GPS op de brommer

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 09 feb 2017, 18:31

Hallo Franky,
Interessant van die denkfout. Hoe ziet de vorm er dan uit? Zal toch niet zoveel uitmaken?
Die warmte klopt aardig, want bij een testopstelling moest ik flink koelen.
De superpowerled die ik testte met koelplaat werd ook aardig warm, maar daarvan is bekend dat die erg warm wordt en gekoeld moet worden.
Ik ga eens flink testen en zorg voor de juiste koeling.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 09 feb 2017, 20:27

Ik heb 1x de scoop op mijn bromfiets gezet. Ik had toen een foto moeten maken maar heb dat niet gedaan. Het ziet er echt wel heel anders uit. Dat meen ik in ieder geval te herinneren. Het is wel een tijdje terug.
Interessante vraag is hoever het van die 0.7 factor af zit. :roll:
Misschien dat ik mij scoop nog wel eens een keer in de garage nodig heb. Dan zal ik een foto maken. Ik ga hiervoor echter niet de scoop speciaal naar beneden halen. Dat ding is echt zwaar! :shock:

Tja, koeling. Eigenlijk zonde van de energie ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 09 feb 2017, 20:58

Hallo Franky,
Je kunt dat verlies beperken door niet te veel aan te bieden aan de spanningsregelaar. Bij het remlicht vindt de voeding plaats door een kleine spoel met weinig wikkelingen.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 09 feb 2017, 21:04

Klopt. Maar met een bromfiets wil je goede verlichting op lage en hoge toeren. Daar gaat het fout. Als je spoel stationair voldoende energie levert, levert hij veel te veel in de hoge toeren. Dus dan heb je op hoge toeren weer heel wat energie te lozen.

Ik heb ooit wel eens gefilosofeerd om een schakeling te bouwen die op lage toeren 2 spoelen gebruikt en op hoge toeren 1 spoel om zo dit probleem op te lossen. Het is geinig idee. :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 09 feb 2017, 22:08

Hallo Frank,
Je komt dan toch weer uit op een accu.
Ik kan het laden van apparaten in- en uitschakelen. Dus laden doe ik in principe als ik lange stukken rijd en toeren maak.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 10 feb 2017, 12:09

Hallo Frank,
Dit weekeinde ga ik samen met een elektronicus de verschillende mogelijkheden bespreken.
Het kan nooit geen kwaad om een expert erbij te halen en weer nieuwe dingen te leren.
H.

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Kees61 » 10 feb 2017, 12:14

Franky schreef:Ik heb 1x de scoop op mijn bromfiets gezet. Ik had toen een foto moeten maken maar heb dat niet gedaan. Het ziet er echt wel heel anders uit. Dat meen ik in ieder geval te herinneren. Het is wel een tijdje terug.
Interessante vraag is hoever het van die 0.7 factor af zit. :roll:
Misschien dat ik mij scoop nog wel eens een keer in de garage nodig heb. Dan zal ik een foto maken. Ik ga hiervoor echter niet de scoop speciaal naar beneden halen. Dat ding is echt zwaar! :shock:
Je hebt toch niet een hele oude Tektronix buizenscoop uit de jaren '60? ;)

Je brengt me overigens op een idee om inderdaad eens de scoop erbij te pakken. Ga ik in de zomermaanden eens doen. Ben benieuwd of het een zuiver sinus is, een sinus met 3e harmonische (deuk in de top), wat ik op dit moment eerder verwacht door kernverzadiging of meer pulsvormig?

Veel apparaten zijn tegenwoordig 5 Volt USB gevoed. Ik heb in 2012 in China een powerbank van 15000 mA gekocht, kon ik 3 dagen met de Galaxy note goed mee uit of als ik daar lange reizen maakte, kon ik daar vele foto's schieten. Die dingen zijn niet tot niet veel groter dan een smartphone en wellicht zou je op de brommer een soort dock kunnen maken.
Wellicht is een idee om nu simpele gelijkrichting met een shotkey diode te maken en met 4700 µF tot 10.000 µF af te vlakken. Een standaard 7805 regulator voldoet al omdat deze vaak de stroom begrenst op 1 tot 1,5A. Hiermee kun je de powerbank geladen houden en maakt het ook niet uit als de laadspanning een keer wegvalt bij stationair draaien. Mocht een 7805 niet voldoen, bijvoorbeeld als je de standaard 6 Volt verlichting wilt aanhouden, dan zijn er ook nog de low drop voltage regulators, zoals de L4945 van ST.

