LICHTWEERSTAND

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 aug 2011, 22:27

Op marktplaats wordt een lichtweerstand aangeboden: http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=2&fs=1

Weet iemand van dit illustere Forum waar deze zit en waar deze voor dient.

Dank en groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door Harrie » 17 aug 2011, 23:23

Natuurlijk Joop,

Dat weten diverse mensen op dit forum. Het is een zgn. zenerdiode die de elektrische spanning regelt. Is de spanning te hoog dan laat hij elektronen ontsnappen.
Tegenwoordig hebben ze daar weer andere componenten voor.

Groet,
Harrie

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door rondjerijder » 22 sep 2011, 00:02

Harrie schreef:Natuurlijk Joop,

Dat weten diverse mensen op dit forum. Het is een zgn. zenerdiode die de elektrische spanning regelt. Is de spanning te hoog dan laat hij elektronen ontsnappen.
Tegenwoordig hebben ze daar weer andere componenten voor.

Groet,
Harrie
En wat voor componenten zijn dat dan, wat doen ze en waar te krijgen ? [desnoods kopen]

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 sep 2011, 01:50

Dit, bijvoorbeeld: http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=3&df=1
Het houd de spanning op 6 volt. Het voltage, dat afgegeven wordt door de spoel van een brommer heeft de neiging, nogal boven de 6 volt uit te stijgen bij toenemend torental.

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door Pim » 22 sep 2011, 16:44

Gewoon spanningsregelaar of BEC verwerken in je koplamp (of ergens anders, niet motor). Heb je constant een bepaalde spanning

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door rondjerijder » 23 sep 2011, 07:11

Pim schreef:Gewoon spanningsregelaar of BEC verwerken in je koplamp (of ergens anders, niet motor). Heb je constant een bepaalde spanning
Dat een spanningsregelaar een mooiere oplossing is dan zo'n weerstand had ik wel al begrepen. Overal het comfort van 6 volt. Als ik de reactie van Pim bekijk, denk ik dat hij al een regelaar heeft in zijn koplamp.
Hoe heb je [Pim] dat gedaan, hoe aangesloten, welke regelaar, kan de spoel het aan, etc :?:
En........wat is een BEC, dat dit ding het zelfde zal doen als een spanningsregelaar kan ik wel bedenken maar WAT is het en hoe werkt het ?

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door Pim » 23 sep 2011, 16:50

Ik heb het niet op m'n Moby, ik studeer Inudstriële Wetenschappen dus weet wat voor dingen er op de markt zijn :)

Een kant-en-klare spanningsregelaar sluit je gewoon aan op de voeding en klaar is kees. Een BEC is ongeveer hetzelfde en wordt meestal gebruikt bij batterijen in modelauto's om een 6V batterij die bijvoorbeeld 7,1V geeft toch een uitgang te geven van 6V en zo batterij te besparen.

Zelf ga ik eens wat experimentere met LED (Light Emitting Diode), was een ideetje van Polle. (nadeel hiervan is dat het niet zoveel licht gaat geven als een echte lamp alluwel de techniek ivm LED tegenwoordig wel hoog staat en er nog steeds veel ontwikkelingen komen)
Maar een spanningsregelaar lijkt me ook een goed alternatief. (hiervan is het nadeel: plaats; maar dit zou je normaal ook wel ergens kwijt moeten raken)

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door Pim » 23 sep 2011, 17:03

Weet iemand toevallig hoeveel stroom (ampère) zo'n motortje genereert?

Miss da je wat kan met elektronische voedingen kan dan..

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door Franky » 23 sep 2011, 17:04

Even nog een paar opmerkingen.

LED
LED geeft ondertussen al meer licht dan een normaal mobylette lampje. Een mogelijk nadeel is wel dat het allemaal zelfbouw wordt.

Spanningsregelaar
Een mogelijk nadeel van dit ding is dat je twee draden nodig hebt die naar je lampen gaan. Ik neem even aan dat dit ding de stroom gelijkricht en regelt. KLopt dit? Zo ja, dan kan je je frame niet meer als aarde gebruiken. Dus twee draden naar de lamp. Tenzij je natuurlijk een gelijkrichter achter je vliegwiel plaatst (dat ben ik ooit nog van plan). Dan richt je de stroom al gelijk voordat hij uit je blok komt :)

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: LICHTWEERSTAND

Ongelezen bericht door Pim » 23 sep 2011, 19:16

Ja is wel waar, maar wil je dan klein volume betaal je toch nog steeds te veel vind ik. Bovendien heb je dan een "koele" verlichting..

Spanningsregelaars die ik ken hebben 3 draden; 1 ingang, 1 uitgang en 1 massa dus moet lukken, toch? Ingang hang je aan spoel, Uitgang naar je schakelaar/licht en de massa naar de massa :)

Plaats reactie