Pagina 3 van 4

Re: Ontsteking vernieuwen

Geplaatst: 17 jun 2017, 13:01
door Maus
Ja precies.

Met een normale trommeltrekker kan ik het vliegwiel lostrekken.

Wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding
Je krijgt een beste partij draadjes...

Afbeelding

Niet héél best te zien, maar het nieuwe systeem is een stuk kleiner in diameter.

In vergelijk met de originele:

Afbeelding

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 13:20
door Maus
Vergelijkbaar type met juiste kleuren draad.

Afbeelding

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 14:21
door GROENEKAN
Interessant, bedankt voor foto's, zeggen vaak meer dan tekst.

Ondanks de wet van de communicerende vaten zou ik het benzineslangetje iets inkorten.

Groet, Joop

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 14:37
door Franky
Ik neem aan dat er nog een kapje om komt te zitten? Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet :)
Ik heb ooit eens zonder vliegwiel rondgereden. Dat is komisch als je blok stationair draait want dan reageert het snel. Tijdens het rijden merk je echter totaal geen verschil aangezien de motor niet zo snel in toeren veranderd.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 15:15
door MobyJoost
Dat is natuurlijk ook het voordeel van race-ontstekingen met interne rotor. Er is aanzienlijk minder massa om in beweging te brengen, waardoor de motor sneller reageert op gasgeven. Aan de andere kant is er ook minder massa, om de zuiger door de compressie te duwen, waardoor je stationairtoerental omhoog moet. Niet zo belangrijk natuurlijk, als je aan het racen bent.
Kap: http://www.lamobylette.net/divers/1308- ... 1-etc.html

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 18:21
door Maus
GROENEKAN schreef:Interessant, bedankt voor foto's, zeggen vaak meer dan tekst.

Ondanks de wet van de communicerende vaten zou ik het benzineslangetje iets inkorten.

Groet, Joop
Slangetje moet nog iets korter ja, scheelt niet veel. Hij lijkt omlaag te gaan maar gaat iets richting midden frame, zodat hij niet tegen de ketting aankomt.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 18:22
door Maus
Franky schreef:Ik neem aan dat er nog een kapje om komt te zitten? Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet :)
Ik heb ooit eens zonder vliegwiel rondgereden. Dat is komisch als je blok stationair draait want dan reageert het snel. Tijdens het rijden merk je echter totaal geen verschil aangezien de motor niet zo snel in toeren veranderd.
Zonder vliegwiel rijden is knap met een moby, dan heb je geen magneten voor je spanningsopwekking?

Dat kapje eromheen gaat helaas niet door, zit er ook niet bij en de originele kap is veel te groot in diameter..

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 18:24
door Maus
MobyJoost schreef:Dat is natuurlijk ook het voordeel van race-ontstekingen met interne rotor. Er is aanzienlijk minder massa om in beweging te brengen, waardoor de motor sneller reageert op gasgeven. Aan de andere kant is er ook minder massa, om de zuiger door de compressie te duwen, waardoor je stationairtoerental omhoog moet. Niet zo belangrijk natuurlijk, als je aan het racen bent.
Kap: http://www.lamobylette.net/divers/1308- ... 1-etc.html
Dat heb ik wel gemerkt, stationair iets hoger.

Ook valt hij stationair nog regelmatig uit, vooral na een stuk (snel) rijden en dan stoppen voor een stoplicht ofzoiets.
Hij trekt goed in één keer door naar z'n top (37 gps) en blijft dan hangen. Met een beetje wind tegen gaat hij pingelen.

Tijdstip staat nog niet goed, afstellen volgens het boekje is me niet gelukt...

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 20:38
door Franky
Maus schreef: Zonder vliegwiel rijden is knap met een moby, dan heb je geen magneten voor je spanningsopwekking?
Klopt. Je hebt een accu nodig. Ik was destijds aan het spelen met een elektrisch verstelbare ontsteking aan het stuur zodat ik kon spelen met de voorontsteking. Dat was leuk om een keer te doen.

Zo leer je dat je eigenlijk idioot veel voorontsteking goed is voor stationair draaien. Hier een filmpje met een vonkgenerator (10.000 vonken per seconde) op de bougie. Dus zodra het mengsel ontstoken kan worden, zal het ontstoken worden. Het blok loopt stationair sneller en beter dan met een normale ontsteking met normale voorontsteking :shock: :P
https://www.youtube.com/watch?v=_uSmPeQuvBI

Die goede oude tijd dat je nog tijd over had om dit soort zinloze dingen te proberen :lol:

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 22:39
door GROENEKAN
Deze tekst heb ik aan de binnenkant van een gereedschapskastdeurtje hangen:

- je ontsteking later zetten, wat voor effect bereik je hier mee.
de acceleratie neemt af, de motor gemakkelijker door in toeren, bij veel te late ontsteking, kan gat in de zuiger het gevolg zijn.

