Te hoge en variërende spanning
Te hoge en variërende spanning
Hey allemaal,
Bij m'n s35b zijn alle lampjes doorgebrand. Deze zijn 6V; 7,5W zoals het hoort.
Nu heb ik dus nameting gedaan (door een pin op het uitgangspinnetje van de lichtspoelen te zetten en het andere op de cilinder) en bij stationair draaien krijg ik 10-11V, bij gas geven komt er wel 35V wisselspanning uit!
Weet iemand hier wat te doen? Ikzelf krijg elektronica op school en heb daar geleerd dat een zenerdiode bij een bepaalde spanning die spanning constant houden, die zenerdiode wordt ook in brommers gebruikt maar weet niet of dat ook in de mijne zo is?
Alvast bedankt,
Pim
Bij m'n s35b zijn alle lampjes doorgebrand. Deze zijn 6V; 7,5W zoals het hoort.
Nu heb ik dus nameting gedaan (door een pin op het uitgangspinnetje van de lichtspoelen te zetten en het andere op de cilinder) en bij stationair draaien krijg ik 10-11V, bij gas geven komt er wel 35V wisselspanning uit!
Weet iemand hier wat te doen? Ikzelf krijg elektronica op school en heb daar geleerd dat een zenerdiode bij een bepaalde spanning die spanning constant houden, die zenerdiode wordt ook in brommers gebruikt maar weet niet of dat ook in de mijne zo is?
Alvast bedankt,
Pim
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Te hoge en variërende spanning
Hebben ze je ook niet op school verteld dat open klem spanning anders is dan spanning onder belasting?
Jij hebt de open klem spanning gemeten. Of ook wel, de spanning zonder belasting.
Ga je de boel belasten, dan zal je zien dat de spanning veel lager ligt.
Zenerdiodes zullen origineel echt niet geplaatst zijn in mobyletjes. Ik vind het persoonlijk geen mooie oplossing om met zenerdiodes de spanning af te vlakken. Het werkt overigens wel. Als je zenerdiode niet keihard door fikt bedoel ik dan..... Het mag een behoorlijk zware zenerdiode wezen. Ik heb hier zo wel een 1W zenerdiode liggen. Maar of hij langdurig 1W aan hitte kan afvoeren weet ik niet. Je zal zelf in de datasheet moeten kijken hiervoor.
Nou is er nog een addertje onder het gras. Het gaat hier wel om wisselspanning. Dus je zal twee zenerdiodes back to back, parallel aan de lampjes moeten monteren.
Ik ben zelf nog niet toegekomen om dit probleem aan te pakken bij mijn mobylette. Ik wil zelf ook ooit nog een oplossing hiervoor bedenken. En ik wil overgaan naar 12V. Maar ik heb dus zo ook niet een mooi schema liggen. Wat wel een nadeel van een schema is die netjes alles afvlakt en gelijkstroom er van maakt, is dat je je frame niet meer als aarde kan gebruiken. Dus dan moeten er twee snoertjes naar je lampjes.
De meest gebruikte oplossing van dit probleem is een zwaardere lamp plaatsen (valt stationair je verlichting weer uit), of gewoon toe geven aan het feit dat je niet op maximale snelheid mag rijden als je lampjes aan staan
Succes!
Edit:
Wat studeer jij? Volgens mij zijn de mensen die weten wat een zenordiode is, hier op 1 hand te tellen Het zou leuk zijn als er eens een echte elektrotechneut zou verschijnen op dit forum
Jij hebt de open klem spanning gemeten. Of ook wel, de spanning zonder belasting.
Ga je de boel belasten, dan zal je zien dat de spanning veel lager ligt.
Zenerdiodes zullen origineel echt niet geplaatst zijn in mobyletjes. Ik vind het persoonlijk geen mooie oplossing om met zenerdiodes de spanning af te vlakken. Het werkt overigens wel. Als je zenerdiode niet keihard door fikt bedoel ik dan..... Het mag een behoorlijk zware zenerdiode wezen. Ik heb hier zo wel een 1W zenerdiode liggen. Maar of hij langdurig 1W aan hitte kan afvoeren weet ik niet. Je zal zelf in de datasheet moeten kijken hiervoor.
