Te vroeg vs te laat
Te vroeg vs te laat
Brommertje rijdt vlot naar de 45 km, trekt goed op, en hellingen maalt hij niet om.
Maar....in het hoge toerental houd hij in en maakt een "ratelend", doet mij denken aan "pingelen"
Bougie geeft een mooie bruine kleur.
Iets in mij zegt dat de voorontsteking wellicht iets te vroeg staat (zou 2,5 mm moeten zijn), of was het juist te laat??
Maar....in het hoge toerental houd hij in en maakt een "ratelend", doet mij denken aan "pingelen"
Bougie geeft een mooie bruine kleur.
Iets in mij zegt dat de voorontsteking wellicht iets te vroeg staat (zou 2,5 mm moeten zijn), of was het juist te laat??
Re: Te vroeg vs te laat
Klinkt verdacht als viertakten. Te rijk mengsel?
Re: Te vroeg vs te laat
De benaming geef presies weer hoe het klinkt.pingelen/hard tikkend schel ratelig.viertakten./ zwaar ploffering brommend.ik heb hetzelfde verschynsel gehad.de onsteking weer ff op ryd contakpunt openig goed.en zet t zelf op 2mm voor onsteek.de kans op detoneren is dan kleiner.heb net een verslag van frank gelezen.conclusie was.langzaam ryden veel voorontsteking.snel ryden weinig voorontsteking.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Te vroeg vs te laat
Dat was niet de conclusie als het goed is.
Veel gas, weinig voorontsteking.
Weinig gas, veel voorontsteking.
Toerental heeft veel minder invloed dan de stand van de gashendel.
Te warme bougie wil ook nog wel eens ontstekingsproblemen geven op hoge toeren. Daar ben ik een jaar zoet mee geweest voordat ik er eindelijk achter kwam dat de bougie te warm was.
Veel gas, weinig voorontsteking.
Weinig gas, veel voorontsteking.
Toerental heeft veel minder invloed dan de stand van de gashendel.
Te warme bougie wil ook nog wel eens ontstekingsproblemen geven op hoge toeren. Daar ben ik een jaar zoet mee geweest voordat ik er eindelijk achter kwam dat de bougie te warm was.
Re: Te vroeg vs te laat
Er zijn verschillende redenen waarom een motor kan gaan pingelen.
Pingelen is ongecontroleerde verbranding en kan optreden door:
vervuilde motor/gloeiende kooldeeltjes, te hoge compressie, slechte benzine, hotspots in de motor zoals bougie, te hoge temperatuur van de motor. Bij mij treedt het ook weleens op tijdens lange ritten als de motor erg warm is; terwijl 's morgen absoluut geen sprake is van detonatie.
Het rijdt niet prettig, maar het is niet altijd te vermijden. Meestal neem ik dan even wat gas terug en dan verdwijnt het pingelen vrijwel direct.
H.
Pingelen is ongecontroleerde verbranding en kan optreden door:
vervuilde motor/gloeiende kooldeeltjes, te hoge compressie, slechte benzine, hotspots in de motor zoals bougie, te hoge temperatuur van de motor. Bij mij treedt het ook weleens op tijdens lange ritten als de motor erg warm is; terwijl 's morgen absoluut geen sprake is van detonatie.
Het rijdt niet prettig, maar het is niet altijd te vermijden. Meestal neem ik dan even wat gas terug en dan verdwijnt het pingelen vrijwel direct.
H.
Re: Te vroeg vs te laat
Nou ok frank.de stand van de gashandel dan.maar vaak gaan we hard als de gashandel volluit is
Re: Te vroeg vs te laat
Ik had ook vage pingeltoestanden.die traden op als ik tussen de 32 en39 km reed en dan ietsiepietsie minder gas gaf.dawasniefyn.de onsteeking weer helemaal nagelopen.en afgesteld.en t was weg.
Re: Te vroeg vs te laat
1: Mengsel : 1:45, V-Power met 2takt olie uit de "rode"Action fles
2: Bougie: BH6S
3: Cilndertje is niet aan gesleuteld, of afgevlakt oid, dus te hoge compressie sluit ik uit.
4: Motor te warm, zou toch niet moeten kunnen?
Maar dan lees ik "Gashendel wat terug.. Maar het moet toch mogelijk zijn om vol gas te geven.
