Verzuipen

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Verzuipen

Ongelezen bericht door MarcovdB » 14 mei 2016, 17:23

Een opmerkelijk probleem waar een spontane sleutelmiddag met beun en Franky geen oplossing bracht.
Oke. Er was ook geen gereedschap behalve wat inferieur spul....

Anyweg: mijn ploffiets doet het niet meer. Oorzaak ogenschijnlijk teveel brandstof!
Choke lijkt netjes onderin te zitten. Vlotter is gecheckt door beide heren. Carb is schoon.
Ontsteking vonkt. Timing lijkt ook oke te zijn want hij slaat wel aan maar is meteen verzopen.

Wat kan de oorzaak zijn? Toch de ontsteking? Condensator? Venturi?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 mei 2016, 17:30

Is het een oude Gürtner? 8,7mm? Als ja, gewoon vervangen door een nieuwe. Niet meer in 8,7 te krijgen, maar wel in 10 en 12mm. En die oude Kaptein motortjes doen het prima op 10 mm. Bespaar jezelf de frustratie over en de onbetrouwbaarheid van oude, kapot versleutelde carburateurs. Je moet er wel een passend spruitstuk bij zoeken, maar iemand van het forum heeft dat misschien wel. Voor die prijs ga je toch niet de haren uit je hoofd trekken? http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... 3&Itemid=7

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Franky » 14 mei 2016, 17:52

Heb je zo'n beroerde ervaringen met die oude carbs Joost?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 mei 2016, 07:07

Veel zijn er best versleten, vlotterkamerdeksels zijn vaak krom, waardoor ze blijven lekken. Ik woon op de eerste verdieping in een Rotterdamse straat, mijn brommer staat in het trappenhuis, dat ik deel met anderen. Met oude carburateurs staat daar een constant stinkend ding. Met een nieuwe is dat niet. Naast de probleemloosheid van een nieuwe, is dat ook een belangrijke overweging voor mij.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 15 mei 2016, 09:17

Jaa moby-joost er zijn carburateurs bij dat is een ramp
Maar er iets aan de hand waarom verzuipt hij en dan wat en hoe
Aan de kennis van beun en franky dat is wel inorde maar ik denk dat er ergens iets over het hoofd is gezien maar wat
Van afstand is het altijd wat moelijk
Gewoon van alles proberen
Mobygek heeft ook problemen gehad met een carburateur hij heeft er een van mij geleend was ook niet je van het dus heeft een nieuwe gekocht zo als ik weet geen problemen meer
Maar als je een andere wil proberen heb hier kale carburateurs van 5 euro ex porto dus zie maar

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Franky » 15 mei 2016, 10:30

Klopt dat we nog iets over het hoofd kunnen hebben gezien. Ik ben er ook nog niet helemaal zeker van dat de ontsteking niet op een of andere manier liep te kloten. We hadden gelimiteerde middelen. Bij mij thuis had ik uit frustratie waarschijnlijk de vonkgenerator gepakt en 10000 vonken per seconden door de bougie heen gejaagd. Dan ben je er zo achter of het probleem de ontsteking is :P

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Harrie » 15 mei 2016, 11:31

Geeft de ontsteking minimaal 6mm vonk van de kabel naar massa?
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Franky » 15 mei 2016, 11:40

Dat deed hij.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Harrie » 15 mei 2016, 11:48

Dan kan je al een heleboel uitsluiten van de ontsteking, behalve timing, bougie en bougiekap.
Ik neem aan dat jullie de timing gecontroleerd hebben, dus alleen nog even met een andere kap en bougie testen.
Is dat het probleem nog niet gevonden dan zou ik de carburateur wisselen. Ververs voor de zekerheid de brandstof.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 15 mei 2016, 12:31

Timing is gecontroleerd. Die stond op 2.5mm BDP. De vraag was nog wel een beetje wat nou beter was bij zo'n AV7 met vaste koppeling: 2.0mm BDP of 2.5mm BDP?
Er is nogal wat tegenstrijdige documentatie te vinden.

Hoe dan ook, ook met 2.5mm BDP (in het geval dat het eigenlijk 2.0mm zou moeten zijn) moet die brommer gewoon kunnen lopen. Hij verzuipt echter als een gek.

