Kromtrekken grondplaten ontsteking

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Kromtrekken grondplaten ontsteking

Ongelezen bericht door ruudk » 31 mei 2017, 19:59

Beste techneuten,
Er is al een en ander geschreven over kromgetrokken grondplaten bij met name jaren '50 Kapteins zoals de AV3, S1, S2 en S3, waardoor de spoelen het vliegwiel raken.
Mijn ervaring is dat een goede (rechte) grondplaat niet zomaar kromtrekt, maar dat dit komt door onzorgvuldige montage.
Tussen de grondplaat en het carter zit een water- en stofdichte holle ruimte met een klein oliekanaaltje waardoor eventuele uit het carter lekkende olie naar beneden kan afvloeien. Deze ruimte sluit erg nauw af door middel van een rand op de grondplaat die om een rand op het carter schuift. De bevestigingsbouten zitten echter buiten deze rand, hetgeen potentieel gevaar oplevert. Wanneer een van deze randen licht is beschadigd of erg vuil is, schuiven de randen niet goed in elkaar met als gevolg dat er bij het vastschroeven (mechanische) spanning op de grondplaat komt. Hierdoor kan de plaat ofwel direct ofwel bij een erg warme motor gaan kromtrekken. De afwijking in de grondplaat is dan ook het grootst ter hoogte van de twee bouten, dit is te zien. De moraal van dit verhaal: let goed op dat grondplaat en carter goed in elkaar schuiven. Ik tik de grondplaat altijd (sinds ik het eens te onzorgvuldig deed) eerst voorzichtig tegen het carter, met een klein hamertje en een houtje geef ik beurtelings lieve tikjes op de vier ijzeren kernen van de spoelen. Pas als het goed aanzit, schroef ik de moeren vast, dit hoeft ook weer niet erg vast omdat er toch borgstripjes onder de moeren zitten.
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kromtrekken grondplaten ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mei 2017, 21:29

Hallo Ruud,
Die kromme platen komen zo vaak voor dat ik me niet kan voorstellen, dat er zoveel technisch onbenul aan die brommers heeft gesleuteld.
Een pasrand is een pasrand en dat kan bijna niet fout gaan, maar ik vrees dat de oorzaak toch het gebruikte materiaal is: zamac.
Niet voor niets is men overgegaan op aluminium, hoewel dat lastiger te gieten is.
Wat mij wel opvalt is dat men vaak de gummi slingerring en de papieren pakking onder de grondplaat vergeet.
H.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kromtrekken grondplaten ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mei 2017, 21:55

Interessante bijdragen. Ook ik heb ooit een kromme grondplaat gehad met alle gevolgen van dien, met name te warm vliegwiel en aanlopende en niet te stellen spoelen.

Wat is de functie van de pakking ter plekke verbinding grondplaat en carter ?

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kromtrekken grondplaten ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mei 2017, 22:10

Hallo Joop,
Die vraag is vaker gesteld en ik ken het officiële antwoord niet.
Je kunt er wel naar gissen:
1. Voorkomt dat weggeslingerde olie ongecontroleerd langs de pasrand naar buiten kruipt.
2. Isoleert de spoelen en condensator tegen de warmte.
3. Dempt trillingen van de motor naar de spoelen zodat deze minder snel los trillen.
4. ?

Je mag zelf een keuze maken of iets toevoegen.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kromtrekken grondplaten ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 01 jun 2017, 17:43

Ik denk dat je de belangrijkste mist. Even er vanuit gaande dat dit systeem grofweg hetzelfde is als bij een AV7 blok.
De papieren pakking voorkomt dat weggeslingerde olie niet bij je tapeinden terecht komt. Via de tapeinden kan de olie namelijk zonder problemen je ontsteking in. Dit geldt natuurlijk ook voor andere vloeistoffen zoals water. Ik denk dat de papierenpakking de tapeinden afdicht.

Ik heb ooit olielekkage gehad bij de tapeinden. Olie kwam vanuit binnenin het carter langs het tapeind de ontsteking in. Pas toen ik het blok ging restaureren kwam ik er eindelijk achter waarom mijn ontsteking van binnen altijd enigszins vettig was. :mrgreen: Het tapeind zat los.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kromtrekken grondplaten ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jun 2017, 21:19

Hallo Frank,
Vind ik een mooie verklaring en erg sterk argument.
Ze hebben ook veel moeite gedaan om lekkages via de keerring af te voeren: slingerring, opvangruimte en afvoerkanaal.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kromtrekken grondplaten ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 06 jun 2017, 10:04

De bromfiets met het sterkste hart. Dat statement is wel terecht. Het motorblokje is erg goed en degelijk ontworpen :)

Plaats reactie