Wat de verlichting betreft: Het zou me niks verbazen als de 6 Volt lampjes 7 tot 7,5 Volt krijgen, net als in de auto dat de lampen daar ook 14 tot 14,5 Volt krijgen.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 10 feb 2017, 18:28

Nee, het is een storoscoop (ofzoiets) van HP die voor het laatst gekalibreerd is in 1985. Ik weet niet uit welk jaar hij komt. Volgens mij heb ik wel foldertjes gezien waarop de nieuwprijs vermeld stond. Iets in de richting van 30.000,- gulden! Tot op heden het duurste object wat ik in bezit heb, kijkend naar nieuwwaarde. Hij is nu natuurlijk niet veel meer waard :lol:

Ik heb toen onbelast gementen. Wat ik me nog kan herinneren is dat de sinus niet afgetopt is. Er zit eerder een dood punt in. Als de magneten langs de spoelen gaan veranderd het magneetveld niet echt. Grote spoelen met grote magneten. Dat zou ik vermoeden. Maar dat is wederom lang geleden :roll:

Er is een hoop mogelijk met die spanningsregelaars :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 10 feb 2017, 18:50

Hallo Franky,
Zojuist nog met een elektronicus over de aanpak gesproken.
Hij adviseerde een 2A-regelaar en verwachtte verder weinig problemen.
Het zijn ook maar simpele toepassingen, die ik gebruik: wat ledlampen voeden en wat accu's van apparaten voeden.
De vorm van de gelijkstroom(misschien een beetje rimpelig) kan weinig kwaad. Hij benadrukte wel aandacht voor koeling, maar dat had ik zelf ook al onderkend. Met geleidingspasta en vertinde koperplaat voer ik die paar Watt wel af.
H.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door PantinNL » 25 dec 2018, 13:14

Hallo allemaal,
Een korte update van de voeding van een GPS-systeem (in mij geval een oude Tom-Tom) op de brommer.
Op de brommer werkt een Tom-Tom goed; al ben ik geen voorstander van kijken op kleine schermpjes tijdens het rijden. Dat is gewoon gevaarlijk. Lekker stoppen als je wilt navigeren.
Het liefst rijd ik een rit van te voren via Street view van Google Maps en concentreer me op het rijden en de omgeving.
Toch heb ik afgelopen jaren veel plezier gehad van mijn navigatie onderweg. Het oorspronkelijk plan van directe koppeling met een USB contact op mijn brommer heb ik al een tijd verlaten. De brommer veroorzaakt allerlei storingen, die mogelijk met filters te verwijderen zijn, maar ik gebruik inmiddels een andere oplossing. De USB voeding kan goed gebruikt worden om een powerbank op te laden en deze daarna aan te sluiten op telefoon, GPS, camera et cetera. Is de powerbank leeg getrokken dan wordt deze weer op de brommer opgeladen. Er gaat bij de omzetting van wisselstroom naar gelijkstroom toch behoorlijk wat vermogen verloren.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 25 dec 2018, 15:23

Dan zijn we beiden tot dezelfde conclusie gekomen Henk. Geavanceerde elektronica voeden via de bromfiets zelf is moeilijk en risicovol.
Ik wil nog gaan werken aan elektrische filters, maar ik ben door een elektrotechneut al gewaarschuwd dat dit wel eens zeer moeilijk kan worden. Ik heb hier diverse elektronische componenten liggen om mee te experimenteren.

Wat jij typt over de verliezen van AC naar DC snap ik niet. Als je schottky diodes gebruikt valt de spanningsval wel mee. Als je daarna een buck converter ipv een spanningsregelaar plaatst zijn de verliezen daar ook niet erg groot. Ik heb laatst een buck converter gekocht. Ik ga daar nog wat mee spelen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 dec 2018, 16:52

Technisch mooi werk, Henk. En het staat mooi. Schoolvoorbeeld van een oldtimer die verbeterd is zonder het oldtimer-gevoel aan te tasten.

