Condensator kapot

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Condensator kapot

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 aug 2016, 20:05

Hierbij mijn ervaring met de volgende storing:

Ca 1 maand geleden had ik het gevoel dat ik mijn FOM bij constante snelheid, bijvoorbeeld 35 km per uur, een vonk oversloeg. Brommer hield wel zijn snelheid.

Ca twee weken geleden wilde brommer maar slecht optrekken boven de 30 km.

Ca 1 week geleden trok brommer slecht en onregelmatig op.

Vervolgens heb ik in de loop van de dagen de carburateur gereinigd, de doorstroom vanuit de tank gecontroleerd en de ontsteking opnieuw afgesteld. Niets hielp. De brommer reed koud vrij goed dus elke keer dacht ik in het begin het euvel te hebben verholpen.

Vanochtend reed brommer nog slechter, slecht optrekken en soms wilde hij maar traag tot hogere snelheid komen. Uitlaat gecontroleerd, was goed.

Toen heb de condensator vervangen en eigenlijk dacht ik: dat doe ik voor de zekerheid. Maar het wonder geschiedde. Hij reed weer als vanouds, trok goed op en haalde weer zijn oude topsnelheid digitaal gemeten 44 km.

Leek me nuttig in het kader van het onderwerp " Storing verhelpen" dit even te melden.

Groet, Joop

NB: betreft externe Vespa condensator

En zou iemand op basis van de symptomen eerder aan de condensator hebben gedacht ?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Condensator kapot

Ongelezen bericht door Harrie » 02 aug 2016, 21:51

Hallo Joop,
Ik zou eerder aan de bobine gedacht hebben, omdat de koude start goed was.
Als de condensator slecht is hoor je soms duidelijk de ontsteking overslaan en knallen.
Door een twijfelachtige condensator te vervangen wordt het systeem in totaliteit beter.
Toch kan de bobine matig zijn en door de nieuwe condensator wordt het geheel weer beter; na verloop van tijd steekt dan het euvel weer zijn kop op.
Meet de condensator eens door bij 80 °C. De waarde zou boven de 200 Kilo-ohm moeten liggen. Minder is niet goed.
De Vespa's willen tegenwoordig graag sneuvelen hoorde ik laatst van een dealer.
Je kunt dus beter een Bosch condensator toepassen.
Zelf pas ik uiteraard mijn eigen condensator toe. Deze blinkt uit in robuustheid. Heel wat anders dan die rommel die ze tegenwoordig op moederborden gebruiken en na 10 jaar gaan lekken.
H.

Afbeelding

Plaats reactie