Nou is er nog een addertje onder het gras. Het gaat hier wel om wisselspanning. Dus je zal twee zenerdiodes back to back, parallel aan de lampjes moeten monteren.
Ik ben zelf nog niet toegekomen om dit probleem aan te pakken bij mijn mobylette. Ik wil zelf ook ooit nog een oplossing hiervoor bedenken. En ik wil overgaan naar 12V. Maar ik heb dus zo ook niet een mooi schema liggen. Wat wel een nadeel van een schema is die netjes alles afvlakt en gelijkstroom er van maakt, is dat je je frame niet meer als aarde kan gebruiken. Dus dan moeten er twee snoertjes naar je lampjes.
De meest gebruikte oplossing van dit probleem is een zwaardere lamp plaatsen (valt stationair je verlichting weer uit), of gewoon toe geven aan het feit dat je niet op maximale snelheid mag rijden als je lampjes aan staan
Succes!
Edit:
Wat studeer jij? Volgens mij zijn de mensen die weten wat een zenordiode is, hier op 1 hand te tellen Het zou leuk zijn als er eens een echte elektrotechneut zou verschijnen op dit forum
Re: Te hoge en variërende spanning
Er zijn meerdere Modellen geweest, waar een zenerdiode in het circuit zat.Je elektrische systeem is goed uitgetest door Motobécane. Stel,je systeem levert 6v, 8w., zeggen ze. Dat is, zeker bij maximaal toerental, vaak wel wat meer. Dit wordt bij veel Mobylettes verdeeld over twee lampjes. Gaat er één stuk, dan volgt direct de andere. Als je bekabeling en je aarde in orde is, levert dat geen probleem op, geloof me. Een oude Mobylette zal zeker op meerdere plaatsen in het originele circuit, plekken hebben, die door corrosie een slecht contact maken. Krijgt je achterlichtje, door trillingen, een milliseconde geen stroom, brandt je koplamp meteen door. Je achterlichtje is nog heel. Als in de volgende milliseconde, door dezelfde trillingen, het contact weer hersteld wordt, krijgt je achterlicht alle stroom en brand door. Want geen koplamp meer. Twee milliseconde is voor een mens hetzelfde ogenblik. Het lijkt, alsof beide lampjes tegelijk doorbranden. Als je de hele bedrading van je mobylette vernieuwd, kom je erachter, hoe moeilijk het is, een systeem te maken, dat het gebruik van je brommer kan weerstaan. Solderingen breken af, aarde schroefjes verroesten en ook koperen onderdelen corroderen. En dus komt het allemaal weer terug bij onderhoud en heeft een oude Mobylette ook vaak en revisie nodig van het elektrisch systeem. vooral aarding is belangrijk. Controleer de aarding naar het frame, de aarding van lampen naar het frame. Er zijn veel plekken, waar het probleem zich kan voordoen en je kan er soms lang naar zoeken.Succes, Joost. Enneh, blijven vragen!
Re: Te hoge en variërende spanning
Beste forumleden,
Als het vliegwiel en de spoelen origineel zijn zouden de originele lampjes niet doorbranden. Zoals reeds uitstekend is uitgelegd kan - door slecht onderhoud -
de kwaliteit van de elektrische contacten slecht zijn en alles alsnog doorbranden.
Vaak heb ik in het verleden verkeerde lichtspoelen en te krachtige vliegwielen aangetroffen. Je dient dus ook te controleren of er niet iets door een vorige eigenaar is verprutst.
Groet,
Harrie
Als het vliegwiel en de spoelen origineel zijn zouden de originele lampjes niet doorbranden. Zoals reeds uitstekend is uitgelegd kan - door slecht onderhoud -
de kwaliteit van de elektrische contacten slecht zijn en alles alsnog doorbranden.
Vaak heb ik in het verleden verkeerde lichtspoelen en te krachtige vliegwielen aangetroffen. Je dient dus ook te controleren of er niet iets door een vorige eigenaar is verprutst.
Groet,
Harrie
Re: Te hoge en variërende spanning
Ja dat van die belaste spanning kan wel eens waar zijn. En dan moeten inderdaad alle lampjes werken, ik herinner me dat toen ik hem kocht 1 lampje niet werkte waardoor zo nu dus allemaal doorgebrand zijn. Gelukkig heb ik al nieuwe lampjes besteld, deze komen donderdag aan en ga ik eens goed alles aansluiten en testen.