Gebruikersavatar
Rob1956
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:13
Woonplaats: Duiven
Contacteer:

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Rob1956 » 09 jan 2019, 21:45

Misschien een tip: ik gebruik een Mio Cyclo 200 op de brommer. De accu houdt het zeer lang uit en als hij bijna leeg is, sluit ik een USB kabel aan vanaf de powerbank die in de tanktas zit. Tijdens de Elfstedentocht in April 2018 van 240 km ging dit goed. Ook tijdens de trip naar het Teutoburgerwald loodste hij mij keurig bovenlangs Munster. Via https://www.gpsies.com maak ik routes en voer die in de Mio.
Bij Mantel in Arnhem kostte hij 145 €.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 jan 2019, 00:54

Hallo Rob,
Ik denk dat je niet aan een powerbank of accu kunt ontkomen voor een stabiele voeding van alle elektronica,
GPS of Google Maps is gemakkelijk onderweg, maar ik let liever op de weg dan wat het schermpje steeds weergeeft.
Ik gebruik GPS alleen in stilstand als ik het even niet weet, welke weg ik moet kiezen.
Was het een leuke route naar het Teutoburgerwald?
Henk

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door paulmz » 10 jan 2019, 07:35

PantinNL schreef:
10 jan 2019, 00:54
Hallo Rob,
Ik denk dat je niet aan een powerbank of accu kunt ontkomen voor een stabiele voeding van alle elektronica,
GPS of Google Maps is gemakkelijk onderweg, maar ik let liever op de weg dan wat het schermpje steeds weergeeft.
Ik gebruik GPS alleen in stilstand als ik het even niet weet, welke weg ik moet kiezen.
Was het een leuke route naar het Teutoburgerwald?
Henk
Daarom gebruik ik een Garmin met oortje.
Dan hoef je alleen maar op de GPS te kijken,als er afgeslagen moet worden e.d., je krijg dan een gesproken melding v.t.v., accupack heb ik in mijn zak.

Paul

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 jan 2019, 08:45

Hallo Paul,
Een oortje is inderdaad een betere oplossing. Door de helm en geruis hoor je het verkeer toch vaak niet.
Spiegels daarentegen gebruik ik continu op doorgaande wegen.
Henk

Gebruikersavatar
Rob1956
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:13
Woonplaats: Duiven
Contacteer:

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Rob1956 » 14 jan 2019, 15:19

Ik kijk ook vaker in mijn beide spiegels dan op de MIO. Als je door de dorpjes rijdt is een Gps wel handig, verder op de Bundesstrasse en Landstrasse kijk ik meer op de wegwijzers. Ik kan het iedereen aanbevelen. Met een oldtimer ben je onderweg nooit alleen.
Sta ik bij een bakker voor koffie en een broodje, komt er iemand naar mij toe om over de brommer te praten. Alleen rijdend is zeer relaxed en je bent ook toegankelijker voor lokale bewoners dan met een groep. Stoppen waar je wilt, zelf je snelheid bepalen. Met een groep is anders en natuurlijk ook leuk.
Kruissnelheid is iets boven de 50 km/u, gewoon de snelheid kiezen waar de motor het fijnste loopt; dat wisselt bij een tweetakt en rijdend in de heuvels wel eens. Ik heb een 5-bak, 50cc, 15x38 en Mikuni 20mm.
Vanuit mijn woonplaats is Billerbeck mijn pauzeplek. Rond de grote kerk zijn er restaurants voor koffie en iets erbij. Dan verder naar het hotel in Bad Laer. Ik probeer dit elk jaar te doen. Bad Rothenfelde heeft een leuk centrum met fijne cafeetjes etc.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door wimv8 » 15 jan 2019, 22:17

6volt usb laders voor de fietsdynamo.
Deze dingen zouden op de 6v brommers ook wel iets moeten kunnen.

https://www.conrad.nl/p/kemo-m-172n-usb ... rt-1007807

https://www.conrad.nl/p/kemo-m172-usb-f ... art-860270

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 16 jan 2019, 20:37

Er is weinig 6V aan een bromfiets voeding :P
De eerste is wel interessant aangezien hij ingaande spanningen aan kan tot 70V. Dat zou wel kans kunnen maken om de spanning van een bromfiets te overleven. Of het de smerige pieken gegenereerd door de ontsteking overleeft is natuurlijk de vraag.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jan 2019, 00:45

