lopen om nog sneller te gaan rijden. Het toerental in het gebied dat de variateur de zaak aan het regelen is dient zeer constant te zijn. Tenzij je de gashendel stand verandert, want dan verandert de variateur het toerental ook.

Carb
Ik zou ook meteen denken dat het vuil is. Weet jij of jou carb en sproeier de juiste zijn op dit model? Staat de vlotter nog op de goede hoogte?

Vervelende dingen hè, die variateurs :mrgreen: Ze maken het diagnosticeren van problemen moeilijker omdat ze lekker aan het storen zijn. Zo dacht ik ooit dat mijn variateur liep te klooien terwijl in werkelijkheid ik mijn motorblok oververhit aan rijden was vanwege een carb probleem. Erg fijn....

Edit: Is het gaatje in de tankdop goed open? Het is maar even een wild idee.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door loe » 01 apr 2016, 00:08

ik denk nog steeds aan de vaste hoofdsproeier buis,of hoe dat ding ook mag heten,dat messing buisje wat je er even uit moet tikken om goed te kunnen schoonmaken?????

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 01 apr 2016, 07:42

Heren,
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Op zich loopt de brommer best aardig. Hij loopt in ieder geval niet slecht, maar ik voel dat er meer in zit. Als 'ie eenmaal door het punt heen is, en tegen topsnelheid rijdt, dan loopt ie prachtig. Alle resonantie valt weg en het is dan net een zoemend bijtje.
mobydilz schreef:Heb je zitten rommelen met benzine olie merken en verhoudingen?
De brommer heb ik pas een maand of 2, dus de kans is groot dat ik op andere benzine/olie rijdt dan de vorige eigenaar. Ik heb toen wel de benzine afgetapt, en voor andere doeleinden gebruikt. Hetbis dus niet zo dat er twee soorten benzine of olie in de tank zitten. Verder meng ik altijd zelf in een jerrycan; mengverhouding 1:40. Ik zal komende week eens contact opnemen met de vorige eigenaar en vragen hoe de brommer bij hem liep. Ook zal ik eens informeren naar zijn combinatie van benzine en olie.
polle schreef:Is je benzinetank roestvrij ?
De tank is vanbinnen brandschoon. Geen spatje roest te bekennen. Ook is de benzinekraan er zo'n week geleden afgeweest ter vervanging, en ook toen kwam er met doorspoelen van de tank maar zeer weinig rotzooi uit (slechts wat korreltjes, flitertjes lak).
franky schreef:Ik zou ook meteen denken dat het vuil is. Weet jij of jou carb en sproeier de juiste zijn op dit model?
Edit: Is het gaatje in de tankdop goed open? Het is maar even een wild idee.
De carb ga ik, als ik de tijd vind, vandaag of morgen nognaals helemaal schoonmaken. Ik heb me laten vertellen dat de AR2.13 er later op is gezet (bj. Carb 1974, bj. SP93 1970). Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het type sproeier dat erin zit gewoon bij de carburateur hoort.
Je edit is trouwens wel heel interessant :lol: de verkoper meldde dat hij recent een nieuwe tankdop had gekocht en erop had gezet. Het zou dus zomaar kunnen dat er een tankdop op zit die, weliswaar lijkt op de originele maar, niet origineel is. Volgens mij zit er überhaupt geen ontluchtingsgaatje in de dop.

As we speak: ik bedenk me nu dat ik ook 'last' heb van luchtbellen in de benzineslang. Op zich kan dat geen kwaad volgens mij, maar misschien is het wel het gevolg van een bovenbeschreven oorzaak. De luchtbellen komen via de carburateur in de slang. Ik denk dan zelf aan een tank die vacüum trekt..
loe schreef:ik denk nog steeds aan de vaste hoofdsproeier buis,of hoe dat ding ook mag heten,dat messing buisje wat je er even uit moet tikken om goed te kunnen schoonmaken?????
Ja, dat is de needle jet. Die is een week of twee geleden nog eruit geweest en schoongemaakt, dus eigenlijk zou 'ie nog niet verstopt mogen zitten. Maar goed, misschien is er wel iets de carb ingeschoten en blokkeert er inderdaad wel iets. Ik zal dit weekend nog eens de tijd zoeken om de carb schoon te maken.

Groeten,
Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door Polle » 01 apr 2016, 11:11

Hallo Marco

Je verteld dat er toch een beetje troep is uitgekomen.
Volgens mij is dit het probleem.

Gr Polle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 01 apr 2016, 13:00

Polle schreef:Hallo Marco

Je verteld dat er toch een beetje troep is uitgekomen.
Volgens mij is dit het probleem.