Zenerdiodes die krachtig genoeg zijn voor een Mobylette bestaan en dan moet je er 2 plaatsen inderdaad. Wat een betere oplossing zou zijn zou een weerstand plaatsen zijn of gewoon grotere lampjes. Maar laat ik eens is testen met het originele systeem want dat heb ik het liefst.
Weet iemand trouwens hoe je dat achterlicht openkrijgt? Het is zo'n rond dat met een bubbeltje uit het spatbord komt precies, er zit 1 vijs op vanboven maar als ik die losdoe komt er niet direct wat los, aan wat moet ik juist trekken?
Al een dikke merci voor jullie antwoorden!
Ik zit trouwens in m'n laatste jaar Industriële Wetenschappen, hier leer ik elektriciteit mechanica elektronica sterkteleer etc. etc. Volgend jaar ga ik voor Industrieel Ingenieur
Zenerdiodes die krachtig genoeg zijn voor een Mobylette bestaan en dan moet je er 2 plaatsen inderdaad. Wat een betere oplossing zou zijn zou een weerstand plaatsen zijn of gewoon grotere lampjes. Maar laat ik eens is testen met het originele systeem want dat heb ik het liefst.
Weet iemand trouwens hoe je dat achterlicht openkrijgt? Het is zo'n rond dat met een bubbeltje uit het spatbord komt precies, er zit 1 vijs op vanboven maar als ik die losdoe komt er niet direct wat los, aan wat moet ik juist trekken?
Al een dikke merci voor jullie antwoorden!
Ik zit trouwens in m'n laatste jaar Industriële Wetenschappen, hier leer ik elektriciteit mechanica elektronica sterkteleer etc. etc. Volgend jaar ga ik voor Industrieel Ingenieur
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Te hoge en variërende spanning
Hmm grappig. Lampjes doorfikken door slecht onderhoud had ik nog niet bedacht, maar is inderdaad waar.
Neemt nog niet weg dat de originele verlichting bij (mijn) mobylette dusdanig bagger is, dat je er snel iets aan wilt veranderen. Het is gewoon gevaarlijk om 's nachts te rijden. En dan heb ik het voornamelijk over het achterlicht.
Dus in mijn ogen moet je die ouwe meuk eraf halen en je verlichting ombouwen naar iets fatsoenlijks. Alleen dat is nog niet zo makkelijk... de fittingen zijn van de verkeerde soort....
offtopic:
Industriële wetenschappen? Waar doe je zoiets? Welk nivo is dat? Ben ff nieuwsgierig Niet dat ik zelf nog van plan was om een studie te doen. Ik ben er juist net mee klaar
Neemt nog niet weg dat de originele verlichting bij (mijn) mobylette dusdanig bagger is, dat je er snel iets aan wilt veranderen. Het is gewoon gevaarlijk om 's nachts te rijden. En dan heb ik het voornamelijk over het achterlicht.
Dus in mijn ogen moet je die ouwe meuk eraf halen en je verlichting ombouwen naar iets fatsoenlijks. Alleen dat is nog niet zo makkelijk... de fittingen zijn van de verkeerde soort....
offtopic:
Industriële wetenschappen? Waar doe je zoiets? Welk nivo is dat? Ben ff nieuwsgierig Niet dat ik zelf nog van plan was om een studie te doen. Ik ben er juist net mee klaar
Re: Te hoge en variërende spanning
Als gepensioneerd elektro-technicus zou ik in serie met het lampje een weerstand opnemen, zodat de spanning over het lampje kleiner wordt.
Is volgens mij de simpelste oplossing.
Aangezien ik als oude man in het donker nooit volgas rij, is er voor mij eigenlijk geen probleem.
Mazzel Peter
Is volgens mij de simpelste oplossing.
Aangezien ik als oude man in het donker nooit volgas rij, is er voor mij eigenlijk geen probleem.
Mazzel Peter
Re: Te hoge en variërende spanning
Is een Belgische richting..
Kan beter ander lampje pakken dan weerstand, weerstand kan warm worden en kapot gaan etc.
Kan beter ander lampje pakken dan weerstand, weerstand kan warm worden en kapot gaan etc.