Vreemde verschijning, deze AR2.12
Geplaatst: 03 sep 2017, 21:58
Goede avond allen,
vandaag heb ik een meneer over de vloer gehad met een blauwe AV40 uit Frankrijk. Zij hebben het brommertje ongeveer anderhalf jaar terug in Frankrijk gekocht. Vervolgens is hij om het (vakantie)huis in Frankrijk gebruikt. Uiteindelijk kregen ze de Mobylette niet meer aan de praat en is hij op een aanhanger mee richting Nederland gekomen. Al langere tijd hadden we afgesproken dat ik het ding eens na zou kijken. Vandaag was het dus zo ver.
Het was mij bekend dat het brommertje wat problemen had met de choke. Wat de choke wel of niet deed en wat de precieze problemen waren bleef tot vanmorgen onduidelijk. Eerst hebben we even over de algemene staat van de AV40 gesproken. Hij zag er best aardig uit, en was uitgevoerd met variateur. leuk . Het leek me wel één van de latere series AV40 te zijn. Zo waren bijvoorbeeld de remhendels wat luxer uitgevoerd.
Terwijl de beste man geïnteresseerd meekeek ben ik begonnen aan demontage van de zijkappen. Kijkend naar de carburateur viel ik van de ene in de andere verbazing. Allereerst het feit dat er een AR2, 12mm op zat met lange bocht. Ik was ervan overtuigd dat de combinatie van variateur en dat type carburateur niet eens goed ging vanwege het luchtfilter wat af zou breken. Laat staan dat ik dat ooit tegen dacht te komen. Toch was het luchtfilter was nog heel en de brommer was in die staat gewoon gebruikt. Dat kon twee dingen betekenen: óf de variateur gedroeg zich niet als variateur óf het geheel moest precies langs elkaar heen gaan.
Tijdens demontage van de carburateur, om deze schoon te maken, viel de montage van de choke op. Dat zag er, voor iemand die weet hoe het hoort te zitten, toch wel héél apart uit. Het uiteinde van de chokekabel zat aan de bovenzijde van de carburateur vast aan het choke- en gasschuifdeksel en liep naar beneden toe, om zich onderaan met een kunststof busje af te zetten tegen de buitenkabel. Middenin het chokekanaal zat het chokebusje met het veertje wel op de bekende manier gemonteerd. Het zag er eigenlijk zo professioneel uit dat ik begon te twijfelen of Motobecane dit misschien als update had doorgevoerd. Na kort redeneren kwam ik echter tot de conclusie dat deze manier van monteren nooit zou werken. Het uiteinde, en dus ook de nippel, van de kabel kon immers nooit aangetrokken worden. Het enige wat gebeurde bij intrekken van de choke, was dat de buitenkabel wat naar boven kwam. Ook dat zat niet lekker in elkaar, maar dat is achteraf gezien niet zo vreemd. Ik heb wat fotootjes toegevoegd van hoe het gemonteerd zat. Het demonteren van de carburateur had nog wat voeten in de aarde, aangezien de chokekabel helemaal los van het hendeltje op het stuur moest, en uit de buitenkabel geschoven moest worden om hem vervolgens volledig door de carburateur heen te halen. Dat leek voor mij wel het bewijs dat dit geen creatie van Motobecane kan zijn geweest. Het gebruikelijke systeem is uiterst effectief en werkt veel eenvoudiger bij (de)montage.
De carburateur heb ik helemaal schoongemaakt en meneer uitgelegd hoe hij zelf de carburateur uit elkaar kon halen en weer in elkaar kon zetten. Fanatiek werden er notities werden in een kladblokje gemaakt. Dat zette mij vervolgens weer aan het denken om daar misschien maar eens een uitlegvideo van te maken. Dat kan relatief snel, eenvoudig en alleen. Zo gezegd, zo gedaan. Dus daar komt morgen of overmorgen een ander topic voor.
De bewuste carburateur bleek uit oktober 1977 te zijn. Het zal dus inderdaad echt één van de latere AV40's zijn. De chokekabel heb ik op de bekende manier gemonteerd en de kabel weer aan het hendeltje geschroefd.
Na opschuren van de contactpuntjes en een nieuwe bougie vonkte ook deze weer en was het tijd om te starten. Een litertje mengsmering in de tank en na een aantal meter aanlopen sloeg het motortje aan en bleef het netjes lopen. De choke werkte weer naar behoren, evenals...... de variateur! Het kan dus wel: de combinatie van carburateur met lang spruitstuk en variateur.
Ik heb weer een dagje lekker kunnen sleutelen, verwonderen en kunnen leren. En de meneer is tevreden weer richting huis vertrokken, met een prima snorrend Mobylettje.
