contactpunten afstellen met contackthoekmeter

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 21:16

By viertakt motoren kun je de ontsteking afstellen met stroboscoop.omdat daar Timing markeringen aanwezig zyn.niet by onze mobys.maar op myn strobo zit ook een kontacthoekmeter.superhandig.maar is alleen geschikt voor 2 of4 cilinders.heeft iemand wel eens geeexperimenteerd met zo iets.de frankytool is heel handig en noukeurig voor de timing .maar dat gepiel met de voelermaatjes is zo ouderwets als t maar kan

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door Franky » 19 aug 2016, 21:28

Hoe werkt die contacthoekmeter? :roll:
Ik heb wel eens gedacht om naast de Frankytool een stroboscoop te bouwen voor mobyletjes :P Maar heb het nooit gedaan. Niet echt veel meerwaarde. Meer speelgoed :lol:

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 21:36

Een strobo.heefd zoveel meerwaarde.dat je de punten afsteld als de motor loopt.dit is weer wat noukeuriger. Ware het niet dat wy geen vaste ingeslagen bovenste dode punt en de diverse voor en na timingsstreepjes hebben op de onstekingsvliegwiel.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 21:44

De gebuiksaanwyzing zit niet by de strobo zie ik.daar moet ik nog ff naar zoeken.heb het ding al 15jaar niet nodig gehad .diesel motoren hebben geen contactpunten :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door Franky » 19 aug 2016, 22:05

Ja, dat tastertje waar je mee in je cilinder gaat is niet heel erg nauwkeurig. Hoekverdraaiing van de krukas is eigenlijk mooier. Het vliegwiel zit echter niet vast aan de nok, dus dat wordt kansloos met die streepjes. Teveel speling.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 22:18

Ja daarom.jy hebt al een geweldig meetapparaat gemaakt.dat voldoet prima.maar de contakpuntopnening is my nog een beetje te veel vingerspitsengevuhl.

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 19 aug 2016, 22:20

loe schreef:Een strobo.heefd zoveel meerwaarde.dat je de punten afsteld als de motor loopt.dit is weer wat noukeuriger. Ware het niet dat wy geen vaste ingeslagen bovenste dode punt en de diverse voor en na timingsstreepjes hebben op de onstekingsvliegwiel.
Ik heb twee viltstift streepjes gezet en daarna gecontroleerd. Bij hoge toerentallen zie je hem iets verlopen. Zie deze link.
https://www.youtube.com/watch?v=dhOxs8oGeQU

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 22:46

Kyk zie je.het kan dus wel.maar de Timing verloopt dus.daar is niks aan te doen.dan kun je hem er tussen in afstellen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2016, 08:51

loe schreef:Ja daarom.jy hebt al een geweldig meetapparaat gemaakt.dat voldoet prima.maar de contakpuntopnening is my nog een beetje te veel vingerspitsengevuhl.
Die 0,4mm opening. Ja dat is vingerspitsengevuhl. Maar daar ga je helemaal niets aan doen. Dat zal altijd zo blijven. Tenzij je er een CDI opzet natuurlijk.
JanmobyEvert schreef: Ik heb twee viltstift streepjes gezet en daarna gecontroleerd. Bij hoge toerentallen zie je hem iets verlopen. Zie deze link.
https://www.youtube.com/watch?v=dhOxs8oGeQU
Leuk en interessant dit :D Geinig dat het verloopt. Dat moet dan toch vervorming zijn in de contactpunten. Ergens anders kan het toch niet vandaan komen.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 10:29

Ja hoe kan het verlopen.alles is vast.ik denk zelf aan wat torsiekrachten op de as.een beetje vervroegen is niet erg.dat is wat moderne onsteking in motoren doen door middel van vacuüm of veertjes.onze moby hebben dit niet nodig .t gaat vanzelf :D

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 10:36

Een cdi is helemaal top.ben je van dat gepruts af.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door loe » 22 aug 2016, 22:16

Ik heb de gebruiksaanwyzing.gevonden frank.maar vraag me niet hoe het technisch funktioneerd.het aansluiten.moet zo.twee accu klemmetjes.een klem voor over de bougie kabel.voor de strobo funktie.en een klemmetje op de bobine.voor de contacthoek.hy is af te lezen voor 4/6/8cilinders.dus niet voor 1.jammer

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: contactpunten afstellen met contackthoekmeter

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2016, 16:09

Ik snap überhaupt nog niet wat het ding moet doen :mrgreen: :P
Je kan geen hoeken meten aan de hand van pulsjes van de bobine. Je kan dan hoogstens de hoek tussen de cilinder bepalen :roll:

Plaats reactie