Als het zou moeten werken met een fietsdynamo, kan je toch zo'n dynamo op je brommer monteren? Interessant idee.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door AGB » 17 jan 2019, 08:47

goed idee Joost dynamo zo maken dat je hem er ook zo weer gemakkelijk af kan nemen , dat moet voor de
handige moby rijder geen probleem zijn,

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door PantinNL » 25 apr 2019, 13:09

Bij de start van het nieuwe seizoen heb ik weer met frisse moed gekeken naar de status van mijn USB-aansluiting.
Door o.a. experimenten van Frank en ook uit eigen metingen weten we ondertussen dat die 6 Volt wisselspanning die uit onze lichtspoel komt ronduit belabberd is. Ja, je kunt er een paar lichte gloeilampje op laten branden en daarmee houd het ook zo ongeveer op.
Toch is er een oplossing voor dat krakkemikkige systeem voor een stabielere 5V-stroombron.
Als je via een gelijkrichter en een spanningsregelaar een 5V-stroompje genereert kan je daarmee wel een powerbank opladen.
Druppelsgewijze wordt de accu opgeladen tijdens een rit en je kunt daarmee mobieltje, GPS, tentlamp en andere apparaten mee voeden op het moment dat de accu van het apparaat leeg is.
De apparaten worden ook niet meer beïnvloed door rare spanningen van de brommer en ontsteking.
Wat verder opvalt is dat het USB-gedeelte erg veel stroom trekt en een grote invloed heeft op de verlichting. Overdag is dat geen probleem; het remlicht op een powerled werkt overigens wel; ook bij een laag stationair toerental.
Het is wel geinig dat je zo je eigen elektriciteit opwekt en allerlei apparaten kunt bijladen.
Overigens staat mijn mobiel en GPS onderweg gewoon uit.
Wel handig een USB-aansluiting. Heeft al iemand die omvormer van Conrad getest? In de reviews wordt gerept over storingen...
Ik denk dat het idee om de apparaten indirect te voeden een betere optie is.

Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 19 aug 2019, 16:46

Hierbij wat ervaringen van mij met het rijden met de GPS.

Ik had een route uitgezet met google maps in 3 etappes (google maps is gelimiteerd in de hoeveelheid datapunten die het aan kan). Deze route heb ik daarna via de volgende site omgezet naar drie GPX files. Controleer deze GPX files altijd aangezien er soms iets niet goed gaat met deze conversie. Soms moet je een extra punt toevoegen in google maps zodat de GPX file genereerder niet toch als nog een andere route kiest.
https://mapstogpx.com/
Daarna heb ik de drie GPX files samengevoegd tot 1 file met deze site.
https://joewein.net/bike/gpxmerge/
De route die hieruit kwam was behoorlijk goed. Er zaten fouten in die terug te voeren waren naar google maps. Zo ging de route door een park :? , over een privé weg :shock: en ging de route af en toe over fietspaden waar ik met de bromfiets niet overheen mag. Dit is onderweg met een beetje creativiteit makkelijk op te lossen.

De route laad ik daarna in op de navigatie van mijn telefoon. Hier gebruik ik OsmAnd navigatie aangezien dit opensource is en de kaarten van te voren gratis te downloaden zijn op je telefoon. Deze kaarten vind ik tot nu toe erg goed en worden volgens mij maandelijks geupdate.

Ik doe oordopjes in tijdens het rijden die met een draad verbonden zijn met de telefoon. Zo kan de navigatie mij vertellen wat ik moet doen. De oordopjes zelf had ik niet echt in mijn oren zitten. Dit zit niet fijn. Ze lagen tegen mijn oren aan. Zo kon ik ook alle omgevingsgeluiden horen. Ook heb ik ingesteld dat het scherm van de telefoon normaal gesproken uit staat en enkel aan gaat als de navigatie mij wat te vertellen heeft. Het scherm blijft 10 seconden aan wat genoeg is want je wordt 3x gewaarschuwd als je iets moet gaan doen (theoretisch maximaal 30 seconden beeld). Dit werkt fantastisch en maakt de powerbank aan mijn stuur overbodig. Vroeger deed ik 1 á 1,5 uur op een telefoon accu met de navigatie aan. Nu was ik na 4,5 uur rijden 50% van de accu kwijt. Ook wordt je niet langer afgeleid door het beeld op de telefoon.
Als de route niet bleek te kloppen kon ik met 1 druk op de knop het scherm permanent aan zetten zodat ik door middel van kaarten op de telefoon wat geholpen kon worden met rijden van een alternatieve route.

