Spruitstuk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Spruitstuk

Ongelezen bericht door ruudk » 31 mei 2016, 19:23

Hallo,
Ergens anders op dit forum kwam het spruitstuk ter sprake.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd geraakt naar de invloed van het spruitstuk op de motorprestaties.
Een Mobylette model Cady heeft bijvoorbeeld een lang dun spruitstuk helemaal om de cilinder heen gevouwen.
Ik neem aan dat het idee daarvan is om de brandstofgassen voor te verwarmen zodat deze energie niet meer uit de verbranding zelf hoeft te worden onttrokken.
Er is echter ook wat voor te zeggen om juist een toevoer van koude gassen tot in het carter te realiseren; koud gas neemt minder volume in of andersom: hetzelfde volume bevat meer gasdeeltjes als het kouder is.
Zo zorg je voor meer brandstofgas in de cilinder. Dit effect merk je ook bij een koude start.
In een langer spruitstuk (toegepast op de 12 mm carburateurs van modellen AV50, G50, etc.) heeft de benzinedamp meer tijd om te vergassen, maar een kort spruitstuk (toegepast op bijvoorbeeld EEG met 8,7mm carburateur) geeft weer een (iets) vlottere reactie op het gashandvat. Waarom is ten tijde van het toepassen van de 12 mm carburateur bijvoorbeeld ook het spruitstuk verlengd? Een kort spruitstuk met een doorlaat van 12 mm had ook gekund, of toch niet?
Ik ben weer benieuwd naar jullie kennis/ideeën hierover.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 mei 2016, 20:05

Het rare is, dat je eigenlijk niet wil, dat het brandstofmengsel vergast, voordat het de cylinder in komt. Het verdampen kost energie en die energie onttrekkong wordt voornamelijk gebruikt voor koeling van bepaalde onderdelen, die beïnvloed worden door het vlamfront van de verbrandende gassen. Voornamelijk de bovenkant van de zuiger. Het voordeel van de tweetakt is, dat het mengsel eerst ónder de zuiger komt en daardoor de zuiger koelt, terwijl het mengsel, gedeeltelijk, tijdens de neerwaartse beweging, verdampt tegen de bovenkant van de zuiger en daar dus energie (lees: warmte) aan onttrekt. Hoe dat werkt met langere spruitstukken, snap ik ook niet. Het lange spruitstuk beïnvloed, mijns inziens, ook de precieze vulling van de cylinder, doordat gas makkelijk "uitgerekt" wordt, door het vacuüm van het carter, wat zou lijden tot een kleinere vulling van de cylinder. Dat kan je dan misschien weer compenseren met het vermogen van de carburateur, genoeg gas te leveren, maar verder is het mij niet duidelijk. Ik probeer wel eens wat te lezen over carburateurs en het tunen (Tunen is niet allen maar opvoeren, maar meer het verbeteren van de prestatie van de motor. dat kan je doen met het oog op meer vermogen, maar net zo goed met het oog op zuinigheid.), maar ik raak, met mijn wiskunde-kuil, al gauw de draad kwijt. Alles, wat ik denk, is dus voornamelijk gebaseerd op gevoel en ervaring en datgene, van wat ik lees, dat ik nog begrijp. Dus ook voor mij is het voornamelijk filosoferen, terwijl ik weet, dat er veel meer gewoon te berekenen is.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door peterl » 31 mei 2016, 22:12

Het lange spruitstuk van de Cady zorgt voor een hoog koppel (trekkracht om te accelereren) . Een eenvoudige motor in een utilitaire bromfiets.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door Franky » 01 jun 2016, 10:06

Nou ben ik wel nieuwsgierig waarom dat een hoog koppel moet geven. Of vraag ik nu om een enorme lap tekst? :oops:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jun 2016, 19:43

Dit heb ik o.a. gegoogled: Lang is voor meer koppel op laag/middentoeren kort voor meer koppel op hoge toeren

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door Wijnand » 01 jun 2016, 20:39

Met lengte van inlaatspruitstukken is in het verleden geëxperimenteerd om de prestaties van twee-takten te verbeteren.
Met de lengte van het spruitstuk beïnvloed je o.a. de massakracht van het mengsel; immers er wordt een langere,
dus grotere hoeveelheid mengsel aangevoerd. de massatraagheid zorgt in feite voor een betere vullingsgraad. De omvang van die verbetering wordt
begrensd door bepaalde toerentallen.

Verbrandingsmotoren ;........ er is niet mooier!
Laatst gewijzigd door Wijnand op 04 jun 2016, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 jun 2016, 22:21

Ik heb eigenlijk alleen iets ervaring met cady motortjes. Ik weet niet hoe het met de andere modellen is maar de uitlaat heeft ook behoorlijk veel invloed op de zuigende werking van het inlaatspruitstuk.
Bij een cady zit een buisje in de de uitlaat met bijna dezelfde diameter als de inlaat. Zonder dat buisje loopt het de brommer 3 tot 5 km/h sneller maar trekt langzamer op. Ook begint hij bij volgas snel te viertakten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door Franky » 02 jun 2016, 16:59

Dat viertakten is weer een carb probleem. Je carb is niet ontworpen om zonder dat buisje te rijden.