- je ontsteking vroeger zetten, wat voor effect heeft dit.
de acceleratie neemt toe, maar loopt bij te vroege tegen detonatie aan (voelt aan als tegen muur aanlopen)

- hoe kan je merken dat je ontsteking te vroeg of te laat staat
Acceleratie is optimaal, motor loopt goed door in toeren, motor wordt blijft het koelste.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 22:42
door MobyJoost
Slim "naslagwerk", Joop.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 23:20
door Maus
Ik ga het eens proberen, met de timing spelen. Afstellen volgens boekje is nog niet gelukt, maar misschien doe ik het verkeerd.

Geen idee hoe het precies werkt met een stroboscooplamp, hoe weet je waar het streepje moet komen. BDP?

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 23:22
door Maus
Franky schreef:
Maus schreef: Zonder vliegwiel rijden is knap met een moby, dan heb je geen magneten voor je spanningsopwekking?
Klopt. Je hebt een accu nodig. Ik was destijds aan het spelen met een elektrisch verstelbare ontsteking aan het stuur zodat ik kon spelen met de voorontsteking. Dat was leuk om een keer te doen.
Bij de 2cv (eend) zit een lampje op de elektrische ontsteking, die aangaat zodra hij iets gaat doen. Zo kun je de motor met de hand langzaam draaien en zodra het lampje precies aangaat bij het afstelpunt, staat hij perfect. Zoiets kan ik misschien ook creëren op de moby, maar dan zal ik toch de ontsteking van spanning moeten voorzien met stilstaande motor.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 23:23
door Maus
Gezien de foto hierboven lijkt dat lastig te worden, het lijken 2 spoelen te zijn die in combi met elkaar iets doen. Er zit geen zichtbaar punt in het vliegwiel aan de binnenzijde die voor een sensor kan zijn.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 17 jun 2017, 23:42
door loe
Wat jy wil met een lampje is alleen met contacpunten Te realiseren.en die heb jy niet meer.een handig apparaat hiervoor is het frankytooltje .wat jy moet hebben is een stroboscoop.zet een merkteken op t blok.dit is je vaste punt.dan zet je de zuiger op t bovenste dode punt.en maak met een stift een streep op je vliegwiel.op dezelfde plek van het blok.nu ga je de voor onstekings punt markeren.2.5 of wat je maar wil.brommer starten strobo aan.en kyken of hy goed staat.oh ja.op t blokje maakje eerst ook nog merktekens van het voorontstekingspunt.zodat je weet waar je t vliegwiel naar moet draaien.de strobo moet op ern losse accu worden aangesloten.voor 12 volt voeding.er is iemand op deze site die een filmpje heeft met stroboscoop controle.weet niet meer wie sorry

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 18 jun 2017, 00:00
door Maus
Dank voor je uitleg.

Ik weet wel hoe de strobo werkt, maar geen idee hoe ik die merktekens maak. Je moet dan op 2.5mm een gelijke streep hebben op vliegwiel en blok, en die moeten draaiend ook gelijk staan dan?

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 18 jun 2017, 00:09
door loe
Merkteken op blok.boven d punt.op de vliegw ook een streep.zetten op dit punt.dan de 2.5 mm punt zoeken.in de cilinder met een voeler maat .dan maak je op t blok weer een merkteken corresponderend aan de streep van het vlieg wiel.nu heb je de twee punten gemarkeerd op je blokje.nu ga je t brommertje starten met strobo.en dan de de streep van vliegwiel op t 2.5 mm punt zetten

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 18 jun 2017, 00:31
door Maus
Ok dat is de truc dus :D

Waarom zou de gebruiksaanwijzing van de set aangeven dat ik 1,5mm aan moet houden, is dat voor de fabrikant een veiligere keuze? Of zou de nieuwe ontsteking sneller zijn?

2.5mm ervoor vind ik nog lastig zoeken, tot nu toe moet een satéprikker gedaan, ideaal is het niet.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 18 jun 2017, 09:10
door Franky
De voorontsteking verschilt per type motorblok en ook nog een beetje per type model. Een fabrikant van een ontsteking kan dus onmogelijk een waarde opgeven die voor alle motorblokken geldt ;)

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 18 jun 2017, 13:10
door MobyJoost
Die ontsteking is gemaakt voor een AV10 blok, dus de fabrikant heeft de waarde voor gebruik op zo'n blok aangehouden. Volgens mij is 2,5 mm ook wel veel voor jou blok. Ik zou 2mm aanhouden.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 18 jun 2017, 13:56
door loe
De 2.5 mm was een voorbeeld.je kunt merktekens op elke gewenste zuigerstand doen.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 18 jun 2017, 14:48
door Maus
Net een poging gedaan iets te ondernemen maar het is veel te warm...

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 19 jun 2017, 16:58
door Maus
Poelietrekker gekocht, op maat geslepen en vliegwiel eraf. Met een flinke klap ;D Nu staat de ontsteking op 2.5 met aangegeven streepje, Stationair loopt ie, ik ben benieuwd hoe het rijd, zo proberen.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 20 jun 2017, 20:38
door loe
En.en.en.hoe rydtie nou dan.? Wy zyn nieuws gierig.

Re: Ontsteking vernieuwen - CDI module

Geplaatst: 21 jun 2017, 17:57
door Maus
Geen verschil. Mijn ouders komen vanavond en nemen een stroboscoop mee. Hoop daar wat meer mee uit te vinden.