Mijn telefoon zit in waterdicht hoesje en aan mijn stuur zit een powerbank die ook waterdicht is gemaakt.
Afbeelding

Het scherm is te bedienen door het hoesje heen. Echter, de knoppen aan de zijkant van de telefoon niet. Daar heb ik deze oplossing voor gemaakt. Zo zijn de knoppen met handschoenen aan te bedienen door het waterdichte hoesje heen. Dit bleek handig te zijn in regenbuien.
Afbeelding

Ook brengt dit ding het audiosignaal naar de onderzijde van de telefoon. Dit is nodig omdat tijdens regen de onderzijde van de waterdichte hoes open staat om de stekkers naar buiten te laten. Omdat de telefoon niet horizontaal staat maar eerder onder een hoek van 45 graden om reflectie op het scherm te voorkomen, kan op deze manier geen water bij de telefoon komen en kan je toch nog audio hebben en de telefoon opladen tijdens het rijden indien nodig.
Afbeelding

Afbeelding

Dit werkte allemaal fantastisch! Het systeem had geen enkel last van regen.

Kritische opmerkingen
De navigatie stem praat vrij veel onzin. 3x aankondigen van een afslag is goed. Op de meter nauwkeurig aankondigen is onzinnig. Het aankondigen van scherpe bochten in de weg is onzinnig. Zeker op een slingerende dijk is dit een beetje irritant. De navigatie kan niet overweg met rotondes. Hij probeert dit te vertellen door middel van bochten naar links en naar rechts. Dit is onbegrijpelijk. Gelukkig is er duidelijk beeld.

Als je van de GPX route afwijkt omdat de route een fout bevat probeert de navigatie met man en macht je weer terug te sturen naar het punt waar je van de route afging. Zelfs als je de route verderop weer terugvindt wil hij je eerst terugsturen naar het punt waar je er af ging. Als je dit negeert en gewoon verder gaat met de route volgen in de goede richting stopt de navigatie direct met zeuren en werkt alles meteen weer normaal.

Leesbaarheid scherm blijft een issue met de zon erop. Dit vanwege het waterdichte hoesje. Zet de navigatie daarom onder 45 graden naar beneden. Dit reduceert reflectie problemen. Dit is ook goed tegen de regen aangezien de connectie van de telefoon aan de onderzijde zitten.

Mogelijke verbeteringen
Audio niet via een kabel naar je oren laten gaan maar via bluetooth. Dit is echter wel slecht voor het verbruik van de telefoon en je hebt nog een extra apparaat die een accu heeft die ook weer leeg kan gaan. Ik denk dat ik via een kabel blijf werken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 aug 2019, 18:39

Hallo Frank,
Interessant verhaal. Een klein wondertje dat het allemaal mogelijk is.
Op de brommer is het allemaal veel lastiger dan met de auto en een knots van een accu.
Het opladen van die powerbanks op de brommer kost erg veel tijd. Maar ook op het stroomnet opladen kost veel tijd.
Veel accucapaciteit meenemen lijkt mij wel gewenst.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 19 aug 2019, 19:17

Ik had twee powerbanks van 6000mAh mee. Dit omdat ik nog niet wist hoe dit allemaal uit ging pakken. Ik had de optie open gehouden om nog op de "oude" manier te navigeren met het scherm continu aan zonder geluid. Nu ik weet dit ik dit nooit meer zo ga doen, ook niet met regen, kan ik met 1 powerbank met het grootste gemak zo'n weekend vol houden. Ik hoef Hans voortaan niet te vragen om ze nog op te laden voor me :D

Die powerbanks opladen duurt inderdaad een eeuwigheid. Zelfs via het stopcontact is hij urenlang bezig. Mijn powerbanks zijn te goedkoop om snel op te laden.

Het is inderdaad fantastisch Henk. Wat je allemaal kan doen met een gratis telefoon :D

Plaats reactie