Bougie hebben we ook verwisseld; dat maakte geen enkel verschil.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door australman » 15 mei 2016, 12:51

Weet je echt heel zeker dat de vlotter(naald) goed functioneert?

Hans

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door loe » 15 mei 2016, 13:19

trek de bezineslang ff los,van de carb en kyk of hy op een gegeven moment wel mooi wil lopen,dan is er echt iets mis met de vlotter
misschien wel lek,of blyft hangen,naaldje beschadicht,

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 15 mei 2016, 13:22

australman schreef:Weet je echt heel zeker dat de vlotter(naald) goed functioneert?

Hans
De vlotter die in de carb zat had wat deukjes en butsen, maar niet op cruciale vlakken. Verder was de vlotter waterdicht en de punt zag er goed uit. Ook waren er geen aanloopsporen/slijtsporen te zien in het vlotterdeksel.

Vanwege het feit dat het een metalen vlotter is, is deze alleen uit te wisselen door een andere metalen. De kunststof vlotter die SixtyFruits ook nog had liggen oaste niet.
Gelukkig hadden we nog een metalen vlotter ter beschikking, die helemaal gaaf was. Ook de punt en het vlotterdeksel hadden niets geleden. Na het plaatsen van die vlotter waren de problemen helaas nog niet opgelost.

Gr. Marco

Edit: ik bedacht me nog iets dat we ook nog gecontroleerd hebben: de choke. We hadden het vermoeden dat deze misschien te strak was afgesteld, waardoor deze altijd ietwat open zou blijven staan. Dat bleek echter niet zo te zijn. De choke lag zo diep in de carb, dat het veertje dat erboven zit amper wordt ingedrukt bij het aantrekken van de choke. Dat was het probleem dus ook niet.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 mei 2016, 14:51

Je moet die choke (én die van de decompresseur, overigens) met veel speling afstellen. We hebben allemaal de neiging, zo weinig mogelijk speling in onze kabeltjes te hebben. Stel je de speling eruit, bij deze twee, dan heb je grote kans dat, bij bochtenwerk, de kabels toch gaan trekken. En die choke (die eigenlijk geen choke is, want hij knijpt geen lucht af, maar voert extra brandstof toe) is erg effectief.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Franky » 15 mei 2016, 17:20

Hebben we allemaal gedaan. De choke hendel deed niets. Zo slap stond de kabel.
Ontstekingtijdstip was niet heel duidelijk (wederom gebrekkige middelen), maar niet zo verschrikkelijk mis dat het niet zou moeten werken. Qua ontsteking dacht ik meer aan kabelbreuk achtige dingen, al zegt mij gevoel ook dat het de carb is. Alleen snap ik niet waarom. Vlotter was oké en werkte. Met de kraan open kwam er geen brandstof uit de verstuiver (dan heb je echt een totaal niet werkende vlotter).

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door MarcovdB » 16 mei 2016, 17:38

Vandaag een totaal andere carb geprobeerd. Wederom bijna hetzelfde resultaat.
Kreeg hem lopende maar met een dikke walm uit de pijp, vol gas maar beperkt toeren en moest benzinetoevoer knijpen om hem niet te verzuipen. Gezien het gegeven dat met drie verschillende carbs het probleem niet opgelost is durf ik te beweren dat dit het probleem niet is.
Hij lijkt echter wel behoorlijk over te slaan. Vonken doet hij maar vonkt hij regelmatig en op tijd?
Timing bijstellen/checken is de volgende stap maar hoe check ik de kwaliteit en de regelmaat van de vonk?

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door australman » 16 mei 2016, 18:25

Heb je het al eens zonder uitlaat geprobeerd?

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Harrie » 16 mei 2016, 22:31

SixtyFruits schreef: Timing bijstellen/checken is de volgende stap maar hoe check ik de kwaliteit en de regelmaat van de vonk?
Ik heb een dikke Nederlandstalige handleiding geschreven over ontsteking, waar simpele testen in staan om de kwaliteit van de ontsteking te controleren.
Deze staat op mijn website www.pantin.nl
Bedenk wel dat er maar 1 component fout hoeft te zijn of los te zitten en er komt wel steeds benzine en geen vonk.
Die uitlaat zou ook verstopt kunnen zijn zoals Hans aangeeft.
H.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door MarcovdB » 16 mei 2016, 23:28

Uitlaatcheck ga ik uitvoeren! Kort geleden wel de eindpijp los gemaakt. Deze was nog behoorlijk schoon maar de bocht niet los gehad.

