Invloed ontstekingsmoment op gasmengsel

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Invloed ontstekingsmoment op gasmengsel

Ongelezen bericht door ruudk » 13 apr 2016, 21:59

Hallo,
Al een keer of vijf (in de afgelopen jaren) verbeeldde ik mij dat het tijdstip van ontsteking (dus aantal mm voorontsteking) van invloed is op de samenstelling van het gasmengsel in de cilinderkop.
Wanneer de ontsteking te laat, dus met te weinig mm voorontsteking, staat afgesteld, lijkt het alsof het mengsel "armer" is, dus in verhouding minder benzinedamp bevat en meer lucht (of rook).
Hierbij moet ik wel noemen, dat het bij mij steeds om kamzuigermodellen gaat, dus met een wat andere spoeling dan de gangbaardere AV7 motoren.
Ik kan me voorstellen dat, bij te late ontsteking, de drukgolf van de explosie in hogere mate de toestroom van verse gassen uit de spoelpoorten in de cilinder verhindert (in het bijzonder bij de kamzuigerconfiguratie) waardoor er bij de arbeidsslagen relatief minder brandstof beschikbaar is.
Wanneer ik mijn ontstekingstijdstip goed zet (een beetje vervroeg dus), is het mengsel direct rijker en viertakt de motor weer lichtelijk.
Misschien dat het effect bij vlakke zuigers met omkeerspoeling (AV7-motoren) minder sterk is, maar ik vind het een opmerkelijk en interessant verschijnsel.
Het is toch best een interessant idee, dat het ontstekingstijdstip van invloed zou zijn op de carburatie.
Ik ben weer benieuwd naar andermans/-vrouws ervaringen hiermee.
Groetjes,
Ruud

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Invloed ontstekingsmoment op gasmengsel

Ongelezen bericht door brommerskieken » 14 apr 2016, 09:23

Ja ik denk als de ontsteking later staat de druk te hoog is om het verse gas mengsel er in zijn geheel in de cilinder ruimte te laaten stroomen
Heb hier ook div kamzuiger modellen maar ik rij te weinig heb het dus nog niet mee gemaakt

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Invloed ontstekingsmoment op gasmengsel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 apr 2016, 15:03

Het zal ook niet te maken hebben, met het mengsel, dat in de cylinder terechtkomt, maar eerder met het meer of minder compleet verbranden ervan en, zoals Brommerskieken aangeeft, hoe goed de vulling met vers gasmengsel is

Plaats reactie