Gr.
Marco
vandaag heb ik een meneer over de vloer gehad met een blauwe AV40 uit Frankrijk. Zij hebben het brommertje ongeveer anderhalf jaar terug in Frankrijk gekocht. Vervolgens is hij om het (vakantie)huis in Frankrijk gebruikt. Uiteindelijk kregen ze de Mobylette niet meer aan de praat en is hij op een aanhanger mee richting Nederland gekomen. Al langere tijd hadden we afgesproken dat ik het ding eens na zou kijken. Vandaag was het dus zo ver.
Het was mij bekend dat het brommertje wat problemen had met de choke. Wat de choke wel of niet deed en wat de precieze problemen waren bleef tot vanmorgen onduidelijk. Eerst hebben we even over de algemene staat van de AV40 gesproken. Hij zag er best aardig uit, en was uitgevoerd met variateur. leuk . Het leek me wel één van de latere series AV40 te zijn. Zo waren bijvoorbeeld de remhendels wat luxer uitgevoerd.
Terwijl de beste man geïnteresseerd meekeek ben ik begonnen aan demontage van de zijkappen. Kijkend naar de carburateur viel ik van de ene in de andere verbazing. Allereerst het feit dat er een AR2, 12mm op zat met lange bocht. Ik was ervan overtuigd dat de combinatie van variateur en dat type carburateur niet eens goed ging vanwege het luchtfilter wat af zou breken. Laat staan dat ik dat ooit tegen dacht te komen. Toch was het luchtfilter was nog heel en de brommer was in die staat gewoon gebruikt. Dat kon twee dingen betekenen: óf de variateur gedroeg zich niet als variateur óf het geheel moest precies langs elkaar heen gaan.
Tijdens demontage van de carburateur, om deze schoon te maken, viel de montage van de choke op. Dat zag er, voor iemand die weet hoe het hoort te zitten, toch wel héél apart uit. Het uiteinde van de chokekabel zat aan de bovenzijde van de carburateur vast aan het choke- en gasschuifdeksel en liep naar beneden toe, om zich onderaan met een kunststof busje af te zetten tegen de buitenkabel. Middenin het chokekanaal zat het chokebusje met het veertje wel op de bekende manier gemonteerd. Het zag er eigenlijk zo professioneel uit dat ik begon te twijfelen of Motobecane dit misschien als update had doorgevoerd. Na kort redeneren kwam ik echter tot de conclusie dat deze manier van monteren nooit zou werken. Het uiteinde, en dus ook de nippel, van de kabel kon immers nooit aangetrokken worden. Het enige wat gebeurde bij intrekken van de choke, was dat de buitenkabel wat naar boven kwam. Ook dat zat niet lekker in elkaar, maar dat is achteraf gezien niet zo vreemd. Ik heb wat fotootjes toegevoegd van hoe het gemonteerd zat. Het demonteren van de carburateur had nog wat voeten in de aarde, aangezien de chokekabel helemaal los van het hendeltje op het stuur moest, en uit de buitenkabel geschoven moest worden om hem vervolgens volledig door de carburateur heen te halen. Dat leek voor mij wel het bewijs dat dit geen creatie van Motobecane kan zijn geweest. Het gebruikelijke systeem is uiterst effectief en werkt veel eenvoudiger bij (de)montage.
De carburateur heb ik helemaal schoongemaakt en meneer uitgelegd hoe hij zelf de carburateur uit elkaar kon halen en weer in elkaar kon zetten. Fanatiek werden er notities werden in een kladblokje gemaakt. Dat zette mij vervolgens weer aan het denken om daar misschien maar eens een uitlegvideo van te maken. Dat kan relatief snel, eenvoudig en alleen. Zo gezegd, zo gedaan. Dus daar komt morgen of overmorgen een ander topic voor.
De bewuste carburateur bleek uit oktober 1977 te zijn. Het zal dus inderdaad echt één van de latere AV40's zijn. De chokekabel heb ik op de bekende manier gemonteerd en de kabel weer aan het hendeltje geschroefd.
Na opschuren van de contactpuntjes en een nieuwe bougie vonkte ook deze weer en was het tijd om te starten. Een litertje mengsmering in de tank en na een aantal meter aanlopen sloeg het motortje aan en bleef het netjes lopen. De choke werkte weer naar behoren, evenals...... de variateur! Het kan dus wel: de combinatie van carburateur met lang spruitstuk en variateur.
Ik heb weer een dagje lekker kunnen sleutelen, verwonderen en kunnen leren. En de meneer is tevreden weer richting huis vertrokken, met een prima snorrend Mobylettje.
Gr.
Marco