GPS op de brommer

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 22 apr 2016, 11:37

Hallo allemaal,
In 2009 reed mijn goede vriend Karel al met een GPS-systeem rond op zijn brommer; hij maakte met zijn vrouw lange tochten in het buitenland en dan kan een Tom-Tom best handig zijn. Hij gebruikte een kleine 12 volts accu in zijn aanhanger achter zijn opgepepte AV3.
Ik dacht toen al: "Waarom een zware accu meesjouwen terwijl je voldoende elektrische energie aan boord hebt?"
Zelf zit meer te denken aan een ontwerp van een 12V AC-DC converter, die wisselspanning van een derde spoel omzet in een stabiele vlakke 12V gelijkspanning.
Vanuit mijn ervaring met ledvoedingen op de brommer heb ik zoiets snel gebouwd, maar wellicht dat ik nog een aspect over het hoofd gezien. Vandaar mijn vraag: Is er iemand op dit forum die zoiets al gebouwd heeft? Zo ja wat zijn de ervaringen ermee?
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 22 apr 2016, 18:56

Niet zelf gebouwd, maar moet inderdaad makkelijk kunnen. Je krijgt natuurlijk wel dat je tomtom de hele tijd wel/niet opgeladen wordt. Op lage toeren zal je geen 12V opwekken. Interessante vraag is nog of je korte piekspanning in je verlichtingscircuit hebt vanwege onregelmatige belasting van de ontsteking. Deze pieken wil je liever niet naar je tomtom hebben. In hoeverre de spanningsregelaar deze pieken weg poetst weet ik niet.

Waarom trouwens 12V? Werken de meeste tomtoms niet op een USB poort? Dat is uit mijn hoofd 3,3V.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 22 apr 2016, 20:22

Hallo Franky,
Bedankt voor de reactie.
Bij de meeste navigatieapparaten zit een stekker voor 12V met daarin een omvormer naar 5V-1,2 A.
Conclusie USB is 5Volt gelijkspanning.
Ik zou dus ook een 5V spanningsregelaar kunnen toepassen met USB-aansluiting.
De praktijk zal het leren wat de beste oplossing is. Ik ga eerst de 12V oplossing bouwen; dus een 12V DC aansluiting realiseren en daarna een 5Volt.
Het is wel de vraag of ik genoeg vermogen overhoud. De praktijk zal het leren.
Je hoort nog van mij.
H.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Lolle » 22 apr 2016, 21:41

Een goed plan maar waarom een 3e spoel. Als je 5 V nodig hebt kun je ook de 6 Volt verlichtingsspoel gebruiken. Je rijd toch meest overdag.
zelf zat ik wel aan een tussen opslag te denken. Als je nu een 4 x 1,2 volt accu,s (4,8V) met een spaningsregelaar laad en hierop de tomtom aansluiten? of heb ik het helemaal mis?
Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 22 apr 2016, 23:09

Hallo Lolle,
Een derde spoel is niet per se nodig, maar als deze er toch zit kan je deze op maat wikkelen en de rest gewoon zo laten.
Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem; de vraag is alleen wat is het gemakkelijkste en betrouwbaarste.
Ik durf daar nu geen uitspraak over te doen. Die oplossing van jou zou in theorie ook moeten kunnen werken.
Je kan daarover theoretisch blijven filosoferen, maar de praktijktesten zullen hierover uitsluitsel moeten geven.
Ik ga morgen aan de slag.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 23 apr 2016, 09:37

Ik zou toch direct voor de 5V gaan. Als dat de doelspanning is, kan je daar beter meteen heen transformeren.
Voor het vermogen is ook nog een mooie oplossing denkbaar. Geen spanningsregelaar gebruiken maar een buck converter en dan meteen naar 5V transformeren. Buck converters hebben uit mijn hoofd een rendement van 90%. Spanningsregelaars hebben een slecht tot dramatisch rendement (het ligt erg aan hoe je ze gebruikt). Luister maar eens naar deze mooie video voor een goede uitleg :D
https://www.youtube.com/watch?v=CEhBN5_fO5o

Ik wil dit al enig tijd toepassen om trucjes uit te halen met mijn verlichting. Bij te lage spanning een boost converter gebruiken en bij hoge spanningen een buck converter. Ik heb de onderdelen al wel gekocht maar ben er nooit aan toegekomen om testjes te doen :( Ik heb geen idee wat dit ding doet bij wisselende ingaande spanning en te lage ingaande spanningen.

