Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door ruudk » 03 sep 2018, 19:59

Beste digitale en deels analoge vrienden, zo beschouw ik jullie onderhand toch een beetje,

De kernen van onze spoelen zijn gelaagd (gelamelleerd): in plaats van 1 blok bestaat de kern uit vele dunne, elektrisch van elkaar ge-isoleerde, plaatjes weekijzer. Dit is zo uitgevoerd om de elektrische wervelstromen (Eddy currents) in het weekijzer te beperken, deze worden opgewekt door het veranderende magnetisch veld aldaar. Deze wervelstromen zorgen voor verliezen in de stroomsterkte in de spoel en voor ongewenste warmteontwikkeling in het weekijzer.

Nu heb ik in het verleden wel eens een spoel bijgevijld om het aanslijten tegen het vliegwiel te verhelpen, veroorzaakt door kromme grondplaten. Ik weet dat dit een beetje een ruwe oplossing van het probleem is, maar je moet soms wat. Hierdoor is de isolatielaag aan de buitenrand van de spoel natuurlijk verdwenen, en mogelijk ook tot op enige diepte tussen de lamellen. Ik ben overigens benieuwd hoe erg dit precies is, ik merk niet direct een verschil in het motorgedrag. Maar mijn vraag is: weten jullie hoe en met welk materiaal de isolatie tussen de lamellen wordt aangebracht? Een badje van heet schellak o.i.d.? En hoort de buitenrand van de spoel eigenlijk ook van zo'n laag voorzien te zijn? Ik vond dit wel een interessante kwestie, vandaar dat ik het even opschreef.

Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door Lolle » 03 sep 2018, 20:37

Ik vraag mij ook af hoe efg de beschadiging door vijlen is. Ik kom ook regelmatig spoelen tegen die aangelopen hebben. Als dit al geisoleerd is geweest dan is de isolatie naar aanlopen zeker weg.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2018, 21:04

Realiseer je dat het helemaal niet erg is als de isolatie aan de buitenkant weg is. Het is de isolatie tussen de lamellen die belangrijk is.
De vraag bij het vijlen is of je metaal poeder tussen de lamellen duwt waardoor er een elektrische connectie ontstaat. Misschien ben je met even goed schoonmaken wel van dat metaal poeder af en is alles in orde. Dit is overigens allemaal simpel te testen met een multimeter ;)

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door australman » 04 sep 2018, 09:06

Hoi,

Ik kan me hooguit voorstellen dat bij aanlopen of gebruik van een lamellenschijf de isolatielaag door warmte aangetast wordt.
Met een vijl loop je dat risico niet.

Hans

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door ruudk » 06 sep 2018, 20:15

Allemaal nuttige overwegingen. Inderdaad had ik al wel bedacht dat, bij vijlen, alleen het buitenoppervlak wordt aangedaan. Ik was dan ook benieuwd naar het effect hiervan, net als Lolle. Uit het feit dat de kern met lamellen is gefabriceerd, is al wel op te maken dat het gebruik van een kern uit 1 stuk, dus zonder lamellen, niet optimaal is.

Een multimeter is inderdaad een apparaat, dat ik ook gauw eens moet aanschaffen, Frank.

Bedankt,
Ruud

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 06 sep 2018, 23:32

Hallo vrienden van de vijl,
Als een spoel het vliegwiel raakt probeer je als eerste de oorzaak aan te pakken en niet de gevolgen.
Dit is bij Zamac-grondplaten meestal kromtrekken ervan. Je moet dus de grondplaat uitrichten.
Soms helpt ook een tikje tegen de spoel; uiteraard moet je wel eerst de bouten los gedraaid hebben.
Een nieuwe grondplaat is ook een optie en tot slot zijn er mensen die gewoon even uit aluminium een complete grondplaat draaien. Kan allemaal, maar uitrichten blijft het simpelste.
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door ruudk » 07 sep 2018, 19:40

Makker van de metaalbewerking,
Uitrichten klinkt voor mij juist weer een klus waarbij je erg voorzichtig te werk moet gaan omdat je makkelijk iets breekt of te ver doorbuigt.
Doe je dat uitrichten met warmte? Of met de blote handen? Of tik je met een (rubber) hamer? En ik neem aan dat je het op het oog doet, door steeds te proberen of het past.
Ik ben zelf zeker geen liefhebber van de vijl, dat is inderdaad bestrijding van het gevolg en geen aanpak van de oorzaak, maar gebruik de vijl bij gebrek aan andere vaardigheden. Ik ben dan ook erg ontvankelijk voor enkele tips bij het uitrichten van een Zamac grondplaat.
Ruud

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 sep 2018, 21:25

Hallo Ruud,
Je weet meer dan je denkt en geeft het zelf al aan.
Met een beetje warmte en buigen tussen houten of kunststof platen, dan verdwijnen de grootste fouten wel.
Uitrichten is een kwestie van goed kunnen kijken en stap voor stap het materiaal vormen. Plaatbewerkers zijn er meesters in.
Het is niet mijn specialiteit, maar de grootste ellende krijg ik - als ik me goed concentreer en de tijd neem - wel weggewerkt.
Eigenlijk is het gewoon troep die zamac. Lekker snel te gieten, maar niet te repareren en zeker niet vormvast bij hoge temperaturen.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 08 sep 2018, 15:32

Hallo allemaal,
Vandaag was ik even in Stramproy om wat mensen te ontmoeten van clubs uit binnen- en buitenland, die zich met hulpmotoren bezighouden.
Een van die deelnemers had mij laten weten dat mijn spoel voor de S2 niet paste en hij deze "had moeten bijvijlen".
Dat leek me sterk, want ik ken alle spoelen en grondplaten en werk er regelmatig mee. Ik suggereerde eens te kijken naar de grondplaat.
"Nee", daar lag het niet aan. Voor mij was dit een raadsel dat om oplossing schreeuwde.
Het raadsel werd in Stramproy snel opgelost. Ik keek even goed naar positie van de spoel t.o.v. de grondplaat en constateerde dat deze niet loodrecht op de grondplaat stonden. Het vliegwiel vertoont t.o.v. de grondplaat ook een variabele spleet.
Conclusie: de spoel was correct, maar de grondplaat was akelig scheel.
Een pasring was in dit geval nuttig geweest. Overigens heeft het bijwerken met een vijl wel geholpen: de ontsteking functioneerde verder goed.
Bij de oudjes moet je dus de grondplaat eerst uitrichten. Ik ga dat in de toekomst extra beklemtonen.
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door ruudk » 08 sep 2018, 19:23

Okee, ik ga het eens met een erg slechte grondplaat proberen, mocht er dan iets breken, dan is het niet de allergrootste ramp. Ik laat nog even weten hoe het is gegaan.
Ruud

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Isolatie lamellen weekijzeren kern spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 08 sep 2018, 19:59

Dat breken zal wel meevallen als je het een beetje verwarmt met een hete föhn.
Henk

Plaats reactie