Update volgt!

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 16 mei 2016, 23:32

Vooral in de bocht komt vaak de meeste troep te zitten. Hopen dat dit het probleem inderdaad is.

Gr.
Marco

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door MarcovdB » 20 mei 2016, 08:52

De pijp was nog holler dan de Oranjeboom dus daar ligt het iig niet aan.

Met de handleiding van Henk in de hand hebben wij hier in de werkplaats alles doorgemeten op kabelbreuk e.d.
Dit is het ook niet. De contactpunten zijn gecontroleerd op lekspanning naar de aarde. Alles aangesloten piept de multimeter welliswaar maar volgens de electrojongens is dat logisch.... (zal wel)

De beschrijving van het afstellen van de timing snap ik nog niet helemaal dus vandaag gaan we daar nog eens stevig op studeren. Stom eigenlijk. Ik heb het nu een aantal keren zien gebeuren en toch is het mij niet gelukt om deze kennis vast te houden......

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 20 mei 2016, 12:34

Hoi Marco,
Om het kort en bondig te houden. Zo heb ik het toen bij jou gedaan:

Bout pakken (niet te dun, niet te dik. Alleen spoed moet je weten), 2 moeren erover en vrij ver omhoog draaien.
Bout in het bougiegat, tegen de zuiger, en vliegwiel draaien tot je ziet dat de zuiger op het hoogste punt zit.
Moer 1 aandraaien tot het bougiegat. Bij kleine weerstand al stoppen, anders trek je de bout weer van de zuiger af. 2e moer als borging aandraaien.
Als je nu je duim boven op de bout drukt, en je draait het blok rond, voel je een héél klein tikje in je duim, zonder dat de bout omhoog komt.
2e moer 2,0 tot 2,5mm omhoog draaien, m.b.v. de spoed of een schuifmaat. Onderste moer omhoog tegen de 2e moer aandraaien.
Bout in bougiegat, en vanuit bovenste punt achteruit draaien. Als de moer nu het bougiegat raakt, en de onderkant van de bout de zuiger raakt, moeten de contactpunten gaan openen.

Succes!
Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door Harrie » 20 mei 2016, 14:14

Staat ook allemaal in die handleiding van mij...voor het geval je het vergeet.
Vergeet vooral niet de as en de conische nokboring te ontvetten met aceton, thinner of remmenreiniger.
Dat voorkomt verschuiven.
H.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door MarcovdB » 23 mei 2016, 09:55

Na een ochtendje sleutelen doet hij het weer!
De exacte oorzaak van weigering is niet helemaal duidelijk dus we houden het maar op een samenloop van zaken.
1) een aantal keren was de vonk zwak of onregelmatig. Vuiligheid tussen de punten en/of een massa puntje kan de oorzaak zijn geweest
2) De choke is gedemonteerd en los in de carb gestopt. Dit zorgde voor de omkering. Waarschijnlijk stond de choke toch te strak of bleef deze hangen.
3) Timing: deze heb ik opnieuw afgesteld op 40. De nok zelf is niet los geweest. Zo op het oog staat deze nog steeds goed.

Hij start in ieder geval als nooit tevoren. Ik hoef maar naar de trapper te wijzen en hij gaat al! Ik mis nog wel wat power en snelheid dus ik verwacht dat wat finetuning best nodig zal zijn. In ieder geval kan ik weer vooruit!

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verzuipen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 23 mei 2016, 10:47

Fijn dat alles weer werkt.
Apart dat die choke toch nog voor problemen zorgde. Dat ding lag echt laag in de carb.
Voor mij is het de laatste dagen erg duidelijk geworden dat wat aanslag op de puntjes voor rare taferelen kan zorgen. Ik ga ze voortaan dus ook standaard inspecteren, en indien mogelijk vervangen als de brommer niet of slecht loopt.

Gr.
Marco

Plaats reactie