Edit: Houd er wel altijd rekening mee dat de spanning bij onbelaste verlichtingsspoelen erg ver op loopt en dit soort elektronica (inclusief spanningsregelaar) zonder beveiliging erop geroosterd wordt.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Polle » 23 apr 2016, 13:02

Een goede landkaart dan heb je al deze problemen niet.
En ook niet het in een richting rijden waar enkel auto's in mogen.
De gps is geen brommer gps.
Wij hebben het meegemaakt toen wij van sars terugkwamen.
Henk op kop met de gps los een autoweg op blindelings volgen dat ding.
Geef mij maar een mooie kaart.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 23 apr 2016, 13:31

Ik heb me dit ook afgevraagd. Is er een GPS hiervoor? Een GPS met fietsroutes is ook niet de oplossing. Hoe gaan jullie hier mee om?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 23 apr 2016, 14:54

Een GPS kan inderdaad een onding zijn. Ik ken ervaren mensen die helemaal verkeerd reden naar een plaats met gelijke naam, maar wel 500km van elkaar verwijderd.
Het feit dat je vaak onnodig wordt omgeleid om elke dorpskern. Die wegen waarop je niet mag rijden en waar je ondanks de instelling "geen autosnelwegen" toch naartoe gestuurd wordt.
Door te veel op dat ding te kijken kan je afgeleid worden van het verkeer.
Allemaal waar, maar soms ook erg handig om een lokaal adres te vinden, een camping of tankstation.

Op vakantie gebruik ik zon, kompas, kaart en GPS. Het blijft altijd lastig om met de brommer de juiste weg te vinden. Daarom ga ik de route ook m.b.v. Google Maps verkennen.
De eerste opzet van de voeding is inmiddels klaar en hij laadt mooi op; zelfs bij stationair toerental!
Rest nog wat kleurafwerking en een duurtest.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 apr 2016, 14:58

Zoals Polle al zegt; gebruik een kaart. Kan je op een GPS niet bepaalde soorten wegen uitsluiten, zoals "geen snelwegen"?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 23 apr 2016, 16:34

Hallo Joost.
Bepaalde wegen zoals autosnelwegen kan je uitsluiten en de software wordt steeds beter, maar 100% vertrouwen op navigatie-apparatuur moet je dus nooit doen.
Wegen veranderen, borden worden bijgeplaatst, veel wegen zijn niet goed in kaart gebracht en dan heb je nog omleidingen.
Het blijft lastig, ondanks GPS of een goede kaart. Door een goede voorbereiding hoop ik een hoop gezoek naar geschikte D-wegen te voorkomen.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 23 apr 2016, 18:03

Ik maak regelmatig gebruik van mijn TomTom Rider 2 - Europe 32.
Deze is speciaal bedoeld voor motoren en brommers. Kan gemakkelijk op het stuur gemonteerd en gedemonteerd worden.
Het is een wat duurder model, maar werkt wel erg goed.
Prima te gebruiken met handschoenen en onder alle weersomstandigheden (felle zon, regen, etc.).
Het nadeel is, zoals dit topic beschrijft, dat de batterij het vaak niet de gehele route volhoudt. Ik volg dit onderwerp dan ook met interesse. :D