Gr Polle
Ja inderdaad, maar hetgeen eruit kwam is niet echt noemenswaardig. Het filter van de benzinekraan zat er niet vol mee, en ook het filter dat op de benzineslang zat was amper gevuld.
Ik ben nu net onderweg vanaf de universiteit richting huis, dus met een beetje mazzel heb ik vanmiddag nog de mogelijkheid de carburateur uit elkaar te nemen.

Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door Polle » 01 apr 2016, 13:13

Het kleinste vuiltje is genoeg om de verstuiver te doen falen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door Franky » 01 apr 2016, 17:34

Noem mij eens een tank waar helemaal niets uit komt als je hem doorspoelt. Die zijn zeldzaam hoor ;) Zelfs mijn gecoate tank heeft nog wel eens een partikel die eruit komt. Waarschijnlijk is die erin gekomen via de ingang. Maar je kan net pech hebben en dan heb je helemaal gelijk.

Luchtbellen via de carb erin? Met de kraan open? Dat is heel vreemd. Rij maar eens stuk met de tankdop los ;) Mogelijk verdwijnen dan al je problemen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 apr 2016, 19:51

Ja. Dus zoals al eerder opgemerkt; misschien is de tankontluchting in de tankdop verstopt.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 apr 2016, 16:07

Afgelopen weekend e.e.a. aan de SP93 gedaan.
Vrijdagmiddag de carburateur schoongemaakt, bandjes op correcte druk gebracht, ketting nogmaals gespannen (hing toch nog wat slap na vorige keer spannen).
Vervolgens een stukje gaan rijden zonder tankdop. De brommer reed een stuk beter, en kwam uit zichzelf goed over het dode punt heen. Ook lag de top 2 à 3 km hoger. Toch reageerde de brommer nog wel op de choke. Hij ging er nog steeds iets beter mee lopen. De tankdop is vervolgens vervangen door een ander model met duidelijk ontluchtingsgaatje.
Zondag afgesproken met Frank. Daar vrijwel de gehele middag gewerkt aan de SP. Frank ook laten testrijden, en de variateur werkt zoals ie hoort te werken.
Zo nu en dan lijkt de variateur overigens wel in de stand van topsnelheid te blijven hangen. Wanneer er dan snelheid wordt geminderd wordt daalt het toerental drastisch en vervolgens trekt de brommer erg moeizaam en traag op. Maar dat gebeurt maar af en toe. Indien ik dat probleem niet zelf opgelost krijg maak ik daar t.z.t. wel een apart topic voor aan.
Verder de gaskabel aangespannen, getest op valse lucht en de carburateur nog een keer schoongemaakt, maar allemaal zonder aanzienlijk resultaat.
Het probleem lijkt echt in de carburateur te zitten. De motor krijgt gewoonweg te weinig brandstof. Dit getest door de carburateur aardig scheef op het spruitstuk te zetten en jawel: een stuk meer pit. Vervolgens netjes opgelost door de vlotter 2mm naar boven (totaal 9mm gezien van onderen) te verschuiven. De brommer loopt nu stukken beter, rustiger, mooier stationair en pittiger.
Op GPS loopt de brommer nu 42km/h op de top, waar dat voorheen met moeite 36km/h was.

Zondag al met al bijna 100km gereden, wat een waar plezier was met het mooie weer.

Marco

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door AGB » 04 apr 2016, 17:22

Dacht marco koopt een mooie mob en die is tip top in orde van een liefhebber ,aleen wat op poetsen en rijden ,
Moet je nog problemen op lossen, je leert er wel van dat dan weer wel ,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Doortrekken naar topsnelheid

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2016, 17:57

Al dat gepruts heeft dus toch zin gehad. :lol: Lastig probleem die brommer van jou.
Later bedacht ik me nog het een en ander. Je vertelde dat de carb niet de originele was. Aangezien ik vermoed dat je kleine spoelpoortjes hebt, zal de orginele carb ook een ander ding geweest zijn. Deze carb verwisselen met de Franse versie kan een rede zijn voor al het gedonder. De carb die je nu hebt is gewoon bedoeld voor een cilinder met grotere poorten. In dat geval zijn veel van je mengsel problemen waarschijnlijk al weg als je een cilinder met grotere poorten erop zet. Dus dat zou ik zeker aan raden (als mijn theorie correct is). Sowieso omdat 42km/h nog steeds niet echt iets is om over naar huis te schrijven ;)

Ik had ook nog even in mijn sproeier bak gekeken. Ik heb een sproeier 240 liggen. 235 niet. Dus er bestaat sowieso een maatje 240 ;)

Dat hangen van de variateur zal wel eens vuil/oud vet kunnen zijn. De variateur open halen en een schoonmaakbeurt geven is sowieso aan te raden.

Plaats reactie