Zoals gezegd, als er wat meer weerstand is, heuveltje op, dan heb ik geen last.
Ook niet als ik wat gas teug neem als hij begint te pingelen..
Mag ik dan voorzichtig aannemen dat ik te weinig voorontsteking heb, en dus niet de "normale" voorontsteking van 2,5 mm?
2: Bougie: BH6S
3: Cilndertje is niet aan gesleuteld, of afgevlakt oid, dus te hoge compressie sluit ik uit.
4: Motor te warm, zou toch niet moeten kunnen?
Maar dan lees ik "Gashendel wat terug.. Maar het moet toch mogelijk zijn om vol gas te geven.
Zoals gezegd, als er wat meer weerstand is, heuveltje op, dan heb ik geen last.
Ook niet als ik wat gas teug neem als hij begint te pingelen..
Mag ik dan voorzichtig aannemen dat ik te weinig voorontsteking heb, en dus niet de "normale" voorontsteking van 2,5 mm?
Re: Te vroeg vs te laat
Te arm mengsel denk ik dan .want met meer weerstand ga je vol gas terwyl je niet topsnelhyd ryd.krygd hybin principe meer mengsel.ikbzou een iets groter dproeierbproberen.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Te vroeg vs te laat
Zoals het hier staat kan het op twee manieren geïnterpreteerd worden:SPABO schreef: Mag ik dan voorzichtig aannemen dat ik te weinig voorontsteking heb, en dus niet de "normale" voorontsteking van 2,5 mm?
1. Je hebt hem afgesteld op 2,5mm voorontsteking, maar je hebt het vermoeden dat dit niet juist is bij jouw brommer.
2. Je hebt de voorontsteking niet gecontroleerd, en weet dus niet of hij juist staat afgesteld.
Tussen de mogelijke oplossing zit een fors verschil.
Gr.
Marco
Re: Te vroeg vs te laat
juist
Re: Te vroeg vs te laat
Ja ja...meten is weten.
Om het kort te houden, de ontsteking meerdere malen afgesteld, bijgesteld, gecontroleerd etc etc
De vliegwiel trekker wist al klakkeloos zijn weg te vinden
Cilnderkopje er af, vuile bovenkant zuiger, uitlaat schoon gemaakt.
Veel roet en smurrie.
Helaas, het probleem bleef zich maar voordoen, zou het dan wellicht iets met de brandstof te maken hebben?
Sproeier, is nog steeds de oude, en die deed het altijd goed.
Vlottertje: Is nieuw, heb ik ook vertrouwen in
En toch waarschijnlijk te rijk mengsel of teveel brandstof.
En ja hoor, wat blijkt bij nader onderzoek...het choke kabeltje was uit de stel tule geschoten (bij het hendeltje) en dus al die tijd met een choke gereden die een beetje dicht stond.
Alles weer goed gezet, bougie nog een keertje gepoetst en een kilometertje of 10 getoerd.
De AV 55 rijdt weer netjes en blijft ook strak op 45 Kmh..
Dank voor al jullie inspanningen en commentaren, ook daar heb ik weer wat van opgestoken !!
Voor nu....vroem vroem vroem
Om het kort te houden, de ontsteking meerdere malen afgesteld, bijgesteld, gecontroleerd etc etc
De vliegwiel trekker wist al klakkeloos zijn weg te vinden
Cilnderkopje er af, vuile bovenkant zuiger, uitlaat schoon gemaakt.
Veel roet en smurrie.
Helaas, het probleem bleef zich maar voordoen, zou het dan wellicht iets met de brandstof te maken hebben?
Sproeier, is nog steeds de oude, en die deed het altijd goed.
Vlottertje: Is nieuw, heb ik ook vertrouwen in
En toch waarschijnlijk te rijk mengsel of teveel brandstof.
En ja hoor, wat blijkt bij nader onderzoek...het choke kabeltje was uit de stel tule geschoten (bij het hendeltje) en dus al die tijd met een choke gereden die een beetje dicht stond.
Alles weer goed gezet, bougie nog een keertje gepoetst en een kilometertje of 10 getoerd.
De AV 55 rijdt weer netjes en blijft ook strak op 45 Kmh..
Dank voor al jullie inspanningen en commentaren, ook daar heb ik weer wat van opgestoken !!
Voor nu....vroem vroem vroem
Re: Te vroeg vs te laat
Mooi dat je t hebt gevonden