Bij de TomTom kun je "beperkte snelheid" instellen. Wanneer ik daar 45 km/h invul, worden alle auto- en snelwegen vermeden. Je komt dus nooit terecht op een weg waar je niet mag komen.
Een nadeel is echter wel als je ergens langs moet en geen andere mogelijkheid hebt dan op het (brom)fietspad te rijden. TomTom maakt namelijk geen onderscheid tussen fiets- en bromfietspaden. Deze worden altijd als fietspaden gezien.
Om een concreet voorbeeld te geven:
Als ik vanuit mijn woonplaats richting Arnhem wil, moet ik de Waalbrug bij Ewijk over (knooppunt Ewijk). Over die brug ligt de snelweg, met daarnaast het bromfietspad. Vanzelfsprekend rijd ik daar dan dus over het bromfietspad. Maar aangezien TomTom dit ziet als een fietspad, waar voertuigen die 45 km/h rijden niet mogen komen, vermijdt de TomTom dit fietspad. Hij stuurt mij dan dus over Nijmegen; een heel eind om. Op relatief bekend terrein is dit geen probleem, want de route past zich automatisch aan op het moment dat je de brug over bent.

Dit probleem heb ik opgelost door bij de beperkte snelheid 25 km/h in te vullen. Dan worden fietspaden wel opgenomen in de route. Ik rijdt sowieso regelmatig (met gematigde snelheid) op het fietspad als het druk is, in plaats van op de weg. Dus ik vind het geen probleem als ik dan een keer wel over een fietspad wordt gestuurd, in plaats van een bromfietspad.

Daarbij komt dat men op de pc ook routes kan uitstippelen, in onder andere Google Maps, en vervolgens in de TomTom kan laden. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.

Navigatie voor de brommer is er dus wel degelijk, en is ook erg prettig.
Maar nogmaals, het zijn prijzige dingen. Tweedehands zijn ze echter goed te krijgen.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 23 apr 2016, 19:13

Kijk, dat is interessante info KapteinBeun :)
Harrie schreef: De eerste opzet van de voeding is inmiddels klaar en hij laadt mooi op; zelfs bij stationair toerental!
Hoe heb je het elektrisch gezien opgelost? Spanningsregelaar?
Ik neem toch aan dat hij niet meer stationair oplaad als de lampen aan staan :P of wel?
Leuk dat het alweer gelukt is. Het is allemaal niet zo moeilijk :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 23 apr 2016, 19:38

Hallo Marco,
Leuk om eens een reactie van een echte gebruiker te horen met alle plussen en minnen.
Mijn buurman heeft zo'n Tom-Tom rider Europe 32 , maar ik moet me sowieso nog in de allernieuwste ontwikkelingen verdiepen.

Mocht jij interesse hebben voor een voeding: ik heb straks alle gegevens beschikbaar, maar eerst nog wat testen.
Ik heb nog niet getest met lampen aan en stationair draaien. Ook weet ik niet of hij meer bij laadt dan verbruikt en tenslotte moet ik de gekoelde spanningsregelaar controleren op temperatuur. De gebouwde proto is op dit moment volledig operationeel, maar ik ga de definitieve versie straks compacter bouwen. De grootte wordt dan vergelijkbaar met een pakje sigaretten.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 01 mei 2016, 21:07

Terugkomend op de buckconverter i.p.v. een lineaire spanningsregelaar wat ik eerder noemde. Ik wou de les die ik vandaag geleerd heb even delen. Ik heb vandaag mijn traploos instelbare labvoeding afgerond. Deze bevat een 5A spanningsregelaar. Een forse jongen. Het doel was om 25V 2A op de hoospanningsstand te halen en 12V 4A op de laagspanningsstand. Dat kon ik dus mooi vergeten :shock: Wat een enorme bak aan hitte moet je zien te lozen met die hoge amperages met een spanningsregelaar. Ik heb zonet een wat langdurige test gedraaid met een 6V 2,7A belasting. Tijdens deze testen moest er 30W!! aan hitte geloosd worden in de labvoeding zelf. :shock:

Dit heeft natuurlijk niet heel veel met het GPS verhaal te maken. Dit is relatief laag vermogen. Het heeft meer te maken met LED verlichting. LED draait vaak op lage spanning en veel ampères. Ik ga toch serieus kijken naar die buckconverters. Ik denk dat dit voor bromfiets verlichting veel interessanter is. Hoe hoger je de spanning kan houden hoe beter. Zeker voor de diodes. Die zijn bij mijn labvoeding niet erg inefficiënt meer bij die hoge amperages. En ik had er al shotky diodes in zitten....

