Ontsteking doet het niet

SimonApers

Ontsteking doet het niet

Ongelezen bericht door SimonApers » 03 aug 2011, 13:53

Beste,

ik heb gisteren een mobylette model 40 uit 1970 gekocht.
Toen ik hem gisteren probeerde deed hij het perfect, maar vandaag krijg ik hem niet meer in gang.
Ik hoor de motor wel draaien bij het trappen maar hij vonkt niet.
Daarnet heb ik de bobine eraf gehaald en terug gemonteerd en toen deed hij het heel even.
Nu doet hij het niet meer en zou ik niet weten waar ik moet beginnen.
Is het misschien een slecht contact? Of moet ik beginnen kijken voor een nieuwe bobine?

Vast bedankt!

Mvg,
Simon.

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Ontsteking doet het niet

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 03 aug 2011, 18:06

Maak de gehele ontsteking schoon - meet de kabel en bougiékop door - schuur eventueel de contactpuntje een beetje op - laat de spoel goed drogen eventueel een poosje in de ovenleggen, want als deze vocht bevat dan kan deze doorslaan als dit nog niet gebeurt is - gebruik ook een nieuwe bougië - ook kan het nog aan de condensator liggen.
Ook de ontsteking op tijd zetten.

Succes en groetjes Carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ontsteking doet het niet

Ongelezen bericht door Harrie » 03 aug 2011, 19:40

Beste Simon,

Je hebt een extern bobine systeem, de voedingspoel die onder het vliegwiel zit is meestal goed geïsoleerd en het op de kachel leggen en drogen is
een achterhaalde methode, die vroeger door zuinige mensen met dubbelgewikkelde hoogspanningsspoelen werd toegepast.
Er kan toch iets fout gaan met die voedingsspoel en wel het koperenaardingsdraadje dat contact maak met de massa kan los zitten.
Verder zou de condensator rot kunnen zijn. Vervang deze sowieso door een nieuwe zoals die van de Vespa Ciao.
Het advies van controle van de overige componenenten, timing (ontstekingstijdstip)en opening van de punten 0,35-0,4 mm van Carl zou ik ter harte nemen.
Laatste advies: lees de werkplaatshandleiding op dit forum een zorgvuldig door, want de meeste fietsenmakers weten tegenwoordig nauwelijks iets van mobylette af.
Groet,
Harrie

SimonApers

Re: Ontsteking doet het niet

Ongelezen bericht door SimonApers » 04 aug 2011, 07:59

Alleszins al erg bedankt voor de tips, ik weet ondertussen al wat te doen vandaag;)
Wel enige evolutie, ik heb de bougie er eens uitgehaald en er dan op gereden.
Blijkt dat de bougie dus wel degelijk in goeie mate vonkt, weet niet of dit al enig uitsluitsel kan bieden?
En bij het terugsteken is weer gebeurd wat er de vorige keer ook gebeurd is: hij start één maal waarna hij normaal draait.
Bij de 2de maal echter hoor ik weer geen ontsteking. Wil dit dan zeggen dat de bougie misschien verzuipt?
Als ik hem er uit haalde merkte ik ook dat hij vrij nat was.
Alvast bedankt!

Simon.

Plaats reactie