Dus lange spruitstukken geven meer koppel onderin. Is dat vanwege de weerstand tegen blowback? Of duwt de luchtkolom in het spruitstuk het gasmengsel nog iets aan nadat de motor klaar is met zuigen?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 02 jun 2016, 17:14

Ik denk dat er een soort van drukkamertje word waar het benzinemengsel by elkaar komt. Ik snap het ook niet helemaal .want in de viertakt opvoerhandboek die ik heb willen ze een zo kort en recht mogelyke spruit hebben

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 02 jun 2016, 17:28

Ik heb een nieuwe 12mm carb gekocht en een spruitje gekocht van Harrie.is het zo dat ik eventueel ook een lange spruit kan plaatsen.als dit me niet bevalt? Of is die ruimte er niet .ik heb nu een schuin luchtfilterje.kwestie van een recht kapje erop doen? Of is het een hele andere carb voor zo n dlurfspruit

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door Polle » 02 jun 2016, 19:26

Kan omgebouwd worden mits een ander lichtfilterkap te monteren en spruitstuk natuurlijk ook.
Ik heb de lange 12 mm ook op voorraad.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door Franky » 02 jun 2016, 19:35

Heb je echter wel de verkeerde afstelling carb te pakken. Dus dat zou problemen moeten geven. Nog even los van het feit dat je geen pakking hebt tussen die lange slurf en carb (pakking vervalt) wat toch behoorlijk dubieus is.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 jun 2016, 20:41

M.i. is je winst in vermogen niet merkbaar en haal je weer andere problemen op de hals. Inderdaad wellicht ander type carburateur enzovoort.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 02 jun 2016, 22:08

ok bedankt polle asl ik wat nodig ben van u laat ik het weten.ik ga eerst de korte spruit van harrie proberen en als die my niet bevalt. later misschien nog wel de lange slurf,ik had al bergrepen uit jou eerdere berichtjes dat dat standaard was een spruit zonder pakking,raar maar waar,als de korte spruit niet lekker loopt probeer ik gewoon een lange slurf,ja toch,al was t maar by wyze van experiment,ik wil wel graag wat extra vermogen onderin,wie niet zou ik zeggen,haha,die mobytjes zyn niet zo pittig o
by lage toeren

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 02 jun 2016, 22:15

ik hoop stiekum wel op wat meer vermogen,haha,als ik de stukjes lees over de lange spruit geeft my dat hoop,simpele truc voor weinig geld/moeite.warom zouden de techinci by mobylet dat anders hebben verzonnen?niet omdat ze zich verveelden daar, en dachten laten we nu eens iets totaal anders gaan maken voor iets wat al jaren goed werkt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door Franky » 03 jun 2016, 17:09

Ik heb dat lange spruitstuk systeem nooit begrepen. Er gaat namelijk nog meer fout met dat systeem. De vlotter houdt het vlotternivo constant. Helaas zit je sproeier niet in de vlotter maar een stuk ernaast. Dus als je goed hard in de remmen vliegt daalt het vloeistofnivo bij de sproeier met als gevolg dat je blok uitvalt. Ik woon in een heuvelachtig gebied en heuvel afwaarts remmen maakt de problemen nog veel groter. In der tijd heb geleerd om tijdens het vlot remmen bergafwaarts volgas te geven (motor verbrand toch niet) zodat het blok hopelijk weer op tijd aansloeg voordat ik stil stond. Ik was er in der tijd aardig handig in geworden :mrgreen: De choke was ook optie om te gebruiken in die situatie maar ik prefereerde flink gas geven. Met de choke kan je ook weer teveel brandstof erin gooien. De helling oprijden gaf uiteraard het omgekeerde effect, maar dat effect is niet te detecteren. Je neemt aan dat dat normaal is.....

Al met al ben ik op zijn zachtst gezegd geen fan van die rare slurf :mrgreen:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 04 jun 2016, 23:12

Duidelyk verhaal.ik heb de 12.mm spruit ontvangen.nou nog ff tyd maken voor monteren

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 06 jun 2016, 22:46

Vandaag de korte 12mm spruit gemonteerd met de nieuwe 12 mm carb.wat een verscil zeg.hy trekt een stuk beter op en reageerd beter op t gas.geen reden om een slurf te proberen.haha.met myn dank aan Harrie voor de spruit.thanks

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jun 2016, 23:04

Mooi werk Loe. En welke carburateur / waar gekocht ? Gr. Joop

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 06 jun 2016, 23:44

12 mm by born to brom ,gekocht

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Spruitstuk

Ongelezen bericht door loe » 06 jun 2016, 23:45

ehhh,12 mm gurtner origineel

Plaats reactie