Dat wordt weer een nieuw project :)

Nog wat foto's van de labvoeding
Afbeelding

Met een flink koelelement achterop
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 04 mei 2016, 10:06

Het grote gevaar van GPS is dat je onderweg te veel afgeleid wordt.
Een goede ritvoorbereiding met Google Maps kost je wel meer tijd, maar je wordt ondertussen ook geattendeerd op leuke zaken in de omgeving.
Toch is het wel handig als je binnen een landelijk gebied een bepaald adres moet zoeken en daarom gaat er eentje mee.
Voor al die elektronica is regelmatig opladen vereist. Met een USB-5V plug in de 12V-gelijkspanning aansluiting is dat afdoende geregeld.
Eventueel te gebruiken voor: smartphone, tablet, fotocamera, GPS, oplaadbare zaklamp, elektrische pomp et cetera.
Vloeken in de kerk? Een USB-aansluiting op een oude brommer van 1966? :D
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door AGB » 04 mei 2016, 12:46

Gemak dient de mens , komt er zo geen water bij Die usb aansluiting? Of komt daar nog een kapje op,

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 04 mei 2016, 16:12

Als het regent haal ik de USB-plug uit het stopcontact en ik duw een stop in het (stop-)contact.
De plek is trouwens hoog en droog onder de tank.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 mei 2016, 16:42

Dit ziet er in mijn ogen al erg goed uit Henk!
Ik zou dit zeker graag gaan gebruiken op het moment dat het mogelijk is.
Ik volg (nog steeds) met grote interesse.

Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 04 mei 2016, 19:57

Ziet er goed uit Henk!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 04 mei 2016, 23:26

Ik houd jullie op de hoogte van de testresultaten bij intensief gebruik tijdens lange ritten.
Voor mij is ook de vraag in hoeverre onder de diverse omstandigheden alles goed blijft functioneren.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 09 feb 2017, 10:47

Hallo forumleden,
Even een tussenevaluatie van de 12V-voeding. Afgelopen jaar heb ik deze onderweg op de brommer gebruikt voor het opladen van een tablet en ik heb ook een
simpele navigatie kunnen bijladen.
Dat ging allemaal redelijk. Een smartphone echter reageerde amper. Toch bleek achteraf een smartphone prima inzetbaar voor de navigatie.
Opladen was echter een probleem, omdat het systeem te weinig stroomsterkte (dus vermogen kon leveren). Je moet minimaal 2A gelijkspanning bij 5 Volt hebben.
De suggestie van Franky was juist. Voor de meeste apparaten en ook voor led-verlichting is 5V geschikter.
Daarom vind momenteel een ombouw plaats naar 12V - auto plug naar een dubbele USB-contact. Een zware 3A - 5V spanningsregelaar bewaakt de hoogte van de gelijkspanning.
Als je wisselspanning omzet naar gelijkstroom is de topspanning gelijk, maar de gemiddelde spanning ligt lager vanwege de sinusvorm. Ik was de finesses vergeten en dus heb ik via Google wat opgezocht en ben uiteindelijk met onderstaand verhaal een dag mee bezig geweest. Een perfecte oefening om mijn wiskunde op te halen, want in dit vakgebied gooien ze dood met integralen, vectoren en complexe rekenwijze. Grappig om te zien hoe die kennis toch nog ergens in je hersens zit opgeslagen. Als je niet veel wiskunde hebt gehad moet je onderstaande link maar gauw overslaan.
http://educypedia.karadimov.info/library/wissel.pdf
In ieder geval blijkt dat de gemiddelde spanning circa 0,7 van de topspanning is. Doordat je een iets hogere gelijkspanning aanbiedt aan de spanningsregelaar komt er een redelijke gelijkspanning uit, die de boel mooi op zal laden.
Na sloop van de oude spanningsomvormer bleek deze nog goed te werken, maar de vermogingsverlaging was duidelijk zichtbaar. Ik ben benieuwd hoe goed versie 2 werkt.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte.
H.

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Kees61 » 09 feb 2017, 12:24

Ik heb me dat document even bekeken. Geen hogere wiskunde. Het enige wat ik mis is dubbelfazige gelijkrichting.
Overigens heb ik in het verleden vaak de 6 Volt verlichting bij oude brommers vaak vervangen door 12V. Dit was bij brommers met Bosch ontstekingen, zoals Kreidler, Zundapp en Puch maxi. De 6 Volt 15 Watt lamp werd vervangen door 12 Volt 21 Watt. Achter kwam dan 12 Volt 4 Watt. De open spanning bij die spoelen is ca 30 Volt. De wisselspanningsfrequentie is 200 Hz bij 6000 toeren, immers het vliegwiel is 4-polig.
De lichtspoelen hebben inwendige weerstand. Die neemt toe naarmate de frequentie hoger wordt (impedantie spoel), echter de zelfinductie is niet hetzelfde bij alle frequenties. Bij dezelfde zelfinductie op elke frequentie is de k-factor dan 1. In de praktijk ligt dat wat lager, mede door wervelstroom verliezen, ondanks de gelamelleerde spoelkern. Bij 6 Volt gedraagt het systeem zich dan ook min of meer als constante stroombron. Bij 15 Volt zou ik het maximum aan vermogen uit de lichtspoel kunnen halen, echter de afgegeven spanning is nu dan wel wat meer afhankelijk van het toerental.

Bij mijn mobylette heb ik de verlichting ook omgebouwd naar 12 Volt 10 Watt voor en achter 12 Volt 4 Watt. Verlichting werkt ook beter dan origineel. Dit geeft naar mijn idee ook de mogelijkheid om er een 12 Volt gel accu te plaatsen. Gelijkrichting is wel enkelfazig, dus stevig afvlakken en een 14,4 volt gestabiliseerde spanning met eventuele stroombegrenzing creëren. Dit heb ik destijds bij de Kreidler gedaan, maar daar ging het rechtstreeks, omdat ik een een tweede lichtspoel en bobine had geplaatst, die ik ook op de accu had aangesloten. Ontsteking werkte dan hetzelfde als in een auto. Veel beter starten, afstand bougie elektrode mocht veel groter zijn en iets mooier lopen van de motor.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 09 feb 2017, 13:19

Hallo Kees,
Bedankt voor de Interessante bijdrage en leuk dat je over jouw experimenten hebt verteld.
Ik wil het vooral simpel houden en heb geen behoefte aan een accu.
Je zult zien dat die accu leeg is op het moment dat je een keer wilt rijden. Door toepassing van leds heb je overigens niet zoveel vermogen nodig.
Op een van mijn brommers zitten al jaren leds voor het remlicht en het werkt altijd.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: GPS op de brommer

Ongelezen bericht door Franky » 09 feb 2017, 18:08

Je maakt wel een denkfout Henk. Bij een sinus is de gemiddelde spanning inderdaad 0.7V van de piekspanning. De bromfiets geeft echter geen sinus ;) Die curve ziet er heel wat anders uit.

Ik blijf overigens dat punt met die buck converters herhalen. Je wilt nu nog meer ampères halen uit het zelfde systeem. Dat gaat warm worden rond die spanningsregelaars :roll:

Plaats reactie